Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1k (1k-id, 2k-id, 3k-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Formål:
At eleverne lærer basal viden om principperne for og fysiologiskvirkninger af opvarmning.
At eleverne træner basal rytmeforståelse og kropslig koordination til musik.
Forløbet:
I forløbet er der arbejdet med rytmisk opvarmning til musik. Eleverne er blevet præsenteret for et klassisk opvarmningsprogram til musik. Eleverne har selv udfærdiget og trænet rytmisk opvarmningsprogrammer i grupper og fremlagt programmerne på skift for hinanden ifm. forløbet i redskabsgymnastik (i januar - marts 2023)
Fokus:
kropskoordination, kropssynkronisitet i grupper, tælling til musik, kropslig rytmefornemmelse, kreativitet.
Det praktiske produkt:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 12 min) med aktivering af hele holdet - følg mig princippet.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne i opvarmningsprogrammet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip Hop
Formål
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt forløb føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Faglige mål (viden)
• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder)
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan lave egne korte koreografier baseret på poses, freezes og øvelser fra bevægelsesbanken
• At eleverne kan fremvise indøvede fælles koreografi samt kan ændre på denne i henhold til Labans BESS-koncept
• At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Materiale
Bevægelsesbank https://www.youtube.com/playlist?app=desktop&list=PLq5KgoMqZjnszsUYv5ZPnNEgM0B5M4ajH&fbclid=IwAR2k-_SpnxyNxGYYfhRk8Yh3LLCzxKRPAcMIqFL10kfCVn5A4bZJClsryUY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Redskabsgymnastik (og opvarmning)
I forløbet fokuseres der på at eleverne lærer at:
- kontrollere grundlæggende bevægelsesformer som gang, løb, hop, kip, rulle, rotation og balance
- bruge spænding og afspænding
- udføre balancer og krydsfunktioner
- vise fortrolighed med bløde, hårde, faste og løse redskaber
- sammensætte grundlæggende bevægelser som tilløb-spring
- anvende hensigtsmæssig koordination og kropskontrol i redskabsgymnastik
- udføre færdige spring - afsæt, svæv og landing
Mål:
Eleverne skal kunne følgende, når forløbet er slut:
Forlæns rulle
Modtagning af forlæns rulle
Håndstand
Modtagning af håndstand
Håndstand-rulle
Modtagning af håndstand rulle
Lavt overslag (hovedspring) over plint
Modtagning af lavt overslag
Forlæns saltomortale
Modtagning af saltomortale
Faglige mål fra læreplanen:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for gymnastik
Beherske centrale færdigheder indenfor gymnastik som hører under klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Herudover fokuseres der på at eleverne gennem udvikling af samarbejde kan bidrage til: Gensidig tryghed og tillid.
Sikker modtagning. Det er væsentligt at eleven lærer betydningen af modtagning, kender forskel på samt kan anvende de fire forskellige former for modtagning:
Støttemodtagning
Fysisk modtagning
Sikkerhedsmodtagning
Psykisk modtagning
Forløbet inkluderer opvarmningsprogrammer, som eleverne har forberedt i november måned. Hvert modul starter med, at en gruppe står for opvarmningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Formålet med dette forløb er at eleverne præsenteres for udvalgte discipliner inden for atletik og derefter ved individuel træning og målsætning arbejder med og fordyber sig i to discipliner. Eleverne skal inden for hver disciplin vise viden og forståelse for korrekt teknik og være i stand til efterfølgende at udvælge øvelser, der træner netop de kompetencer, den enkelte elev mangler for at forbedre sin teknik.
Discipliner: spydkast, kuglestød, længdespring, højdespring, 100m.
Generelle læringsmål
Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Eleverne skal kunne forklare følgende fagbegreber og kunne koble dem til praksis:
Forspænding
Stemstilling
Tyngdepunkt
Centralbevægelse
Forløbet afsluttes med en atletikdag for alle 2.gere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletikdag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN: Floorball
Forløbsbeskrivelse
Formål: Eleverne skal lære grundlæggende færdigheder i floorball (aflevering/modtagning, slagskud og trækskud samt driblinger). Eleverne skal lære de grundlæggende regler og kunne indgå i spillet. Desuden skal eleverne lære om grundlæggende bevægelsesmønstre og brug af banens dybde og bredde i boldspil generelt.
Mål: Efter forløbet skal eleverne kunne tæmme og aflevere bolden til en medspiller. Bolden skal spilles i korrekt vinkel og hastighed foran personen. Eleverne skal kunne lave et slagskud og trækskud på mål, hvor bolden bliver løftet minimum 10 cm over gulvet. De skal kunne bevæge sig fri fra deres opdækning ved hjælp af retnings- og temposkift.
Forløbet kobles teorimæssigt til teknisk forståelse af udførelse af slag og skud og taktisk forståelse for at anvende banens bredde og dybde i spillet .
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMEN: Klatring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMEN: Pardans 1
Eleverne skal kunne følgende indenfor vals:
- grundtrin
- højredrejning
- venstredrejning
- fatning
Eleverne skal kunne følgende indenfor Jive
- grundtrin
- variationer: Mooch step, fisk, mågen, åben, drej og spark, vindmøllen
Eleverne skal derudover kunne:
- følge takten til musikken.
- sammensætte en rutine og følge den.
teoretisk skal eleverne kunne:
- forklare de bevægelsesmæssige kvaliteter ved hver af dansene og hermed forskellen på vals og jive
- redegøre for musikforståelse og teknik for jive og vals.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMEN: Badminton 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EKSAMEN: Træningsprojekt (Badminton 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdskrav i badminton.pdf
-
Vi er IKKE aktive i dag, da 1g klasserne bruger hallen til salsa, så I behøver ikke have idrætstøj med. Dog går vi evt. en tur, hvis vejret er til det.
-
Link test
-
3.k Træningsprojekt
-
Vi mødes omklædte i hallen kl. 10.10 til opvarmning og test.
-
Husk jeres mobiler, som skal bruges til at tage tid
-
Vi mødes omklædte på stadion kl. 12.10. I skal løbe en del, så husk et par gode løbesko og evt. en vandflaske.
-
Ida D laver bip-test i hallen, Nicoline laver badmintontest, Marco og Helena laver Coopertest på stadion. I må også gerne lave testen inden modulet
-
I skal læse om kontinuerlig træning kap. 3.4.2 og intervaltræning kap. 3.4.3 i YuBio.
-
10-20-30-løb .pdf
-
Vi mødes omklædte udenfor hallen 10.10. Bemærk, hvis vejret er godt, starter I timen med en løbetur i parken på ca.15 min.
-
Borgskala intensitet.docx
-
Læs i Yubio, kap. 22.3, om forhånds- og baghåndsgreb og serv samt kap. 22.2 om regler. Se gerne videoer om serv
-
I dag arbejder vi med at måle intensitet ud fra puls. I skal hjemmefra have målt jeres hvilepuls. Vælg enten lørdag eller søndag, hvor I ikke har travlt, når I skal op. Når I vågner, finder I jeres puls og tæller pulsslag i fx. 10 sek og ganger med 6
-
Benarbejde
-
Beregn din træningspuls og find dine pulszoner - RunningNow
-
Læs om restitution og superkompensation kap 3.1 i Yubio
-
Forhåndsslag
-
Clear forhånd
-
Træningsprojekt 3.k.docx
-
Lang serv og clear
-
Badminton videoer
-
Skal du på stadion og lave test, så husk varmt tøj
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EKSAMEN: Les Lanciers
Lanciers med et kreativt twist. eleverne lærer først de traditionelle 5 ture i Les Lanciers.
Forløbet afsluttes med, at eleverne i grupper ændrer på trinene i Lanciers ud fra Labans BESS principper og ændrer på 1-2 af turene. Eleverne skal kunne redegøre for, hvordan de har anvendt begreber som tempo (slowmotion og langsomme/hurtige bevægelser), relationer (hvem danser man sammen med, relationer til de andre par i kvadrillen), rum (hvorledes udnyttes rummet, når man det meste af tiden står i sin kvadrille), niveauer (i traditionel Lanciers er alle bevægelser i det mellemste plan - hvorledes kan man ændre på dette?).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamen repetition
Repetition af
- vals (da vi allerede har repeteret jive)
- hip hop
- klatring
- evt. floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
EKSAMEN: Ultimate 2
Formål med forløbet:
Eleverne skal efter forløbet kende til spillets opbygning og regler. De skal kunne basale tekniske og taktiske færdigheder, vise spilforståelse og indgå og deltage aktivt i spillet. Desuden skal de kunne forholde sig til fairplay begrebet og teamspirit, og hvorledes disse anvendes i spillet såvel som i andre idrætsmæssige sammenhænge.
Kompetencer: Nedenstående kompetencer er det I bliver i bedømt på gennem forløbet
- Tekniske færdigheder: Baghåndskast, Forhåndskast, Gribeteknikker,
Temposkift, Retningsskift, Pivotering
- Taktiske færdigheder: Opdækning/forsvar og angrebsteknikker
- Teoretisk: Kunne reflektere over begrebet fairplay og dets rolle i spillet samt begrebet teamspirit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776988662",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776988662",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53776988662"
}