Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-FRbA-1g1-1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Hold
2022-FRbA-1g1-1 (
1g1-FRbA-1
,
2g1-FRbA-1
,
3g4-FRbA-1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb fransk
Titel 2
L'amitié
Titel 3
L'immigration
Titel 4
L'amour difficile
Titel 5
L'enfance
Titel 6
Les contes - EKSAMEN
Titel 7
Entre deux cultures - EKSAMEN
Titel 8
La Seconde Guerre mondiale - EKSAMEN
Titel 9
L'amour difficile (fortsat fra 2g) - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb fransk
Grundforløb fransk begynder
Indhold
Kernestof:
Bonjour salut - I bedes aflevere DÉBUT - bogkælderen har brug for at få alle retur fra grundforløbet - glæder mig så meget til at møde jer og måske se jer igen, jeg har haft allerede :-) Bises, Annette
♫ FRENCH Numbers 1-100 ♫ Big Numbers Song ♫ Compter jusqu'à 100 ♫ Comptine des Chiffres ♫
Kære søde hold, jeg har barn syg, så I skal arbejde med følgende spørgsmål i grupper/max 3 personer. Når I er færdige skal I sende mig jeres svar under ELEVFEEDBACK her på lectio - merci.
Til dagens modul - lær hvordan det faste udtryk IL Y A fungerer. På bordet ER DER/ sur la table IL Y A ... Se begge videoer til i dag. Skriv 3 sætninger med ting du har på dit skrivebord derhjemme og tag dem med til timen.
På bordet ER DER : sur la table il y a ...
Der ER + subst/ il y a + nom
Aller at gå - tage afsted
Vi skal lære at bøje de regelmæssige verber, der slutter på -ER fx verbet, 'parlER' - at tale i grundform/infinitiv. Videoen er på fransk - og forklarer hvordan det bøjes. Lyt grundigt ! og noter ned hvilke endelser der er på verberne på _ER /_CER/_G
denne træner vi i modulet
Du skal lave flg i dette modul mens AR har sprogdag/Bon courage:
Lær at nægte en sætning (jeg har ikke... jeg er ikke etc) Lyt til videoen - se godt på eksemplerne på hvor nægtelsen placeres og gentag højt efter oplæseren, for at træne lyd, udtale og placering. Besvar flg: Hvor mange dele består en nægtelse af på
verbebøjer
Salut, Download app'en DUOLINGO til i dag - indstil den til fransk, og tag niveautesten - bestem hvor mange minutter om dagen, du vil træne med app'en, og oup voilà, du er i gang. Træn mindst 15 minutter til dagens time.
Indila. Love Story. ENGLISH+FRENCH Lyrics+translation. Paroles + traduction. Lyt med og læs, hvad forstår du ?
lyricstraining
Cher tous, modulet er virtuelt da jeg har barn syg. I skal se Christmas Flow på netflix, fransk juleserie om en rapper i Paris. Se den på egen pc, tag en kop kaffe, sæt jer sammen et par stykker et hyggeligt sted på skolen - HVIS du har set den aller
Cher tous modulet er virtuelt, da jeg har omsorgsdag i dag - du skal fyre den af på Duolingo :-) og træne dine superverber. Sæt i gang, bon courage, JOYEUX NOËL - BONNE ANNÉE - bises, Annette
Le corps/kroppen - Lyt til videoen 9 min - lav en tegning af en krop på et stykke A4 papir - noter hvilke kropsdele du lærer at sige på fransk - og tilføj selv yderligere 5 kropsdele, du noterer ned på din tegning også. Medbringes til timen. Inkl. Dé
Le corps
Lav min 25 minutters duolingo - i dagens time, skal jeg se hvor langt du er med app'en :-) BON courage.
Learn Useful French: The Seasons - Les saisons
C’est l’anniversaire de Christophe et il invite Céline au restaurant.
Lyt og lær - Åben dette link i din google browser/lectio.dk - ikke i din app, så virker det ikke! lektien i dag er - tag sko og tøj på - gå en 20 mins tur med fransk i ørerne, mens du lytter til herlige nyttige gloser og udtryk, gentag dem mens du ly
Superverbes - i infinitiv/at formen - 25 styks/så kan du danne uendelige antal sætninger... brug 20 minutter - træn, øv, stav, match. Vær fokuseret - kun på det, så sidder de der nemmere.
Lytteøvelse - nyd denne smukke sang, og indsæt ord, når der indikeres der mangler et i teksten. Du skal svare 'maybe later' når siden beder om et log in - bon courage
Vejret/le temps
Zaz - Je Veux | Music Video, Song Lyrics and Karaoke Som lektien til i mandags - træn at lytte ! og stave. Bon courage, Annette
Lær her hvordan man udtrykker hvad man kan lide med verbet AIMER Parler de ses goûts Klik - lyt, læs med - gentag højt. Slå evt gloser op i ordbogen.com, du ikke helt ved hvad betyder. Skriv 3 sætninger om noget du kan lide - og tre ting du IKKE kan
Vi skal da vide hvordan bogstaverne lyder - klik på videoen og lyt, repeter højt for dig selv. Alphabet - Leçon 1b
Vocabulaire: jours/semaine/mois/année - repeter, dage, uge, måneder, år - lyt, repeter og læs med i hvert afsnit på siden om de forskellige emner, bon courage/AR
skriveøvelse
https://www.franskportal.dk/laesenfilm/belier/belscene1-2/
courir - Conjugaison du verbe courir
1gfrb Ma journée
I grupperne, har I aftalt hvad jeres lektie er til i dag. I får ti minutter til at færddiggøre plancherne og så er det ud og fremlægge for hinanden. Alle skal kunne fremlægge om emnet :-)
Husk Début bogen i dag - vi har fokus på at læse individuelt.
ejestedord - poss pronominer
Ejestedord med substantiver
Øve, træne - fritidsinteresser. Lav alle øvelserne i linket - Vocabulaire : les loisirs 1. Læs derefter op på gloserne side 72 i Début, de skal sidde der til i dag. Noter dem i dit 'noteshæfte' på PC eller i hånden. Brug 25 min på fransk i dag. Ouiii
1)Træn først verbet avoir i le présent(nutid) - du SKAL kunne det udenad nu her i marts :- brug alle menuerne også - træn MINDST 5 minutter.
Læs dokumentet - se på gloserne om TØJ - og skriv 6 sætninger ned, om det tøj du har på - tag sætningerne med til timen, og snak med en makker ud fra dem :-) Bon courage, Annette
Skriveøvelse les vêtements
Kære Elever, dette dokument skal du muntre dig med - åbne, besvare - huske at bøje verberne i nutid (brug evt verbebøjeren herunder) og aflevere din besvarelse på lectio inden 13.30 - Bon courage, Annette
Cher tous, kære alle - i det nedenstående dokument skal du træne at NÆGTE en sætning. Husk nægtelsen består af NE....PAS.
Invitation - journée de langue / sprogdag for 1g.docx
"Skattejagt" til 1g fransk begynder
"Skattejagt" til 1g fransk fortsætter
Anders' hold (1g2-FRbA-2)
Faites ce mots-croisé/lav denne krydsogtværs - en écoutant de la musique fr/mens du lytter til fransk musik. Vi øver gloserne i timen.... :La famille.pdf + Chansons Francaise 2023 🎀 Chansons Les Plus Écoutés 2023 🎀 Louane, Vitaa, Slimane, Dad
Gruppernes afleveringer – i gruppen: læg jeres selfies og besvarelser ind her :-)
Choissiez une des chansons - trouvez les paroles - traduisez au moins un vers et le refrain - et présentez le contenu à un(e) camerade en classe (vælg en sang, lyt, oversæt et vers og et omkvæd mindst - fortæl indholdet til en kl.kammerat) Chansons F
mon sac d'école
1) Description d'une personne.pdf
2) Lyt imens til - écoutez bien - lækker musik - ah la bonne musique - Salatiel - Ça Se Passe Ici [Official Video]
1) Vocabulaire - ordforrådstræning laves hjemme- Les personnes - krydsord.pdf Skriv ned i hånden i dit hæfte, hvis du ikke kan printe.
2) Lyt til frankofon musik fra Senegal - hvad synes du? Ecoutez la musique francophone, qu'est-ce que tu en penses?Amadou & Mariam - Senegal Fast-food [Translation]
Regardez la bande-annonce du film Girl - par Lukas Dhont (se trailer til filmen instruktøren til CLOSE vi så i GRAND)
Close et GIRL
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Auto portrait
15-03-2023
Virtuelt arbejde
27-03-2023
Virtuel opg om nægtelser
29-03-2023
Close et Girl
04-05-2023
Omfang
Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'amitié
Indhold
Kernestof:
Gå ind på min læring, brug Uni log in - se lektien der - om Substantiver og artikler - i alt 16 minutter :-)
Quatre amis ch 1
Quiz om substantiver.docx
Lær disse ord til første kapitel til Quatre Amis (1.chapitre) - brun min. 20 minutter på det - de skal sidde der - udenad - brug og træn via alle de 4 menuer!
Træn hjemme - i 25 min - skriv derefter 5 franske sætninger med 5 af disse ord eller så mange af ordene du kan overskue: https://quizlet.com/682199850/quatre-amis-chapitre-2-flash-cards/
en lille selvtester - hvad kan jeg huske af lektien?
billedbeskrivelse
Denne quizlet skal I øve og bruge til jeres billedebeskrivelsesopgave i dag https://quizlet.com/81111129/decrire-une-photo-flash-cards/
Afsnit
øv quizletten igen
Un bon ami c'est...
C'est quoi un bon ami? vi ser den sammen
bevægelsesverber med être i passé composé
Quizlet - træn gloser fra chapitre 5 - brug mindst 3 menuer og 25 minutter på gloserne :-) Bon courage
Bevægelsesverber med être - træn menuerne i 20 min - jeg forklarer også grammatikken i modulet
Brug max 30 min på lektien: Un peu de culture pour vous - log ind på franskportalen og lyt med, gentag efter stemmen, og besvar spørgsmålene til teksten og videoen - hvad siger det om fransk kultur?.
Kære elever, jeg er til møde i dag - jeg kommer og sætter jer i gang - Kend din FRIT FRANSK bog - besvar spørgsmålene herunder.docx
Ecrire un dialogue quatre amis
1) Lyt til denne smukke sang Retiens les rêves - Grand Corps Malade 2) Kig på teksten - find alle de passé composé du kan i teksten (parler -> j'ai parlé fx) skriv dem ned og tag dem med til mogulet. Yepee.
Her er teksten: Paroles Retiens les rêves par Grand Corps Malade - Paroles.net (lyrics)
Ecoute (lyt) cette belle chanson (denne smukke sang:)VITAA - Je te le donne - En duo avec Slimane. Hvad betyder le refrain/omkvædet?
Décrire une photo
I dette modul skal I
Chers élèves: I skal træne flittigt, mens jeg er på kursus. Hvad skal I træne? - Le passé composé - den tid, der udtrykker enten førnutid og datid - og som har et bøjet hjælpeverbum + et hovedverbum i kort tilllægsform. I skal lave alle opgaverne i d
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedebeskrivelse
24-08-2023
L'amitié
21-09-2023
Genretning af L'amitié opgaven
09-10-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'immigration
Indhold
Kernestof:
Bonne année à tous :-) Godt nytår til alle. HUSK lige - fransk er det vigtigste fag i 2024, n'est-ce pas? Glæder mig til at høre hvad jeres nytårsforsætter er :-)
Mes voeux pour l’année 2024/exercise à l'écrit
L'immigration
Bruges til at beskrive et billede fra La Jungle de Calais décrire une photo.pdf
1) Til modulet i dag - se videoen igennem (18 min) - sæt undertekster på, sæt afspilningshastigheden ned så du kan høre/genkende flere ord.
Eric Besson critique le film "Welcome"
Læs hjemme denne artikel - se hvad du forstår først UDEN at slå ord op - dernæst understreg fem ord, du mener er afgørende for at du forstår artiklen bedre - og konsulter ordbogen. Brug max 25 min på lektien. Eric Besson critique le film ;Welcome
Vi ser filmen færdig sammen
welcome.docx Vi øver os på mundtlig billedbeskrivelse :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mes vacances de noël
08-01-2024
Test i klassen
13-02-2024
Immigration - décrire une photo
14-02-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
L'amour difficile
Indhold
Kernestof:
Pixigrammatik - Genitiv repeter genitiv her - Læs først intro og lav så opg 1-3 til højre på siden :-) Bon courage, Annette
Alle bedes have læst scenerne i Amour Artificiel til i dag fra sidste modul :-) A bientôt. Anet
l'AMOUR ARTIFICIEL, UN COURT MÉTRAGE: Læs scene 7+8 i manus godt igennem - tjek udtale af gloser hjemmefra. Læs scenerne i det manus, jeg udleverede fredag.
udtale fransk ord - Google-søgning klik på mikrofon ikonet og hør glosen udtalt af en franskmand
I dette virtuelle modul laver du opgaver der træner forståelse, grammatik, ordforråd mm om filmen Amour Artificiel.
I dagens modul skal du se de første 60 minutter af 'La Môme' - film om Edith Piaf :-) La plus grande chanteuse de France La Môme/Spurven Se under elevfeedback, hvad du skal svare på efter at have set den første time af filmen - du skal svare på frans
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Video afl SMK
08-03-2024
Décrire un oeuvre d'art francais
17-03-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
L'enfance
L’enfance
Forløb med fokus på hvordan barndommen kan defineres - af forskellige personer, i forskellige tider. Hvad er den gode barndom? Hvordan fremstilles barndommen i de forskellige tekster og film med særligt fokus på den fraværende faderrolle/moderrolle.
Tekster:
Udvalgte tekster fra "Il a jamais tué personne, mon papa", Jean-Louis Fournier, Édition Stock, 1999.
Film:
Piaf, La Môme, 2007, Olivier Dahan
Sange:
Stromaë, Papaoutai
Indhold
Kernestof:
S'il te plaît: Medbring bogen Il a jamais tué personne, mon papa i dag! Er udleveret ved skoleårets start. læs hjemmefra om forfatter og forordet - og lyt til videoen om de to tider (5 min): l'imparfait og le passé composé - som du vil møde i bog
vocabulaire ch 1 intro
Minlæring - du skal træne l'imparfait og le passé composé til i dag - find en kop the frem og sæt i gang. Brug 30 min på det.
Sæt uret - brug 35 minutter på denne lektie -
Présenter un texte etc
Træne mere imparfait, I kan godt :-) Sæt uret og træn i 30 min. Allez, c'est parti. Imens lytter du til denne skønne franske chanson: Pomme - Sans toi (hvad handler den om?)
pour parler d'un texte
ALLE har lavet minlæringslektierne om l'imparfait fra sidste uge til i dag merci :-)
Minlæring De af jer der mangler at lave imparfait lektierne - lav dem til i dag, merci - se på min læring... Der er to afsnit, der skal laves Træne træne og Brug af fortid ! :-) Bon courage
1) Udfylde dette dokumentmed fulde navn som det står i passethttps://docs.google.com/document/d/1pt9WV7X8zk-pB8l7Z_M876CxkxfejfC82T4jhGfZHwM/edit?usp=sharing
Minlæring Da modulet er virtuelt, er der her en eksamensopgave at more sig med - det er en delprøve 1 - som giver et indtryk af, hvad der skal foregå til årsprøve eller eksamen næste år. Træn løs, og glæd jer til et fedt nyt år som franskelev - det b
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les contes - EKSAMEN
Et forløb om folke- og kunsteventyr fra Frankrig og andre frankofone lande. Vi har fokus på de typiske eventyrtræk og på, om de optræder i eventyr fra forskellige frankofone områder.
Omfang: 30 sider
Læste tekster:
Chapeau rond rouge (Geoffroy de Pennart, in: Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées)
Charles Perrault: Le Petit Chaperon rouge (la fin + Moralité), in: Christoffersen og Dahlgreen: Il était une fois, Systime 1983)
L'oranger magique - conte d'Haïti (in: Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées)
L'orphelin et les méchants villageois. Un conte du Mali (https://www.conte-moi.net/contes/orphelin-et-mechants-villageois)
Film: Kirikou
L'hyène et l'aveugle (https://www.conte-moi.net/contes/hyene-et-aveugle)
Le Petit Prince chap. XX et XXI (Antoine de Saint-Exupéry, Schöningh at Paderborn 1977)
Indhold
Kernestof:
Billedbeskrivelse, La clé, Systime 2022.pdf
L'hymne à l'amour, Céline Dion à l'ouverture des JO.docx
Chapeau rond rouge.pdf
Lisez la page 10. Trouvez-vous des traits typiques du conte à la page ? (Læs p. 10. Kan I finde typiske eventyrtræk på siden?) (Ne faites pas les exercices 1.-2. /Lav ikke øv. 1.-2.)
Le Petit Chaperon Rouge, la fin et la moralité.pdf
Lisez p.12, l.4 - p.13, l.4.
L'orphelin et les méchants villageois, un conte du Mali.pdf
Trouvez et notez au moins quatre traits typiques du conte
L'oranger magique.pdf
Lisez et comprenez bien la page 16. Choisissez et notez 5 mots qui sont, pour toi, les plus importants à la page 16 (Vælg og notér 5 ord, som du synes er de vigtigste på side 16).
Lisez p. 18. Est-ce que vous comprenez ce qui est écrit en créole ?
Lisez et comprenez la page 19
I Voilà øvebog: Lav opgave 3 a), b), c) og d), p.55. Skriv mindst 3 sætninger til opgave d).
Kirikou vocabulaire.docx
Oversæt mindst 10 af gloserne i dokumentet til dansk
Kirikou
Brug 20 min. på forskellige øvelser
Pixigrammatik - Interrogative pronominer
Alle skal have læst og forstået 9, 9.1, 9.1.1, 9.1.2, 9.1.3 og 9.1.4 + have lavet Øvelser: Interrogative pronominer 1
Alle skal have lavet opgave 6a), p.57 i Voilà øvebog
Le conte de la cane aux oeufs d'or.pdf
Le Petit Prince XX.pdf
Alle skal være færdige med øvelse (1), p.80 i dokumentet
Le petit prince, chap. XXI.docx
Spørgeord
Alle skal have lavet Interrogative pronominer øvelse 4
Alle skal være færdige med deres opgave til Le Petit Prince chapitre XX og være klar til at stille den til holdet
Lisez et comprenez la page 2. Est-ce que vous voyez des traits typiques du conte à la page 2 ?
Lisez p.3, ligne 8 - p.4, l.13
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Entre deux cultures - EKSAMEN
Et forløb, hvor vi gennem tekster og film beskæftiger os med, på hvilken måde og i hvilke sammenhænge man kan være eller føle sig mellem to kulturer.
Omfang: 35 sider
Læste tekster:
in: Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles francophones, Gyldendal 2015:
Rencontre culturelle
Je suis bien avec les ados de toutes les cultures
J'ai ma base ici
Exilée tout le temps
Entre intouchables
Farid: Jacqueline et Rachid (in: Passe-partout)
Francis Bebey: Un conseil d'Ancien (in: Pages d'écriture, Munksgaard 1997)
"Eddy" - Fransk fortsættersprog A, Studentereksamen 10-08-2016
Film:
Intouchables
La haine
Indhold
Kernestof:
Paroles francophones - Entre deux cultures.pdf
Rencontre culturelle, p.41. Répondez à la question 5.
Lisez p. 43 : "Je suis bien avec les ados...", ligne 1 à 18. Notez ce que vous ne comprenez pas / Noter det, I ikke forstår.
Lisez p.46, l.1 - p.46, l.22 + notez cinq mots clé
Soyez sûr.e.s de savoir conjuguer les verbes être et avoir
Lisez p.46, l.24 - p.47, l.6 + formulez 3 questions sur le texte
Alle skal være færdige med opgave 4, p.76 i Voilà øvebog.
Lisez et comprenez "Exilée tout le temps" p. 51, l.1 - p.51, l.27
Lisez p.51, l.28 - p.52, l.4 + répondez à au moins 2 des questions 1-4, p.52. Upload besvarelser (gerne i stikordsform) i elevfeedback.
Jacqueline et Rachid.pdf
Lav opgave 8, p.77 i Voilà øvebog.
Voilà øvebog: opgave 10, p.77
Un conseil d'Ancien (Francis Bebey).pdf
Lisez et comprenez ligne 1-10 (à la première page)
Læs p.57-59 og lav flg. opgaver: "Faites des phrases" 1-5 og "Caractéristique et discussion" 5. Upload jeres svar i Elevfeedback i Lectio og vær klar til at samle yderligere op i modulet 26-11.
Opgaver til Intouchables.pdf
Intouchables.docx
Læs og forstå fra l.17 på første side og teksten ud
Alle skal være færdige med opgave 12, p.78 i Voilà øvebog. Husk, at der er hjælp at hente i Voilà grundbog §25.
Eddy Bellegueule (1).pdf
Læs og forstå p. 1 - p.2, l.15. Noter de 5 gloser fra tekststykket, som du synes er de vigtigste.
Joyeux Noël
Eddy Bellegueule, Skr.studentereksamensopgave.pdf
Læs og forstå p.2, l.16 - p.3, l.43
Lisez p.3, l.44 - p.4, l.69. Notez au moins deux situations (de tout le texte) où Eddy se sent entre deux cultures.
Skriv de 10 gloser op, som du synes er de allervigtigste til emnet "Entre deux cultures". Det må meget gerne være enkle gloser, som er lette at huske.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La Seconde Guerre mondiale - EKSAMEN
Vi læser tekster og ser film med særligt fokus på 'la vie quotidienne', 'la situation des Juifs' og 'la résistance'.
Omfang: 25 sider
Anvendt materiale:
Franskportalen, Seconde guerre mondiale:
Début de la guerre
L'armistice
Charles de Gaulle
La résistance
Les Juifs
Fin de la guerre
Anne Sylvestre : Mon mari est parti
Hélène Kro (gl. eksamensopgave)
Lettre d'une jeune femme juive (Tous Azimuts no. 31, nov.89)
Bombes sur la France 1 (in: Passe Partout, Munksgaard 1990)
Film: Au revoir les enfants (Louis Malle)
Indhold
Kernestof:
Vœux aux Français.
Lav opgave 3a), b) og c), p. 88 i Voilà øvebog. Få evt. hjælp i §28 i Voilà grundbog.
Mon mari est parti (Anne Sylvestre).pdf
I forbindelse med afsnittet om L'armistice på Franskportalen under Seconde guerre mondiale skal alle have styr på: La zone occupée, la zone libre, Pétain og le gouvernement de Vichy, og alle skal have lavet opgave A og B til afsnittet.
I det virtuelle modul skal I læse på Franskportalen -> Fransk historie -> Seconde guerre mondiale afsnittet om Charles de Gaulle og L'appel du 18 juin du général de Gaulle, enregistré le 22 juin. I skal lave opgave A og B og besvare spørgsmål 1-3 i o
Hélène Kro m. opgaver.pdf
Læs p. 1 og besvar spørgsmål 1: "Pourquoi les gens font-ils..."
Lisez p.2 et répondez aux questions 1.2 et 1.3
Lettre d'une jeune femme juive.pdf
Lis le texte et formule au moins trois questions que tu veux poser aux autres (læs teksten og formuler mindst tre spørgsmål til den, som du vil stille de andre på holdet)
I skal på Franskportalen (Fransk historie -> Seconde guerre mondiale) læse teksten om "La Résistance". I skal også se/høre videoen (hvis den er for svær at forstå, så læs med i 'Transcription', der står under videoen. Derudover skal I lave opgaverne
Vi mødes i lille auditorium og ser "Au revoir les enfants"
Vi skal se resten af "Au revoir les enfants" og arbejde med filmen
Au revoir, les enfants. Vrai ou faux.pdf
I skal læse teksten og afgøre, hvad der er 'vrai' og hvad der er 'faux' (print teksten ud eller skriv den rigtige mulighed i jeres noter).
Voilà øvebog: opgave 2, p.65 og 3 a) og b), p.65-66. Læs §22 i Voilà grundbog, hvis du har brug for hjælp.
I det virtuelle modul skal I på Franskportal, Fransk historie, Seconde guerre mondiale læse 'Fin de la guerre' og lave opgave A + B. Desuden skal I lave opgave 4, p.67 i Voilà øvebog. Vi retter alle øvelserne efter vinterferien.
I skal være klar til at rette flg. opgaver fra Voilà øvebog: 2, 3a) og 3b), p. 65-66 + 4, p.67. Desuden skal vi samle op på forløbet La Seconde Guerre mondiale, så kig i undervisningsbeskrivelsen og vær sikre på, at I genkender alle tekster (også fra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
L'amour difficile (fortsat fra 2g) - EKSAMEN
I forløbet læser vi fiktive og ikke-fiktive tekster og ser film med fokus på bl.a. kulturelle, religiøse og samfundsmæssige forhold, der har indflydelse på kærlighedens betingelser mellem to mennesker.
Omfang: 30 sider
Læste tekster:
Ziggy, Un garcon pas comme les autres, fra "Starmania"
Le mariage pour tous, in: Connie Pedersen: Le changement c'est maintenant, Gyldendal 2014
Charles Baudelaire: À une passante
Alfred de Musset: Le rideau de ma voisine
Marie (ukendt forfatter, in: Helle Høyrup m.fl.. Amours et cultures, Gyldendal 2006)
Guillaume Oyono-Mbia: Trois prétendants, un mari (in: Damkjær og Kambskard: Passepartout, Munksgaard 1990)
Film: Les amants du Pont Neuf
Manon des sources
Flg. tekster fra "Entre deux cultures" indgår også i forløbet:
Farid: Jacqueline et Rachid (in: Passe-partout)
Francis Bebey: Un conseil d'Ancien (in: Pages d'écriture, Munksgaard 1997)
Fra 2g indgår:
Film:
L'amour artificiel
La Môme
Indhold
Kernestof:
I det virtuelle modul skal I læse §6 i Voilà grundbog om adjektiverne. Desuden skal I i Voilà øvebog lave opgave 4, p.23 og opgave 4, p.25. I skal uploade jeres besvarelser i Elevfeedback, og vi gennemgår dem også i modulet 5/3.
Le mariage pour tous.pdf
I skal læse den danske indledning p.45-47.
I modulet den 5/3 lavede I en lille opgave til holdet til teksten "Le premier mariage homosexuel". I dag skal opgaverne løses :)
À une passante (Charles Baudelaire).pdf
Questions À une passante.docx
I skal rette fejlene i jeres terminsstile. Vi samler op på dem i modulet.
Le rideau de ma voisine (Alfred de Musset).pdf
Vi skal arbejde med nægtelser, så læs §24 i Voilà grundbog.
Marie.pdf
Lis p.78, l.10-33 et formule 3 questions sur le texte que tu veux poser à tes camarades.
les célébrations de Pâques en France.docx
Lisez et comprenez p.78, l.34 - p.79, l.43
Le rideau de ma voisine.pdf
Trois prétendants, un mari.pdf
Husk at øve de verber, I aftalte med jeres verbemakker sidst.
Opgave 6, p.73 i Voilà øvebog.
Lisez et comprenez p.61, l.40 - p.62, l.11
Lisez et comprenez p.62, l.12 - p.63, l.45
Opgave 2, p.99 + opgave 5, p.100 i Voilà øvebog.
Manon des sources.docx
Vi skal se resten af "Manon des sources" og arbejde med filmen.
I skal skrive den sidste delprøve 1. Hvis I er syge eller af anden grund fraværende, skal I skrive i et af de næste moduler.
Repetition af grammatik til delprøve 1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776712080", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776712080", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776712080" }