Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-FRbA-1g2-2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Hold
2022-FRbA-1g2-2 (
2g2-FRbA-2
,
3g3-FRbA-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Les courts-métrages
Titel 2
L'école et le système scolaire
Titel 3
Entre deux cultures
Titel 4
La France et la France en Europe
Titel 5
EKSAMEN - La francophonie
Titel 6
EKSAMEN - Les jeunes dans les banlieues
Titel 7
EKSAMEN - La seconde guerre mondiale
Titel 8
EKSAMEN - Les contes
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Les courts-métrages
Indhold
Kernestof:
Cabossés.pdf
Bienvenue à tous ! Je me réjouis de vous revoir après les grandes vacances !Velkommen tilbage! Jeg glæder mig til at gense jer efter sommerferien!
Filmcentralen, 'Cabossés'
Minlæring - le présent
Minlæring - le passé composé
Repeter månederne på fransk - klik på linket herunder, og gentag efter manden.
Les mois de l'année en français
Repeter også tallene fra 0-31 - klik på de to links herunder.
Les nombres de 0 à 20, Présentation et exercice
Les nombres de 20 à 60 : Présentation et activité
GRAMMAIRE : Klik på linket til MinLæring nedenfor, og se videoen om le passé composé, og læs om brug og dannelse under videoen.
Lektie i MinLæring - klik på linket nedenfor, og lav øvelse 2, 4, 5, og 6, som er oprettet som lektier med frist i går aftes:
Lektie i MinLæring - klik på linket nedenfor, læs om bøjning af verber med être som hjælpeverbum, og lav øvelse 7, 8 og 9, som er oprettet som lektier med frist i aften:
Lav også den vedhæftede øvelse til Cabossés - byt rundt på ordene, så ordstillingen bliver rigtig både i spørgsmålene og i de tilhørende svar. Skriv sætningerne (både spørgsmål og de tilhørende svar) ind i et Worddokument, og upload det i Lectio unde
Filmcentralen, 'Discipline'
La description d'image
Discipline, image 1.png
Discipline, image 2.png
Discipline, image 3.png
Discipline, image 4.png
Minlæring, le passé composé
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'école et le système scolaire
Indhold
Kernestof:
Læs den vedhæftede fil (på dansk) om det franske skolesystem.
Læs det vedhæftede uddrag af 35 kilos d'espoir af Anna Gavalda. Svar derefter kortfattet på fransk på nedenstående spørgsmål:
Klik også på linket nedenfor, og øv jer på de 12 ord i Quizletten.
Les caractéristiques interculturelles.docx
Les Profs - la rentrée.ppt
La description d'image
Ingen lektie til i dag; vi samler op på opgaverne fra det virtuelle modul i mandags og går lidt videre med forløbet om L'école et le système scolaire.
Jacques Prévert, 'Le Cancre'
Læs fra l. 3 i højre spalte på den første side ('Pour en finir avec Marie,'...) til l. 16 i venstre spalte på den næste side ('Pour pouvoir lire tout ce qu'il y a dedans.').Brug den vedhæftede gloseliste ('Vocabulaire').Sørg også for at kunne sige no
Gå ind på afleveringen 'Opgave til virtuelt franskmodul tirsdag 12/9-23', læs instruksen og upload din besvarelse senest kl. 23.30 i aften.
Minlæring, delingsartiklen
Læs teksten Un des meilleurs systèmes éducatifs au monde ? på s. 18-20 i 'Paroles françaises'. Læs teksten med det læseformål at kunne svare kortfattet på nedenstående spørgsmål:
Ingen lektie til i dag, men medbring bogen Paroles françaises. Vi samler op på opgaverne fra det virtuelle modul i tirsdags.
Master of the Classe | Apprendre le français avec TV5MONDE
Klik på linket nedenfor, og lav de tildelte opgaver til delingsartiklen i MinLæring (læs om delingsartiklens former, og lav derefter øvelse 2, 3 og 4).
Uddrag af 'Il faut sauver Saïd'.docx
Entre les murs, l'affiche.png
▶️ Klassen - The Class: Trailer
Entretien avec Laurent Cantet à propos du film 'Entre les murs'
Scène, Entre les murs, indsæt ord.docx
Entre les murs
Vocabulaire pour faire une légende des images du film.png
Ingen lektie til i dag; vi arbejder med forskellige opgaver til filmen Entre les murs, som vi så i sidste uge.
Entre intouchables.pdf
Ingen lekte til i dag; i modulet arbejder vi færdigt med Entre les murs og derefter i gang med vores nye forløb, Entre deux cultures.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Entre deux cultures
Indhold
Kernestof:
Entre les murs
Entre intouchables.pdf
Ingen lekte til i dag; i modulet arbejder vi færdigt med Entre les murs og derefter i gang med vores nye forløb, Entre deux cultures.
Entre intouchables, spørgsmål.docx
Ingen lektie til i dag; vi arbejder videre med teksten Entre intouchables, som I læste i slutningen af modulet i fredags.
Extrait de l'autobiographie d'Abdel.pdf
Extrait de l'autobiographie d'Abdel
La Haine | Trailer | 1995
Klik på linket til Quizletten nedenfor, og øv jer i gloserne fra uddraget af Abdel Sellous selvbiografi, som vi læste i går, og som vi arbejder videre med i dag.
Quizlet, vocabulaire de l'autobiographie d'Abdel Sellou
Faites une caractéristique courte de chacun des 3 personnages principaux du film
La haine, le verlan
Ingen lektie til i dag; vi arbejder med forskellige opgaver til La haine, som vi så inden efterårsferien.
Ça se passe comme ça dans les cités.pdf
Ça se passe comme ça dans les cités, questions de compréhension
Minlæring, relativpronominerne 'qui' og 'que'
Minlæring, possessive pronominer
La haine, 1.png
La haine, 2.png
La haine, 3.png
Klik på det nederste link og se filmen om immigration i Frankrig i årene 1945-1974. Den kraftige indvandring til Frankrig i denne periode har bidraget til at skabe det moderne Frankrig af i dag. Filmen varer lidt over 8 minutter og har ikke underteks
L'immigration en France de 1945 à 1974
Deux siècles d'immigration en France ; film du Musée National de l'Histoire de l'Immigration
Læs den vedhæftede tekst herunder (Exilée tout le temps), og besvar kortfattet spørgsmål 1, 3 og 4 til teksten (i spørgsmål 3 behøver I kun at svare på de to første spørgsmål, ikke det tredje. Spørgsmål 4 vedrører afslutningen på teksten, som er lidt
Exilée tout le temps.pdf
C'est pas complique !.pdf
Sandt eller falsk, C'est pas compliqué !.docx
Ingen lektie til i dag; vi samler op på uddraget af Exilée tout le temps, som I lavede en opgave til i det virtuelle modul i torsdags.
J'aime toucher à tout.pdf
Ingen lektie til i dag; i modulet arbejder vi med den vedhæftede tekst.
Skim den vedhæftede PDF; vi arbejder med den i modulet i dag, så I behøver ikke at læse den grundigt, men sørg for at have skimmet den inden modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La France et la France en Europe
Indhold
Kernestof:
Les préjugés contre la France
Ingen lektier til i dag; vi begynder på vores nye forløb om La France et la France en Europe. Medbring bogen Entrées.
Historique de l'Union Européenne - L'actu en classe
Læs s. 29 i bogen Entrées, og husk at medbringe bogen.
Les symboles de la République française expliqués aux enfants
Vocabulaire, les symboles de la République.docx
Læs teksten Les premiers pas de l'Europe på s. 36 i Entrées-bogen, og husk at medbringe bogen.
Afsnit
Les SDF en France.docx
Sortie avec l'école
Ingen lektier til i dag.
Elsa Esnoult - Vive Le Vent (Audio), Song and Lyrics
Les attaques terroristes à Paris en 2015.docx
Netflix: "13. november: Angrebet på Paris"
Klik på linket nedenfor, og lyt til det første minut af den daværende franske præsident, François Hollandes, tale i anledning af terrorangrebet på den franske avis, Charlie Hebdos, redaktion i Paris den 7/1-15.
Attentat à Paris : François Hollande annonce une journée de deuil national jeudi 8 janvier 2015
Calendrier de l'Avent, 2 décembre
Calendrier de l'Avent, 3 décembre
Calendrier de l'Avent, 9 décembre
Il est né le Divin Enfant - F56 - Avec paroles
Franskportalen
Klik på linket nedenfor, og lav den lille lektie i MinLæring. Lektien indeholder ikke nogen egentlige opgaver, men en kort video om le présent + nogle korte forklarende tekster om le présent og l'impératif.Hvis I har brug for at få repeteret le prése
Minlæring
Franskportal, Læs en film
Ingen lektie til i dag.
Calendrier de l'Avent, 21 décembre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN - La francophonie
I begyndelsen af forløbet læser vi om det franske sprogs udbredelse på verdensplan og læser derefter uddrag fra manuskriptet til filmen 'Comment conquérir l'Amérique en une nuit' i bogen 'Amours et cultures : textes du Québec contemporain' (Høyrup, Jespersen og Toft, Gyldendal, 2006). Den foregår i Montréal i den frankofone del af Canada og giver et indblik i Canada som et eksempel på et frankofont land, som er en del af 'La francophonie', og den beskriver også de økonomiske uligheder, der eksisterer mellem indfødte hvide canadiere og farvede tilflyttere.
Vi ser også den canadiske film C.R.A.Z.Y.
Herefter læser vi en tekst og ser en kort video om trekantshandelen, som Frankrig og flere frankofone lande var en del af.
Til sidst læser vi et par tekster fra Guadeloupe i bogen 'La Guadeloupe - un chapitre exotique' (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2016), som på hver deres måde beskriver sprog (herunder Guadeloupe-varianten af kreolsk) og kultur i Guadeloupe.
Anvendte grundbøger:
'Paroles francophones' (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2015). Herfra har vi læst følgende tekster:
- La touche française : En ce moment, le français est dominé par le mode américain et l'anglais (s. 10-11)
'Amours et cultures : textes du Québec contemporain' (Høyrup, Jespersen og Toft, Gyldendal, 2006). Herfra har vi læst følgende tekst:
- Comment conquérir l'Amérique en un jour (s. 24-34)
'La Guadeloupe - un chapitre exotique' (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2016). Herfra har vi læst følgende tekster:
- Je plaide pour une vraie place au créole pour que les gens n’aient pas honte de le parler (s. 34-35)
- On est un peu fatigués des plages (s. 98-99)
Anvendte hjemmesider:
https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7
Omfang: ca. 34 sider
Indhold
Kernestof:
Delprøve 1, 30. maj 2022, tekst.pdf
Delprøve 1, 30. maj 2022, opgaver.pdf
Bienvenue à tous ! Je me réjouis de vous revoir après les grandes vacances !Velkommen tilbage! Jeg glæder mig til at gense jer efter sommerferien!
D'où vient l'accent du Québec ? Histoire et origine du français canadien
De combien de dollars américains est-ce que Gégé dispose ? (Hvor mange amerikanske dollars har Gégé?)
Comment prononcer les mois de l'année en français
La touche française, p. 10-11.pdf
Vi ser på opgave 12-14 (billederne) i delprøve 1 fra før sommerferien, så find frem, hvad I har skrevet til opgave 12-14.
Delprøve 1 30. maj 2023, tekst.pdf
Delprøve 1 30. maj 2023, opgaver.pdf
Gå ind på opgaven 'Opgave til virtuelt modul fredag 23. august' i Lectio, åbn Worddokumentet, og følg instrukserne. Dette tæller som fraværsregistrering på dette modul.
Medbring bogen Amours et cultures.Vi samler op på jeres opgave fra det virtuelle modul i fredags og arbejder videre med Comment conquérir l'Amérique en une nuit.
Questions de compréhension :
Medbring Amours et cultures.
Scène 7 :
Billedbeskrivelsesmodel fra Franskportalen.pdf
Ingen lektie til i dag, men medbring bogen Amours et cultures.
Les verbes fréquents et/ou irréguliers
Generel huskeliste til de skriftlige eksamensopgaver.docx
Læs scene 10 og 11 i Comment conquérir l'Amérique en une nuit (s. 32-33 i Amours et cultures), og husk at medbringe bogen. Prøv på fransk at beskrive, hvordan stemningen er mellem Gégé og Candice.
GRAMMAIRE : Øv jer i at bøje verbet dire ('at sige') i présent og passé composé. Slå verbet op i ordbogen.com, eller på denne verbebøjningsside:
Eksempler på præsentation af en eksamenstekst.pdf
Ingen lektie til i dag, men medbring jeres delprøve 1, som I fik tilbage i onsdags - vi gennemgår opgaverne og svarene i den i dette modul. Vi taler også lidt om C.R.A.Z.Y., som vi så færdig i onsdags.
2stx221_FRAbA_31052022_del2 (10).zip
Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur
I dette dobbeltmodul afvikler vi en delprøve 2 - sørg derfor for at have læst tekst A (teksten fra delprøve 1, vedhæftet som PDF herunder), som man altid skal referere til i delprøve 2.(Af skematekniske grunde og pga ekskursion kan det desværre ikke
Delprøve 1, 31. maj 2022, tekst.pdf
Fortsat afvikling af delprøve 2 påbegyndt i 3. modul.
Vi afvikler en delprøve 1 i dette modul - I skriver den i hånden, så medbring en blyant/en kuglepen.
Gå ind på afleveringen 'Opgave til virtuelt franskmodul mandag 23/9' i Lectio, læs instruksen og upload din besvarelse senest kl. 23.30 i aften.
Ingen lektie til i dag; vi samler op på opgaverne fra det virtuelle modul i mandags og arbejder videre med La Guadeloupe som den sidste del af vores forløb om La Francophonie, så medbring bogen La Guadeloupe - un chapitre exotique.De elever som var f
"La race des nègres" :
Skriv korrekte sætninger ved at sætte ordene/ordklyngerne i den rigtige rækkefølge:
2stx221_FRAbA_31052022_del2 (10) (4).zip
Læs teksterne om "La race des nègres" og Le commerce triangulaire på s. 14 i bogen La Guadeloupe - un chapitre exotique, og husk at medbringe bogen.
Da jeg har barn syg, er dette modul virtuelt. I skal lave følgende:
2stx221_FRAbA_31052022_del2 (11).zip
On vous apprend des basiques du créole guadeloupéen et réunionnais
Vi samler op på det virtuelle modul i tirsdags og arbejder videre med La Guadeloupe, så medbring bogen La Guadeloupe - un chapitre exotique.De elever som var forhindrede i at lave delprøve 1 eller delprøve 2 i sidste uge, laver den i dette modul, så
Minlæring, le passé composé
Skim teksten On est un peu fatigués des plages på s. 98-99 i La Guadeloupe - un chapitre exotique, og husk at medbringe bogen.
Øveeksamenstekst, La francophonie.docx
Ingen lektie til i dag; vi arbejder med den vedhæftede øveeksamenstekst som afslutning på vores frankofoniforløb.
Genlæs teksten til øveeksamen i frankofoniforløbet, som vi arbejdede med i onsdags, og prøv at formulere nogle sætninger til instrukserne til teksten, som står under introduktionen på den første side - i modulet afslutter vi arbejdet med den.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EKSAMEN - Les jeunes dans les banlieues
I forløbet om "Les jeunes et les banlieues" arbejder vi med livet for unge franskmænd i "les banlieues sensibles", altså de forstæder til Paris, som er præget af socialt boligbyggeri, høj arbejdsløshed, fattigdom og vold. Som en del af forløbet ser vi den franske film "Divines" fra 2016, som handler om tre teenagepigers stræben efter penge for at slippe ud af deres liv i forstadsslummen. Vi hører også sangen "Je viens de là" af Grand Corps Malade som et eksempel på et mere nuanceret syn på livet i forstæderne.
Vi læser også om urolighederne i november 2005 ("Les émeutes de 2005) og ser et kort nyhedsklip herom. Gennem arbejdet hermed og med andre tekster får eleverne kendskab til kulturen, livet og virkeligheden for unge franskmænd i forstæderne.
Anvendte grundbøger:
Fra grundbogen 'Banlieues' (Mogensen og Virring, Gyldendal, 2007) har vi læst:
-Introduktion til temaet (s. 7)
-Pour les autres, on n'existe pas ! (Interview avec des jeunes des banlieues) (s. 42-43)
-Fra 'Chroniques de l'asphalte' (Samuel Benchetrit, 2005): Hall og Devant la Tour (s. 8-13)
-Fra 'Le marteau pique-cœur' (Azouz Begag, 2005): Un autre monde (s. 33-34)
Fra grundbogen 'La colère' (Mogensen og Virring, Gyldendal, 2007) har vi læst:
-Régine Detambel: Bleu comme la mort, s. 7-10, l. 15
-Fadela Amara: Les émeutes urbaines (s. 49)
Derudover har vi læst om og arbejdet med Les émeutes de 2005 (De voldsomme uroligheder i forstæderne i 2005) i denne oversigt: https://atelier.leparisien.fr/sites/longsformats/emeutes-2005-dix-ans-apres/chrono.html
Filmen Divines (Benyamina, 2016), tilgængelig på Netflix
Sangen Je viens de là (Grand Corps Malade, 2008)
Anvendte hjemmesider:
https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7
Omfang: ca. 28 sider
Indhold
Kernestof:
Minlæring, • Verber efter de 3 regelmæssige bøjninger i présent (nutid)
Minlæring, • De uregelmæssige verber être, avoir, faire og aller i présent (nutid)
Minlæring, verber i passé composé
Billedbeskrivelsesmodel fra Franskportalen.pdf
Banlieues, introduction - questions de compréhension.docx
Sørg for at kunne sige 3 sætninger i passé composé, som beskriver noget, du har lavet i efterårsferien - sørg for at bruge et forskelligt verbum i hver af de 3 sætninger.
Pour les autres, on n'existe pas !, questions de compréhension et de réflexion.docx
Pour les autres, on n'existe pas !.pdf
Ingen lektie til i dag, en sørg for at have hentet bogen Banlieues, og medbring denne - vi fortsætter med vores nye forløb om Les jeunes dans les banlieues (unge i de franske ghettoforstæder).
Vi afvikler en lille test i fransk i begyndelsen af dette modul - brug det vedhæftede forberedelsesark herunder til at forberede jer på teksten, som bliver håndskreven og uden hjælpemidler.
Forberedelse til fransktest 3g, uge 43 2024.docx
Minlæring, le futur proche
Minlæring, Le futur simple
Francis Cabrel - Octobre [Lyrics Audio HQ]
Læs begyndelsen på Hall i Chroniques de l'asphalte s. 8, l. 25 - s. 9, l. 6 i bogen Banlieues, og husk at medbringe bogen. Kig også på de 'Mots utiles' (nyttige ord), som står på s. 53 i bogen, og find ud af, hvad de betyder på dansk.
Quizlet, Vocabulaire, 'Chroniques de l'asphalte', 'Hall'
Læs fra l. 8 på s. 9 og resten af siden i Chroniques de l'asphalte i bogen Banlieues, og husk at medbringe bogen.Pour chaque paragraphe (respectivement l. 14-27 et l. 29-43), notez trois petites phrases qui résument l'essentiel de ce qui se passe. (S
Indsæt et passende verbum i présent, kort tekst om Samuel Benchetrit (format som i delprøve 1).docx
Les émeutes de 2005, chronologie
Émeutes des banlieues : retour dix ans en arrière - FRANCE
Chronologie, trois semaines d'émeutes, vocabulaire et questions de compréhension.docx
Læs resten af Hall fra Chroniques de l'asphalte på s. 10 i bogen Banlieues, og husk at medbringe bogen. Skriv korte svar på fransk til nedenstående spørgsmål:
IKKE LEKTIE; laves i modulet: Læs den vedhæftede korte tekst om "Les émeutes urbaines" (de store uroligheder og oprør i Paris' socialt belastede forstæder i 2005), og prøv kort at forklare nedenstående begreber fra teksten på fransk:
Divines | Official Trailer
MODULET STARTER KL. 12.00 OG SLUTTER KL. 13.30.
Divines, résumé.docx
Divines - jouez la scène.docx
Dounia à l'école.png
Samuel Benchetrit, Chroniques de l'asphalte (Devant la tour).pdf
Ingen lektie til dette modul; vi arbejder med filmen Divines, som vi så i fredags.
Minlæring, præpositioner
Læs introduktionen og de første replikker til Devant la tour på s. 10 i den blå Banlieues-bog, og husk at medbringe bogen.
Lav også den tildelte lektie om præpositioner i MinLæring - klik på linket herunder.Minlæring, lektie til præpositioner
Vi samler op på jeres lektier i MinLæring fra det virtuelle modul i torsdags. Sørg også for at have lavet den oprindelige lektie til modulet:Læs introduktionen og de første replikker til Devant la tour på s. 10 i den blå Banlieues-bog, og husk at med
Læs resten af Devant la tour, dvs. fra l. 19 på s. 12 og til l. 30 på s. 13 i den blå Banlieues-bog, og husk at medbringe bogen. Det er ikke nødvendigt at have forstået, hvad der sker i alle detlajer, da vi arbejder med teksten i modulet, men sørg fo
Klik også på nedenstående link til MinLæring, og lav de tildelte opgaver om præpositioner - en del af jer har allerede lavet opgaverne/en del af dem, men alle skal sørge for at have dem til i dag.Minlæring, præpositioner
Grand Corps Malade - Je Viens De Là
Je viens de là, exercice de vocabulaire.PNG
Calendrier de l'avent, 4 décembre
Minlæring, sammenskrivininger med 'à' og 'de'
Grammaire : Læs den tildelte lektie i MinLæring om de franske præpositioner à og de ved at klikke på linket herunder (læs kun de korte forklarende tekster; opgaverne laver I i modulet). Hvad betyder disse to præpositioner, og i hvilke tilfælde smelte
L'heure en français : Klik på linket herunder, og repeter, hvordan man siger, hvad klokken er på fransk:Leçon pour apprendre à lire l'heure
Vi afvikler en delprøve 1 i dette modul - I skriver den i hånden, så medbring en blyant/en kuglepen.
stx213-FRAb_A-08122021 (1).zip
IKKE LEKTIE:Læs først de første 10 linjer i Le marteau pique-cœur på s. 33 i den blå Banlieues-bog. Find 3 oplysninger, som er vigtige for at forstå begyndelsen af teksten, og som antyder konflikten/modsætningerne i teksten. Sørg for på fransk at kun
IKKE LEKTIE:Hvis der er tid tilbage i modulet, så gå i gang med at læse s. 7 - s. 10, l. 15 i nedenstående uddrag af Bleu comme la mort, som I skal læse og besvare spørgsmål til i franskmodulet på onsdag, som er virtuelt, da jeg skal være med til 2g-
Medbring den blå Banlieues-bog. De af jer der ikke var til et af eller begge franskmodulerne i sidste uge laver delprøve 1 / delprøve 2 - det kan være en god ide at medbringe ørepropper.
Gå ind på afleveringen 'Opgave til virtuelt franskmodul onsdag 4/12' i Lectio, læs instruksen og upload din besvarelse senest kl. 23.30 i aften.
IKKE LEKTIE:Læs indledningen, og lav øvelse 1 og 2. Scroll derefter ned til 'PP8.5. Efter præpositioner', læs forklaringen, og lav øvelse 13-16.
Vi samler op på opgaven fra det virtuelle modul i onsdags.Hvis du lavede delprøve 1 eller 2 i modulet i mandags, så læs teksten Le marteau pique-cœur på s. 33-34, l. 27 i bogen Banlieues, og husk at medbringe bogen - i modulet taler vi kort om denne
Eksempler på præsentation af en eksamenstekst.pdf
Detambel, Bleu comme la mort.pdf
I dette modul bruger vi uddraget af Bleu comme la mort, som I læste og besvarede spørgsmål til i det virtuelle modul i onsdags, som et eksempel på en eksamenstekst. I modulet skal I i mindre grupper forberede en præsentation ved hjælp af jeres svar p
Præsentation og perspektivering af en eksamenstekst, 'Bleu comme la mort' ud fra opgave til virtuelt modul.docx
Franskportal, La seconde guerre mondiale, Le début de la guerre
Calendrier de l'Avent, 14 décembre
Vi afrunder jeres arbejde med Bleu comme la mort som eksempel på en eksamenstekst til mundtlig eksamen, så sørg for at have det klar, som I skrev i jeres grupper i modulet i mandags.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EKSAMEN - La seconde guerre mondiale
I forløbet 'La seconde guerre mondiale' læser vi tekster om Frankrig under 2. verdenskrig. Vi begynder med at læse forskellige tekster fra
www.franskportal.dk
. Derefter læser vi teksten 'Bombes sur la France 1' (in: Kambskard og Damkjær, 'Passepartout', Munksgaard, 1991) samt hører sangen 'Mon mari est parti' (Anne Sylvestre, 1961).
Vi ser også filmene 'Diplomatie' (Schlöndorff, 2014) og 'Au revoir les enfants' (Malle, 1987), begge tilgængelige på
filmstriben.dk
Fra
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/
har vi læst følgende tekster:
- Début de la guerre
- L'armistice
- Charles de Gaulle
- La résistance
- Les Juifs
- Le débarquement de Normandie
- Paris
- Fin de la guerre
Fra bogen 'Passepartout', (Kambskard og Damkjær, Munksgaard, 1991) har vi læst følgende tekster:
- Teksten til sangen Mon mari est parti (Sylvestre, 1957) (s. 94-95)
- Bombes sur la France 1 (s. 116)
(Teksterne 'Mon mari est parti' og 'Bombes sur la France' er IKKE en del af pensum)
Anvendte hjemmesider:
https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/
Omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Gå ind under opgaven 'Opgave til virtuelt modul mandag den 16. december 2024', og læs teksten og svar på spørgsmålene i det vedhæftede Worddokument, og upload dine svar senest kl. 23.30 i aften - dette tæller som fraværesregistrering på dette modul.
Modulet går i gang kl. 12 og slutter kl. 13.30.
Bonne année à tous !
Vi fortsætter vores forløb om La seconde guerre mondiale, som vi gik i gang med kort inden juleferien.Til i dag skal læse om L'armistice, den våbenhvile som Frankrig i 1940 blev nødt til at indgå med Tyskland - klik på linket til Fraskportalen herund
Minlæring, de ubundne personlige pronominer
Klik på linket nedenfor, og læs teksten om Charles de Gaulle - lyt også meget gerne til oplæsningen af teksten ved at klikke i højre side af skærmen. I behøver ikke at have forstået hele teksten, da vi arbejder med den i dette modul, men sørg for at
I MODULET REPETERER VI OG ARBEJDER I GRUPPER MED DE FORSKELLIGE FORMER FOR PERSONLIGE PRONOMINER + POSSESSIVE PRONOMINER, SÅ NEDENSTÅENDE ER IKKE LEKTIE:Minlæring, de bundne direkte objektsformerMinlæring, de bundne indirekte objektsformerMinlæring,
Klik på linket nedenfor, og læs teksten om den franske modtabdsbevægelse, La Résistance - lyt også meget gerne til oplæsningen af teksten ved at klikke i højre side af skærmen.Franskportal, La résistance
Vi går i i dette modul i gang med at se filmen Au revoir les enfants. Husk undervejs at lægge mærke til, hvordan filmen beskriver følgende tre punkter:
Les Juifs - texte à trous.docx
Les Juifs, lav korrekte franske sætninger.docx
Klik på det nedenstående link, og læs teksten om Les Juifs, altså de franske jøder under 2. verdenskrig.Franskportal, Les JuifsKlik også på linket til Quizletten herunder, og øv jer på ordforråd fra teksten om Les Juifs:Quizlet, Les Juifs
Vi mødes i Lille Auditorium og ser Au revoir les enfants færdig.Husk undervejs at lægge mærke til, hvordan filmen beskriver følgende tre punkter:
Da jeg er hjemme med barn syg, er dette modul virtuelt. I skal gå ind på afleveringen 'Opgave til virtuelt modul mandag den 20/1' i Lectio, åbne Worddokumentet og lave opgaven, som står beskrevet i dokumentet. Dette tæller som fraværsregistrering på
Métropolisson | Janol Apin Photographe
Vi samler op på jeres opgave fra det virtuelle modul i går og afrunder Au revoir les enfants.
I modulet læser og arbejder vi med denne tekst.
Sørg for at have jeres caféopgaver klar, så I kan præsentere dem i dette modul.
Vi mødes i Store Auditorium og ser filmen Diplomatie (Schlöndorff, 2014).
Bombes sur la France.pdf
Bombes sur la France 1, opgaver.docx
Vi arbejder med Diplomatie, som vi så i går - husk at have tænkt over nedenstående spørgsmål vedr. filmen:
Klik også på nedenstående link, og læs teksten om Le débarquement de Normandie i juni 1944 (D-dag), og lyt også gerne til oplæsningen af teksten.Franskportal, Le débarquement de Normandie
Øv jer også på ordforråd fra teksten her:Quizlet, vocabulaire
Bombes sur la France, opgaver.docx
Anne Sylvestre - MON MARI EST PARTI
Mon mari est parti.pdf
Exemples de sujets - DELF junior/scolaire - niveau A2
Klik på det linket nedenfor, og læs om befrielsen af Paris i 1944 i august 1944. Hvad betyder Charles de Gaulles berømte sætninger:"Paris outragé ! Paris brisé ! Paris martyrisé ! Mais Paris libéré !"Franskportal, La seconde guerre mondiale, La libér
Da jeg har omsorgsdag og feriefridage i denne uge, er modulerne virtuelle.Gå ind på afleveringsopgaven 'Opgave til virtuelle moduler i uge 7' i Lectio, læs instrukserne, og upload dine besvarelser under opgaven - dette tæller som fraværsregistrering
Se instruksen under franskmodulet mandag den 10/2.
Franskportal, La seconde guerre mondiale, Fin de la guerre
Franskportal, Une belle histoire
J'espère que vous avez passé des bonnes vacances d'hiver ! (Jeg håber, I har haft en god vinterferie!). Sørg for at kunne sige et par sætninger i passé composé om, hvad I har lavet i vinterferien.
Eksempler på præsentation af en eksamenstekst.pdf
Øveeksamenstekst, La seconde guerre mondiale.docx
Ingen lektie til i dag - vi skal til at afrunde vores forløb om 2. verdenskrig.
Ordforrådsøvelse til La seconde guerre mondiale.docx
LECTURE - 'Chapeau rond rouge', de Geoffroy de Pennart
Vi afrunder jeres arbejde med øveeksamensteksten fra i torsdags, så sørg for at have færdigskrevet et resume af teksten, en personkarakteristik af Hélène og at have lavet en perspektivering til en af de tekster, vi har læst i forløbet om anden verden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
EKSAMEN - Les contes
I forløbet 'Les contes' arbejder vi med eventyr fra Frankrig og forskellige frankofone lande.
Fra Frankrig læser vi 'Chapeau rond rouge' (in: Bering og Sørensen, 'Entrées', Gyldendal, 2012) og Charles Perraults version af 'Le petit chaperon rouge' (in: 'Christoffersen og Dahlgreen, 'Il était une fois', Systime 1983).
Fra Haiti læser vi 'L’oranger magique'.
Fra Vestafrika læser vi 'Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas'
Fra Senegal læser vi 'L'hyène et l'aveugle'.
Vi taler også lidt om forskellen på folkeeventyr og kunsteventyr. Som et eksempel på et kunsteventyr læser vi 'Cheval dans une île' (Prévert, 1946).
Derudover ser vi filmen 'Kirikou et la sorcière' (Ocelot, 1998).
Vi taler også lidt om, hvad forskellen på et eventyr og en fabel er - som et eksempel på en klassisk fransk fabel læser vi 'Le corbeau et le renard'
af Jean de La Fontaine.
Anvendte grundbøger:
Fra bogen 'Entrées', (Bering og Sørensen, Gyldendal, 2012) har vi læst følgende tekster:
- Chapeau rond rouge (s. 10-13)
- L'oranger magique (s. 16-19)
- Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas (s. 21-22)
- Le corbeau et le renard (s. 66-68)
Fra bogen 'Il était une fois' (Christoffersen og Dahlgreen, Systime, 1983) har vi læst følgende tekster:
- Le Petit Chaperon rouge (Perraults version) (s. 26-29)
- Cheval dans une île (kunsteventyr af Jacques Prévert, 1946) (s. 113-116)
Derudover har vi set filmen 'Kirikou et la sorcière' (Ocelot, 1998)
Fra internetsiden conte-moi.net har vi læst 'L'hyène et l'aveugle' fra Senegal: https://www.conte-moi.net/contes/hyene-et-aveugle (denne tekst er IKKE en del af pensum)
Anvendte hjemmesider:
https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/7
Omfang: ca. 28 sider
Indhold
Kernestof:
Eksempler på præsentation af en eksamenstekst.pdf
Ordforrådsøvelse til La seconde guerre mondiale.docx
LECTURE - 'Chapeau rond rouge', de Geoffroy de Pennart
Vi afrunder jeres arbejde med øveeksamensteksten fra i torsdags, så sørg for at have færdigskrevet et resume af teksten, en personkarakteristik af Hélène og at have lavet en perspektivering til en af de tekster, vi har læst i forløbet om anden verden
Billedbeskrivelsesmodel fra Franskportalen.pdf
Vi fortsætter med vores sidste forløb om Les contes (eventyr). Læs Chapeau rond rouge på s. 10-13 i bogen Entrées; hvis du endnu ikke har fået hentet bogen i bogdepotet, er teksten også vedhæftet herunder; sørg i så fald for at hå hentet bogen i dag.
Parlons en français !
I MODULET:
Bonjour à tous !
Les traits typiques des contes.docx
Medbring bogen Entrées.Læs også Le petit chaperon rouge (Den lille rødhætte), som er vedhæftet herunder. Undgå at bruge for lang tid på at slå svære/gammeldags ord op, men fokuser på at forstå den moralité, som står efter afslutningen på selve eventy
Billedbeskrivelse.pdf
Billede 1.jpg Billede 2.jpg
Klik på linket nedenfor, og øv jer på ordforråd fra L'oranger magique, som vi læste og arbejdede med i går (s. 16-20 i Entrées, husk at medbringe denne bog).Quizlet, vocabulaire, L'oranger magique
Lundi prochain, nous allons regarder le film français, Kirikou et la sorcière. Voici une description du début du film :
Kirikou et la sorcière, bande-annonce
Læs eventyret Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas på s. 21-22 i bogen Entrées, og husk at medbringe bogen. I behøver ikke nødvendigvis at have forstået alle detaljer i eventyret, men prøv at forstå hovedtrækkene.
Les objets magiques/les animaux surnaturels : Agnes, Anna, Asmus CarolineLes adjuvants : Astrid, Frederik, Iben, NikolaiLes opposants : Mina, Olav, Oskar, SaraLes épreuves de Kirikou : Selma, SIgne, Sofie, StineTous les élèves : Si vous voyez d’autre
Cheval dans une ile - Contes pour enfants pas sages - Jacques Prévert
Cheval dans une île (Prévert, 1946).pdf
Cheval dans une île, bøj verberne i présent.docx
Vi samler op på Kirikou et la sorcière, som vi så i mandags - husk jeres opgaver til filmen:
https://www.franskportal.dk/medier/billeder/
Læs kunsteventyret Cheval dans une île, som er vedhæftet herunder (vi hørte oplæsningen af det torsdag før påskeferien), og skriv en karakteristik om hesten - hvad får vi at vide om den?Cheval dans une île (Prévert, 1946).pdf
Le Corbeau et le Renard de Jean de La Fontaine - Lecture
Franskportal, billedbeskrivelse
Vi afrunder jeres billedbeskrivelser fra i torsdags med fokus på de 'kulturelle aspekter' ved de billeder, som I beskrev, altså det med at forklare, hvordan man kan se, at billedet er taget i Frankrig, og hvordan det er udtryk for fransk kultur, så s
Les contes de fées, øveeksamenstekst.docx
Ingen lektie til i dag. I modulet får I en øveeksamenstekst til eventyrforløbet og arbejder med at lave en præsentation af teksten.
Da jeg har barn syg, er dette modul virtuelt. I skal gå ind på afleveringen 'Opgave til virtuelt modul fredag den 2/5' i Lectio, åbne Worddokumentet og lave opgaven, som står beskrevet i dokumentet. Dette tæller som fraværsregistrering på dette modul
IKKE LEKTIE; vi arbejder med nogle af øvelserne i modulet.Minlæring, le subjonctif
Vi samler op på det virtuelle modul i fredags.
La francophonie : La francophonieComment conquérir l'Amérique en une nuit.pdf
Les jeunes dans les banlieues : Les jeunes dans les banlieuesChroniques de l'asphalte.pdf Pour les autres, on n'existe pas !.pdf
La seconde guerre mondiale : La seconde guerre mondiale
Vi går i gang med at repetere de 3 eksamensforløb, som vi, udover Les contes, har afviklet i løbet af 3g, så orienter jer i studieplanen i Lectio og i jeres noter mht disse 3 forløb (La francophonie, Les jeunes dans les banlieues og La seconde guerre
Da jeg har omsorgsdag, er dette modul virtuelt. I skal have skrevet jeres resumeer af de vigtigste tekster fra de 3 eksamensforløb (ikke Les contes da vi jo lige har afsluttet det) ind i jeres gruppes Google Doc - dette tæller som fraværsregistrering
Da jeg har omsorgsdag, er dette modul virtuelt. I skal klikke på linket nedenfor og lave den tildelte lektie med grammatikopgaverne på MinLæring - det er repetition af de bundne personlige pronominer som direkte og indirekte objekt (som I ofte bliver
Vi samler op på jeres opgaver fra de virtuelle moduler i mandags og i tirsdags.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776727465", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776727465", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776727465" }