Titel
8
|
Sygdomsfortællinger
orløbet ser på sygdomsfortællinger fra antikken til i dag. Fokus er på skyld og ansvar for sygdommene, men også fokus på reaktionsmønstre i forbindelse med epidemier. Der vil også være et teoretisk perspektiv fra Max Weber om rationalitetens jernbur. Hvad betyder fremvæksten af kapitalisme og moderne videnskab for sygdomsfortællingerne?
Kompetencer:
● redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
● redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
● analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
● anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
● opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
● formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
● demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
● hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
● forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
● forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
● kulturer og kulturmøder i Europas og verdens
● historiefaglige teorier og metoder.
* Globalisering (vi har ex. set på, hvordan Hiv/Aids blev udbredt pga. globaliseringen og urbanisering (den havde eksisteret længe før den blev en epidemi))
Skønmæssigt sidetal: 90 sider. Læst stof:
KRISTIAN IVERSEN: Derfor historie, afsnittene om Den athenske pest, om pesten, om kopper (2 sider), kolera og industrialisering , aids (mest i Afrika)
De har læst følgende fra historieportalen; Kristendommens grundforestillinger (fra historieportalen) og Korstoge og islam.
De har læst Ulrik Grubb: Verdenshistorie (gyldendal) om renæssance og reformation
De har læs uddrag af bogen Pest. Pandemier fra Den Sorte Død til Covid-19 (her kun afsnit om Corona).
De har læst uddrag af Hippokrates: Den hellige syge.
De har læst Thomas a Kempis og Thabits beretning om frankisk lægekunst
De har læst UDDRAG FRA HISTORIA ROFFENSIS (CA. 1350) og .Pernille Vermund VI VIL IKKE FINDE OS I MERE! Facebook opslag 5. august 2020
De har læst uddrag af Morsings bog En liden bog om Pest 1552 og Christian 4. Pestforordning fra 1625.
De har læst ’Thomas Hariot: En kort og sand beretning om det nyopdagede land Virginia om varerne og om de indfødte beboeres natur og væremåde (London, 1590)’.
De har læst Forordning om koppevaccination, 3. april 1810
I forbindelse med Aids i Afrika har de analyseret et billede fra TAC og læst om Magifula.
I forbindelse med Corona har vi set Men in Blacks sang og perspektiveret til USA, hvor den politiske elite i USA var splittet i spørgsmålet om Corona i modsætning til Danmark, hvor der var elitekonsensus om, at Corona var farligt.
Vi har afholdt prøveeksamen i historien (om kopper) med følgende kilder
John Adams brev til Abigail Adams, 1776 (0,74 ns)
Anti 'obligatorisk vaccination'-sang, ca. 1800 (0,38 ns)
Anti-vaccinations-billede (0,3 ns)
Kopper i den østrigske hær (0,2 ns) 5
Bekæmpelse af kopper i England, 1923 (0,3 ns)
Plakater relateret til udryddelsen af kopper (0,5 ns)
Bekendtgørelse af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, 2009 (2,2 ns)
Supplerende stof: De var ude og se pestgrave i Roskilde og høre podcast om middelalder og renæssancen (udgivet af forlaget Columbus). De har set første afsnit af dokumentaren Pest over Europa. De har set uddrag fra Historien om Danmark (afsnittet om renæssance og Chr. 4) og set uddrag fra afsnittet om oplysningstiden og om industrialiseringen. De har (muligvis) læst to artikler, som har været deres syn på, hvor syfilis kom fra. De har også arbejdet med følgende kilder om kolera: En ukendt visitlæges beretning – Sommeren 1853:
Brev fra Københavns Sundhedskollegie til borgere og dagbladspresse i København d. 27.6.1853
Lægeforeningen mod cholera d.6.7.1853
De har set dokumentaren (uddrag) om 1800-tallet på vrangen om kolera.
Vi har også arbejdet med Granatchok (PTSD). Her har de i timen læst diverse beretninger:
Fra: Svetlana Palmer & Sarah Wallis, A War in Words.The First World War in Diaries and Letters (London, 2004), s.194-196 og s.198-202 (i uddrag).
Fra: Max Arthur, Forgotten Voices of the Great War, (Ebury Press/IWM, 2002), s.203-204
Beretninger fra 1915: Kaptajn Maberly Esler, Royal Army Medical Corps (RAMC)
Tawney (soldat) Some Reflections of a Soldier
Og set en dokumentar om Granatchok.
Skønmæssigt læst 90 sider
Supplerende stof: De har været i København og set Medicinsk museum og fået rundvisning og så var de også på Glypoteket.
|