Holdet 2022-idC-1b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022-idC-1b (1b-id, 2b-id, 3b-id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Redskabsgymnastik
Titel 2 Opvarmning og Hiphop
Titel 3 Styrketræning
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Dans
Titel 6 Floorball
Titel 7 Klatring
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Hip Hop 2
Titel 10 Pardans
Titel 11 Flagfootball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Redskabsgymnastik

Formål:
Forløbet er i genren "klassiske og nye idrætter". I forløbet fokuseres der på at eleverne lærer at:
Kontrollere grundlæggende bevægelsesformer som gang, løb, hop, kip, rulle, rotation og balance
Bruge spænding og afspænding  
Udføre balancer og krydsfunktioner
Vise fortrolighed med bløde, hårde, faste og løse redskaber
Sammensætte grundlæggende bevægelser som tilløb-spring
Anvende hensigtsmæssig koordination og kropskontrol i redskabsgymnastik  
Udføre færdige spring - afsæt, svæv og landing

Herudover fokuseres der på at eleverne gennem udvikling af samarbejde kan bidrage til: Gensidig tryghed og tillid.  
Sikker modtagning. Det er  væsentligt at eleven lærer betydningen af modtagning, kender forskel på samt kan anvende de fire forskellige former for modtagning:

Støttemodtagning
Fysisk modtagning
Sikkerhedsmodtagning
Psykisk modtagning

Faglige mål fra læreplanen:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for gymnastik
Beherske centrale færdigheder indenfor gymnastik som hører under klassiske og nye idrætter  
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Mål:
Eleverne skal kunne følgende, når forløbet er slut:
Forlæns rulle
Modtagning af forlæns rulle
Håndstand
Modtagning af håndstand
Håndstand-rulle
Modtagning af håndstand rulle
Vejrmølle
Modtagning af vejrmølle
Lavt overslag (hovedspring) over plint
Modtagning af lavt overslag
Forlæns saltomortale uden tilløb til springbord
Modtagning af saltomortale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og Hiphop

Formål:
ELeverne skal have opfrisket deres viden fra Folkeskolen om opvarming til musik. Programmet skal indeholde fem dele og de skal vælge musik der passer i tempo (defineret i bogen) og stemning. Disse programmer afleveres til underviser, så de kan findes frem til de aktiviteter vi skal lave igennem resten af skoleåret. Eleverne vælger selv om opvarmingen skal målrettes med Redskabsgymnastik eller et boldspil.

Mål:
Eleverne skal i grupper udfærdige et opvarmingsprogram, der kan deles op i fem elementer, Løb, Sving/Vrid, Styrketræning, hop og udstrækning. Øvelserna skal laves i takt med selvvalgt musik og eleverne vurderes på baggrund af deres instruktioner til resten af holdet, samt deres valg af tempo i musikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styrketræning

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til forskellige former for praktisk styrketræning. Eleverne skal både arbejde med cirkeltræning, crossfit, kettlebells og enkelte maskiner. Ligeledes skal eleverne præsenteres for begrebet 1rm, samt kunne anvende deres viden når de udarbejder et personligt træningsprogram. Sidst men ikke mindst skal eleverne lære om gode løfte/bære/skubbe/trække teknikker.

Efter forløbet skal eleverne kunne forklare sammenhængen mellem en belastning, antal gentagelser og hvilken fysiologisk effekt træningen har. De skal kunne forklare hvordan man estimere sig frem til 1rm på enkelte maskiner og de skal vide hvordan de beskytter ryggen når de skal løfte, bære, skubbe eller trække en genstand.

Forløbet afsluttes med en individuel teoretisk prøve.

Eleverne vurderes på:
- deres evne fysiske kapacitet i de praktiske moduler
- Deres evne til at forklare begrebet 1rm
- Deres evne til at redegøre for belastning og antal gentagelsers betydning for muskeltræningens effekt.
- Deres svar på den individuelle prøve.

Kapitel 28 fra Yubio er gennemgået.
Samt https://www.jobpatruljen.dk/wp-content/uploads/2015/06/Regler_og_tips_vareh%C3%A5ndtering.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Formål:
Forløbet er i genren "tekniske og taktiske færdigheder i boldspil". Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts. Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning. Herudover fokuseres der på begrebet fair play samt på idrættens roller og rollekonflikter. Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate, og eleverne bedømmes løbende i forløbet på deres teoretiske kunnen og reflektionsevne.


Faglige mål fra læreplanen:
•Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet
•Opnå færdigheder indenfor idrætsdisciplinen boldspil
•Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold

Mål:
Eleverne skal kunne følgende

Kast: Forhåndskast, Baghåndskast og evt. hammerkast
Gribteknik: Pandekage, høj og lav
Spilbarhed og opdækning: løbe i position til at modtage, personlig opdækning, cuts: aflevere til spiller i løb samt modtage i løb efter cut
Taktisk: forståelse for stack
Forklare Spirit of the Game og fairplay begrebet samt regler

Lektier:
Wolf og Hammer m.fl., C- det er idræt, Gyldendal, 2005, side 131-136
Frederiksen, Martin, Ingen advarsler og ingen udvisninger fra Etik og Moral, DGI, 1995
Dansk Frisbee Sport Union, Ultimate - introduktion til undervisning, s. 6-9 https://drive.google.com/file/d/0B1-VMamb2lk5RXZvUnRpUS1GYXM/view



Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dans

Formål:

At eleverne oplever glæden ved at danse.
At de danser alene men alligevel sammen i grupper.
At de bruger deres kreative evner til selv at finde på, men med udvalgte begrænsninger for at fremme deres kreativitet.
At de arbejder under tidspres for at fremme kreativiteten og øve sig i at sige ja, fremfor at diskutere og argumentere.
At få indblik i Labans bevægelsesteori, bevidstgørelse gennem brug af teorien.
At fremvise foran andre og få opbygget selvtillid heraf.
At kommentere på hinandens uden at vurdere.
At arbejde i grupper.
At benytte musik fra en bestemt genre: disco. Så eleverne får indblik i denne og arbejder med den stemning og det udtryk der netop er i denne genre.
At de nemt kan høre taktslag, så bevægelser og dansen er i centrum.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Floorball

Floorball

Formål at give eleverne indblik i floorball at det er en holdsport med høj intensitet.

Mål:
At kunne holde korrekt på staven.
At kunne aflevere og modtage bolden i kontrol.
At kunne drible med bolden.
At kunne indgå i spil og placere sig hensigtsmæssigt på banen.
At kunne udføre et trækskud hvor bolden løftes.
At have indblik i reglerne, så spillet kan spilles.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klatring

Formål

- at eleverne opnår indsigt og viden omkring sikkerhed og forstår vittigheden heri.
- at eleverne opnår kendskab til udstyret og kan bruge det korrekt.
- at eleverne lærer procedurer for kommunikationen i forbindelse med at klatre.
- at eleverne får grundlæggende indsigt i klatreteknikker, så de føler sig kompetente og trygge ved at klatre til tops på de nemme ruter.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

I forbindelse med idræt på c- niveau skal I gennemføre et træningsprojekt. Målet med dette projekt er, at I via træning opnår en forbedring af jeres kondition samtidig med, at I får en viden om fysisk aktivitets indflydelse på sundhed. Desuden skal I blive klogere på hvilke mekanismer i jer selv og i hverdagen der forhindre jer/besværliggøre at følge en målsætning, så I næste gang kan undgå disse faldgruber.

Vi starter med at teste jeres kondition ved en yoyo-test. I skal herefter lave en målsætning og en træningsplan, som I skal følge. Vi slutter også af med en yoyo-test. I skal træne 2 gange ugentligt derhjemme, og I skal udfylde en træningsdagbog. I idrætsmodulerne vil I blive præsenteret for forskellige former for intervaltræning og ultimate med fokus på intervalspil. Dette skal virke som inspiration til træningen og inddrages i den afsluttende rapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hip Hop 2

• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter:
    • Historisk baggrund (teori)
    • Genrekendskab
    • Musikforståelse
    • Indøvning af autentisk bevægeudtryk
    • Udførsel
    • Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

Viden:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens
bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Færdigheder:
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
* Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.

At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.

At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.

At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.

At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der
lægges vægt på udtryk.

Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Pardans

I dette forløb arbejdes med to pardanse. Cha-cha-cha og vals

De første 3 gange bruges til at mestre cha-cha-cha grundtrin og i grupper af 4 at udvikle egen dans. Her bruger eleverne Deres kreative evner til at finde på nye trin og serier.

I vals skal grundtrin også mestres. Og målet for de første to gange er at udvikle en fællesserie for klassen, som skal kunne danse rundt i en cirkel.

I begge dele af forløbet optages video af de endelige danse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Flagfootball


I dette forløb skal eleverne kunne

Teknisk:
- Kaste en amerikansk fodbold korrekt
- Kunne udføre forskellige gribe teknikker
- Kunne løbe ruter
- Kunne løbe systemer
- Udføre korrekt forsvarsteknik når et flag skal tages

Taktisk
- Kunne "kalde" og gennemføre systemer
- Kunne spille forskellige positioner i et system
- Lave variationer på et system
- Kunne reglerne til Falg Football
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer