Titel
5
|
Sygdomsfortællinger
Forløbet har ikke haft fokus på, hvordan de konkrete sygdomme smitter, men mere på, hvilke fortællinger er opstået i kølvandet sygdomme. Vi har blandt andet set på pest, kolera, granatchok, aids, corona
Fagligemål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens
• historiefaglige teorier og metoder.
* Globalisering
*nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer under corona
Kilder:
Uddrag: Den hellige syge, Hippokrates, ca. 500 f.kr.
Thabits beretning om frankisk lægekunst, ca. 1140
Uddrag af Dekameron - Pesten i Firenze, Boccacio, ca. 1348-1353
Guy de Chauliac om pesten, ca. 1360
Uddrag af Christian IVs reces, 1625 og 1643
Jøderne og pesten, Jacob von Königshofn, ca. 1350
De giftige jøder, 1066
Thomas Harriot: En kort sand beretning om det nyopdagede land virginia og om de indfødte beboers natur og væremåde, 1590
Uddrag af forordning om koppevaccination, 1810
Kritik af hjemmefronten, R. H. Tawney, omk. 1916-1918
Henrettelse af britiske soldater, W. Holmes 1963.
Hysterisk lidelse af krig, L. Yealland, 1918
Beretninger fra fronten fra tyske og britiske menige, 1918 og 1916
|