Titel
10
|
Køn og queerteoretisk analysemetode
Formål:
Dette forløb, som både er sprogligt og litterært, har køn og seksualitet som emne. Forløbet træner eleverne til et højt abstraktionsniveau og metodisk metarefleksivitet i arbejdet med den poststrukturalistiske queerteori. Ved at anvende queerteori som analysemetode dekonstrueres og diskuteres elevernes forståelser af nye såvel som tidligere læste tekster. Målet er, at eleverne skal kunne anvende forskellige metodiske blikke og opleve, at teksten ’ændrer sig’ alt efter hvilket blik, der benyttes. Forløbet laver et litteraturhistorisk tværsnit, men inddrager desuden realityserier som RuPauls Drag Race, popmusik, spillefilm, dokumentar og romanen Den åbne dør (Anders Bodelsen). Forløbet er desuden et skriftlighedsforløb, som lægger op til et større analyseprojekt i grupper.
Teoretiske tekster:
Ditte Campion: Blik for køn – kønsdiskurser, hate speech og queerteori, 3.udg. 2019. Dansklærerforeningens forlag:
• Biologi som tilfældig kønsmarkør, s.14-17
• Køn er noget, man gør, s.18-19
• Køn er noget, der gør en, s.19-22
• Køn betyder noget, s.76-77
• Den heteroseksuelle matrice, s.77-79
• Køn og seksualitet som kontinua, s.79-81
• Seksualitet som konstruktion – og heteronormativiteten, s.82-84
• Subversion – en metode til normforhandling, s.84-86
• RuPaul’s Drag Race – det subversive i detaljer, s.87-89
• Kapitel 5: Queer som analysemetode – lav danskfaglig kønsballade, s.98-107
Analysetekster:
• Katherine Diez: I egen barm – uddrag (2024, People’s Press).
• Gitte Luk: ”62.900 følgere kan vel ikke tage fejl? Jo, de kan” (Jyllands-Posten, 20. februar 2024).
• Leny Malacinski: ”Så dum er Katherine Diez heller ikke” (Weekendavisen, 2. oktober 2024).
• Hjortdal: ’12-talspiger knækker på universitetet’ (Politiken, d.20.05.2015) I Blik for køn.
• Kjær Jessen: ’Joachim B. - mænd er mere ambitiøse, og det afspejler lønnen’ (BT, d.26.09.2012) I Blik for køn.
• Udsen og Vrang: ’Håndbog for karrierekvinder’ (2009, Handelshøjskolens forlag) I Blik for køn.
• Aretha Franklin: ’You make me feel’ (1967. Atlantic). I Blik for køn.
• Lind, Thorsen og Vestergaard:’Dressed to kill’ - Uddrag af Nynnes dagbog (s.23-24. 2000. Aschehoug). I Blik for køn.
• S.S. Blicher: Brudstykker af en landsbydegns dagbog (uddrag). 1864. (En landsbydegns dagbog og andre noveller s. 7-14.1962. Hans Reitzels forlag.). I Blik for køn.
• Naja Marie Aidt: ’Sår’. (fra Bavian, s.179-192. 2008. Gyldendal). I Blik for køn.
• Karen Blixen: ’De blaa øine’. (Fra Blixeniana. 1942/1980. Karen Blixen Selskabet). I Blik for køn.
• H.C. Andersen: ’Prinsessen på ærten’ (1835). I Blik for køn
• RuPaul’s Drag race, sæson 6, episode 2 (2014, Netflix) – reality show
• Conchita Wurst: Rise like a phoenix (2014) – musikvideo
• Goddag mit navn er lesbisk (Andersen og Groos, 2009) – værklæsning: dokumentarfilm.
• En Soap (Pernille Fischer Christensen, 2006. Nimbus) – værklæsning: spillefilm.
• Mads Ananda Lodahl: Sauna (2021, Gyldendal) – værklæsning: roman.
Analysetekster genbesøgt fra tidligere forløb:
• Nik & Jay: ’Boing!’ (fra 3 - Fresh, fri. Fly. 2006. Parlophone Denmark). I Blik for køn.
• Herman Bang: ’Franz Pander’ (1890). I Blik for køn.
• Henrik Pontoppidan: ’Ørneflugt’ (1899). I Blik for køn.
• J. P. Jacobsen: ’Et skud i tågen’ (1875). I Blik for køn.
• Johannes V. Jensen: ’Oktobernat’ (1897). I Blik for køn.
• H.C. Andersen: ’Den lille havfrue’ (1837).
• Germand Gladensvend (folkevise)
|