Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1c (1c-id, 2c-id, 3c-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Redskabsgymnastik
Formål:
Forløbet er i genren "klassiske og nye idrætter". I forløbet fokuseres der på at eleverne lærer at:
Kontrollere grundlæggende bevægelsesformer som gang, løb, hop, rulle, rotation og balance
Bruge spænding og afspænding
Udføre balancer og krydsfunktioner
Vise fortrolighed med bløde, hårde, faste og løse redskaber
Sammensætte grundlæggende bevægelser som tilløb-spring
Anvende hensigtsmæssig koordination og kropskontrol i redskabsgymnastik
Udføre færdige spring - afsæt, svæv og landing
Herudover fokuseres der på at eleverne gennem udvikling af samarbejde kan bidrage til: Gensidig tryghed og tillid.
Sikker modtagning. Det er væsentligt at eleven lærer betydningen af modtagning, kender forskel på samt kan anvende de fire forskellige former for modtagning:
Støttemodtagning
Fysisk modtagning
Sikkerhedsmodtagning
Psykisk modtagning
Faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for gymnastik
- Beherske centrale færdigheder indenfor gymnastik som hører under klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Mål:
Eleverne skal kunne følgende, når forløbet er slut:
Forlæns rulle
Modtagning af forlæns rulle
Hovedstand
Modtagning af hovedstand
Håndstand
Modtagning af håndstand
Håndstand-rulle
Modtagning af håndstand rulle
Vejrmølle
Modtagning af vejrmølle
Forlæns saltomortale uden tilløb til springbord. Saltoen laves henover en skumplint og ikke frit
Modtagning af saltomortale
Det er ovenstående mål som eleverne afslutningsvis bliver evalueret og vurderet på.
Eleverne laver midtvejs en lille serie hvori de skal sammensætte følgende elementer: forlæns rulle, hovedstand, håndstand, vejrmølle og evt. håndtand-rulle.
Afslutningsvis videofilmer de deres egen salto. Denne videofilm inkl. analyse af deres salto afleveres og bruges også som evalueringsgrundlag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Styrketræning
Formål:
Eleverne skal lære at styrketræne korrekt og ansvarligt. De skal kende til begrebet 1rm og de skal kende til forskellige former for styrketræning. De skal kunne vælge den rigtige belastning i forhold til formålet med træningen. De skal ligeledes kende til ryggens anatomi og korrekt løfte/bære teknik, samt kunne redegøre for koncentrisk, excentrisk og statisk arbejde.
I det praktiske skal eleverne estimere sig frem til deres 1rm og træne efter denne. Ligeledes skal de stifte bekendtskab til cirkeltræning og træning med kettlebells. De skal kunne udføre øvelserne korrekt og sikkert og analysere sig frem til hvilke muskler de træner i hvilke maskiner/øvelser.
Mål:
Efter forløbet skal eleven kunne lave et relevant træningsprogram i forhold til sine behov. Eleven skal kunne estimere sig frem til 1rm i de maskiner/øvelser der indgår i programmet. Eleven skal kunne anvende maskinerne korrekt i forhold til egen sikkerhed, samt kunne redegøre for hvordan musklerne arbejder (koncentrisk, excentrisk, statisk).
Lektier:
C-det er idræt: s. 48-57, 142-154, 162-167, 168-169
Evaluering:
Praktisk:
Eleven skal lave et personligt muskeludholdenheds program. I programmet skal indgår bøfrummets maskiner og eleverne skal estimere deres 1rm. Yderligere skal programmet indeholde 5-6 øvelser efter eget valg.
I bliver bedømt på jeres evne til at bruge maskinerne sikkert og korekt.
I bliver bedømt på jeres valg af ekstra styrkeøvelser til jeres selvstændige program.
I bliver bedømt på jeres evne til at kunne analysere en maskine/øvelse i forhold til de arbejdende muskler og musklernes arbejdsform.
I bliver bedømt på jeres fysiske udgangspunkt og forbedringer i løbet af forløbet
I bliver bedømt på jeres besvarelser i den skriftlige prøve
Skriftelig prøve:
Prøven er på 10 minutter og I vil blive testet i forløbets pensum. Testen laves i forbindelse med 6 modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmningsprogram med musik eksamensemne
I skal lære om menneskets fysiologi og om hvordan opvarmning øger kroppens evne til at arbejde.
Denne viden skal i bruge i udformningen af jeres opvarmningsprogram.
Vi skal ligeledes arbejde med rækkefølgen i et opvarmningsprogram og det at finde takter og følge disse i opvarmningsprogrammet. I skal udvælge musik der passer til den pågældende sekvens.
Målet er at lave et opvarmningsprogram som skal fremføres for resten af gruppen.
Kriterierne er at musikken passer i tempo til sekvensen. I skal være tydelige i jeres instruktion og i jeres forevisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Generelle læringsmål
- Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
Eleverne skal kunne forklare følgende fagbegreber og kunne koble dem til praksis:
- Forspænding
- Stemstilling
- Tyngdepunkt
- Centralbevægelse
Spydkast
Læringsmål: I skal kunne mestre følgende:
Korrekt fatning på spyddet (og vende spyddet korrekt)
Kunne kontrollere spyddet i tilløbet - dvs. kende spyddets placering
Et 5 skridts tilløb med
et impulsskridt
en stemstillingen og
en kastebevægelsen
Evaluering:
I vil blive evalueret på følgende parametre:
Har I en korrekt fatning på spyddet (og vendes spyddet korrekt)
Har I kontrol over spyddets placering i både tilløb og afleveringsfasen
Kan I lave et 5 skridts tilløb med et
impulsskridt en stemstilling og en korrekt aflevering spyddet
LÆNGDESPRING
Læringsmål: Eleven skal i det kommende forløb:
Tilegne sig viden om springets faser
Tilegne sig viden om teorien bag længdespring
Skal kunne omsætte dette til praksis
Skal kunne lave et korrekt tilløb
Skal kunne udføre et teknisk korrekt spring (længden er ikke afgørende)
Evaluering:
Er eleven i stand til at lave et korrekt tilpasset tilløb, med den karakteristiske løbestil og god timing til afsættet.
Er eleven i stand til at få sænket tyngdepunktet ved næstsidste skridt i tilløbet, så der opnås god forspænding i afsætsbenet og en optimal afsætsvinkel.
Er eleven i stand til at opretholde balance i svævet, trække hælene frem foran tyngdepunktet og samtidigt formå at lade sig falde til siden i landingen, så hælenes markering i sandet bliver det bagerste punkt
Kuglestød
Læringsmål:
Eleven skal kunne støde - ikke kaste kuglen
Eleven skal kunne udføre et stående stød, hvor centralbevægelsen er tydelig
Eleven skal kunne udføre enten chassé eller hinketeknikken
Evaluering:
Udfører eleven et kuglestød og ikke et kast
fokuserer eleven på - og har en forståelse for centralbevægelsen i det stående kast
Kan eleven udføre enten chassé eller hinketeknikken
HØJDESPRING
Læringsmål:Eleven skal i det kommende forløb:
Tilegne sig viden om springets faser
Tilegne sig viden om teorien bag højdespring
Skal kunne omsætte dette til praksis
Skal kunne lave et korrekt tilløb
Skal kunne udføre et teknisk korrekt spring (højden er ikke afgørende)
Evaluering:
Er eleven i stand til at lave et korrekt tilløb, hvor begge tilløbsfaser er tydelige og korrekt udførte.
Er eleven i stand til at opnå en optimal stemstilling, efter endt tilløb.
Er eleven i stand til at sætte af på ét ben, og formår samtidigt at rotere om afsætsbenet, så den rette afsætsposition opnås.
100m sprint
Læringsmål:
Du skal i det kommende forløb:
-Tilegne dig viden om løbets faser
-Tilegne dig viden om teorien og teknikken bag 100m
-Kunne omsætte denne viden og teori til praksis
-Du skal kunne indtage en korrekt startposition
-Du skal kunne lave en korrekt start og dermed kunne accelerere hurtigt
-Du skal kunne løbe med teknisk korrekt position i fasen med max løbehastighed
Evaluering:
-Du skal kunne indtage en korrekt startposition
-Du skal kunne lave en korrekt start og dermed kunne accelerere hurtigt
-Du skal kunne løbe med teknisk korrekt position i fasen med max løbehastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klatring - eksamensemne
Formålet med forløbet:
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har kun klatret med top-reb.
Evaluering:
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne kommunikere klart og tydeligt ved at bruge følgende udtryk inden der klatres: ”Du er sikret” ”Må jeg klatre?” ”Du må klatre” ”Jeg klatrer”
- De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2. sikringsmandens rolle.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball - eksamensemne
Praktisk:
- eleverne skal have korrekt fatning på staven og korrekt udgangsposition
- eleverne skal kunne udvise boldkontrol. Både når de arbejder enkeltvis med bolden, i øvelser samt i spilsituationer
- eleverne skal kunne lave driblinger med både forhånd og baghånd
- eleverne skal kunne lave en trækpasning og tæmme bolden
- eleverne skal kunne udføre et trækskud og et håndledsskud
- eleverne skal kunne indgå i spilsituationer og vise forståelse for korrekt placering på banen
- eleverne skal kunne indgå i de taktiske overvejelser man som hold foretager inden en kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Filmdans - eksamensemne
Filmdans
I grupper 4 får I tildelt et klip fra en film, hvori der indgår en dans, som I skal indstudere og siden instruere en anden gruppe i. Forløbet afsluttes med, at I fremviser dansen for resten af klassen, sammen med den gruppe som I har undervist/instrueret. Altså: når I fremviser jeres koreografi er det både jer selv OG den gruppe I har instrueret/undervist, der skal fremvise dansen for resten af klassen.
I skal i løbet af to moduler lave en koreografi bestående af 8 x 8 taktslag (16 takter). I skal primært tage trin/moves fra det klip, som I har fået tildelt, men I må gerne supplere med “originale” trin. Rækkefølgen af de enkelte trin bestemmer I selv. I skal danse til musikken fra det tildelte klip. Et dansetrin/move må max. vare 8 taktslag, således at I minimum har 8 forskellige dansetrin/moves med i jeres koreografi.
Bedømmelseskriterier og fokuspunkter:
I bedømmes på:
om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet
om koreografien afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
om koreografien er blevet indstuderet og øvet
om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken
kvaliteten af og udtrykket i jeres bevægelser*
sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi**
hvor godt I har instrueret jeres makkergruppe***
hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
* har I attituden fra filmen/musikken med i dansen, og kommer I “helt ud” i jeres bevægelser. Eks.: får I strukket armene fuldt ud, når/hvis de skal strækkes, og kommer I helt ned, når/hvis I bukker jer, sætter I kropsligt udtryk/mimik på jeres bevægelse (overlegenhed, dovenhed, energisk m.m.) osv.
** står I bare og vipper med storetåen i 8 taktslag, så er det for simpelt/nemt! Men det er jo ikke fordi, at man skal stå og sprælle med hele kroppen hele tiden for at jeres dans har en tilpas “sværhedsgrad”. Det handler bare om, at I aktiverer flere kropsdele af gangen.
*** hvor godt kan makkergruppen jeres dans, når I fremviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball - eksamensemne
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt #1
I forbindelse med idræt på c- niveau skal I gennemføre et træningsprojekt. Målet med dette projekt er, at I via træning opnår en forbedring af jeres kondition samtidig med, at I får en viden om fysisk aktivitets indflydelse på sundhed. Desuden skal I blive klogere på hvilke mekanismer i jer selv og i hverdagen der forhindre jer/besværliggøre at følge en målsætning, så I næste gang kan undgå disse faldgruber.
Vi starter med at teste jeres kondition ved en Coopertest, som gå ud på at løbe så langt I kan på 12 minutter. I skal herefter lave en målsætning og en træningsplan, som I skal følge. Vi slutter også af med en Coopertest. I skal træne 2 gange ugentligt derhjemme, og I skal udfylde en træningsdagbog. I idrætsmodulerne vil I blive præsenteret for forskellige former for intervaltræning og SMART modellen. Dette skal virke som inspiration til træningen og inddrages i den afsluttende rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball - repetere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Klatring - repetere
Formålet med forløbet:
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har kun klatret med top-reb.
Evaluering:
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne kommunikere klart og tydeligt ved at bruge følgende udtryk inden der klatres: ”Du er sikret” ”Må jeg klatre?” ”Du må klatre” ”Jeg klatrer”
- De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2. sikringsmandens rolle.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Filmdans - repetere
Eksamensemne:
Faglige mål fra læreplanen
opnå kropsbevidsthed: få nye/alsidige kropslige erfaringer, arbejde med at koordinere nye bevægelsesmønstre
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer,
udvikler innovative færdigheder: samarbejde om en skabende proces (en performance), som andre kan blive underholdt af som tilskuer.
I skal i løbet af to moduler lave en koreografi bestående af 8 x 8 taktslag (16 takter).
Bedømmelseskriterier
I bedømmes på:
om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet
om koreografien afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
om koreografien er blevet indstuderet og øvet
om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken
kvaliteten af og udtrykket i jeres bevægelser*
sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi**
hvor godt I har instrueret jeres makkergruppe***
hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776985037",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776985037",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776985037"
}