Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-ENA-1t (1t-ENA, 2t-ENA, 3t-ENA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Science Fiction
Beskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med science fiction og fået kendskab til særlige litterære træk indenfor sci-fi. Med særlig fokus på dystopi. Derudover har eleverne arbejdet med analytical essay: PEE-struktur, og bestemte grammatiske emner: omskrive verber fra past/present, genkende ordklasser, jumbled sentences etc.
Materialer:
- Time Capsule Found on the Dead Planet af Margaret Atwood (short story)
- A Sound of Thunder by Ray Bradbury (short story)
- 2BR02B af Kurt Vonnegut (short story)
- The Story of Science Fiction af James Cameron (Episode: A Dark Future).
- The Matrix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 - American Values
I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for forskellige amerikanske værdier, værdigrundlag herunder: frihed, lighed og jagten på den amerikanske drøm/lykke.
Vi har undersøgt hvordan de forskellige amerikanske værdier kommer til udtryk i samfundet samt hvordan det egentlig står til med uligheden i USA anno 2023.
Teksttyper: dokumentar, TED-tak og artikel.
Tekster/materialer:
- A Tale of Two Americas (TED-talk)
- Reversing Roe (dokumentar om abortlovgivning)
- Poverty in the US (dokumentar)
- " I left poverty after writing Maid, but poverty never left med" af Stephanie Land (artikel) - skriftlig aflevering (analytical essay: non-fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment 2 (non-fiction)
|
28-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 - SR-forløb: Ziggy Stardust
Dette forløb var et tværfaglig studieretningsforløb om David Bowies alter ego Ziggy Stardust og albummet " The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars".
Eleverne fik tildelt ét nummer hver fra pladen og skulle lave udtryksfeltsanalyse af det pågældende nummer med fokus på sangtekstanalyse i engelsk.
Forløbet mundede ud i en skriftlig gruppe opgave. Derefter skulle eleverne fremlægge deres vigtigste pointer fra opgaven ud fra et talepapir i mindre matrixgrupper.
Opgaveformulering:
Der ønskes en udtryksfeltsanalyse af det tildelte nummer (tekst/billede/musik). Brug modellen udtryksfelt og giv en vurdering af hvorledes tekst og musik skaber ét samlet udtryk. I vurderingen inddrages derudover betragtninger om det visuelle, fx pladecovers, musikvideoer, påklædning, etc. Diskutér hvorledes udtryksfeltet er med skabe kunstnerens alter ego. Perspektivér til en nutidig kunstner der gør brug af alter ego.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR-opgave
|
23-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 - True Crime
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til True Crime som genre igennem arbejdet med forskellige true crime-"tekster". Særlig fokus har været på genretræk, virkemidler og fremstilling af de forskellige kriminalsager. Murderballads har også været et særlig fokus med henblik på tekstanalyse og omskrivning af egne murderballads.
Tekster/materialer:
- The Man Who Loved Flowers af Stephen King (short story) - udgangspunkt for en skriftlig aflevering - analytical essay: fiction.
- Serial (S1, E1) af Third Ear (true-crime podcast)
- The Staircase (S1, E1) (true-crime dokumentarserie)
- The Knoxville Girl (murder ballad)
- Lave egen podcastepisode og indspille (true crime)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment 4
|
07-05-2023
|
True Crime podcast
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Into The Wild
Throeau, Henry David: Walden, Exerpts, 1854
NBC News: Maine Hermit Christopher Knight Breaks His Silence, 2014
Nash, Roderick: 'A Wilderness Condition, 1967
Nienhueser, Helen: 'The Values of Wilderness',
Honan, Mat: 'Can't get away from it all?', Wired Magazine, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Voices of Choices
Plath, Sylvia: 'The Bell Jar', 1963 (Uddrag)
Hope, Anna: 'A Gap of Sky', 2008
Jackson, Shirley: 'The Lottery'
Penn, Sean: 'Into The Wild' (2010)
i forløbet behandlede vi forskellige tekster, der alle have 'choices' som tematik og vi fortolkede forskellige budskaber i teksterne herom. Eksempler på temaer vi perspektiverede var peer pressure - herunder expectations from parents, norms, values and oneself.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Lottery Exercise
|
30-08-2023
|
Engelsk Essay
|
05-09-2023
|
A Gap of Sky Exercise
|
15-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Punk Movement
En undersøgelse af punk bevægelsen i England og USA i slut 1970erne
Forløbet blev kørt som et elevstyret forløb med en podcast som slutprodukt.
Læringsmål var:
Viden om bevægelsen
Analyse af tekster
Perspektivering til perioden
Udarbejde en podacst med manuskript og lydside
Film: Another State of Mind
WHAT WAS PUNK – AND WHY DID IT SCARE PEOPLE SO MUCH?
NATIONAL GEOGRAPHIC
BY SIMON INGRAM
PUBLISHED 1 JUL 2022, 16:27 BST
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Unsex Me
I forløbet anvendte vi bogen Unsex Me og den teori om køn, der beskrives heri.
Vi anvendte bl.a. queer-analyse på H.C. Andersens The Princess and The Pea og så filmen Brokeback Mountan, Ang Lee, 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The American Civil Rights Movement (SRO)
Martin Luther King: I Have A Dream-speech
Bob Dylan: The Death of Emmett Till
Junius Edwards: Liars Don't Qualify
Alan Parker: Mississippi Burning
Forløbet tog udgangspunkt i den historiske periode 1950-60erne i USA og inkluderede bl.a. bevægelsens mål og midler. Historiske begreber som Jim Crow Laws og Seperate But Equal blev behandlet af eleverne i gruppefremlæggelser. Vi perspektiverede til 'nyere' fænomener som Gerrymandering og strukturel racisme i USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dirty Realism
Carver, Raymond: 'One More Thing' + 'Why Don't You Dance' + 'A Serious Talk', 1988
Waits, Tom: 'Eggs & Sausage', 1975, 'Christmas card from a hooker in Minneapolis', 1976, 'Small Change', 1975 og 'The Ghosts of Saturday Night', 1974
Forløbet undersøgte en undergenre af realismegenren med fokus på 'show it don't tell it' som primær fremstillingsmåde. Ud fra teori om genren analyserede vi tekster der eksemplificerede denne - herunder bl.a. 'isbjergsteknik', implicit narrator.
Tom Waits sangene blev anvendt i gruppeprojekter med 1 sang i hver gruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Rationality, Superstition, Paranoia, Conspiracy
Forløbet handlede om de begreber der angives i titlen - både som et almenmenneskeligt fænomen, men også som en særegen amerikansk tilsytand.
Forløbet var et oplæg til et senere forløb om det amerikanske valg.
Golding: Lord of the Flies, 1947
Anderson: The Machinist, 2004
JOSEPH MCCARTHY’s WHEELING SPEECH
WEST VIRGINIA, FEBRUARY 9, 1950
America's Stake in Vietnam
Speech by U.S. Senator John F. Kennedy
June 1st, 1956
Transcribed Excerpts
Poe: The Tell-Tale Heart, 1843
Oliver Stone: Born on the Fourth of July (1989) '
Los Angeles Times
Column: The 20th anniversary of the Iraq war also marks a colossal failure of the mainstream media
The real Lord of the Flies: what happened when six boys were shipwrecked for 15 months, The Gueardian
‘An American Tradition’: Lessons from a year covering conspiracy theories
A reporter reflects on conflicts over truth, trust and belonging in America
By Jose A. Del Real, The Washinton Post, 2023
Big Think: Is the U.S. becoming more paranoid?, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
American Political System and Election 2024
Kompendium om USAs valgsystem og taleanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
The British Empire
Kompendium
Kipling, Rudyard: 'White Man's Burden', 1899
Orwell, George: 'Shooting an Elephant', 1938
The Search for ‘Terra Australis’
What did Captain Cook’s secret mission involve?
Source 1: Secret instructions to Cook from the British government.
Source 2: extract from Cook’s journal entry from 8 October 1769
The Stolen Generations: https://en.wikipedia.org/wiki/Stolen_Generations
APOLOGY TO AUSTRALIA’S INDIGENOUS PEOPLES, The Hon Kevin Rudd
13 February 2008
Texts about Post-colonialism and Orientalism
Forløbet var et tilbageblik på det engelske imperium og de forskellige grunde til dets udbredelse og supermagt igennem flere hundrede år. Vi kiggede på forskellige perspektiver på imperiet og de moralske, økonomiske, politiske syn der udtrykkes i de forskellige tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
William Shakespeare & Tragedy
Shakespeare, William:
Uddrag af 'Romeo & Juliet': Act 2, scene 1 + Act 5, scene 3.
Uddrag af 'Hamlet': Act 3, scene 1 + Act 3, scene 4.
Sutherland, John: 'Being Human'' fra A Little History of Literature, 2013
Luhrmann, Baz: 'Romeo & Juliet', 1996
Zefirelli, Franco: 'Hamlet', 1990
Forløbet tog udgangspunkt i Shakespeares to kendte tragedier og med hjælp fra teori om tragedie-genren læste vi uddrag fra de to stykker og så filmatiseringerne. Vi læste endvidere stykker i krydsfeltet mellem renæssancens idealer og middelalderens 'great chain of being'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Lingua Franca
Engelsk som et lingua franca. Vi arbejdede med de historiske, kulturelle og teknologiske grunde til at engelsk er blevet et verdenssprog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776475151",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776475151",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776475151"
}