Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-HIA-1c (1c-HI, 2c-HI, 3c-HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Romerriget
Rommerigets historie
Kernestof
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
F̶orskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Romerrigets historie med særlig fokus på republikkens politiske opbygning. De sociale, økonomiske og politiske konsekvenser af erobringskrigene. Herefter republikkens opløsning og dannelse af et kejserrige under Augustus.
Endelig hvordan den romerske republik var et forbillede for statsdannelsen i USA efter uafhængighedskrigen.
Kernestof:
Hovedlinjer i (...), Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Historiebrug og (...). (USA's brug af romerske republik)
Historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetiden
I forløbet arbejdede vi med følgende aspekter:
1) Europa før Vikingetiden fra Vestromerrigets opløsning, delingen af kristendommen mellem romersk-katolsk og græsk-ortodoks.
2) Vikingerne i England. Først angrebet på Lindisfarne og den måde det blev beskrevet i samtiden, den senere kolonisering af England med fokus på diskussionen om, hvor mange vikinger, der egentlig bosatte sig i England. Herefter selve erobringen af England under Svend Tveskæg og Knud den store. Vi arbejde blandt andet med "Den angelsaksiske krønike", og periodiserede vikingerne i England i tre faser med kun plyndringer, kolonisering (og plyndringer) og erobring (efter omfattende plyndringer), dog med det forbehold.
3) Vikingerne i Øst. Hvordan vikingerne rejste gennem de Østeuropæiske floder, fik kontakt til slaviske folk og ikke mindst araberne.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
DHO
I dette forløb vil vi undersøge, hvorfor nationalismen opstod i Danmark, og hvordan nationalismen kom til udtryk i litteraturen og malerkunsten. Endelig vil vi komme ind på, hvordan nationalismen ændrede Danmark rent politisk.
Tværfagligt dansk/historie- forløb. Der vil ikke blive lavet eksamensspørgsmål i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indiens historie
Først en helt overordnet beskrivelse af det Indiske subkontinent geografi og religioner. Herefter forklaringer på, hvordan det indiske subkontinent kom under britisk kontrol.
Særligt fokus på perioden fra oprøret 1857-58 til uafhængigheden 15. august 1947.
- Redegøre for væsentlige begivenheder i det britiske styre af Indien samt udviklingen af den indiske modstand mod briterne.
- Analyse af, hvordan samspillet mellem dels briter og indere samt hinduer og muslimer påvirkede uafhængighedskampen. I analysen indgår betydningen af de to verdenskrige.
Kernestof:
Hovedlinjer i (...), Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie.
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer,
Historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - • Faglige - Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie. Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper. ̶Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Det Sorte USA
Elevstyret projektarbejde om udviklingen af Det sorte USA fra Borgerkrigens slutning i 1865 og frem til Borgerrettighedslovene under Lyndon B. Johnson. Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige delaspekter der er blevet formidlet til hele klassen. Disse aspekter rummede:
1) Dilemmaet grundlæggelse - det amerikanske dilemmas grundlæggelse og substans
2) Rekonstruktionen? Afroamerikaneres frihed efter Borgerkrigen 1865 – 1877
3) Raceadskillelsens væsen – Jim Crow - systemet
4) Krig og opbrud - begyndende kamp for lige rettigheder
5) Krise og mere krig – Afroamerikaneres forhold under Depressionen og 2. verdenskrig
6) Montgomery, Alabama, torsdag den 1. december 1955 – Borgerrettighedsbevægelsen tager fart .
7) Drømmen – Sejren over Jim Crow systemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i (...) USA's historie.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Projektarbejde - At få erfaringer med elevbåret undervisning, hvor eleverne gruppevist har haft ansvaret for at undervise resten af klassen i en mindre del af forløbet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De danske kvinders historie
Forløbet har fokus på
1) Tidlige feministiske pionerer, herunder Mary Wollstonecraft og Mathilde Fibiger.
2) Den 1. feministiske bølge fra omkring 1880 til 1915, hvor der blev indført kvindelige valgret.
3) Den 2. feministiske bølge fra slut 1960'erne til midten af 1980'erne. I denne del tages der udgangspunkt i den økonomiske og sociale udvikling i i 1960'erne.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
1. Verdenskrig
I dette forløb arbejdede vi med følgende:
1) De socioøkonomiske forhold før krigen
Herunder hvordan industrialiseringen- og den afledte urbanisering skabte et nyt klassesamfund med en arbejderklasse, middelklasse og lille rig overklasse. Endvidere hvordan industrialiseringen skabte grundlaget for en betydelig oprustning i Europa især efter år 1900.
2) Forløbet sommeren 1914
Fra attentatet mod Frans Ferdinan og Sophia den 28. juni 1914 til krigsudbruddet de første augustdage.
3) Det tyske angreb på Vestfronten
Hvordan tyskerne blev stoppet ved slaget ved Marne i september2, hvorefter krigen stabiliserede sig som en stilstandskrig med skyttegrave, der I meget høj grad gavnede forsvaret.
Endvidere det første Gasangreb 22. april 1914 ved Ieper, hvordan gas blev en del krigen med gasmasker og nye gastyper.
4) 1. verdenskrig i kunsten
Dels ved at se "Intet nyt fra Vestfronten" (2022) er instrueret af Edward Berger og er en tysk filmatisering af Remarques roman af samme navn og dels ved at arbejde med digte og malerier fra perioden. I forhold til det sidste er det særligt opløsningen af den gamle orden som kunsten formidlede, der var i fokus.
5) Våbentilstand og freden
Hvordan tyskerne tabte terræn fra sommeren 1918, hvordan det var baggrund for våbenstilstanden 11. november 1918, samt hvordan magtforholdene tvang Tyskland til at underskrive Versaillestraktaten den 28. juni 1919.
Vi arbejde alene med krigen på Vestfronten og ikke Østfronten, Mellemøsten og de andre fronter der var rundt om i Verden.
Kernestof:
Hovedlinjer i (Danmarks), Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Lange linjer i historie
Intro til lange linjer i historie.
Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Der laves IKKE eksamensspørgmål i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Imperialismen
Introduktion til hovedlinjer i europæisk imperialisme i perioden 1870-1914 og dens spor i eftertiden.
Hovedvægten har ligget på den britiske imperialisme med afstikkere til tysk og belgisk imperialisme.
Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Filippinerne bliver amerikansk.docx
-
2024- imperialisme.ppt
-
Imperialismekompendie s 1-29.pdf
-
2024 - Arbejdsspørgsmål til imperialismekompendie s 1 - 10.docx
-
Historiens drivkræfter - imperialisme.docx
-
Imperialisme-kompendie; sider: 1-22, 30-61
Kompendiet indeholder følgende:
Andreassen, Rikke,& Folke Henningsen, Anne ”Menneskeudstilling. Fremstillinger af eksotiske mennesker i Zoologisk Have og Tivoli” – Oversigt over udstillinger i Tivoli s. ?
Bryld, Carl Johan & Haue, Harry ”Den ny verden” s 51-57
Frederiksen m.fl. ”Grundbog til historie – Fra de store revolutioner til 2. Verdenskrig” (2008) s 74-81, 82-85, 101-109,117-121, 314
Schou, Lotte & Rostgaard, Marianne ” Kulturmøder i dansk kolonihistorie” (2010) s 20-21, 156-164
Skovgaard-Nielsen, Henrik ”Den hvide mands byrde” (1982) s 4-5, 9-20
Andet:
Ejsing, Jens ”Danskere i mørkets hjerte” i Berlingske Tidendende 9. sep 2000
Stenum, Helle”At være underholdning i Zoo” Kronik i Politiken 3. aug 2006
Larsen, Rune E. ”Den hvide mands byrde og Tintin i Congo” fra http://www.humanisme.dk/artikler/art01006.php
-
2024 - Imperialismekompendie s 11-15 - Kilder til engelsk imperialisme.docx
-
Imperialismekompendiet s 16-22 Tysk imperialisme 2024.docx
-
Kopi af Var Jonas utro.pdf
-
KildekritikPlakat_Rigsarkivet_A3_Web_.pdf
-
En kort film om kildekritik fra Rigsarkivet
-
Historisk metode- god hjemmeside
-
Introduktion til analyse af historiske tekster - 2024.ppt
-
Imperialisme-kompendie - s 30-69.pdf
-
Imperialismekompendie- s 30 -s 40 - 2024.docx
-
Imperialismekompendiet s. 41-52 -sep 2024.docx
-
Arbejdsspørgsmål til imperialismekompendie s 53-61 (samt 62-69) - okt 2024.docx
-
3.c - Imperialismen som Kahoot..docx
-
Imperialismekompendie s 1-29 (8).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lange linjer i russisk historie
En kort introduktion til hovedlinjer i Ruslands historie, med hovedvægten på det 19, 20. og 21. århundrede. Fokuspunkter har været udviklingen i styreformer og dets samspil med levevilkårene for landets indbyggere. Det russiske folkedrab på ukrainere i 1932-1933 og Vladimir Putins nutidige forståelse af Rusland/Sovjetunionens fortid er i forlængelse heraf berørt.
Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ruslands historie - Putin og den tidlige historie. - 2024.docx
-
Rusland - nye og gamle fortællinger 2021.pdf
-
Ingen, nul, nix :) Til gengæld gør vi følgende i modulet:
-
Rusland - nye og gamle fortællinger; sider: 9-12, 64-69, 76-86, 97-105, 117-125, 131-135, 145-150
I-bog.
Poul Steiner Jensen
Systime 2021
Materialet er taget fra kap 3.
-
3. c - Arbejdsspørgsmål til s. 46-57 + kilder - Imperiet på vej mod revolutionen.docx
-
Læs s 46-57 i " Rusland - nye og gamle fortællinger - del 3 2021 (3).docx"
-
Kilder til den almindelige russiske befolkning før revolutionen. (2).docx
-
Historiens drivkræfter - Den russiske revolution.docx
-
Arbejdsspørgsmål til perioden frem til Stalins død.docx
-
Læs også "Kilder til den almindelige russiske befolkning før revolutionen. (3).docx" (de glemte kilder fra sidste modul)
-
Rusland - nye og gamle fortællinger - del 3 2021.docx
-
Den sorte jord (2019) - arbejdsspørgsmål.docx
-
Find inden modulet informationer om:
-
Find informationer om:
-
oversigt-pp.pdf
-
Book søgehjælp
-
Biblioteket, Roskilde Gymnasium
-
Jeres besvarelser af "Den sorte jord (2019) - arbejdsspørgsmål.docx" er lektie til modulet.
-
Genstart | Ukraines ubærlige minde | DR LYD
-
Brezjnev-doktrinen, 1968.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Rusland - nye og gamle fortællinger - kold krig.docx
-
Kold krig.pptx
-
Eksempler på SRP-formuleringer
-
Prøvesæt om mellemkrigstiden i Sovjetunionen - 2024.docx
-
s 97 - 105 - Arbejdsspørgsmål til Rusland - nye og gamle fortællinger - kold krig.docx
-
Læs "whats fact and whats fiction in the death of stalin.html
-
Jelsin i russisk historie - kildesæt.docx
-
Arbejdsspørgsmål s 117- 125 - Rusland - nye og gamle fortællinger -.docx
-
Best of drunk Boris Yeltsin!
-
Arbejdsspørgsmål til Putins Rusland s 131-136 og 145-150.docx
-
Historieleg 2025 - Rusland.docx
-
- Medbring saks, farver m.m.
-
Præsident Putins tale på russisk tv, den 24. februar - 2022 (uddrag.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Præsident Putins tale på russisk tv.docx
-
01 Putin bruger historieskrivning som et våben mod Ukraine. Men hvad er den virkelige historie_ _ Information 2022.pdf
-
Læs "Putin bruger historieskrivning som et våben mod Ukraine. Men hvad er den virkelige historie_ _ Information 2022.pdf"
-
3. c - Laver historie – Google Drev
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kulturmøder, korstog og jihad
Forløbet er en introduktion til de lange linjer i forholdet mellem Europa og islam.
Islams tidlige ekspansion, korstog, orientalisme og relationen i det 19. 20. og 21. århundrede er i den forbindelse blevet berørt.
Kernestoffet er:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opsamling og eksamenstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776888192",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776888192",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776888192"
}