Holdet 2022-HIA-1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022-HIA-1z (1z-HI, 2z-HI, 3z-HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie
Titel 2 Slaveri gennem tiderne
Titel 3 DHO - 1800 tallet i Danmark
Titel 4 Vild med viking
Titel 5 Imperialismen 1870-1914
Titel 6 1. Verdenskrig
Titel 7 Mellemkrigstiden
Titel 8 Danmark efter 1945
Titel 9 Metodeforløb: Historiekultur og historiebevidsthed
Titel 10 Lange linjer i Ruslands historie
Titel 11 Kulturmøder, korstog og jihad
Titel 12 Opsamling og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie

Intro til fagts metode og lange linjer i historie.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Slaveri gennem tiderne

Tematisk forløb om slaveri på tværs af tid.
Delområderne vil være Romerrigets slaveri, slaveri i USA frem til borgerkrigen og moderne, nutidigt slaveri.
Forløbet er udarbejdet i forlængelse af FNs verdensmål  og understøtter følgende kernestof og centrale begreber:

- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Globalisering
- Historiefaglige metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - 1800 tallet i Danmark

Dette forløb er kørt tværfagligt i forbindelse med DHO og i et tværfagligt samarbejde med dansk under overskriften "Nationalisme og national identitet".
Fokus er samspillet mellem kunst/litteratur og den historiske udvikling.
Eleverne har trænet kildesøgning og skriftlighed i historie.

Kernestoffet er:

̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vild med viking

En kort introduktion til vikingetiden og eftertidens brug af vikinger og vikingetid.

Forløbet er IKKE en kronologisk gennemgang af samfundsudviklingen i vikingetidens Danmark men en gennemgang af følgende temaer:

Vikingetidens sociale struktur
Samtidens syn på vikingerne, herunder udenlandske kildes fremstilling
Eftertiden syn på - og brug af vikingetiden.

Kernestoffet er:

̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Imperialismen 1870-1914

Introduktion til hovedlinjer i europæisk imperialisme i perioden 1870-1914 og dens spor i eftertiden.
Hovedvægten har ligget på den britiske imperialisme med afstikkere til tysk og belgisk imperialisme.

Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mellemkrigstiden

Mellemkrigsforløb med særlig fokus Tyskland.

Kernestoffet er:

̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmark efter 1945

Kulturhistorisk forløb med fokus på kulturelle forandringer og på ændringer i kønsnormer i perioden 1945-1973

Kernestoffet er:

̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Metodeforløb: Historiekultur og historiebevidsthed

Metodeforløb som forberedelse til tværfagligt projekt med religion og dansk. Besøg ved Århus Domkirke, muset Køn, museet Moesgaard og Den gamle by i Århus.

Kernestoffet er:

̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lange linjer i Ruslands historie

En kort introduktion til hovedlinjer i Ruslands historie, med hovedvægten på det 19, 20. og 21. århundrede. Fokuspunkter har været udviklingen i styreformer og dets samspil med levevilkårene for landets indbyggere. Vladimir Putins nutidige forståelse  af Rusland/Sovjetunionens fortid er i forlængelse heraf berørt.


Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kulturmøder, korstog og jihad

Forløbet er en introduktion til de lange linjer i forholdet mellem Europa og islam.
Islams tidlige ekspansion, korstog, orientalisme og relationen i det 19. 20. og 21. århundrede er i den forbindelse blevet berørt.


Kernestoffet er:

̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Opsamling og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer