Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-HIA-1x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Hold
2022-HIA-1x (
1x-HI
,
2x-HI
,
3x-HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Modstandsbevægelsen under og efter besættelsen
Titel 2
Dansk kolonihistorie - Dansk Vestindien & Grønland
Titel 3
Kinas revolutionære ungdom
Titel 4
Starten og afslutningen på Den Kolde Krig
Titel 5
Reformationen: Var Luther helt eller skurk?
Titel 6
Antisemitisme, nazisme og Holocaust
Titel 7
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 8
Første verdenskrig
Titel 9
Romerriget: Brug og misbrug?
Titel 10
Det katolske årtusinde og korstog
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Modstandsbevægelsen under og efter besættelsen
Forløbet har omhandlet den danske modstandsbevægelse under den tyske besættelse af Danmark mellem 1940-1945. Eleverne har indledningsvis arbejdet med deres egen historiebevidsthed om modstandsbevægelsen samt med at forstå samarbejdspolitikken samt opfattelsen af denne i eftertiden. Dernæst har eleverne arbejdet med at systematisere væsentlige begivenheder under besættelsen i kronologisk rækkefølge ud fra fremstillingsmateriale. I forbindelse med dette har eleverne stiftet bekendtskab med begreberne brud og kontinuitet. Derudover har eleverne undersøgt modstandsbevægelsens synspunkter ud fra en række samtidige satiretegninger samt undersøgt og diskuteret stikkerlikvideringer baseret på nyere beretninger fra modstandsfolk. Eleverne har også analyseret brugen af historien om modstandsbevægelsen i eftertiden ud fra forskellige kilder. Til sidst har eleverne skrevet et læserbrev om hvordan vores kollektive erindring om modstandsbevægelsen er og burde være. Udvalgte læserbreve har derefter været udgangspunkt for en række radioprogrammer, som eleverne har lavet i grupper. Radioprogrammet har foruden at diskutere modstandsbevægelsens plads i den kollektive erindring også haft til hensigt at samle op på pointer fra forløbet.
Indhold
Kernestof:
Vikingetiden, 790-1050
Total Viking Power
ANALYSE AF HJEMMESIDER TROVÆRDIGHED – FOKUSPUNKTER.docx
KILDEARBEJDE:
Læs side 3-5 i Kompendium om modstandsbevægelsen
Læs side 6-13 (indtil afsnittet ”Aktualisering” på side 13) i Kompendium om modstandsbevægelsen
Udfyldes i klassen: SATIRETEGNINGER FRA ILLEGAL PRESSE.docx
Læs om illegal presse og industrisabotage side 22-31 i Kompendium om modstandsbevægelsen
Ses i modulet: Med ret til at dræbe
Læs om stikkerlikvideringer og jernbanesabotage på side 39-48 i Kompendium om modstandsbevægelsen
Læs om stikkerlikvideringer og jernbanesabotage på side 39-48 i Kompendium om modstandsbevægelsen (det sammen som mandagens modul)
Læses som lektie: Historiebrug
Læs side 55 i Kompendium om modstandsbevægelsen
Læses i modulet: Usselhed har erstattet heltemod...Spørgsmål til artiklen:
Vi arbejder med dette i modulet: Debatindlæg om modstandsbevægelsen
Podcast om modstandsbevægelsen
Vi skal lige bruge 5 minutter på, om dette link virker: Kapitel 1 Den nye verden og den transatlantiske slavehandel
Upload jeres podcast her: Podcast om modstandsbevægelsen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk kolonihistorie - Dansk Vestindien & Grønland
Dette forløb behandler den transatlantiske slavehandel fra opdagelsernes tid igennem oplysningstiden og ind i det danske demokratis første år. Vi følger slaverne fra det centrale Afrika ud til kysten, hvorfra de blev fragtet til fjerne kolonier af deres nye hvide herrer.
Derudover behandler forløbet den dansk kolonisering af Grønland i 1700-tallet samt moderniseringsprocessen i det 20. århundrede.
Forløbet giver også indblik i og kilder til at forstå slaveriets oprindelse, retfærdiggørelsen af slaveriet samt kulturmødet mellem danskere og inuit og det efterfølgende forhold mellem Danmark og Grønland. Ophævelse af slavehandelen og senere ophævelsen af slaveriet belyses ligeledes. Hvem stod for handlen? Og skylder Danmark slavernes og inuits efterkommere en undskyldning i dag?
Indhold
Kernestof:
Den kildekritiske diamant
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL LEKTIEN
MK gennemgår dette i modulet: Elevpapir til DHO 2023 1.x.pdf
Læses som lektie: Kapitel 1 Den nye verden og den transatlantiske slavehandel
Skriv jeres problemstillinger ind her: Problemstillinger om det europæiske syn på afrikanere
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL LEKTIEN (BESVARES I KLASSEN)
Læses i klassen: Kilder til Det europæiske syn på afrikanere
Fællesnoter: De slavegjorte
Læses som lektie: Kapitel 2 Slaverne
Læses som lektie: Tiltag til afviklingen af slaveriet
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN:
Spørgsmål til lektien
Læses som lektie: Kapitel 9 Ophævelsen af slaveriet
UPLOAD JERES ERINDRINGSSTEDER HER: 1.x's erindringssteder: Slaveriets endeligt
Side 1-4 læses som lektie i GENERAL BUDDHOE
Remedieringsøvelse salget 1917
Upload jeres produktioner her: Nyhedsindslag om salget 1917
Læses som lektie: Kapitel 10 Salget 1917
Husk at uploade jeres erindringssteder her: 1.x's erindringssteder
Læses i klassen: Statsministerens tale ved 100 året for overdragelsen af de Vestindiske Øer til USA
Jeres produktioner skal være uploadet her ved modulets start: Remedieringsøvelse salget 1917
Ses i klassen (statsministerens tale): https://www.facebook.com/watch/?v=1242554812525421
Spørgsmål til statsministerens tale
SPØRGSMÅL TIL LEKTIE
Læses som lektie: Kapitel 11 Undskyldning eller ej
Vi ser dette i modulet: DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Mødet
Lyt til denne podcast: Arktiske Historier: 01 Hvorfor er Danmark i Grønland? on Apple Podcasts
Læs afsnittet "Historisk overblik over det dansk-grøndlandske forhold = side 12-14 i Overblik over dansk-grønlandske forhold
Læses som lektie: Den danske mission i Grønland, 1721-1905
Ses i klassen: DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Handlen
Vi arbejder med dette: Redegørelse om kolonisering af Grønland
MK har barn syg. Derfor skal I i dette modul skrive jeres redegørelse færdig, som skal afleveres under opgaven "Redegørelse" her på lectio SENEST kl. 12:00. Manglende opgave = fravær. God dag og alt det bedste fra Morten
Peerfeedback til redegørelse
Bruges til kildekritisk analyse: Den kildekritiske diamant
Læses i klassen: Opråb til grønlænderne
Læses i klassen: Uddrag af instruxen (Læs kun "Sjette post" - side 7+8)
Kilde 1: Illustrationer af Aron
Kilde 2: Poul Egede om konflik med angekok
Kilde 3: Uddrag af "Instruxen for Grønland" - "Om Giftermaal"
Skriv jeres citater og forklaringer ind her: Danskere og inuit – et kulturmøde
Seksualitet og ægteskab i Grønland, 1721-1800 - Læses som lektie med følgende læseformål: Hvilke forskelle var der i danskernes og grønlændernes syn på seksualitet og ægteskab?
Skriv noter til læseformål ind her
Læs afsnittet "Fodslæbende modernisering i mellemkrigstidens Grønland" i Det moderne Grønland.pdf LÆSEFORMÅL: Hvad mener forfatteren med "fodslæbende"? OBS! KGH = Den Kongelige Grønlandske Handel
Læs Grønlands afkolonisering, 1945-1954 LÆSEFORMÅL: Hvad kendetegner afkoloniseringen af Grønland?
Læses i klassen: Augo Lynge "Grønlands fremtidige statsretlige stillingSPØRGSMÅL TIL KILDEN:
Læses i klassen: Nyt fra Grønlandsposten
Læses i klassen: Fra Folketingsdebatten om Grønlandskommissionens betænkning, G50 (1950)
Vi arbejder med dette i modulet: Qullissat som erindringssted
Læses som lektie: 50 år efter lukningen af Qullissat: Sammenholdet er her endnu
Som lektie til dette modul skal du desuden tænke overfølgende: 1) Hvem kunne du godt tænke dig at skrive DHO sammen med? (Tænk på 3-4 personer) 2) Hvilket emne kunne du godt tænke dig at skrive om?
Bblioteket, Roskilde Gymnasium
Vi kan ikke tjekke, hvornår ChatGPT taler sandt.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kinas revolutionære ungdom
En vigtig del af enhver kinesers identitet i dag er tanken om, at de som kinesere er borgere i verdens ældste land med 5000 års sammenhængende historie. Selvom arkæologien og historievidenskaben i dag har stillet spørgsmålstegn ved, om Kina har været én samlet stat op gennem hele sin historie, så er der ingen tvivl om at den kinesiske civilisation og kultur er en af de ældste i verden.
Kina og kinesernes selvforståelse som ”verdens ældste civilisation” er vigtig at have for øje, hvis man ønsker at forstå det kinesiske samfund og dets befolkning i dag.
Dette forløb søger at give en indsigt i netop denne kinesiske selvforståelse ved at undersøge Kinas turbulente og kaotiske moderne historie med et særligt fokus på ungdommens historiske rolle i det kinesiske samfund. Forløbet har følgende nedslagspunkter:
- Det pligtopfyldende konfucianske barn
- 1911-revolutionen og 4. maj-bevægelsen
- Ungdommens rolle i den nye kommunistiske Folkerepublik
- Maos røde pionerer
- De unges kamp for demokrati i 1980’erne
- De unge kinesere i dag
KERNESTOF
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt
- perspektiv politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
OBS! I forbindelse med dette forløb har vi brugt materiale fra
www.historieportalen.gyldendal.dk
, hvorfor eleverne må tilgå Historieportalen fra Gyldendal til eksamen ud fra de kapitler, der knytter sig til pensum.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til lektien:
I modulet læser vi denne kilde: Kongzi og vigtigheden af Xiaoshun og besvare følgende arbejdsspørgsmål:
Læses som lektie: Kapitel 1 "Riget i midten" – Kejsertiden i Kina (før 1911) LÆSEFORMÅL: 1) Hvordan var det at være barn i det konfucianske samfund i kejsertiden? 2) Hvad betyder xiaoshun?
Læses i klassen: Vores endelige opvågning (1916) ARBEJDSSPØRGSMÅL:
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL LEKTIEN:
Læses som lektie: Kapitel 2 Den republikanske periode (1911-1949) LÆSEFORMÅL: 1) Hvad er GMD og KKP en forkortelse for, og hvad kendetegner disse? 2) Hvem var de oprørske studenrende i denne periode, og hvad ønskede de at opnå?
Vi arbejder med dette i klassen: Lei Feng - Maos gode partisoldat
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN:
Læses som lektie: Kapitel 3 Det nye Kina – skabelsen af Den Kinesiske Folkerepublik LÆSEFORMÅL: 1) Hvad skete der den 1/10 1949, og hvad ligger der i begrebet ”folkets mandat”? 2) Hvad var idealet for det kommunistiske barn?
ARBEJDSSPØRGSMÅL
Læses og besvares i klassen: To kilder og citater fra Mao
Læses som lektie: Kapitel 4 Maos røde pionerer – Kulturrevolutionen (1966-1976) LÆSEFORMÅL: 1) Beskriv med egne ord: Hvad var kulturrevolutionen? 2) Hvad var baggrunden for kulturrevolutionen? 3) Hvem var rødgardisterne?
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN
Læses i klassen af de ulige numre: Deng Xiaopings takketale
Læses i klassen af de lige numre: Journalisten Mette Holms øjenvidneberetning om Massakren på Den Himmelske Freds Plads
SPØRGSMÅL TIL KILDEARBEJDE
Læses som lektie: Kapitel 5 Reformer og demokratibevægelse (1978-89) LÆSEFORMÅL: 1) Hvordan "brugte" Deng Xiaoping de unge studerende? 2) Hvorfor gjorde de unge studenterende oprør mod Deng Xiaoping?
Læses i klassen: Kildelæsning om de unge nationalister
Læses som lektie: Kapitel 6 Kina i dag – en ny supermagt (1990-2019) LÆSEFORMÅL:
I ROLLESPILLET SKAL I BLIVE ENIGE OM FØLGENDE PUNKTER:
Rollespil om Kinas ungdomsgenerationer
Skriv ind her: Manifester
I skal arbejde med dette i modulet: Prøveeksamenssæt I skal arbejde på følgende måde: 1) Læs prøveeksamenssættet. 2) Find på 2-3 problemstillinger. 3) Lav en disposition og et talepapir med noter til hvordan I vil besvare jeres problemstillinger.Alt
I skal arbejde i følgende grupper: Grupper mandag 18 sep.png (Virgil skal gå med i en gruppe, der evt. mangler medlemmer). OBS! ALLE gruppemedlemmer skal individuelt uploade deres besvarelse under opgaven på lectio. Jeg skal bruge dette til at regist
LÆG JERES ARBEJDE HER: Propagandaplakater til de seks ungdomsgenerationer
Husk at udfylde og aflevere sedlen "Information til elever/forældre om udlandsekskursion" meget gerne i dag, men SENEST på fredag den 29/9.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Starten og afslutningen på Den Kolde Krig
Dette forløb er opdelt i to dele, hvoraf første del har handlet om begyndelsen på Den Kolde Krig, mens anden halvdel har handlet om afslutningen på Den Kolde Krig. Indledningsvis har eleverne dog skabt sig et overblik over Den Kolde Krig som periode, herunder kendskab til vigtige begivenheder og udviklingstræk i perioden. I forlængelse af dette har eleverne undersøgt og diskuteret forskellige periodiseringer af Den Kolde Krig.
I første halvdel af forløbet har fokus været på, at eleverne har skulle redegøre for centrale udviklingslinjer i overgangen fra Anden Verdenskrig til Den Kolde Krig. Spørgsmålet om hvem der bærer ansvaret for Den Kolde Krig er blevet bearbejdet ud fra et kildesæt samt ved inddragelse af forskellige teoretiske koldkrigsskoler. Eleverne har fremlagt deres resultat for hinanden.
I anden halvdel af forløbet har fokus især været på Sovjetunionen i forhold til at undersøge spørgsmålet om hvorfor Den Kolde Krig sluttede. Eleverne har i den forbindelse undersøgt og reflekteret over klassiske årsagsforklaringer til murens fald og Sovjetunionens sammenbrud. I forlængelse heraf har eleverne lavet deres eget formidlingsprojekt, som har sigtet mod at belyse en eller flere årsagsforklaringer gennem et produkt. Dette har de fremlagt overfor hinanden.
Afslutningsvis har eleverne gennemgået forløbets begreber og vigtige udviklingstræk som opsamling.
Indhold
Kernestof:
Læses og besvares som lektie: Periodiseringsøvelse
Deadline for at give svar på om man ønsker at deltage på studieturen til Hamborg. Se spørgeskemaet på lectios forside.
Husk at udfylde og aflevere sedlen "Information til elever/forældre om udlandsekskursion" i dag!
HUSK AT DER SKAL BETALES FØRSTE RATE (á 2.000kr) TIL STUDIETUR I MORGEN! Der er link til gymbetaling.dk via Lectios forside.
Læs side indtil afsnittet "Europas deling" i Kompendium Starten på Den kolde krig. LÆSEFORMÅL: Tag STIKORD til følgende spørgsmål:
MATRIXARBEJDE
Vi arbejder med dette kildesæt: Hvem har ansvaret for Den Kolde Krig?
Læs side 14-15 i Kompendium Starten på Den kolde krig
Virtuelt modul. Følg instrukserne i dette dokument: Virtuelt modul. Ansvaret for Den Kolde Krig.docx
Første sektion i Escape Roomet om Den Kolde Krig: Sektion 1.docx
Virtuelt modul. Bemærk at modulet kan læses asynkron med aflevering SENEST torsdag den 26. oktober kl. 23:00. Følg instrukserne i dette dokument: Interviewopgave Hvordan husker du Den Kolde Krig.docx
Vi arbejder med historiografi og ansvar for Den Kolde Krig ud fra dette: Hvem har ansvaret for Den Kolde Krig - opgave
Vi arbejder med dette i modulet: Projekt om Den kolde krigs afslutning
BILAGSSÆT TIL PROJEKT OM DEN KOLDE KRIGS AFSLUTNING
Læs KOMPENDIUM OM DEN KOLDE KRIGS AFSLUTNING via dette link. OBS! Det er en lang lektie, men til gengæld har I ikke lektier for til de to næste moduler (medmindre man er sløv i gruppearbejdet (hvilket I selvfølgelig ikke er)).
Læg jeres produkter ind i denne mappe: Projekt om Den kolde krigs afslutning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Reformationen: Var Luther helt eller skurk?
Reformationen var en splittelse i den europæiske kristendom, der resulterede i dannelsen af et protestantisk kirkesamfund. Splittelsen fandt sted i 1500-tallet. En helt central figur i Reformationen var den tyske teolog Martin Luther. Begyndelsen til Reformationen var Martin Luthers offentliggørelse af sine 95 teser om aflad i 1517, men hvorfor startede Reformationen, og hvorfor lykkedes Luther med sin reformation?
I dette forløb vil vi desuden fokusere på Martin Luther som en central, men også kontroversiel skikkelse, idet vi vil undersøge sam- og eftertidens syn på Luther.
KERNESTOF
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: Luthers 95 teser (uddrag) Arbejdsspørgsmål:
Læg jeres remediering her: Luthers 95 teser - Remediering
Læs side 1-9 i Kompendium om Reformationen LÆSEFORMÅL: Hvad var Reformationen? Hvad var baggrunden for Reformationen? Hvad var aflad?
Læs side 9-12 i Kompendium om Reformationen
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN- Hvordan reagerede Romerkirken på Luthers kritik? - Hvorfor fik Luther en så bred tilslutning for sine synspunkter? - Hvad var rigsdagen? - Hvordan forløb rigsdagen mod Luther i 1521? - Hvilke konsekvenser fik rigsdagen for Luth
Vi ser 1:02:13 – 1:20:30 af Luther (2003 film)
Side 14-16 indtil afsnittet “Humanisme og Reformationen” i Kompendium om REFORMATIONEN
I modulet: Tilbagebevis eller nuancér Mortens påstande
Side 16-20 indtil afsnittet “Den radikale reformation” i Kompendium om REFORMATIONEN - LÆSEFORMÅL: Hvorfor lykkedes Luthers reformationen? Og i hvilken grad lykkedes den?
Læses i klassen: Luther om bondeoprøret
Læs side 20-25 i Kompendium om REFORMATIONEN LÆSEFORMÅL: 1) Hvad var bondeoprøret? 2) Hvad ligger der i begrebet "modreformation"?
Besvares i modulet: Tilbagebevis eller nuancér Mortens påstande
Vi arbejder med dette i modulet: Billedanalyse religiøs satire
Egen religionssatire
Læs som lektie: Religiøs satire i Reformationen
Find jeres tildelte tekster her: Mappe: Var Luther helt eller skurk?
LÆG JERES OPLÆG HER: Oplæg: Var Luther helt eller skurk?
Læs som lektie: Helt eller skurk?
Læg jeres raps her: Rap om Reformationen
Til modulet SKAL jeres raps om reformationen være færdige og ligge klar i denne mappe: Rap om Reformationen OBS! Teksten skal også ligge i mappen.
Læs eksamenssættet og lav 2-3 problemstillinger til sættet, så vi kan gå i gang med at analysere sættet i modulet: Eksamenstræning reformationen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Antisemitisme, nazisme og Holocaust
Dette lange linjer forløb arbejder med begrebet antisemitisme ved at se på jødeforfølgelserne i middelalderens samfund og perspektivere dette til nazismen og Holocaust. Samtidigt lægger dette kompendium op til et spørgsmål, som kan være svært at finde et entydigt svar på, men som er umådeligt vigtigt at diskutere: Hvorvidt kan man tale om at baggrunden for holocaust blev etableret i Biblens evangelier?
Holocaust, udryddelsen af 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig, er en af de mest skelsættende begivenheder i det 20. århundrede. Midt i Europas hjerte, midt i en tid præget af økonomisk og kulturel fremgang, forfulgte, udsultede og myrdede det nazistiske Tyskland millioner af mennesker, som de påstod tilhørte en mindreværdig race.
Racismen var en central del af den nazistiske ideologi, og den var ikke et nyt fænomen, da Adolf Hitler kom til magten i Tyskland i 1933. Den forsvandt heller ikke med verdenskrigens afslutning.
Men hvorfor førte den racistiske tankegang under nazismen til folkedrab? Og hvad kan Holocaust lære os om det enkelte menneskes evne til at begå vold og overgreb?
Forløbet er læst som kronologiforløb.
KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
OBS! I forbindelse med dette forløb har vi brugt materiale fra
www.historieportalen.gyldendal.dk
, hvorfor eleverne må tilgå Historieportalen fra Gyldendal til eksamen ud fra de kapitler, der knytter sig til pensum.
Indhold
Kernestof:
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN:
Side 2-3 samt 7-11 (midt) i Kompendium Folkedrab og Antisemitisme LÆSEFORMÅL: Hvad er folkedrab?
Læses i klassen: Om jøderne og deres løgne
Spørgsmål til Om jøderne og deres løgne
Læs side 17-20 i Kompendium folkedrab og antisemitisme LÆSEFORMÅL: 1) Hvad er antisemitisme? 2) Hvilke former for antisemitisme fremhæver dagens lektie?
Se denne dokumentarfilm: Stigmatisering Den er booket via MitCFU.dk
Læs eller genlæs: Om jøderne og deres løgne
Læs side 36-48 i Kompendium Folkedrab og antisemitisme
Følg instrukserne i dette modul: STIGMATISERING - VIRTUELT MODUL.docx
Satire fra kylegordonisgreat
Læg jeres nyhedsartikler her: Nyhedsartikler
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN
Illustrationer fra Der Stürmer
Læs side 49-55 i Kompendium folkedrab og antisemitisme indtil afsnittet "En kristen visionær".
Læses i klassen: En tysk skolepiges syn på jøderne
Læses som lektie: 1. Nazisme, racisme og antisemitisme
Læses i klassen: Nürnberg-racelovene og befolkningens reaktion
Læs som lektie: 2. Jødelovene Diskrimination og tvangsudvandring
Vi ser dette i starten af modulet: Einsatzgruppen: The Nazi Death Squads - Episode 1: The Graves (June-August 1941)
Gruppearbejde: Eleverne deles i grupper og får ansvaret for en af følgende opgaver:
Læses i klassen: Nisko-projektet | lex.dk – Den Store Danske
Læses i klassen: Madagaskarplanen
Læs som lektie: 3. Isolation Ghettoer og koncentrationslejre
Skriv forklaringer til følgende overskrifter
I klassens læses denne kilde: GersteinsrapportenArbejdsspørgsmål:
Vi fremlægger vores gruppearbejdet fra forrige modul. Læg jeres power points her: Einsatzkommandoer, ghettoer, koncentrationlejre og planer for jøderne
Læses som lektie: 4. I ly af krigen Masseudryddelsen
Vi arbejder med dette i modulet: Nazister og Hollywood
Læses som lektie: 5. Gerningsmænd og tilskuere Besatte lande og allierede Spørgsmål til lektien (Tag stikord til dette):
Arbejdsspørgsmål til lektien
Læses i klassen: Primo Levi: Hvis dette er et menneske
Vi ser filmen Nat og tåge og besvarer følgende arbejdsspørgsmål:
Læses som lektie: Ofre og overlevende
Læses i klassen: Eksamenstræning Antisemitisme, nazisme og Holocaust
Skriv jeres problemstillinger ind her: PROBLEMSTILLINGER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Hvad er en velfærdsstat? Hvem har 'opfundet' den? Hvad kendetegner specielt den danske model? Kan velfærdsstaten overleve i fremtiden? Det er nogle af de spørgsmål, som mange historikere og samfundsforskere har beskæftiget sig med inden for de seneste år. Man har undersøgt, hvordan store samfundsmæssige forandringer i løbet af de seneste hundrede år har sat nye sociale problemstillinger på den politiske dagsorden: fra 'arbejderspørgsmålet' i slutningen af 1800-tallet til vore dages debat om globaliseringens udfordringer.
KERNESTOF
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
OBS! I forbindelse med dette forløb har vi brugt materiale fra
www.historieportalen.gyldendal.dk
, hvorfor eleverne må tilgå Historieportalen fra Gyldendal til eksamen ud fra de kapitler, der knytter sig til pensum.
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: KILDE: Mette Margrethe Rasmusdatters supplik til kongen, 2. september 1790
Følg instrukserne i dette dokument: Virtuelt modul- Velfærdsstatens rødder, mellemkrigstiden og Socialreformen 1933.docx
Læs side 3-11 i KOMPENDIUM Fra fattighjælp til velfærdsstat
Arbejdsspørgsmål: Hvad handlede filmen om? Eleverne laver et referat + skriver de centrale pointer ned.
Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880 Danmark har ikke altid været et lille lykkeligt rigt land. Og vores velfærd kom ikke af sig selv og skal ikke tages for givet. I denne serie giver Liv Thomsen stemme til Underdanmark, den anden halvdel, dem
Rabarberdrenge mod panserbasser, 1880-1900 Danmark har ikke altid været et lille lykkeligt rigt land. Og vores velfærd kom ikke af sig selv og skal ikke tages for givet. I denne serie giver Liv Thomsen stemme til Underdanmark, den anden halvdel, dem
Læses i klassen: Augusta Erichsens beretning om Kanslergadeforliget
Vi ser fra minuttal 39:05-46:00 i afsnittet "Det svære demokrati" fra serien "Historien om Danmark"
Læs som lektie: Kanslergadeforliget 1933 + Genlæs om Socialreformen af 1933 side 9-11 i vores kompendium Fra fattighjælp til velfærdsstat".
Læses i klassen: Den aktive velfærdsstat
Læses i klassen: Velfærdsstaten sløver modstandskraften
Læs de to kilder vedhæftet på dagens modul og besvar nedenstående spørgsmål:
Læs side 12-17 i vores kompendium "Fra fattighjælp til velfærdsstat": Kompendium
Læses i klassen: Bilagssamling: Velfærdsstatens krise
Læs side 18-21 i vores kompendium Fra fattigdom til velfærdsstat.
Læses i klassen: Anders Fogh Rasmussen Et samfund med tryghed, dynamik og fleksibilitet (2005)
Læs side 22-26 i vores kompendium Fra fattigdom til velfærdsstat.
Analyseres i modulet: Nu er det Arnes tur
Vi arbejder med dette i modulet: Eksamenstræning Fra fattighjælp til velfærdsstat
Læg jeres problemstillinger ind her: Problemstillinger eksamenstræning
Læs side 27-31 i vores kompendium Fra fattighjælp til velfærdsstat.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Første verdenskrig
I dette forløb har vi beskæftiget os med første verdenskrig. Vi har taget udgangspunkt i forløbet "første verdenskrig", som kan findes på
historieportalen.dk
.
I forløbet har vi arbejdet med følgende:
- Tiden op til første verdenskrig
- Årsagerne til første verdenskrig - Hvilke alliancerner var der op til og under første verdenskrig? Hvilke årsager var der til første verdenskrig?
- Krigens forløb og afgørelse - Hvordan forløb krigen og hvordan blev krigen afgjort?
- Krigens karakter - Slagmarken - Hvordan var forholdene i skyttegravene?
- Krigens karakter - Hjemmefronten - Hvordan anvendte man propaganda under første verdenskrig?
- Freden i Versailles 1919 - Hvad ville hhv. USA, Frankrig og Tyskland opnå ved fredsafslutningen? Hvad blev vedtaget ved Versailles?
- Fredsafslutning - Hvad blev konsekvenserne ved Versaillesfreden?
KERNESTOF
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt
- perspektiv politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Vi bruge disse afbrudte moduler til at se de to første afsnit af dokumentarserien: Apokalypsen - Første verdenskrig ( 1 )
Tag noter til afsnit 1 og 2 Apokalypsen.docx
MEDBRING SUNDHEDSKORT TIL BODUDLEVERING!
Vi bruger disse afbrudte moduler på at se de to første afsnit af dokumentarserien: Apokalypsen - Første Verdenskrig ( 2 )
Tag noter ud fra dette: Tag noter til afsnit 1 og 2 Apokalypsen.docx
Upload jeres remedialisering her: Første verdenskrig som allegori
Se fra minuttal 36:05 af Første Verdenskrig ( 2 ) Apokalypsen: Frygt
Læs side 117-121 i Første verdenskrig Fra Grundbog til historie 1750-1945 Læseformål: Hvilke årsager var der til udbruddet af Første verdenskrig?
Læses i klassen: Tysk skolepige i Østpreussen om krigens udbrud
Læses i klassen: Engelsk hustru om hvervemetoder i 1914
Side 33 samt 36-37 i Den sønderrevne baldakin læses i klassen.
Læs side 17-20 + 23 i Den sønderrevne baldakin
Vi ser på jeres allegorier over årsagerne til Første verdenskrigs udbrud.
Læses i klassen: Brev fra tysk student på østfronten
Spørgsmål til lektien
Læs side 38-53 indtil "Endnu ikke diagnosticeret - nervøst?" i Den sønderrevne baldakin (OBS! Læs ikke kilderne tekst 8, 9 og 10).
Hjemkomst
Tekst 12
Granatchok
Læs side 59-67 i Den sønderrevne baldakin.
Læses i klassen: To vurderinger af krigsudbruddet
Spørgsmål til s. 70-73
Spørgsmål til s. 108-111
Læs side 70-73 (indtil "Tekst 15: ...") samt 108-11 i Den sønderrevne baldakin LÆSEFORMÅL: 1) Hvilken myte kom til at præge den kollektive erindring i Tyskland og var medvirkende til, at Hitler fik magten i 1933? 2) Hvilken myte kom til at præge Engl
Til analyse af filmen: Arbejdsspørgsmål til 1917
I skal have besvaret spørgsmålene i følgende dokument til jeres tildelte kilde: To vurderinger af krigsudbruddet
Arbejdsspørgsmål til 1917
Kilderne til Wilson, Clemenseau og Brockdorff-Rantzau findes i ovenstående dokument på...
George læses her: Citater fra Lloyd George om Fredsafslutningen
Versaillestraktaten rollespil
Læs side 123-127 i Første verdenskrig. Fra grundbog til historie 1750-1945
Vi arbejder med dette i modulet: Eksamenstræning Første verdenskrig
... og skriver problemstillinger her: PROBLEMSTILLINGER EKSAMENSTRÆNING FØRSTE VERDENSKRIG
Læs som lektie: Versaillestraktaten 1919 - Fredsaftalens indhold - Lex
Læs som lektie: Vurderinger af Versailles-freden
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romerriget: Brug og misbrug?
Centrale problemstillinger:
For at få en forståelse af, hvordan man har brugt og misbrugt Romerrigets historie, vil vi bruge tid i forløbet på at tilegne os en grundlæggende viden om Romerriget. Her vil problemstillingerne i høj grad være:
1) Hvordan fungerede Romerriget? Her vil der være særligt fokus på de slavegjorte og patron-klient-forholdet.
2) Hvorfor gik Romerriget under? Her vil der være særlig fokus på årsagerne og vægtning af disse.
Der vil løbende blive set på, hvordan man gennem tiden og i forskellige kontekster har brugt og misbrugt Romerrigets historie i egen samtid. Her vil problemstillingen være:
3) Hvordan har man i eftertiden brugt Romerriget? Her vil være særligt fokus på
fascismens brug og fremstillingen af Rom i film og brug i dag.
Kernestof
• historiebrug og formidling – hvordan bruger man Romerriget i dag?
• statsdannelse – Var Rom en stat?
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer – var Rom i republikken et
demokrati?
• hovedlinjer i Europas og verdens historie i antikken
Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og
verdens historie
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som
historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i
nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: Artikel fra Den Korte Avis:
Vi lytter til dette podcastafsnit i modulet: ”Rom lever videre overalt i nutiden”. Politikens podcastserie om Antikkens Rom: (2018) af Anders Olling og Hans Erik Havsteen: - Undervejs skal I besvare følgende spørgsmål til: Hvad har Romerriget betydet
Læs side 1-8 i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
Matrixarbejde om dagens lektie
Dette laver vi i modulet: Tidslinje over perioden -500 til 500:
Upload jeres tidslinjer her: Tidslinjer Romerriget
Læs side 10-20 i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
Spørgsmål til lektien:
Vi ser denne i modulet: The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
Vi lytter den denne podcast: Antikkens Rom #4: Den store diktator – Julius Cæsar besejrede gallerne og marcherede mod Rom
Skema til Historisk formidling og fremstilling af Cæsar
Læs side 21-36 om republikkens fald i Kompendiet Romerriget: Brug og misbrug
Vi ser dette i modulet: Rome (2005), HBO, episode 1, sæson 1
Lyt fra minuttal 10:00 til slut i denne podcast: Antikkens Rom #4: Den store diktator – Julius Cæsar besejrede gallerne og marcherede mod Rom
Læses i modulet: Cicero: Brev til broderen Marcus
ÅBNINGSSCENE FRA GODFATHER I
Læg jeres meme's her: Meme's over kilden "Cicero: Brev til broderen Marcus"
Læs side 37-38 i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
Arbejdsspørgsmål til lektie og klip med Carlsen
Læses i modulet: Cato som slaveholder
Arbejdsspørgsmål til kilden "Cato som slaveholder"
Læs side 39-42 (% s. 40) i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
Ingen lektie vi ser Gladiator (2000) - Spørgsmål til filmen:
Spørgsmål til filmen
Læs side 58-63 i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
SRP-orientering
Mussolinis tale på side 57 (kompendiet) læses i modulet.
Opsamling misbrug af historien
Læs side 45-48 i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
Vi arbejder med dette i modulet: Romerrigets undergang
Læg jeres Meme's her: Meme's om Romerrigets undergang
Læs side 64-68 i Kompendium Romerriget: Brug og misbrug
Vi arbejder med dette i modulet: Brug selv Romerriget på film
Læg jeres kreative arbejde her: Egne eksempler på (mis)brug af Romerriget
Vi arbejder med dette i modulet: Eksamenstræning Romerriget: Brug og misbrug
Skriv i dette dokument: Problemstillinger til Romerriget: Brug og misbrug
Vi ser vores kreative arbejde, så de skal ligge klar i denne mappe: Trailer/sketch
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det katolske årtusinde og korstog
I dette forløb ser vi på, hvordan Vesteuropas ’katolske årtusinde’ havde indflydelse på både kongemagt og bondeliv, kultur og moral. Fra det vidtstrakte net af kirker og klostre blev Europas befolkninger indlemmet i et kristnet fællesskab, ledt af middelalderens måske mægtigste mand – Paven. Men selvom middelalderens verdensbillede var rodfæstet i kristendommens ideer om evig orden, stod det middelalderlige samfund ikke stille. Således repræsenteres periodens forandringer i magtkampene mellem kirke og konge, i de blomstrende byer og handelsnetværk, men også i krig og sygdom. Selvom perioden afsluttes ved reformationens og renæssancens komme, byggede disse retninger videre på ideer, der opstod i middelalderen. Måske lever de også videre den dag i dag?
KERNESTOF
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Forløbet havde hovedvægt på tiden mellem 500 og 1500.
OBS! I forbindelse med dette forløb har vi brugt materiale fra
www.historieportalen.gyldendal.dk
, hvorfor eleverne må tilgå Historieportalen fra Gyldendal til eksamen ud fra de kapitler, der knytter sig til pensum.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til lektien
Vi ser et afsnittet "Faith On/Off" fra Cunk On Earth og taler om skildring af middelalderen.
Læs som lektie: 1. Kristendommen LÆSEFORMÅL: Karakteriser den gestlige og verdslige magt i middelalderen.
Læses i klassen: To kilder om investiturstriden
Læs som lektie: Konger og magt i middelalderen LÆSEFORMÅL: 1) Hvad var feudalisme? Hvad var investiturstiden?
Læses i klassen: 3. Internationale forbindelser
Arbejdsspørgsmål
Læg jeres egne kilder her: Egne kilder om rejsende i middelalderen
Vi arbejder med dette: Kreativt arbejde om den sorte død
Upload jeres arbejde her: Kreativt arbejde om den sorte død
Læses som lektie: Pesten - den sorte død
Læs side 1-8 i 5. Forandring (side 9-11 læses i klassen).
Læses i klassen: Kalif Omars pagt med de kristne Spørgsmål til kilden:
Læs side 1-11 i Kompendium Kristendom og islam
Læses i klassen: Pave Urban II's tale
Læses i klassen: Korstog To kilder om Jerusalems erobring eller fald SPØRGSM^ÅL TIL KILDERNE:
Læs side 12-16 i KOMPENDIUM Korstog
Læses i klassen: Vestens historisk betingede fordomme mod muslimer
Læses i klassen: Islams afgørende betydning for Europa
SPØRGSMÅL TIL KILDERNE
Læs side 17-21 i KOMPENDIUM Korstog
Læses i modulet: Civilisationernes sammenstød
Læs som lektie: Korstogsparallelisme
Skriv her: Eksamenstræning. Problemstillinger
Læses i modulet: Eksamenstræning Det katolske årtusinde
Læs side 22-24 i KOMPENDIUM Korstog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776902012", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776902012", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776902012" }