Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1w (1w-id, 2w-id, 3w-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hip Hop (eksamensforløb)
Forløbsplan: Hip hop
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Produktkrav til elever:
Lav egen koreografi til et stykke selvvalgt hip-hop- eller r’n’b-musik
Dansen skal være på minimum et vers og et omkvæd, og samtidig indeholde en intro og en outro. (Men der er altså ingen tidsbegrænsninger. Det afhænger af det nummer, I vælger at danse til)
Dansen skal vare et helt nummer (så man gentager vers-trinnene, når der er vers, og omkvæds-trinnene, når der er omkvæd, osv.)
Alle i gruppen skal være med til at lave dansen
Alle i gruppen skal kunne danse dansen
Gruppen skal til sidst aflevere én fælles video, hvor alle danser dansen sammen.
Bedømmelseskriterier af koreografi:
I bedømmes på:
- om I har lavet en sammenhængende koreografi, ud fra de retningslinjer der er givet
- om koreografien er blevet indstuderet og øvet
- om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken - herunder at starte på 1-slaget
- Om I afspejler Hip Hop’ens udtryk/attitude i jeres dans
- kvaliteten af jeres bevægelser*
- sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi**
- hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
* altså: kommer I “helt ud” i jeres bevægelser. Eks.: får I strukket armene fuldt ud, når de skal strækkes, og kommer I helt ned, når I bukker jer, osv...
** altså: står I bare og vipper med storetåen i 8 taktslag, så er det for simpelt/nemt! Men det er jo ikke fordi at man skal stå og sprælle med hele kroppen hele tiden, for at jeres dans har en tilpas “sværhedsgrad”. Det handler bare om, at I aktiverer flere kropsdele ad gangen, og har en god variation i typen af bevægelser i vælger.
Materialer:
Eleverne vil gennem forløbet introduceres til noget basal almen danseteori, et historisk indblik i den specifikke genres kulturelle ophav, samt grundlæggende dansetrin fra den klassiske Hip hop.
Labans bevægelseslære niveau 1: https://docs.google.com/document/d/1GTcXd9MGdnNemqeL56WEonOE7pW_DE54yWDtiuZWikU/edit?usp=sharing
Hip hoppens historie: https://faktalink.dk/titelliste/hiph/hiphintr?check_logged_in=1 (login med UniLogin)
Kamma Vårs bevægelsesbank: https://www.youtube.com/playlist?list=PLq5KgoMqZjnszsUYv5ZPnNEgM0B5M4ajH
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hip hop koreografi
|
24-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Redskabsgymnastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styrketræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Generelle læringsmål
- Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
Eleverne skal kunne forklare følgende fagbegreber og kunne koble dem til praksis:
- Forspænding
- Stemstilling
- Tyngdepunkt
- Centralbevægelse
SPYDKAST
Læringsmål: I skal kunne mestre følgende:
Korrekt fatning på spyddet (og vende spyddet korrekt)
Kunne kontrollere spyddet i tilløbet - dvs. kende spyddets placering
Et 5 skridts tilløb med
et impulsskridt
en stemstillingen og
en kastebevægelsen
Evaluering:
I vil blive evalueret på følgende parametre:
Har I en korrekt fatning på spyddet (og vendes spyddet korrekt)
Har I kontrol over spyddets placering i både tilløb og afleveringsfasen
Kan I lave et 5 skridts tilløb med et
impulsskridt en stemstilling og en korrekt aflevering spyddet
LÆNGDESPRING
Læringsmål: Eleven skal i det kommende forløb:
Tilegne sig viden om springets faser
Tilegne sig viden om teorien bag længdespring
Skal kunne omsætte dette til praksis
Skal kunne lave et korrekt tilløb
Skal kunne udføre et teknisk korrekt spring (længden er ikke afgørende)
Evaluering:
Er eleven i stand til at lave et korrekt tilpasset tilløb, med den karakteristiske løbestil og god timing til afsættet.
Er eleven i stand til at få sænket tyngdepunktet ved næstsidste skridt i tilløbet, så der opnås god forspænding i afsætsbenet og en optimal afsætsvinkel.
Er eleven i stand til at opretholde balance i svævet, trække hælene frem foran tyngdepunktet og samtidigt formå at lade sig falde til siden i landingen, så hælenes markering i sandet bliver det bagerste punkt
KUGLESTØD
Læringsmål:
Eleven skal kunne støde - ikke kaste kuglen
Eleven skal kunne udføre et stående stød, hvor centralbevægelsen er tydelig
Eleven skal kunne udføre enten chassé eller hinketeknikken
Evaluering:
Udfører eleven et kuglestød og ikke et kast
fokuserer eleven på - og har en forståelse for centralbevægelsen i det stående kast
Kan eleven udføre enten chassé eller hinketeknikken
HØJDESPRING
Læringsmål: Eleven skal i det kommende forløb:
Tilegne sig viden om springets faser
Tilegne sig viden om teorien bag højdespring
Skal kunne omsætte dette til praksis
Skal kunne lave et korrekt tilløb
Skal kunne udføre et teknisk korrekt spring (højden er ikke afgørende)
Evaluering:
Er eleven i stand til at lave et korrekt tilløb, hvor begge tilløbsfaser er tydelige og korrekt udførte.
Er eleven i stand til at opnå en optimal stemstilling, efter endt tilløb.
Er eleven i stand til at sætte af på ét ben, og formår samtidigt at rotere om afsætsbenet, så den rette afsætsposition opnås.
SPRINT (100m)
Læringsmål:
Du skal i det kommende forløb:
-Tilegne dig viden om løbets faser
-Tilegne dig viden om teorien og teknikken bag 100m
-Kunne omsætte denne viden og teori til praksis
-Du skal kunne indtage en korrekt startposition
-Du skal kunne lave en korrekt start og dermed kunne accelerere hurtigt
-Du skal kunne løbe med teknisk korrekt position i fasen med max løbehastighed
Evaluering:
-Du skal kunne indtage en korrekt startposition
-Du skal kunne lave en korrekt start og dermed kunne accelerere hurtigt
-Du skal kunne løbe med teknisk korrekt position i fasen med max løbehastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Optagelse af atletik disciplin nr. 1
|
10-10-2023
|
Optagelse af atletikcdisciplin nr. 2
|
10-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klatring (eksamensforløb)
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har kun klatret med top-reb.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-tals knob (som klatrer) og med en karabin og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
- Der arbejdes med øvelser som ”glued hands” og silent feet”
De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2. sikringsmandens rolle
Målet er, at alle elever skal kunne komme til tops.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans (eksamensforløb)
Forløbet består af to stilarter: Engelsk vals og cha cha cha
Formålet med forløbet er at eleverne får kendskab til to forskellige stilarter med hver deres udtryk
Læringsmål Vals:
1. At I kan tælle takten i musikken og finde 1-slaget.
2. At I kan holde takten i dansen (fall and raise - henholdsvis lavt og højt tyngdepunkt)
3. At I kan bevare korrekt holdning og dansefatning gennem dansen
4. At I som minimum kan dansens grundtrin -
Herrernes fodarbejde: Tilnærmelsesvis lydløst: Hæl - tå-tå.
Damernes fodarbejde: Tilnærmelsesvis lydløst: Tå - tå-tå
7. At I kan lave en venstre- og en højredrejning
8. At I kan sammensætte grundtrinene og drejninger til en lille sekvens
Læringsmål Cha cha cha:
1. At I kan tælle takten i musikken og finde 1-slaget.
2. At I kan bevæge jer til den korrekte tælling (1-4 på sidestep og 2-3 på gå-trin)
3. At bevægelsen udgår fra hoften - og dikterer dansen
4. At jeres fødder følger hinanden i pardansen
5. Proner/drej fødderne i gå-trin (venstre fod når man går frem og højre ben når man går tilbage)
Formålet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer i to udvalgte dansestilarter.
I det første modul indenfor hver stilart vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal eleven til eksamen kunne vise en rutine sat sammen af grundtrin og variationer fra bogen (Yubio) og egne producerede videoer (Ligger i vores Googlemappe).
Hvad skal eleven kunne?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne grundtrinene i de to stilarter
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for de valgte dansestilarter
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball (eksamensforløb)
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I de første lektioner er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt
er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i de sidste to lektioner, hvor sammenspil, kommunikation, roller og taktik er fokus.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
UV materiale (Yubio):
s. 136-143
s. 622
s. 624-625
s. 629 14.B2
s. 631 14.B6
s. 643-644
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate og træningsprojekt (eksamensforløb)
Ultimate og Træningsprojekt
I dette forløb kobler vi ultimate med det obligatoriske træningsprojekt som I skal lave i 3.g. I bliver således både bedømt på i hvor høj grad I opfylder kravene til disciplinen ultimate såvel som i hvor høj grad I opfylder kravene til træningsprojektet.
Faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Fokuspunkter/ Bedømmelseskriterier Ultimate:
Tekniske og taktiske krav:
- Beherskelse af baghåndskastet
- Kendskab til forhåndskastet
- Beherskelse af pandekagegribning og tohåndsgribning (Lav og høj)
- Udføre et cut og modtage discen i løb
- Pivotere og aflevere discen under pres
- Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar i kampsituationer
- Forståelse for og brug af mand-mand forsvar
Kravene og bedømmelseskriterierne til træningsprojektet kan I se i særskilt dokument.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Filmdans
Filmdans 3w
I grupper af 4-5 personer får I tildelt et klip fra en film, hvori der indgår en dans, som I skal indstudere og siden instruere en anden gruppe i. Forløbet afsluttes med, at I fremviser dansen for resten af klassen, sammen med den gruppe som I har undervist/instrueret. Altså: når I fremviser jeres koreografi er det både jer selv OG den gruppe I har instrueret/undervist, der skal fremvise dansen for resten af klassen.
I skal i løbet af to moduler lave en koreografi bestående af mindst 8 x 8 taktslag (16 takter). I skal primært tage trin/moves fra det klip, som I har fået tildelt, men I må gerne supplere med “originale” trin. Rækkefølgen af de enkelte trin bestemmer I selv. I skal danse til musikken fra det tildelte klip. Et dansetrin/move må max. vare 8 taktslag, således at I minimum har 8 forskellige dansetrin/moves med i jeres koreografi. I skal desuden inddrage elementer fra enten hip-hop eller pardanseforløbet. Det kan fx være poses eller bestemte dansetrin/variationer.
Bedømmelseskriterier:
I bedømmes på:
● om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet
● om koreografien afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
● om koreografien er blevet indstuderet og øvet
● om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken
● kvaliteten af og udtrykket i jeres bevægelser*
● sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi**
● hvor godt I har instrueret jeres makkergruppe***
● hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
* har I attituden fra filmen/musikken med i dansen, og kommer I “helt ud” i jeres bevægelser. Eks.: får I strukket armene fuldt ud, når/hvis de skal strækkes, og kommer I helt ned, når/hvis I bukker jer, sætter I kropsligt udtryk/mimik på jeres bevægelse (overlegenhed, dovenhed, energisk m.m.) osv.
** står I bare og vipper med storetåen i 8 taktslag, så er det for simpelt/nemt! Men det er jo ikke fordi, at man skal stå og sprælle med hele kroppen hele tiden for at jeres dans har en tilpas “sværhedsgrad”. Det handler bare om, at I aktiverer flere kropsdele af gangen.
*** hvor godt kan makkergruppen jeres dans, når I fremviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Filmdans analyse
|
03-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
Repetition af udvalgte discipliner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball (eksamensforløb)
Forløbsbeskrivelse Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori-praktik-kobling:
Forløbet kobles til den nyere idrætshistorie og idrættens organisering i Danmark med fokus på danskernes motionsvaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777006792",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777006792",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777006792"
}