Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1d (1d-id, 2d-id, 3d-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundtræning
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til forskellige former for praktisk styrketræning. Eleverne skal både arbejde med cirkeltræning, pulstræning, kettlebells og enkelte maskiner. Ligeledes skal eleverne præsenteres for begrebet 1rm, samt kunne anvende deres viden når de udarbejder et personligt træningsprogram. Sidst men ikke mindst skal eleverne lære om gode løfte/bære/skubbe/trække teknikker.
Efter forløbet skal eleverne kunne forklare sammenhængen mellem en belastning, antal gentagelser og hvilken fysiologisk effekt træningen har. De skal kunne forklare hvordan man estimere sig frem til 1rm på enkelte maskiner og de skal vide hvordan de beskytter ryggen når de skal løfte, bære, skubbe eller trække en genstand.
Forløbet afsluttes med en individuel test fundet i Yubio.
Eleverne vurderes på:
- deres evne fysiske kapacitet i de praktiske moduler
- Deres evne til at forklare begrebet 1rm
- Deres evne til at redegøre for belastning og antal gentagelsers betydning for muskeltræningens effekt.
Teori:
Lektier gennemgået i timerne fra yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
korrigerede bevægelser
Forløbet er to-delt
Eleverne skal lavet et traditionelt opvarmningsprogram, forfra de fremviser 3 dele fra. Til en af delene skal der afleveres et formskema.
Anden del er et hiphop-forløb. Her arbejdes med bevægelseskvalitet.
Eleverne udarbejder en video på baggrund af forløbet. Serien skal indeholde 2 af de 4 elementer
- Hiphop- og house-moves
- Body rolls
- Breakdance moves
- Freezes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Redskabsgymnastik
Eleverne skal i dette forløb kunne
- Modtage spring og kender til de forskellige former for modtagning
- Håndstand-rulle
- Vejrmølle
- Overslag
- Salto
Forløbet afsluttes med en video hvor eleverne viser Deres færdigheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Eleverne skal stifte bekendtskab med
-100 meter
-Stafet
-Kuglestød
-Spydkast
-Længdespring
-Højdespring
Der indgår selvtræning af egen valgte discipliner.
Forløbet afsluttes med et atletikstævne for hele 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klatring med topsikring
Undervisningsbeskrivelse i klatring:
Forløbet i klatring med topsikring strækker sig over 6 undervisningsgange.
I forløbet har vi gennemgået følgende:
Det basale udstyr:
Reb
Sele, herunder selens indbindingspunkt, arbejdsløkke og udstyrsløkker
Karabiner
Bremse
Sko
Typer af greb:
Jugs
Slopers
Crimps
Pinches
Pockets
Foot
Basal sikringsteknik, herunder
Binding af det dobbelte 8-tal
Makkertjek
Kommunikation
Basal klatreteknik
Strakte arme
Anvendelse af kontralaterale bevægelser (first rule of climbing)
Tre-punkts reglen
God fodteknik (De tre forskellige former for fodskifte)
Flow-klatring og orientering
Drop Knee
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-tals knob (som klatrer) og med en karabin og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
Eleverne har set videoen
https://www.klatreforbund.dk/sikring
om sikring
Der er blevet brugt yubio (2021) siderne
1085-1104
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
I dette forløb arbejdes med to pardanse. Cha-cha-cha og vals
De første 3 gange bruges til at mestre cha-cha-cha grundtrin og i grupper af 4 at udvikle egen dans. Her bruger eleverne Deres kreative evner til at finde på nye trin og serier.
I vals skal grundtrin også mestres. Og målet for de første to gange er at udvikle en fællesserie for klassen, som skal kunne danse rundt i en cirkel.
I begge dele af forløbet optages video af de endelige danse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Teori:
Yubio Idræt C+B (2021) side 594-602
Samt udvalgte øvelser fra side. 602-641
A1, A4, A5, A9, B5, B7, B8, B9, B11, C6, C7, C9, C10, C11, D5
Forløbet har været delt i to.
Således var der i de første 3 gange fokus på 3 mod 3 spil. Her har driblinger og aflevering været i fokus. Altså tekniske færdigheder
-Boldkontrol
-Slagskud
-Trækskud
Anden halvdel 3 gange har været på stor bane og fokus på det færdige spil. Her har det været taktisk elementer der har været i fokus.
- Spil ned i hjørnet ind til center
- Flytte bolden fra side til side
- Pladsbytte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crossfit
Vi har et kort forløb med crossfit
Eleverne skal kunne
- Lave korrekt teknik i forskellige crossfit øvelser
- Forstå teorien bag forskellige typer af træning, men forskelle i løft
- Kunne gennemføre en WOD
- Kunne lave deres egen WOD
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
I forbindelse med idræt på c- niveau skal I gennemføre et træningsprojekt. Målet med dette projekt er, at I via træning opnår en forbedring af jeres kondition samtidig med, at I får en viden om fysisk aktivitets indflydelse på sundhed. Desuden skal I blive klogere på hvilke mekanismer i jer selv og i hverdagen der forhindre jer/besværliggøre at følge en målsætning, så I næste gang kan undgå disse faldgruber.
Vi starter med at teste jeres kondition ved en yoyo-test. I skal herefter lave en målsætning og en træningsplan, som I skal følge. Vi slutter også af med en yoyo-test. I skal træne 2 gange ugentligt derhjemme, og I skal udfylde en træningsdagbog. I idrætsmodulerne vil I blive præsenteret for forskellige former for intervaltræning og ultimate med fokus på intervalspil. Dette skal virke som inspiration til træningen og inddrages i den afsluttende rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickelball
Forløbsbeskrivelse Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning og dink. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Filmdans
Eleverne kan en fællesdans
- night fever
Her ud over kommer alle elever til at kunne to danse som passer til en film.
I bedømmes på:
● om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet
● om koreografien afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
● om koreografien er blevet indstuderet og øvet
● om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken
● kvaliteten af og udtrykket i jeres bevægelser
● sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi
● hvor godt I har instrueret jeres makkergruppe
● hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Flagfootball
I dette forløb skal eleverne kunne
Teknisk:
- Kaste en amerikansk fodbold korrekt
- Kunne udføre forskellige gribe teknikker
- Kunne løbe ruter
- Kunne løbe systemer
- Udføre korrekt forsvarsteknik når et flag skal tages
Taktisk
- Kunne "kalde" og gennemføre systemer
- Kunne spille forskellige positioner i et system
- Lave variationer på et system
- Kunne reglerne til Falg Football
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776986317",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776986317",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776986317"
}