Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1e (1e-id, 2e-id, 3e-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Spring-, og redskabsgymnastik
Forløbet er i genren "klassiske og nye idrætter". I forløbet fokuseres der på at eleverne lærer at:
Kontrollere grundlæggende bevægelsesformer som gang, løb, hop, kip, rulle, rotation og balance
Bruge spænding og afspænding
Udføre balancer og krydsfunktioner
Vise fortrolighed med bløde, hårde, faste og løse redskaber
Sammensætte grundlæggende bevægelser som tilløb-spring
Anvende hensigtsmæssig koordination og kropskontrol i redskabsgymnastik
Udføre færdige spring - afsæt, svæv og landing
Herudover fokuseres der på at eleverne gennem udvikling af samarbejde kan bidrage til: Gensidig tryghed og tillid.
Sikker modtagning. Det er væsentligt at eleven lærer betydningen af modtagning, kender forskel på samt kan anvende de fire forskellige former for modtagning:
Støttemodtagning
Fysisk modtagning
Sikkerhedsmodtagning
Psykisk modtagning
Faglige mål fra læreplanen:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for gymnastik
Beherske centrale færdigheder indenfor gymnastik som hører under klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Mål:
Eleverne skal kunne følgende, når forløbet er slut:
Forlæns rulle
Modtagning af forlæns rulle
Håndstand
Modtagning af håndstand
Håndstand-rulle
Modtagning af håndstand rulle
Vejrmølle
Modtagning af vejrmølle
Lavt overslag (hovedspring) over plint
Modtagning af lavt overslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Styrketræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Hip Hop
I dette forløb har eleverne arbejdet med hip hop-dans som udtryk for musik og bevægelse over 6 undervisningsgange. Forløbet har taget afsæt i grundlæggende bevægelser inden for hip hop, herunder bounce, slide, step-touch, samt enkelte poses og freezes, som eleverne har trænet og anvendt i både fælles og selvstændigt arbejde.
En central del af forløbet har været arbejdet med koreografi, hvor eleverne først har tilegnet sig en færdig koreografi til Ushers sang "Yeah", baseret på inspiration fra Camma Vrås bevægelsesbank (YouTube). Derefter har de videreudviklet deres egen koreografi med udgangspunkt i lærerens koreografiske oplæg.
Teoretisk har forløbet været koblet til Rudolph Labans bevægelseslære, særligt med fokus på bevægelseskvaliteter, dynamik og rumretning, og diskussionen af bevægelsesudtryk og stil. Eleverne har desuden læst artiklen "Hip Hop – fra subkultur til mainstream", hvor de har arbejdet med dansens kulturelle kontekst og udvikling.
Faglige mål fra læreplanen
Forløbet har arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen i idræt på C-niveau:
Eleverne skal kunne anvende og udvikle bevægelser inden for forskellige idrætsdiscipliner, herunder rytmiske og musiske udtryk.
Eleverne skal kunne indgå i samspil med andre om udvikling af fysiske aktiviteter, fx i koreografiske processer.
Eleverne skal kunne forholde sig til kropskulturens rolle i samfundet, herunder kulturelle og historiske perspektiver på idræt og bevægelse.
Eleverne skal kunne anvende relevante begreber og modeller til analyse og vurdering af bevægelse og krop.
Eleverne skal kunne reflektere over egne bevægelseserfaringer og læreprocesser.
Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
Gennemføre en kort koreografi med grundbevægelser fra hip hop, herunder bounce, slide og step-touch, med tilpasning til musikens rytme og intensitet.
Udvikle og fremvise en kort koreografi med inspiration fra en færdig rutine og med inddragelse af egne bevægelsesvalg, herunder simple poses og freezes.
Anvende Labans bevægelsesbegreber (fx rum, kraft, tid og flow) til at beskrive bevægelser i dansen og analysere egen og andres bevægelsesudtryk.
Diskutere hip hop-dansens kulturelle betydning, herunder hvordan hip hop er bevæget fra subkultur til mainstream og hvilke kropslige idealer og identitetsudtryk dansen bærer på.
Reflektere over egen udvikling, herunder samarbejde, mod til at performe og evne til at skabe bevægelser i takt med musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Atletik
I dette forløb har eleverne arbejdet med klassiske discipliner inden for atletik, som hører til læreplanens kategori "nye og klassiske idrætsgrene". Forløbet strakte sig over 6 lektioner, hvor klassen arbejdede med:
100 meter sprint
Højdespring
Længdespring
Kuglestød
Spydkast
Til hver disciplin blev eleverne introduceret til de grundlæggende teknikker og biomekaniske principper, både gennem praktiske øvelser og forberedelse via screencasts, hvor teknikken blev gennemgået og analyseret.
Undervisningen har lagt vægt på at skabe forståelse for kroppens arbejde i idrætsbevægelse, med begreber som forspænding, centralbevægelse, arbejdsvej, tilløbsrytme, samt agonist- og antagonistmuskler. Eleverne har arbejdet med både individuel udvikling og feedback i praksis, og har prøvet at overføre teori til bevægelse.
Forløbet afsluttedes med en fælles atletikdag for alle 2.g-elever, hvor eleverne kunne afprøve deres kunnen i konkurrenceform og samarbejde.
Faglige mål fra læreplanen (Idræt C-niveau)
Forløbet har opfyldt følgende mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne anvende og udvikle bevægelser i forskellige idrætsdiscipliner – herunder teknisk krævende discipliner som sprint, spring og kast.
Eleverne skal kunne anvende viden om kroppens anatomi og bevægelsesprincipper i relation til idrætsudøvelse og præstation.
Eleverne skal kunne anvende idrættens fagsprog og faglige begreber i praksis og refleksion.
Eleverne skal kunne reflektere over egen læring og udvikling – herunder i forhold til egne styrker, teknik og kropsbevidsthed.
Eleverne skal kunne samarbejde om praktiske og teoretiske idrætsopgaver, herunder at give og modtage feedback i bevægelseslæring.
Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
Demonstrere grundlæggende teknikker i sprint, længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast, med fokus på bevægelseskvalitet og sikkerhed.
Anvende og forklare centrale bevægelsesbegreber, såsom forspænding, centralbevægelse, arbejdsvej og tilløbsrytme, i relation til udvalgte discipliner.
Forklare hvordan agonister og antagonister samarbejder i specifikke bevægelser – fx i sprint og kast.
Vurdere egen tekniske udvikling og give medstuderende faglig feedback på teknik og præstation.
Deltage aktivt i en atletikdag, hvor de afprøver egne færdigheder og samarbejder med andre elever under konkurrenceprægede forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Lindyhop
I dette forløb har eleverne arbejdet med Lindy Hop, som hører under læreplanens kategori "musik og bevægelse". Forløbet har strakt sig over 6 undervisningsgange, hvor eleverne har tilegnet sig grundlæggende dansefærdigheder, musikforståelse og bevægelseskontrol i relation til den swing-inspirerede pardans Lindy Hop.
Eleverne er blevet introduceret til:
Musiktælling og rytmeforståelse, herunder 6-count og bounce.
Dansefatninger, herunder closed og open position.
Grundtrin og -figurer, som Follower under arm, Cross the bridge og Pass by.
Autentiske jazztrin, herunder Mess Around, Shouts, Skating, Suzy Ques og Tackie Annie.
I de sidste tre moduler har eleverne udviklet deres egen showcase/gruppekoreografi, hvor de skulle integrere elementer fra undervisningen i en kreativ og musikalsk sammenhæng. Der har været fokus på både rytmisk præcision, variation og samarbejde.
Teoretisk er forløbet blevet koblet til Rudolph Labans bevægelseslære, hvor eleverne har arbejdet med forståelsen af bevægelseskvaliteter (tid, rum, kraft, flow) og anvendt Labans begreber til at analysere og forstå dansens udtryk og struktur.
Faglige mål fra læreplanen (Idræt C-niveau)
Forløbet har sigtet mod følgende faglige mål i idræt på C-niveau:
Eleverne skal kunne anvende og udvikle bevægelser inden for musik og bevægelse, herunder rytmisk præcision og samarbejde.
Eleverne skal kunne anvende relevante faglige begreber og modeller til analyse og vurdering af bevægelse, fx Labans bevægelsesanalyse.
Eleverne skal kunne reflektere over og evaluere deres egen og andres kropslige læring og udtryk, både mundtligt og praktisk.
Eleverne skal kunne arbejde kreativt med bevægelse og samarbejde om koreografiudvikling.
Eleverne skal kunne forholde sig til idrættens kulturelle og æstetiske dimensioner, herunder dansens historie og formål.
Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
Udføre grundtrin og figurer i Lindy Hop, herunder 6-count bounce, closed og open position, samt kombinationer som Follower under arm, Cross the bridge og Pass by.
Integrere autentiske jazztrin i en koreografisk sammenhæng, med fokus på musikalitet og dynamik.
Arbejde bevidst med rytme og musiktælling i bevægelse og samspil med en partner.
Skabe og præsentere en kort showcase/gruppekoreografi, hvor egne ideer og lærte figurer anvendes.
Anvende Labans bevægelsesbegreber (tid, rum, kraft og flow) til at analysere og forbedre bevægelsesudtryk.
Reflektere over samarbejde, performance og udvikling af bevægelseskompetence gennem forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Volleyball
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med volleyball som klassisk holdidræt, med fokus på både tekniske færdigheder, taktisk forståelse og samarbejde. Forløbet har strakt sig over flere lektioner og været bygget op i tre faser:
Introduktion og regelgennemgang
Teknisk træning i lukkede øvelser
Spilnære øvelser og kamptræning
Eleverne blev introduceret til de centrale regler og strukturer i volleyballspillet, herunder pointgivning, rotationssystem, netregler og antal tilladte berøringer. Der blev lagt vægt på forståelsen af spillets rytme, flow og samarbejdets betydning.
I teknikdelen har eleverne arbejdet med:
Baggerslag (modtagning og forsvar)
Fingerslag (hævning)
Serv (underhånd og introduktion til overhånd)
Servemodtagning og hævning
Undervisningen blev organiseret med stationstræning og makkerøvelser, hvor eleverne fik individuel feedback og gentagelser.
I de afsluttende moduler blev teknikkerne sat i spil i småspil (2 mod 2, 3 mod 3) og i kamptræning, med fokus på holdopstilling, rotation, kommunikation og taktisk anvendelse af færdighederne.
Teoretisk har eleverne læst uddrag fra Yubio (s. 572–581) og B – for bedre Idræt (s. 156–166), med fokus på idrætspædagogik, tekniklære og bevægelsesanalyse.
Forløbet har arbejdet med følgende faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre og forklare centrale teknikker i en boldspilsdisciplin, herunder serv, baggerslag, fingerslag og hævning.
Eleverne skal kunne anvende teknikkerne i en spilkontekst, fx i serveopbygning og kamp.
Eleverne skal kunne forstå og anvende spillets regler og struktur, herunder rotationssystem og samarbejdsprincipper.
Eleverne skal kunne indgå i samspil med andre og kommunikere hensigtsmæssigt i holdspil, både i tekniktræning og kamp.
Eleverne skal kunne reflektere over teknik og taktik i spillet, og anvende begreber fra teorien til at analysere deres egne og andres præstationer.
Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
Udføre og forklare grundlæggende slagteknikker i volleyball, herunder korrekt udførelse af baggerslag, fingerslag, serv og hævning.
Anvende teknikkerne i spilsituationer, fx ved servemodtagning, opbygning af angreb og boldkontrol under kamp.
Forstå og følge spillets regler, herunder pointgivning, rotation og begrænsninger på antal berøringer.
Deltage aktivt i holdspil, herunder kommunikere, positionere sig korrekt og samarbejde om taktisk spilopbygning.
Reflektere over egen og andres præstationer med brug af relevante fagbegreber fra teori og praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Klatring
Dette forløb i klatring med topsikring strakte sig over 6 undervisningsgange og introducerede eleverne til både sikringsteknikker, grundlæggende klatrebevægelser og udstyrsforståelse. Undervisningen kombinerede teknisk indlæring, praktisk færdighedstræning og samarbejde, med særligt fokus på sikkerhed og kommunikation.
Eleverne blev introduceret til det basale klatreudstyr, herunder:
Reb
Sele (indbindingspunkt, arbejdsløkke og udstyrsløkker)
Karabiner og bremse
Klatresko
Grebstyper blev gennemgået og afprøvet, herunder:
Jugs, slopers, crimps, pinches, pockets og footholds
På sikkerhedsområdet blev der trænet:
Binding af dobbelt 8-talsknude
Makkertjek og sikker kommunikation (fx “du er sikret" - "du må klatre", - "jeg klatrer”)
Basal sikringsteknik med vægt på ansvar og tillid
Derudover arbejdede eleverne med grundlæggende klatreteknik, såsom kropspositionering, vægtfordeling, brug af benmuskulatur frem for arme, bevægelsesøkonomi og taktik i klatringen. Bevægelsesmønstre og principper som kontralateral bevægelse, vægtforskydning, hælsænkning og grebstræk i T-retning blev gennemgået, demonstreret og anvendt i praksis.
Forløbet har lagt stor vægt på kropsbevidsthed, teknik, samarbejde og ansvar – både for egen og makkers sikkerhed.
Forløbet har opfyldt følgende faglige mål fra læreplanen:
- Eleverne skal kunne udføre og udvikle bevægelser inden for forskellige idrætsdiscipliner, herunder idrætsaktiviteter med fokus på teknik, samarbejde og kontrol.
- Eleverne skal kunne anvende viden om kroppen og bevægelsesprincipper, herunder tyngdepunkt, vægtforskydning og brug af muskelgrupper i klatring.
- Eleverne skal kunne anvende idrættens fagsprog og faglige begreber til analyse og refleksion over egen og andres præstationer.
Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
- Udføre basal klatring med topsikring, herunder korrekt brug af sele, knude og sikring.
- Gennemføre og vurdere makkersikkerhedstjek (binding, sele, bremse og kommunikation).
- Genkende og anvende forskellige typer greb og fodplaceringer i praksis.
- Anvende grundlæggende klatreteknikker, herunder:
- Klatre tæt på væggen
- Bruge strakte arme og store muskelgrupper
- Undgå “havelåge-effekt” med korrekt bevægelsesrytme
-Udvise bevægelsesøkonomi med tåspidsbrug og hælsænkning
- Udnytte vægtforskydning og korrekt grebsteknik (T-formation)
- Kommunikere sikkert og tydeligt med makkeren i forbindelse med sikring og klatring.
- Reflektere over egen læring, fysisk indsats og klatreudvikling, herunder forståelse af teoriens betydning for praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Les Lanciers
I dette forløb har eleverne arbejdet med Lanciers-dans, som hører under læreplanens kategori “musik og bevægelse”. Forløbet har bestået af 6 undervisningsgange og har haft fokus på:
Musikforståelse og musiktælling
Kendskab til dansens elegante og formelle udtryk
Grundtrin som chassé og karakteristiske bevægelsesmønstre
Eleverne er blevet introduceret til de fem klassiske ture i Lanciers:
La Dorset
La Victoria – Komplimentturen
Les Moulinets – Damemøllen
Les Visites – Visitturen
Les Lanciers – Herremøllen
Ud over det tekniske arbejde har forløbet haft fokus på bevægelseskvalitet, timing og samarbejde i par og firgrupper. I forløbets sidste tre moduler har eleverne udviklet deres egen koreografi, inspireret af den klassiske Lanciers, med mulighed for at inddrage moderne elementer og kreativ variation.
Den teoretiske ramme har været Rudolph Labans bevægelseslære, særligt med fokus på rum, retning, kraft og timing, hvilket har givet eleverne et sprog til at forstå og beskrive dansens strukturer og udtryk.
Forløbet har arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen i idræt på C-niveau:
- Eleverne skal kunne anvende og udvikle bevægelser i forskellige idrætsdiscipliner, herunder rytmiske og musiske udtryk som dans.
- Eleverne skal kunne anvende fagsprog og faglige begreber i forbindelse med bevægelsesanalyse og evaluering af præstation.
- Eleverne skal kunne indgå i samarbejde om udvikling og gennemførelse af koreografiske bevægelser, herunder i grupper og med skiftende partnere.
- Eleverne skal kunne reflektere over bevægelsens æstetiske og kulturelle udtryk og dets historiske forankring.
- Eleverne skal kunne anvende modeller og teorier, herunder fx Labans bevægelsesanalyse, til at analysere bevægelseskvaliteter.
Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
- Gennemføre alle fem ture i Lanciers med sikkerhed i trinfølger, musiktælling og korrekt bevægelsestiming.
- Udføre dansen med bevidsthed om dens æstetiske udtryk, herunder elegance, holdning og samarbejde i firgruppe og par.
- Forklare centrale begreber fra Labans bevægelseslære og anvende disse til at beskrive og analysere dansens struktur og kvaliteter.
- Udvikle og fremvise en egen koreografisk sekvens, der tager afsæt i Lanciers og viser forståelse for musik, rum, bevægelse og rytme.
- Reflektere over dansens historiske og kulturelle betydning, herunder hvordan tradition og form spiller sammen med nutidig kreativitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Floorball
I dette forløb har vi arbejdet med floorball – en idrætsgren i vækst, som kombinerer fart, teknik og samarbejde. Vi har indledningsvist stiftet bekendtskab med spillets oprindelse, regler og organisering i Danmark.
Vi har gennemgået de grundlæggende tekniske færdigheder:
Korrekt greb på staven afhængigt af, om man er højre- eller venstrehåndet.
Driblinger, pasninger og modtagning af bolden i bevægelse og i spil.
Forskellige skudteknikker, herunder trækskud og slagskud.
Afslutningsvist har vi arbejdet med spilforståelse og taktisk adfærd gennem kamp, hvor vi har haft fokus på placering, samarbejde og rollefordeling på banen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
floorball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776987572",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776987572",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776987572"
}