Holdet 2022-DAA-1y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1y (1y-DA, 2y-DA, 3y-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk i grundforløbet - værk 1
Titel 2 Novelleforløb
Titel 3 Sprog og kommunikation
Titel 4 Taler i en terrortid
Titel 5 Vikingetid og saga - værk 2
Titel 6 Grønlandsforløb (DHO)
Titel 7 Romantik og romantisme
Titel 8 Kviums groteske univers - værk 3
Titel 9 Dokumentarfilm (Del 1)
Titel 10 Flerfaglighedsprojekt i biologi og dansk
Titel 11 Dokumentarfilm (Del 2) - værk 4
Titel 12 SPROG: Diskursanalyse
Titel 13 At argumentere for en sag
Titel 14 Det moderne gennembrud
Titel 15 Nyhedsformidling
Titel 16 Forbundethed med naturen - værk 5
Titel 17 Modernisme og realisme (Mellemkrigstiden) VÆRK 6
Titel 18 Efterkrigstid og eksistentialisme
Titel 19 Overblik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk i grundforløbet - værk 1

Argumentation, kortfilm og lyrik

Argumentation og retorik: Ciceros pentagram, og toulmins model + taleskrivning / policyslamkonkurrence

Filmanalyse og filmiske virkemidler - (filmens HVORDAN) - Filmanalyse
Repetition af filmiske virkemidler og introduktion til filmens dramaturgi,  filmens HVAD (motiv/tema).

Foredrag med instruktør Andrea Stief i kantinen torsdag d. 6. oktober i 3. modul.

Kortfilmen  “Mor” (2016) VÆRK 1

Lyrikanalyse med fokus genrens karakteristika, semantiske skemaer, ordklasser.
Her blev følgende digte læst og analyseret:

Angst (Aarrestrup)
Snehvide (Mette Moestrup)
Mit barn (Cecilie Lind)
Livets Hastighed

100 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Novelleforløb

Forløbets læringsmål:
At få kendskab til novellen som genre
At tilegne sig et metodisk begrebsapparat til analyse af tekster.
Læse noveller og anvende det metodiske begrebsapparat gennem kreative processer.
Få kendskab til den realistiske novelle med tre forskellige vinkler:
- med psykologi som tema (dvs. den menneskelige psyke, som den kommer til udtryk i vores tanker, følelser, behov og handlinger)
- med sociale forhold som tema
       - minimalistisk stil (vi skal læse mellem linjerne, da meget er usagt, størstedelen er skjult under overfladen – derfor er læseren i høj grad medskabende.
Skriftlighed:
Der bruges elektronisk logbog i forløbet. Her skriver eleverne mindre skriveøvelser, fx. refleksionskrivning og handlingsresume.

Introduktion til og træning i at skrive analyserende med brug af tekstnedslag. Skriftlig analyse og fortolkning af novellen "Nørreport" med fokus på fortællertype, person - og miljøkarakteristik.

Forløbet afsluttes med en kreativ opgave, hvor eleverne kan vælge mellem følgende opgaver: a). Skriv en kort, realistisk novelle. b). Lav en dramatisering af en minimalistisk tekst. c). Skriv en popsang over en af de noveller, vi har arbejder med (det kunne også være om novellens genretræk) d). Genfortæl en af de noveller, vi har arbejdet med i forløbet som en tegneserie.

Tekster:
"Ond i sulet", Naja Marie Aidt, 1993 (4ns)
"Mor, mormor og moster Ellen", Dorthe Nors, 2008 (5,7ns)
"Afløb", Helle Helle, 2000 (4 ns)
"Min" Raymond Carver", 1977 (1,2 ns)
"Nørreport", Katrine Marie Guldager, 2015 (5 ns)

Fra "Begreb om dansk" s. 35-38
Undervisningsvideo "Litterær minimalisme" af Søren Vrist Christensen, 2017


Centrale begreber:
Analyse
Fortolkning
Fortolkningshypotese
Personkarakteristik (ydre/indre)
Miljøkarakteristik (fysisk og socialt miljø)
De tre fortællertyper; alvidende fortæller, jeg-fortæller, 3. -persons-fortæller
Fortælletekniske virkemidler:
Replik og dialog. Dialogisk fremstillingsform
Panoramisk og scenisk fremstillingsform'
Minimalistisk skrivestil

75 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprog og kommunikation

I forløbet skal beskæftige jer med samtalen som kommunikationsform. I bliver introduceret for centrale begreber, som I skal bruge til at lave danskfaglig analyse af samtaler. I forløbet kommer I til at arbejde med forskellige af typer samtaler i forskellige typer tekster.

I løbet af forløbet skal I
• Lære de forskellige typer af sproghandlinger (informationsudvekslende, handlingsregulerende, holdnings – og følelsesudtrykkende, samtalestrukturerende, rituelle og indirekte sproghandling)
• Vide hvad samarbejde og høflighed er
• Vide hvad facework er
• Vide hvordan man kan optone og nedtone med sproget (herunder satellithandlinger)
• Kunne forklare hvordan man sprogligt kan udvise magt
•      lave samtaleanalyse af forskellige teksttyper, herunder tekster fra sociale medier og
       reklamer.



Centrale begreber
▪ Optoning og nedtoning
▪ Kernehandlinger og satellithandlinger (vide at der findes 4 typer indledere /satellithandlinger)
▪ De fem forskellige typer af sproghandlinger: Regulerende, informerende, følelses-og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende og rituelle
▪ Indirekte sproghandling
▪ Performative verber
▪ Gambitter (samtaleanalyse)
▪ Samarbejdsprincippet og høflighedsprincippet
▪ Face-work
▪ Undertekst



Materiale:

Novellen ”Søndag 15:10” af Helle Helle

Kommentartråde fra sociale medier (eleverne udvælger selv)

Klip fra Kulturen på News ”Romer til Jesus-forfatter: Du burde gå til psykolog”, fra 29. juni, 2022.
(https://nyheder.tv2.dk/2015-01-29-romer-til-jesus-forfatter-du-burde-gaa-til-psykolog# )


Teori:
Typer af sproghandlinger og oversigt over gambitfunktioner fra kap. 4.12 Kommunikationsanalyse fra  "Sproghandlinger" fra Larsen, O. S. (2015). Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. [Ibog], Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S.
https://hbdansk.systime.dk

Oversigt over fire typer satelithandlinger fra kap. 2.2 "Typer af sproghandligner" i Lassen, A. M. (2012). Sprog i brug. Systime. https://sprogibrug.systime.dk

Uddrag fra ”Sproghandlinger – brug af sprog i dansk”, Jann Scheuer, Dansklærerforeningen 2009 ("Typer af sproghandlinger", "Effektivitet og kompleksitet", "Face-work" og Aggressivt face-work". Siderne 6-7, 11-16, 41+46-47, 53-54+ 57.


50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Taler i en terrortid

Forløbet bygger videre på et policy-slam, som eleverne havde i grundforløbet og tager afsæt i deres viden om det retoriske pentagram, talegenrerne og appelformerne.
I forløbet læses taler om terrorisme. Gennem arbejdet med talerne beskæftiger eleverne sig med stilistik og retorik. Forløbets formål er at træne sproglig analyse som metode. Der er fokus på appelformer, stilistiske figurer, billedskabende sprog og billedsprog.
Der indgår skriftlighed i forløbet.
Skriftlig opgave: Analyserende artikel

Centrale begreber
Talegenrer
▪ en informerende tale
▪ en lejlighedstale
▪ en politisk tale

Appelformer
▪ etos
▪ logos
▪ patos

Stilistiske figurer
▪ antitese
▪ retorisk spørgsmål
  Gentagelsesfigurer (hører under stilistiske figurer)
  ▪ anafor
  ▪ triade
  ▪ allitteration
  ▪ assonans

  Billedskabende sprog
  ▪ beskrivende adjektiver
  ▪ konkrete substantiver
Billedsprog
▪ sammenligning
▪ metafor

Tekster:
Tale af George Bush: 9/11 address to the Nation, sep. 2011
Tale af Helle Thorning-Schmidt, ved mindehøjtidelighed på Østerbro, 16. feb. 2015
Tale af Lars Løkke Rasmussen ved mindehøjtidelighed, 15.november, 2015
Tale af Jens Stoltenberg, 25. juli. 2011 (norsk)

Teori:
Udvalgte sider fra kapitlet "Taler i en terrortid" fra "Perspektiver i dansk, grundbog", Mads Rangvid og Mini Sørensen, Dlf. 2018

40 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig analyse af tale 01-03-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vikingetid og saga - værk 2

Viden om vikingetiden (videnesoverførsel– viden fra historie).
Sagaen "Ravnkel Frøjsgodes saga" læses som værk.
Analyse og fortolkningen af sagaen har fokus på de normer og værdier, der herskede i samfundet samt genretræk.
I forløbet er der desuden fokus på at træne mundtlighed: I forbindelse med tilegnelse af viden om perioden skal eleverne i mindre grupper udlede det væsentlige af teksten og referere den for hinanden.
Analyse og fortolkning af sagaen afsluttes med gruppefremlæggelser.

Skriftlighed: Anmeldelse af sagaen


Baggrundviden:
Uddrg fra kapitlet "Oldtid, s. 6-8. Fra "Lange linjer i HF dansk", bind 1 ved Merete Dejgaard Bernth, 1992, Gyldendalske boghandel

100ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Grønlandsforløb (DHO)

Forløbet er optakten til den flerfaglige danskhistorieopgave hvor emnet er koloniseringen af Grønland.
I dansk er der fokus på læsning af skønlitterære tekster.

Indhold:
Tekstlæsning, analyse og fortolkning
Introduktion til at skrive redegørende
At skrive en indledning, diskutere og vurdere
Emne og materialesøgning
Problemformulering
Opgavens formalia  

I forløbet indgår desuden informationssøgning med skolens bibliotekar

Tekster:
"Ode til Danaiderne", 1970, Aqqaluk Lynge
Af "isbjørnen"1887, Henrik Pontoppidan, 1887
Af "Profeterne i Evighedsfjorden", 2012, Kim Leine

75 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Saga, anmeldelse 12-04-2023
Redegørelse og analyse 30-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantik og romantisme

Romantik og romantisme

Gennamgang af Nationalromantik, organismetanke, dualisme, nyplatonisme og romantisme.
At analysere og fortolke ældre digte og sætte dem ind i en litteraturhistorisk kontekst

I forløbet introduceres den litteraturhistoriske periode romantikken og de forskellige strømninger; universalromantik (organismetanke),  ny-platonisme /dualisme, nationalromantik og romantisme.
Tilegnelse af viden om perioden gennem sekundærlitteratur (baggrund om perioden) og analyse og fortolkning af eksemplariske digte fra perioden.
Fokus på komposition, stilfigurer og strømningernes verdenssyn/tilværelsesforståelse
Viden om den lyriske genre


Tekster:
"Langt højere bjerge så vide på jord, 1820, N.F.S. Grundtvig
"I Danmark er jeg født", 1850, H.C. Andersen,
”Guldhornene", 1802, Adam Oehlenschläger
”Guldhornene", 1802, Adam Oehlenschläger
”En Landsbykirke”, 1838, Emil Aarestrup
"Indvielsen",1804, Schack von Staffeldt
“Præludium” af St.St. Blicher


Maleri: Maleri, C.W. Eckersberg En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl (1841)

Baggrundsmateriale:
DR-udsendelsen 1800-tallet på vrangen, 1800-1814, Guld, hor og romantik
Afsnittet ”Romantik” (s. 5-9) fra bogen "Litterære ismer", 1996, N. Martinov, Systime
"Romantisme", leksikonopslag fra Litteraturens veje.
Lærerudarbejdet PPT

Skriftlighed i forløbet:
Introduktion til og arbejde med den analyserende artikel (skriftlig aflevering)
Kreativ skriveøvelse med fokus på beskrivende sprog
Fortolkningshypotese (til ”En landsbykirke”) – version 1 og 2 (logbog)
Digtanalyse af “Præludium” af St.St. Blicher (skriveøvelse i logbog)
Desuden remediering af digtet "Indvielsen"



75 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romantikken i Danmark 01-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kviums groteske univers - værk 3

Værklæsning af teaterforestillingen "Fools Paradise"

Vi ser teaterforestillingen
Fool’s Paradise er inspireret af Michael Kviums kunst

Forløbet indeholder
- Introduktion til og arbejde med Michael Kviums groteske univers og det groteske som begreb
- Billedanalyse af selvvalgte malerier af Michaels Kvium
- Kreativ øvelse: Portrætfotos - Fremstilling af fjolset i jer
- Introduktion til dramagenren og teaterforestillingen
- Ekskursion: Fool’s Paradise på Teater ZeBu.
- Analyse og fortolkning af Fool’s Paradise – mundtlige fremlæggelser
- Skriftlige aflevering: Anmeldelse af teaterforestillingen

Udvalgte virkemidler til analyse af malerier
- Lys/skygge: Slagskygge, clair-obscure
- Farve: kold/varm kontrast, lys/mørkkontrast



Artikel: "Jeg forsøger jo ikke at male et billede så grimt som muligt" af Ole Bak Jakobsen, 6. feb. 2013, Artmatter.dk (https://artmatter.dk/journal/jeg-forsoeger-jo-ikke-at-male-et-billede-saa-grimt-som-muligt/)

Om det groteske: https://da.wikipedia.org/wiki/Det_groteske (uddrag herfra i lærerudarbejdet PPT)

30 ns
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentarfilm (Del 1)

I dette forløb skal I lære om dokumentarfilm og forskellige typer af dokumentarfilm. I forløbet repeteres og trænes de filmiske virkemidler og gennem næranalyse af udvalgte dokumentarer, skal I arbejde med at identificere dokumentarfilmenes virkemidler.

Indhold:
Definition af dokumentarfilmen som genre
Autenticitetsmarkører
Den deltagende, den observerende og den autoritative fortælleform
Værklæsning
Skriftlig opgave (analyse af dokumentar)

Forløbet forsættes i uge 49 (del 2)

25 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt 10.11.23 10-11-2023
Fools' Paradise, anmeldelse 12-11-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Flerfaglighedsprojekt i biologi og dansk

Flerfaglighedsforløb dansk og biologi
Fokus på faglig fomidling

I forløbet skal eleverne udarbejde tre elementer:
- en opgaveformulering til en SRP-formidlingsopgave.
- en råskitse til en artikel i et populærvidenskabeligt tidsskrift med illustration, faktaboks, disposition for brødteksten.
- en Power point, hvor råskitsen til artiklen præsenteres og hvor der argumenteresfor valg af layout, opbygning, indhold og retorik.

Fokus på
Kommunikationssituation
Modtager
Formidling
Layout

Forløbet afsluttes med mundtlig fremlæggelse
Elev - og lærerfeedback

Materiale:
Om formidlingsskrivning
Læs dele af kompendiet “SRP i stx. Formidlingsopgaver med dansk”
“Hvad er faglig formidling”,  “Generelt om kommunikation” og grafiske fagudtryk - opsætning og layout.

50 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentarfilm (Del 2) - værk 4

Dokumentarforløb
I forløbet arbejdes der med forskellige typer af dokumentarfilm: Den autoritative, den deltagende og den observerende. Eleverne ser eksempler på de forskellige dokumentartyper(fortælleformer) og analyserer udvalgte scener. Undervejs trænes eleverne i at se film med et dobbeltblik, hvor de både oplever filmen og reflekterer fagligt/analytisk over den.
"Mordet på Jannick” (2015) læses som værk (kreativ bearbejdning og skriftlig opgave)

I forløbet arbejdes med tre hele dokumentarfilm:
"Bjergene" af Christian Einshøj, 2023
"Skål” af Cecilie Debell og Maria Tórgarð, 2019
”Mordet på Jannick” 2015 (værklæsning og indgår som del af skriftlig opgave, debatterende artikel)

Fokuspunkter:
- Dokumentargenrer (den autoritative, den deltagende, den observerende)
- Autenticitetsmarkører
- Komposition
- Filmiske virkemidler (klipning, billedbeskæring, perspektiv, lyd, lys og billedsymbolik)

Forløbet afsluttes med, at eleverne skriver en debatterende artikel med emnet ’Dokumentarfilmens grænser’. Der bruges tid på at træne skriveprocessens faser og at skrive diskuterende og debatterende.

Hele dokumentarfilm, der arbejdes med i forløbet:
"Bjergene", 2023
"Skål”, 2019
”Mordet på Jannick”, 2015  
Derudover bruges mindre uddrag fra følgende dokumentarer:
”Testamentet” af Christian Sønderby Jepsen, 2011
”Ekstra Bladet uden for citat” af Mikala Krogh, 2014
”Advokaternes tag-selv-bord”, fra DR, 2015
”De perfekte vidner” fra DR, 2018
”Cold Case Hammerskjöld” af Mads Brügger, 2019
”Armadillo” af Janus Metz, 2010

Teori:
"En kreativ bearbejdning af virkeligheden", Fra ”Perspektiver i dansk, grundbog”, M. Rangvid og M. Sørensen, Dansklærerforeningens forlag, 2018 (s. 244-246)
”Filmiske virkemidler”, fra ”Perspektiver i dansk, grundbog”, M. Rangvid og M. Sørensen, Dansklærerforeningens forlag, 2018
"Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion" Fra Den iscenesatte virkelighed, Horsbøl og Herboe, systime, 2004

Øvrigt materiale:
”Hvis nogen har blod på hænderne, er det sexologisk klinik”, Rasmus Elmelund, 25. sep. 2011, Information, sektion 2 (kultur)
Virkemidler er ikke manipulation, Bondebjerg Ib, Journalisten, 24.04.2013

50 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Flerfagligt forløb produkt 05-12-2023
Analyserende aritkel_Kim Larsen og Gasolin 10-12-2023
'Mordet på Jannick' - refleksionsopgave 09-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 SPROG: Diskursanalyse

Gennemgang af diskursanalysens kernebegreber - herunder nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegner - samt forskellen på hegemoniske diskurser og moddiskurser.
I forløbet lægges der vægt på en løbende refleksion over, hvornår det giver mening at anvende diskursanalysen, og hvordan den i praksis skal anvendes afhængigt af, hvilken type af tekst, man gør til genstand for analysen. Der gennemføres således eksempelanalyser på såvel sagprosa som skønlitteratur og billedmateriale.
Video om diskursanalyse - præsenterer alle begreberne:
https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns


PRIMÆRTEKSTER:


"Uden takt og tone", Laust Grove Vejstrup, Nordjyske Stiftstidende, 17/12-2013

Gretha Thunberg, tale til FNs klimakonference, 2019 (originalsprog, svensk)

Yahya Hassan, DET SJETTE OPHOLDSSTED, i: "Yahya Hassan" 2013

Billede, forsiden på bogen "Ind i historien", til 4. klasse,  af Carsten Overskov (alinea, 1999)

Billede, busreklame fra firmaet 'Mirage'  (2015)

Billede, Marlboro-reklame ("Come to where the flavour is", ca. 1969)

Billede, Marlboro-reklame ("Where there's a man", ca. 1958)

25 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 At argumentere for en sag

Introduktion til Toulmins argumentationsmodel og at træne argumentationens dele.
Forlmål:
- at kende argumentationens dele og kunne anvende dem i analyse af tekster (tale og debat
- viden om hvordan en retorisk analyse kan underbygges af en diskursanalyse (eller omvendt), og hvordan de to analysemetoder kan supplere hinanden.
- metodebevisthed
- at kunne argumentere for en sag  
- at kunne vurdere om en argumenation er god, saglig og vellykket

Læst og gennemgået:

Tale ved Mindehøjtidelighed 2015 Helle Thorning Schmidt (repetition af retorisk analyse fra 1.g og diskursanalyse)

Leonardo Dicaprios tale i FN, 23. sep. 2014 (Fra "Perspektiver i dansk, antologi, Rangvid og Sørensen, 2018, Dlf.
Leonardo Di Caprio v. Climate summit 2014:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=vTyLSr_VCcg&feature=emb_title

Intro og gennemgang af den debbatterende artikel
skriveøvelse: læserbrev
Analyse af selvvalgte opslag på sociale medier, der fungerer som debatindlæg

Centrale begreber:
Kommunikationssituation / det retoriske pentagram
Toulmins argumentationsmodel: påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse.
Argumentyper
Framing og ordvalgsargumenter




Teori:
Undervisningsvideo hvor Toulmins argumentationsmodel gennemgåes: https://www.youtube.com/watch?v=Y6vGc-9Hx_M&t=2s

Materialet er udvalgte kapitler fra fra M. Johnsen og B. Gade ”Grundbog i retorik – at vise og overbevise”, i-bog, systime.
M. Johnsen og B. Gade ”Argumentation”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id: 210
M. Johnsen og B. Gade ”Toulmins argumentmodel”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id: 238
M. Johnsen og B. Gade ”Argumenttyper”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id:236



50 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den debatterende artikel_Sprog og betydning 28-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det moderne gennembrud

Viden om centrale tendenser og forfattere i perioden.
Fokus på realismeformer
Kritisk realisme
naturalisme
Impressionisme

Materiale:

Undervisningsvideo: "Det moderne gennembrud – dansk litteratur", Søren Vrist Christensen. Minuttal 0.00 - 6.36.
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=56s

Uddrag fra 1800-tallet på vrangen "1880 - 1890 - Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral", DR-udsendelse


Forfatterintroduktioner til Henrik Pontoppidan, Herman Bang og J.P. Jacbobsen fra: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, i bog, systime

Kilde: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: ”Forfatteren Henrik Pontoppidan” i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, i bog, systime, side-id 256

Kilde: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: ”Forfatteren Herman Bang” i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, i bog, systime, side-id 257

Kilde: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: ”Forfatteren J.P. Jacobsen” i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, i bog, systime, side-id 258

Fra Litterære ismer, Martinov, 1997, systime, s. 15-27 (Realisme, Naturalisme, Impressionisme)


Læste tekster:
H. Pontoppidan: En vandringsmand (1987)
J.P. Jacobsen: Af Fru Marie Grubbe (1876)
H. Bang: Den sidste balkjole (1887)

50 ns

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Nyhedsformidling

I dette forløb arbejdes der med nyhedsformidling på flere forskellige medieplatforme. I forløbet indgår introduktion nyhedskriterier, og der arbejdes analytisk med nyhedstekster fra forskellige medier.
Sidst i forløbet arbejdes der med reportagegenren
De faglige mål i forløbet er:

- lave medieanalyse af en række nyhedstekster fra forskellige typer af medier – bl.a. avisartikler, TV-nyheder og nyheder på de sociale medier.
- bruge fagbegreber og metoder til medieanalyse
- være kritisk bevidste nyhedslæsere med opmærksomhed på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
- kvalificere til demokratisk medborgerskab


Forløbet indhold

• Nyhedsformidling (nyhedsforbrug og nyhedsmedier, digital kommunikation)
• Nyhedskriterier og SoMe (At kende nyhedskriterier og at kunne bruge nyhedskriterierne i analyse af opslag på sociale medier)
• Tv-nyheden
• Avisen som medie
• Forskellige avistyper
• Reportagen som genre herunder a) analydse af reportager b) eleverne skriver selv reportager med fokus på opbygning, reportages genretræk + layout.

- Aktuelle facebookopslag (eleverne udvælger selv)
-  nyhedsindslagIndslag om klimamarchen fra TV AVISEN(DR) 03.11.2021
- Ultranyt (DR) 3.11.2021 (klimatopmødet i Glasgow)
- ”FN: Vi er på vej mod dobbelt så meget sort energi, som Parisaftalen tillader”, Mathias Sindbjerg, information d. 21.10. 2021

Reportage:
"Branden" 1884, Herman Bang
"Generation se mig". 2011, Sophie Bang Jakobsen, Simon Bruun Fals, fra magasinet CITAT.



Teori:
”Det journalistiske sprog”  Af: Håndbog til dansk, af Ole Schulzt Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S 2021, s. 220-221)

"Hvad er en avis" Af: Håndbog til dansk, af Ole Schulzt Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S 2021 s. 98

"Avistyper" Af: Håndbog til dansk, af Ole Schulzt Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S 2021 s. 199-200

Dig og digital dannelse i dansk, Aasbjerg og Larsen, systime, 2018 (s. 8-16 + 19-27)

"Tv-nyhder"

Nyhedsjourmalistik. Nyhedshistorien og nyhedsreportagen. Af: Larsen, O.S. (2024). 5. Medier. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id218

100 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul, 12.09.24 12-09-2024
Virtuelt 09.10.24 09-10-2024
Debatterende artikel 24-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forbundethed med naturen - værk 5

Natursyn og forbundethed med naturen

Natursyn i middelalderen og i moderne tid - herunder lidt om den antroprocæne tidsalder

Om kroppe og natur i nyere litteratur -

Tekst der læses som optakt:
"Klimavakt: Forbundethed" (Josefine Klougart i weekendavisen 2020)

Følgende tekster læst med fokus på natursyn / forbundethed og menenskets rolle i naturen. samt perspektivering til romantikkens natursyn

"Lindormen" (Tryllevise)
"Ringen" (Karen Blixen)
Af "Alfabet" Inger Christensen
"Solhaven"af Beinir Bergsson, 2022 VÆRK
"Inden så længe" (Knud Sørensen)
DR-klip hvor Inger Christensen fortæller om Fibonachis system og naturen
Video om økopoesi og klimalitteratur (Søren Vrist - youtube): https://www.youtube.com/watch?v=dLmHW7Fm90o&t=1s

Supplerende:
Interviews med forfatteren Beignir Bergson - links under modul

Forløbet afsluttes med reflekterende artikel om det personlige forhold til naturen med udgangspunkt i citat fra Josefine Klougarts essay "klimavakt. Forbundethed" - fokus på den personlige stemme og den reflekterende skrivestil.

75 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
genaflevering debtterende art 20-11-2024
Reflekterende artikel mini 13-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Modernisme og realisme (Mellemkrigstiden) VÆRK 6


Intro til perioden: Fra det moderne til modernisme. Fokus på mellemkrigstiden og periodens ismer - særligt ekspressionisme


Af "Digtere, divaer og dogmebrødre 1918-1930" DR

Modernisme vs realisme (illustreret med Picassos værker "Den første comunion" og "Frøknerne fra Avignon" )

Intro til mellemkrigstidens ismer: ekspressionisme  og realisme

Tekster:

"Interferen" (Johannes V. Jensen
"Det blomstrende slagsmål" (Tom Kristensen)
"Stridsmænd for det vi elsker" (Broby- Johansen)
"Intet nyt fra Vestfronten" (E. M Remarque) VÆRK


Hvad  er en klassiker - definition og diskussion i forhold til det læste værk
Gennemgang af fortællertyper + medsyn og bagudsyn
Realistiske og modernistiske træk i romanen
Afsluttes med en analyserende artikel om værket

250 ns

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortolkningsypotese og kort perspektivering 07-01-2025
Genaflevering reflekterende artikel 16-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Efterkrigstid og eksistentialisme

Intro til perioden efter 2. verdenskrig

Af "Digtere, divaer og dogmebrødre 1945-1960" (DR)
Sakset tekst fra Litteraturens veje om Heretica og eksistentialisme - fokus på sartres eksistentialisme og valgets betydning

Hvad er akademisk skrivning - skriv en redegørelse for perioden efter 2. verdenskrig med fokus på Heretica og eksistentialisme

"Agerhønen" (Martin A. Hansen)
"De nøgne træer" (filmatisering af Tage Skou Hansens roman)
"Støvsuger" (Peter Seeberg)

Reflekterende artikel om valget med inddragelse af digtet  "Det er blevet os pålagt" af Klaus Rifbjerg, 1960

30 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romananalyse analyserende artikel 14-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Overblik og repetition

Overblik over gennemgået stof, litteraturhistorisk overblik, eksempler på eksamensspørgsmål (Ved det grønne bord) lukke huller og repetere.
Eksempler på eksamensspørgsmå (her indgår blandt andet 1700-tallet / Holberg af "Erasmus Montanus"  + Martin Andersen Nexøs "Sevilla" - 2 kanonforfattere

25 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer