Holdet 2022-FRbA-1g2-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e)
Hold 2022-FRbA-1g2-2 (2g2-FRbA-2, 3g3-FRbA-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les courts-métrages
Titel 2 L'école et le système scolaire
Titel 3 Entre deux cultures
Titel 4 La France et la France en Europe
Titel 5 EKSAMEN - La francophonie
Titel 6 EKSAMEN - Les jeunes dans les banlieues
Titel 7 EKSAMEN - La seconde guerre mondiale
Titel 8 EKSAMEN - Les contes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les courts-métrages

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'école et le système scolaire

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Entre deux cultures

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La France et la France en Europe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN - La francophonie

I begyndelsen af forløbet læser vi om det franske sprogs udbredelse på verdensplan og læser derefter uddrag fra manuskriptet til filmen 'Comment conquérir l'Amérique en une nuit' i bogen 'Amours et cultures : textes du Québec contemporain' (Høyrup, Jespersen og Toft, Gyldendal, 2006). Den foregår i Montréal i den frankofone del af Canada og giver et indblik i Canada som et eksempel på et frankofont land, som er en del af 'La francophonie', og den beskriver også de økonomiske uligheder, der eksisterer mellem indfødte hvide canadiere og farvede tilflyttere.

Vi ser også den canadiske film C.R.A.Z.Y.

Herefter læser vi en tekst og ser en kort video om trekantshandelen, som Frankrig og flere frankofone lande var en del af.

Til sidst læser vi et par tekster fra Guadeloupe i bogen 'La Guadeloupe - un chapitre exotique' (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2016), som på hver deres måde beskriver sprog (herunder Guadeloupe-varianten af kreolsk) og kultur i Guadeloupe.

Anvendte grundbøger:

'Paroles francophones' (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2015). Herfra har vi læst følgende tekster:

- La touche française : En ce moment, le français est dominé par le mode américain et l'anglais (s. 10-11)

'Amours et cultures : textes du Québec contemporain' (Høyrup, Jespersen og Toft, Gyldendal, 2006). Herfra har vi læst følgende tekst:

- Comment conquérir l'Amérique en un jour (s. 24-34)

'La Guadeloupe - un chapitre exotique' (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2016). Herfra har vi læst følgende tekster:

- Je plaide pour une vraie place au créole pour que les gens n’aient pas honte de le parler (s. 34-35)
- On est un peu fatigués des plages (s. 98-99)


Anvendte hjemmesider:

https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7

Omfang: ca. 34 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN - Les jeunes dans les banlieues

I forløbet om "Les jeunes et les banlieues" arbejder vi med livet for unge franskmænd i "les banlieues sensibles", altså de forstæder til Paris, som er præget af socialt boligbyggeri, høj arbejdsløshed, fattigdom og vold. Som en del af forløbet ser vi den franske film "Divines" fra 2016, som handler om tre teenagepigers stræben efter penge for at slippe ud af deres liv i forstadsslummen. Vi hører også sangen "Je viens de là" af Grand Corps Malade som et eksempel på et mere nuanceret syn på livet i forstæderne.
Vi læser også om urolighederne i november 2005 ("Les émeutes de 2005) og ser et kort nyhedsklip herom. Gennem arbejdet hermed og med andre tekster får eleverne kendskab til kulturen, livet og virkeligheden for unge franskmænd i forstæderne.

Anvendte grundbøger:

Fra grundbogen 'Banlieues' (Mogensen og Virring, Gyldendal, 2007) har vi læst:
-Introduktion til temaet (s. 7)
-Pour les autres, on n'existe pas ! (Interview avec des jeunes des banlieues) (s. 42-43)
-Fra 'Chroniques de l'asphalte' (Samuel Benchetrit, 2005): Hall og Devant la Tour (s. 8-13)
-Fra 'Le marteau pique-cœur' (Azouz Begag, 2005): Un autre monde (s. 33-34)

Fra grundbogen 'La colère' (Mogensen og Virring, Gyldendal, 2007) har vi læst:
-Régine Detambel: Bleu comme la mort, s. 7-10, l. 15
-Fadela Amara: Les émeutes urbaines (s. 49)

Derudover har vi læst om og arbejdet med Les émeutes de 2005 (De voldsomme uroligheder i forstæderne i 2005) i denne oversigt: https://atelier.leparisien.fr/sites/longsformats/emeutes-2005-dix-ans-apres/chrono.html

Filmen Divines (Benyamina, 2016), tilgængelig på Netflix

Sangen Je viens de là (Grand Corps Malade, 2008)

Anvendte hjemmesider:

https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7

Omfang: ca. 28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN - La seconde guerre mondiale

I forløbet 'La seconde guerre mondiale' læser vi tekster om Frankrig under 2. verdenskrig. Vi begynder med at læse forskellige tekster fra www.franskportal.dk. Derefter læser vi teksten 'Bombes sur la France 1' (in: Kambskard og Damkjær, 'Passepartout', Munksgaard, 1991) samt hører sangen 'Mon mari est parti' (Anne Sylvestre, 1961).
Vi ser også filmene 'Diplomatie' (Schlöndorff, 2014) og 'Au revoir les enfants' (Malle, 1987), begge tilgængelige på filmstriben.dk

Fra https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/ har vi læst følgende tekster:

- Début de la guerre
- L'armistice
- Charles de Gaulle
- La résistance
- Les Juifs
- Le débarquement de Normandie
- Paris
- Fin de la guerre

Fra bogen 'Passepartout', (Kambskard og Damkjær, Munksgaard, 1991) har vi læst følgende tekster:

- Teksten til sangen Mon mari est parti (Sylvestre, 1957) (s. 94-95)
- Bombes sur la France 1 (s. 116)
(Teksterne 'Mon mari est parti' og 'Bombes sur la France' er IKKE en del af pensum)

Anvendte hjemmesider:

https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/

Omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN - Les contes

I forløbet 'Les contes' arbejder vi med eventyr fra Frankrig og forskellige frankofone lande.
Fra Frankrig læser vi 'Chapeau rond rouge' (in: Bering og Sørensen, 'Entrées', Gyldendal, 2012) og Charles Perraults version af 'Le petit chaperon rouge' (in: 'Christoffersen og Dahlgreen, 'Il était une fois', Systime 1983).
Fra Haiti læser vi 'L’oranger magique'.
Fra Vestafrika læser vi 'Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas'
Fra Senegal læser vi 'L'hyène et l'aveugle'.
Vi taler også lidt om forskellen på folkeeventyr og kunsteventyr. Som et eksempel på et kunsteventyr læser vi 'Cheval dans une île' (Prévert, 1946).
Derudover ser vi filmen 'Kirikou et la sorcière' (Ocelot, 1998).
Vi taler også lidt om, hvad forskellen på et eventyr og en fabel er - som et eksempel på en klassisk fransk fabel læser vi 'Le corbeau et le renard'
af Jean de La Fontaine.

Anvendte grundbøger:

Fra bogen 'Entrées', (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2012) har vi læst følgende tekster:

- Chapeau rond rouge (s. 10-13)
- L'oranger magique (s. 16-19)
- Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas (s. 21-22)
- Le corbeau et le renard (s. 66-68)

Fra bogen 'Il était une fois' (Christoffersen og Dahlgreen, Systime, 1983) har vi læst følgende tekster:

- Le Petit Chaperon rouge (Perraults version) (s. 26-29)
- Cheval dans une île (kunsteventyr af Jacques Prévert, 1946) (s. 113-116)

Derudover har vi set filmen 'Kirikou et la sorcière' (Ocelot, 1998)

Fra internetsiden conte-moi.net har vi læst 'L'hyène et l'aveugle' fra Senegal: https://www.conte-moi.net/contes/hyene-et-aveugle (denne tekst er IKKE en del af pensum)

Anvendte hjemmesider:

https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7

Omfang: ca. 28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer