Titel
4
|
Fra Renæssancen til Oplysningstiden
"Fra Renæssancen til Oplysningstiden"
Emner: Renæssancen, Reformationen, 1700-tallet/Oplysningstiden.
Kernefokus:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-kulturer og i Europas historie
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige metoder.
Renæssancen:
Italien, den italienske bystat, det kunstneriske gennembrud (maleri og arkitektur, herunder gruppearbejde + fremlæggelse med ikke-skriftligt kildemateriale v. Alberti: Palazzo Rucellai, Piero della Francesca: Federico da Montefeltro og Battista Sforza, Michelangelo: Gud og Adam/Det sixtinske Kapel, Rafael: Skolen i Athen, Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand.
"Den bevægede jord" mhp. det naturvidenskabelige gennembrud. Studieretningstoning mod naturvidenskabelig studieretning
+
Reformationen:
Fokus på Reformationen, Martin Luther og kort udkig til Europa.
Gruppearbejde med speed-fremlæggelser over flg. emner:
1. Fremlæg Luthers liv:
2. Fremlæg Luthers mest centrale skrifter i overblik:
3. Hvori bestod Luthers kritik af kirken?
4. Hvorfor støttede en række fyrster Luther?
5. Hvorved adskilte den lutherske kirke sig fra den katolske kirke – særligt med hensyn til gudstjenesteform (liturgi) og trosgrundlag? Inddrag altertavlefronten fra Torslunde kirke:
6. Lav nedslag i Luthers 95 teser og fremlæg nogle af (de mest centrale af) teserne. Hvor gør Luther i særlig grad op med den katolske kirke og tro?
7. Hvilke forhold medvirkede til at svække pavekirken omkring 1500?
8. Humanisternes bibelfortolkning ved Erasmus af Rotterdam: Hvem var han og hvad stod han for?
9. Erasmus af Rotterdam, Dårskabens pris, 1509 (se fil/uddrag af hans tekst): Hvem angriber Erasmus af Rotterdam i denne tekst om "dårskab"? Hvad er det for idéer og forestillinger, han angriber?
10. Hvilke væsentlige forskelle er der på den lutherske og den calvinske reformation?
11. Hvordan reagerede den katolske kirke på reformationsbevægelsen? Se her inkvisation og barok:
Reformationen i Danmark: Omvisning i "Middelalder og Renæssance" - Reformationen på Nationalmuseet (ekskursion 26.10.23: Omvisning i "Middelalder og renæssance").
Oplysningstiden som åndelig strømning, reformer og revolutioner.
Læreroplæg. Begreb: Naturretten.
Kilde: Rosseau: "Samfundspagten" (uddrag) og Voltaire: "Om tolerance" (fra "Filosofisk lommeleksikon, 1764
Den amerikanske uafhængighedskrig og -erklæring (disse to er fokus).
Den franske revolution (her praktikant, se nedenfor).
Gruppefremlæggelser om den amerikanske revolution og forsk. andre elevaktiverende typer af arbejdsformer, fx varulvespil om den franske revolution samt klassiske kildearbejde.
Forløbet afsluttes med biograftur: "Napoleon" samt Kampen om historien (1:2), DR lyd sendt 28.11.23 og en overvejelse over hvad den historiske spillefilm kan/skal/ikke skal.
Eksternt samarbejde:
I forløbet indgår gæsteundervisning fra KU v. en historiestuderende (under supervision af MD), der underviser i "Retfærdig krig" med fokus på den franske revolution og Napoleonskrigene, metode og intro til Uni.
Eksterne aktiviteter:
1) Nationalmuseet 26.10. Omvisning i Reformation og Renæssance samt ud på museet på genstandsjagt (1-2 personer per gr.), fremlæggelse i modulet efter
2) Røde Kors, 13.09: Besøg af kommunikationschef, Klaus Nørskov, der fortæller om Røde Kors’ arbejde og indsats, og omdrejningspunktet for hans foredrag er hans besøg ved fronten i Ukraine.
3) Ekskursion 12.12: Medicinsk Museion i samarbejde med biologi omvisning i Historiske sygdomme og "Napoleon" (R. Scott, 2023. 2,38t) i biografen.
|