Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1x (1x-id, 2x-id, 3x-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsforløb
Formålet med dette forløb er at lære jer om menneskets fysiologi, og hvad der sker i kroppen ved opvarmning, samt opnå kendskab til hvordan man sammensætter et opvarmningsprogram. I læreplanen for Idræt på C-niveau er det foreskrevet, at eleverne skal planlægge, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram. Det imødekommer vi med dette forløb.
Krav til jer:
I skal i grupper kunne sammensætte et opvarmningsprogram, der tilgodeser alle muskelgrupper, og som inddrager særlige disciplinspecifikke øvelser.
Det kan give rigtig god mening at inddrage musik som et redskab i forhold til udførelsen af øvelserne, men det er ikke et krav.
Jeres opvarmningsprogram skal bruges til at varme resten af klassen op, og derefter får I feedback fra klassen og fra mig.
I SKAL lave en skriftlig plan, som I skal aflevere (i en besked på Lectio til mig) SENEST aftenen inden, I skal fremvise jeres opvarmningsprogram.
Forløbsplan: Dette opvarmningsforløb kører sideløbende med vores klatringsforløb. Hver gruppe får en dato, hvor de skal stå for opvarmningen.
Krav til opvarmningsprogrammet og forløbet:
Alle skal deltage i processen, og alle skal fremvise øvelser.
Alle skal kunne hele programmet (i tilfælde af sygdom)
Programmet skal så vidt det er muligt følge den struktur, som pensum beskriver for et opvarmningsprogram.
En beskrivelse* af jeres opvarmningsprogram skal afleveres aftenen inden
Opvarmningsprogrammet skal vare ca. 12 minutter i alt.
*Beskrivelsen af jeres opvarmningsprogram skal indeholde følgende:
Øvelsestype (fx løb, sving, hop etc.) - I kan tegne pindemænd eller tage billeder. I behøver dog ikke gøre det for øvelser, jeg allerede kender fx. sprællemand, squats, burpees, mavebøjninger, etc.
Beskrivelse af formålet med den enkelte øvelse: hvilke(n) muskelgruppe(r) trænes eller strækkes (ikke nødvendigt at skrive til løb, sving og hop
Musikvalg + kort argumentation for hvorfor det er et godt nummer til den valgte sekvens.
Formålet med den enkelte øvelse: hvilke(n) muskelgruppe(r) opvarmes der?
Pensum: Kapitel 30 ‘Rytmisk Opvarmning’ i Yubio. s. 1116-1130.
Dette er ikke et eksamensforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klatring 1
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har kun klatret med top-reb.
Efter 1.g-forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
- Der arbejdes med øvelser som ”glued hands” og scilent feet”
Elever har i forbindelse med forløbet fået muligheden for at tage et klatrebevis 1, som afslutning på forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppe 1: Virgil, Thea, Mathilde og Ida varmer os op i dag
-
Se denne video, og øv dig derhjemme (evt. bare på et snørrebånd): Syet dobbelt 8 tals stik
-
Vi mødes nede ved klatrevæggen omklædte kl. 08.20. (Undgå langt løst hår, store øreringe, halskæder, halstørklæder, o.lign der vil kunne hænge fast, når du klatrer)
-
Gruppe 2: Bertil, Sofie, Asta og Karoline varmer os op i dag
-
Se video om Sikringsprocedure
-
Gruppe 3: Tobias, Emilie, Morris og Lucas varmer os op i dag
-
BASIC FOOT TECHNIQUE | CLIMBING TUTORIAL
-
Gruppe 4: Emil, Matilde, Maja og Botan varmer os op i dag
-
Læs om:1) Hoftens placering2) Åben hofte3) Hvilepositionervia følgende links:(Sørg for også at se de ultra korte klip)
-
1. Hoftens placering / understøttelsesfladen
-
2. Åben hofte
-
3. Hvilepositioner / Safe position
-
Gruppe 5 varmer os op: Aleksander, Klara, Anna, Maika
-
Gruppe 6 varmer os op: Astrid, Albert, Johan, Annika
-
Læs om 'Trækretning', og se den ultrakorte video med eksempler
-
Læs denne side om forskellige grebstyper
-
Det er kun Andreas, der underviser jer i dag. Det kræver lidt ekstra koncentration, når I er på væggen!
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip hop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Eleverne arbejder med følgende discipliner, hvoraf de skal stille op i 2 til det afsluttende atletikstævne: spydkast, længdespring, højdespring, kuglestød, 100 m sprint.
Generelle læringsmål
Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Eleverne skal kunne forklare følgende fagbegreber og kunne koble dem til praksis:
Forspænding
Stemstilling
Tyngdepunkt
Centralbevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klatring
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har primært klatret med top-reb, suppleret med lidt bouldering.
Eleverne kan efter endt forløb:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabin og bremse (som sikrer). Bremsen kan både være af typen ATC eller GriGri+. Det er valgfrit hvilken bremse der vælges.
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden, inden de klatrer.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne placere sig korrekt på væggen (hoftens placering, strakte arme) og udføre et fod- og håndskifte. De skal bruge benene til at løfte sig med, og kunne bruge grebene fra de rigtige vinkler (trækretning), samt at kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
- Kende til de forskellige grebstyper: crimps, pinches, jugs, slopers, underclings, pockets
- Arbejde med visualisering af ruter, og derved bliver mere dynamiske klatrere
Pensum
Video: 8-talsknob https://www.youtube.com/watch?v=tFffbkXSgNI
Video: Sikringsteknik https://www.klatreforbund.dk/sikring
Tekst og video: Hoftens placering: https://xn--kalk-klatretrning-3rb.dk/niveau-1-teknik/teknik-niveau-1-ovelse-1/
Tekst og video: Åben hofte https://xn--kalk-klatretrning-3rb.dk/niveau-1-teknik/teknik-1-3/
Tekst og video: Safe position https://xn--kalk-klatretrning-3rb.dk/niveau-1-teknik/teknik-1-5/
Video: Fodteknik: https://www.youtube.com/watch?si=acNnKe2qKPwdoedA&t=65&v=rhcDSzw-MOk&feature=youtu.be
Tekst og video: Fart og dynamisk klatring: https://xn--kalk-klatretrning-3rb.dk/niveau-1-teknik/teknik-1-9/
Tekst og video: Dyno: https://xn--kalk-klatretrning-3rb.dk/niveau-2-teknik/teknik-2-5/
Tekst: Seks overordnede grebstyper: https://drive.google.com/file/d/1l6Y7XrTkiYg5QFrquOvH8hN-3nWzovBm/view?usp=sharing
Tekst og video: Trækretning https://xn--kalk-klatretrning-3rb.dk/niveau-2-teknik/teknik-2-14/
Tekst: Yubio - Idræt C + B: side 53-56 (om musklernes opbygning og hvordan de arbejder)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
Forløbet introducerer eleverne til to kontrasterende pardanse: Vals og Swing Dance (Lindyhop/Jive-blanding). Forløbet strækker sig over seks moduler, tre moduler til hver pardans. Eleverne forventes at kunne bruge Rudolf Labans BESS-begreb til at beskrive de to pardanse, som der arbejdes med i dette forløb.
Vals
Eleverne introduceres først til dansens udtryk og taktart (3/4), og hurtigt herefter til grundtrinene - først alene, og siden i par. Først introduceres “det klassiske grundtrin” (venstre frem, højre tilbage), og siden “det spejlvendte grundtrin” (højre frem, venstre tilbage). Herefter introduceres variationen “rotation”. Eleverne forventes at kunne bruge grundtrinene samt variationen til at kunne bevæge sig rundt på dansegulvet. Eleverne er undervejs instrueret i dansefatning, pardansen roller (lead og follow), samt Valsens udtryk. Hertil er variationen Throwaway Oversway blevet introduceret.
Pensum til Vals:
Video: Lille eksempel på Vals: https://www.youtube.com/watch?v=A8TqP5j9WzQ&t=25s
Video: Throwaway Oversway (simpel): https://www.youtube.com/watch?v=O1PzS-Yj7tM
Video: Throwaway Oversway (avanceret): https://www.youtube.com/watch?v=DOnk5qgNtFU
Tekst: Yubio - Idræt C + B: side 1248 - Kapitel 32.4 - Engelsk vals (standard)
Swing Dance
Swing Dance er en blanding af elementer fra Lindyhop og Jive. Swing Dance er en asymmetrisk dans, der danses i taktarten 6/4, til musik, der går i 4/4. Eleverne introduceres indledningsvist til dansens “time” eller “feeling”, samt udtrykket. Herefter introduceres eleverne til grundtrinnet (Rock step, Triple step, Triple step), samt den mere løse dansefatning. Når grundtrinene er på indstuderet, introduceres variationerne: Mess around, Kick the dog, Cross the bridge, Follower under arm/Tuck turn
Pensum til Swing Dance:
Tekst: Yubio - Idræt C + B: side 1361-1363 - 36.2.3 Dansefatninger & 36.2.4 Grundtrin
Video: Grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=YvIrBXnisRE
Video: Follower under arm: https://www.youtube.com/watch?v=jTpQz89m3WY (niveau 1)
Video: Tuck turn: https://www.youtube.com/watch?v=g1pm8v60SW8 (niveau 2)
(Det er stort set samme trin, men hvor niveau 2 har lidt ekstra detaljer)
Fællespensum:
Tekst: Yubio - Idræt C + B: side 1202-1204 - kapitel 30.8 om Labans bevægelseslære.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Formål: Eleverne skal lære grundlæggende færdigheder i floorball (aflevering/modtagning, drible, slagskud, trækskud og forfinte/kropsfinte). Eleverne skal lære grundlæggende regler og kunne indgå i spillet. Desuden skal eleverne lære om grundlæggende bevægelsesmønstre og brug af banens dybde og bredde i boldspil generelt.
Mål: Efter forløbet skal eleverne kunne:
- drible med en bold i løb
- tæmme og aflevere bolden til en medspiller både stillestående og i løb. Bolden skal spilles i korrekt vinkel og hastighed til medspilleren.
- Lave et slagskud og trækskud på mål.
- Løbe i position til at kunne modtage en bold
- Bevæge sig fri af opdækning ved hjælp af retnings- og temposkift
- Udføre en forfinte/kropsfinte med bold (retnings- og temposkift)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio - Idræt C + B; sider: 45-50, 63-64, 67-71
-
Læreformål til lektien (Yubio s. 45-50)
-
Mød op omklædte i vores teorilokale. Medbring computer.
-
Træningsprojekt 2.x/3.x - opgavebeskrivelse
-
Vi mødes omklædte nede på "Stadion" (hvor vi havde atletik) allerede kl. 8.10. Så varmer vi op i 10 minutter, og afvikler derefter Coopertesten. Vi er færdige senest kl. 8.50, og derefter er der fri leg.
-
Coopertest går i sin enkelthed ud på, at man skal løbe så langt man kan på 12 minutter.
-
Medbring din mobil med en installeret løbe-app på, så du kan track'e din distance. Hvis du er i tvivl, så spørg lige en af de andre i klassen om hjælp, INDEN vi mødes :-)
-
Test: Coopertest
-
Læseformål til dagens første lektie (s. 63-64 i Yubio)
-
Læseformål til dagens anden lektie (s. 67-71 i Yubio)
-
Vi mødes i teorilokalet, men går ud og træner lidt i slutningen af modulet. Medbring computer, men vær omklædte til udendørsaktivitet.
-
Husk at indlægge to træninger om ugen mellem hvert idrætsmodul. Og sørg for at noter dine træninger i din træningslogbog
-
Læs om træningsmetoden 10-20-30
-
Læs om SMART-modellen, som man kan bruge, når man har nye målsætninger
-
Vi mødes i teori, og tager ud og løbetræner. Medbring computer og vær omklædt.
-
Medbring fodboldstøvler. Hvis du ikke har, så spørg i klassen om du evt. kan låne. (måske har folk nogle ekstra derhjemme, eller nogle forældre/søskende/eller lignende som har nogle liggende, du lige kan låne)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kropsbasis og Parkour
Formålet med forløbet er at eleverne opnår en kropsbevidsthed som gør dem i stand til at udføre simple elementer indenfor kropsbasis/gymnastik og parkour. Disse simple elementer skal eleverne kunne sammensætte til små serier. Desuden skal eleverne i dette forløb opnå en indsigt i - og en forståelse for idrættens organisering i Danmark generelt, samt regler, idé og organiseringen af Parkour specifikt.
Tekniske færdigheder Kropsbasis:
Eleverne skal efter forløbet kunne udføre:
- Forlæns rulle
- Hovedstand (evt. med modtager)
- Håndstand (evt. med modtager) og håndstand-rulle (evt. med modtager)
- Vejrmølle
Disse elementer skal eleverne kunne sammensætte i en lille sekvens (produktkrav)
Tekniske færdigheder Parkour:
Eleverne skal efter forløbet kende til og arbejde med følgende elementer:
- Precision jump
- Roll og drop to roll
- Palm spin
- Underbar
- Cat leap
- Vaults: Two handed vault, Monkey vault, Turn vault
- Cat balance
Eleverne skal kunne sammensætte en rute med forhindringer, som de løber igennem og viser deres parkour-færdigheder (produktkrav)
Supplerende teoretisk pensum:
Yubio - Idræt C + B: side 1292-1294 - om 'Idrættens organisering' i kapitel 33.6
Yubio - Idræt C + B: side 941-943 - om Parkours grundlæggende koncept i kapitel 26.2 ‘Regler, Idé og Organisering’
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
(Dette forløb har kørt sideløbende med træningsprojektet)
I løbet af dette forløb skal eleverne lære at:
- Beherske tekniske færdigheder i basketball, herunder: driblinger med dominant hånd, tohånds brystafleveringer (både direkte og studs), enhåndsskud og layup med dominant hånd.
- Kunne analysere et stående enhåndsskud og et layup ud fra centrale key-points. Denne egenskab skal gøre eleven i stand til at analysere egen tekniske kunnen, samt give andre elever feedback, under udførelsen af de tekniske færdigheder.
- Indgå i basale angrebsbevægelser, herunder være bevidst om begreberne ”Spacing”, “V-Cuts” og ”Give-and-Go” og kunne bruge dem i praksis.
I forløbet spilles der positionsløst Basketball 3-mod-3.
Videoinstruktion af tekniske færdigheder
Tohånds brystaflevering: https://www.youtube.com/watch?v=Eclsfy94tDE
Skudbevægelse: https://www.youtube.com/watch?v=CxLvy0ClMcg
Layupbevægelse: https://www.youtube.com/watch?v=q5cEf6N-qfE
Supplerende teoretisk pensum
Yubio - Idræt C + B: side 515-523 - om regler, idé og organisering i Basketball i kapitel 12.2.
(Vær opmærksomme på at vi kun har spillet 3-mod-3, men skal kende reglerne for det rigtige spil)
Angrebsbevægelser: https://docs.google.com/document/d/1vV1bLhdKGW_T67UxfcbBUi94oP-QHajPcV4ZwrG-K9Q/edit?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Les Lanciers
Eleverne arbejder med at indstudere alle de fem ture i Les Lanciers.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777008281",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777008281",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777008281"
}