Holdet 2022-DAA-1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1z (1z-DA, 2z-DA, 3z-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novelleanalyse
Titel 2 Stilistik og retorik
Titel 3 Sprogbrugsanalyse
Titel 4 Romantikken og DHO
Titel 5 Islandske og lokale sagaer
Titel 6 Dokumentarfilm
Titel 7 Karen Blixen og litterære metoder
Titel 8 Oplysningstid og Holberg
Titel 9 Formidlingsartikel
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Den personlige stemme
Titel 12 Krig i litteraturen
Titel 13 Nyhedsformidling
Titel 14 Autofiktion og nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novelleanalyse

Hvad skal I kunne efter forløbet?
Kende og anvende de grundlæggende begreber i en novelleanalyse.
- Indre og ydre personkarakteristik
- Paratekst
- Fortællertyper (1. personsfortæller/jeg-fortæller, 3. personsfortæller: personbunden, observerende og alvidende)
- Fortællemåder (beskrivende, scenisk og berettende)
- Miljø: socialt/kulturelt vs. konkret/fysisk
- Indre og ydre komposition
- Tematik: Motiv (eksplicit – redegør for handling) vs. tema (implicit – fortolk handling)
Derudover skal I kende forskellen på en klassisk novelle og en blichersk novelle.
Endelig skal I kunne perspektivere to tekster med samme tematik fra to forskellige perioder.

Faglige mål
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof
En tekst af St. St. Blicher
Værklæsning
En folkevise
Litteraturanalyse og -fortolkning

Tekster
St. St. Blicher: ”Brudstykker af en landsbydegns dagbog” (1824).
”Torbens datter”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delaflevering 07-12-2022
Analyse af "Brudstykker af en landsbydegns dagbog" 18-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stilistik og retorik

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- Have kendskab til og kunne anvende forskellige stilistiske og retoriske analysebegreber.
- Lave stilistisk og retorisk analyse af forskellige teksttyper, herunder interview, essay og nytårstaler.
- Skrive en analyserende artikel

Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Faglige mål
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om nytårstaler 14-02-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprogbrugsanalyse

Analyse af den norske tv-serie SKAM med fokus på samtaleanalyse, sproghandlinger og facework

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- anvende sprogbrugsteori i en analyse. Eksempelvis i en analyse af relationen mellem karaktererne i en fiktiv tekst. I forløbet har vi arbejdet med en TV-serie, men sproghandlingsteori kan også anvendes i en litterær analyse.

Kernestof
• norske tekster på originalsprog
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
• remediering


Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier


Vigtige begreber
Sproghandlinger
- Direkte og indirekte
- Informationsudvekslende, handlingsregulerende, holdnings- og følelsesudtrykkende, kontaktstrukturerende + rituelle.
- ansigtstruende sproghandling
- facework

Tekster
SKAM, TV-serie afsnit 1 og 2, sæson 1. Julie Andem, 2015. Set med norsk lyd og dansk undertekst.
Håndbog til dansk Systime https://hbdansk.systime.dk/
”Vi vil lære de unge piger at være uperfekte” artikel i Information, august 2016.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken og DHO

Eleverne har som forberedelse til DHO’en modtaget undervisning i Romantikken som litterær periode generelt.
Derefter har vi fokuseret på temaet for DHO’en: National identitet i 1800-tallet.
Skriftlighedsforløb i 1.g er også en del af forløbet og eleverne har været på ekskursion til Statens museum for kunst samt Gl. Lejre.

Kernestof
• Tekster fra 1800-tallet herunder romantik og romantisme
• Læsning af en afgrænset periode før 2000
• Tekster af: Adam Oehlenschläger, N.F.S Grundtvig, H.C. Andersen og Herman Bang
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistorisk kontekst.
• produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g.


Faglige mål
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
• Perspektivere til periodetræk for Romantikken i en litterær analyse
• Perspektivere til de læste tekster i en litterær analyse

Centrale begreber
Universalromantik
Dualisme, monisme, panteisme, nyplatonisme.
Organismetanken
Geniet
Nationalromantik
Romantisme
Biedermeier og poetisk realisme

Tekster
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802)
Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830)
H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847)
Caspar Davis Friedrich: ”Vandreren over tågehavet” (1818)
Reklame fra Carlsberg
https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs
Søren Krarup: ”Hvad er det at være dansk?”
Peter Carlsen: ”Danmark 2009”
Eugène Delacroix: ”Friheden fører folket på barrikaderne”
Johannes Ewald: ”Kong Christian stod ved højen mast” (1779)
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født” (1850)
Johan Thomas Lundby: Landskab ved Arresø (1838), En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839) og
En dansk kyst. Motiv fra Roskilde Fjord (1843)
Herman Bang: uddrag af Tine (1889)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af "Der er et yndigt land" 31-03-2023
Statens museum for kunst 28-04-2023
Kreativ øvelse fra Lejre 01-05-2023
Skriveøvelser 05-05-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islandske og lokale sagaer

Kernestof
- tekster fra tiden før 1700
- mindst én folkevise
- tekst af N.F.S. Grundtvig, Adam Oehlenschläger og Johannes V. Jensen
- værklæsning

Faglige mål
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
Kende sagaernes særlige fortællestil og tematikker samt analysere en saga med dette fokus.
Vide hvordan islændingesagaer og sagnene om Skjoldungerne har givet inspiration til tekster i senere litterære perioder.
Skrive en analyserende artikel.

Tekster
Introduktion til islændingesagaer fra litteraturportalen.
Totten om Torlejf Jarleskjald
Uddrag af Skønlitteratur på P1 fra 14. maj 2014
Gisle Surssøns saga (værklæsning)
Uddrag af Rolf Krakes saga, side 68-90 i Oldtidssagaerne bind 2, ved Annette Lassen. Gyldendal 2016. Uddraget omhandler brødrene Roar og Helge.
”Lysfyldt morgen, til marven kold” (1925) af Johs. V. Jensen i Højskolesangbogen
”Roskilde bygges” uddrag af Helge (1813) af Adam Oehlenschläger
”Danmarks trøst” (1820) af N.F.S. Grundtvig
Ragnar Lodbrogs saga, side 137-157 i Oldtidssagaerne bind 1, ved Annette Lassen. Gyldendal 2016.
Klip fra HBO-serien Vikings S1E9
Folkevisen Torbens datter i Spurvesol 1
Sorten Muld: ”Harald Kongen” fra Mark II (1997)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indledning saga 03-09-2023
Delaflevering saga 16-09-2023
Analyserende artikel 29-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dokumentarfilm

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- Skrive en analyserende artikel
- Analysere dokumentarfilm med fokus på kommunikationssituationen, fortælleformen, filmiske virkemidler og autencitetsmarkører.
- Give belæg fra visuelle tekster ved at henvise til klip, still-billeder og tidskoder.

Kernestof
- værklæsning
- dokumentartekster og visuelle udtryksformer
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Faglige mål
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Vigtige begreber
Autencitetsmarkører
Filmiske virkemidler
Den autoritative fortælleform
Den deltagende fortælleform
Den observerende fortælleform
Den poetiske fortælleform

Tekster
Tove i stykker af Sami Saif, 2020.
Bjergene – sorg, savn og superhelte. ”Et familieselvportræt” af Christian Einshøj, 2023. DR.dk (værk)
Kampagnen mod klimaet. Mads Ellesøe, 2020. DR.dk
Min bror – mit hjem af Kathrine Ravn Kruse, 2021.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om 06-12-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Karen Blixen og litterære metoder

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
Kende forskel på forskellige metoder til litterær analyse
Analysere og fortolke litterære tekster med anvendelse af forskellige litterære metoder
Vurdere styrker og svagheder ved forskellige litterære metoder

Tekster
Karen Blixen: uddrag af Den afrikanske farm (1937)
Karen Blixen: ”Ringen” fra Skæbne Anekdoter (1958)
Karen Blixen: ”Det ubeskrevne blad” fra Sidste fortællinger (1957)
Out of Africa (1986), instruktør Sydney Pollack

Læsninger
- Biografisk (uddrag af Den afrikanske farm)
- Nykritisk (uddrag af Den afrikanske farm)
- Ideologikritisk (Ringen)
- Psykoanalytisk (Ringen)
- Læserorienteret (Det ubeskrevne blad)
- Postkolonial (uddrag af Den afrikanske farm)
- Feministisk (Ringen)

Faglige mål
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden


Kernestof
- tekster af Karen Blixen
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Disposition til debatterende artikel 29-01-2024
Debatterende artikel Var Karen Blixen racist 21-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Oplysningstid og Holberg

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- have kendskab til Oplysningstiden og Ludvig Holberg
- have kendskab til dramaet som genre
- anvende begreber fra sprogbrugsanalyse på en litterær tekst

Læste tekster
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)

Kernestof
- tekster fra 1700-tallet, herunder fra oplysningstid
- tekst af Ludvig Holberg
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- værklæsning

Faglige mål
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Formidlingsartikel

Tværfagligt forløb med biologi.

Kernestof
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- Kommunikationsanalyse

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- Analysere og vurdere andres populærvidenskabelige formidling med anvendelse af Ciceros pentagram, appelformerne, Toulmins argumentationsmodel samt med fokus på sproglige og visuelle virkemidler.
- Skrive en populærvidenskabelig artikel til et bestemt magasin og en bestemt modtagergruppe.
- Fagligt reflektere over valg og fravalg i udarbejdelsen af egen populærvidenskabelig artikel.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

Kernestof
• Tekster fra 1800-tallet herunder naturalisme
• Læsning af en afgrænset periode før 2000
• Tekster af: Herman Bang og Henrik Pontoppidan
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.
• Værklæsning: Et dukkehjem (1879) af Henrik Ibsen

Faglige mål
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
• Skrive en analyserende artikel
• Skrive en debatterende artikel
• Perspektivere til periodetræk for Det moderne gennembrud i en litterær analyse
• Perspektivere til de læste tekster i en litterær analyse

Centrale begreber
Det moderne gennembrud
Georg Brandes: ”Hovedstrømninger i det nittende århundredes litteratur” (1871).
Kritisk realisme
Impressionisme
Naturalisme
Sædelighedsfejden
Drama: Replikker, regibemærkninger, scener og akter

Tekster
Henrik Pontoppidan: ”Bondeidyl” (1883)
Herman Bang: ”Irene Holm” (1886)
Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (1879)

”Sat ud” (1892) af Erik Henningsen
”Udslidt” (1889) af H.A. Brendekilde
”Impression, soleil levant” (1874) af Claude Monet
Skam, norsk TV-serie af Julie Andem (2015-2017): S1 E7 14:14-17:10, S1 E11 7:34-9:55, S2 E8 3:20-7:47, S2 E12 25:48-36:38
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den personlige stemme

Formål
At udvikle elevernes personlige stemme gennem kreative skriveøvelser.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den personlige stemme 08-09-2024
Interview af klassekammerat 08-10-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Krig i litteraturen

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- anvende Louise Klinke Ørhstrøms analysemodel på tekster, hvori krig er en central del af tematikken.
- reflektere over, hvordan kunst og litteratur kan give indsigt i krigens væsen og konsekvenser.
- perspektivere til temaet krig og de læste tekster i en tekstnær analyse.

Kernestof
- Verdenslitteratur i oversættelse
- Tekster af Tom Kristensen, Martin Andersen Nexø, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- Tekster fra 1900-tallet og 2000-tallet.

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
- analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

Tekster
Halfdan Rasmussen: ”Definitioner” (1963)
Skyggen af en helt, dokumentarfilm af Laurits Much-Petersen (2015).
Gustaf Munch-Petersen: ”Til mine forældre” (1932)
Tom Kristensen: ”Nogle linjer til min ven Gustaf Munch-Petersen som faldt i Spanien”, trykt i Politiken (1938)
Ole Wivel: ”Vrede unge mænd” (1958)
Morten Nielsen: ”Det hellige mod” (1943)
Martin Andersen Nexø: ”Brodermorderen” (1926)
Carsten Jensen: Den første sten (2015) uddrag.
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (1929) værklæsning.
Klaus Rifbjerg: "De ukendte soldater", bragt i Politiken (2009)
Peter Seeberg: Bipersonerne (1956) uddrag.
Basejumper (2013), dokumentarfilm af Nikolaj Viborg.
Martin A. Hansen: ”Hjemkomsten” (1945)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprog og karakterfremstil 24-10-2024
Krig i litteraturen 22-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nyhedsformidling

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- analysere nyhedsformidling på forskellige medieplatforme med de dertilhørende begreber
- sammenligne nyhedsformidlingen på forskellige medieplatforme og vurdere fordele og ulemper ved de forskellige nyhedsmedier
- være kritisk bevidste nyhedslæsere


Kernestof
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Centrale begreber
Web 2.0
Lokal fortælling
Polyfaktuelt samfund
STEPPS (de seks centrale principper for succes på internettet)
Algoritmer
Ekkokamre
Ansigtsløs kommunikation
Massemedier
Gatekeepers
Influencere
Remediering
Paratekst
De klassiske nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt
Multimodalitet
Henvendelsesform
Arena
Fortællehieraki
Avisens forskellige artikelgenrer – særligt baggrundsartiklen
Omnibusaviser, tabloidaviser, nicheaviser, regional- og lokalaviser, netaviser og gratisaviser.
Konstruktiv journalistik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Autofiktion og nyeste tid

Kernestof
- Svensk tekst på originalsprog
- Værklæsning: Nike (2015), Caspar Eric.
- Tekster fra de seneste fem år

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden

Hvad skal I kunne efter dette forløb?
- Vide hvad der kendetegner autofiktion
- Analysere lyrik og epik fra nyeste tid med nykritisk og biografisk læsemetode
- Perspektivere til tekster læst i forløbet

Tekster
Nike (2015) af Caspar Eric
Prolog fra Vitsvit (2013) af Athena Farrokhzad
Kapitlet ”Julius” fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) af Glenn Bech
”Knokler hårdt”, Gilli (2014)
”Den jeg er”, Rasmus Seebach (2009)
”Et hav af udstrakte hænder”, Søren Huus (2010)
”Daglige brød”, Ukendt kunstner (2014)
”Tomgang”, Shaka Loveless (2012)
”Jesus”, Tobias Rahim (2020)
”Lyver for min dagbog”, Mille (2024)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journalistik 12-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer