Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1y (1y-id, 2y-id, 3y-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hiphop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Redskabsgymnastik
Teori: Modtagninger og modtageformer.
Forståelse og udførsel: kropsspænding.
Anvende hensigtsmæssig koordination og kropskontrol i redskabsgymnastik
Udføre færdige spring - afsæt, svæv og landing
Herudover fokuseres der på at eleverne gennem udvikling af samarbejde kan bidrage til: Gensidig tryghed og tillid.
Sikker modtagning. Det er væsentligt at eleven lærer betydningen af modtagning, kender forskel på samt kan anvende de fire forskellige former for modtagning:
Støttemodtagning
Fysisk modtagning
Sikkerhedsmodtagning
Psykisk modtagning
Opnå kropsbevidsthed
Mål:
Eleverne skal kunne følgende, når forløbet er slut:
Forlæns rulle
Modtagning af forlæns rulle
Håndstand
Modtagning af håndstand
Håndstand-rulle
Modtagning af håndstand rulle
Vejrmølle
Modtagning af vejrmølle
Lavt overslag (hovedspring) over plint
Modtagning af lavt overslag
Lodret ophop i trampet med tilløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klatring (EKSAMENSFORLØB)
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt grundlæggende teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret.
Eleverne har kun klatret med toprebssikring.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine
og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkertjek af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne forevise grundlæggende klatreteknik: Placering af fødder på greb, brug af benmuskulatur, strakte arme og balance på væggen.
Derudover skal de kende til de forskellige typer af greb og anvende grebene fra de rigtige vinkler.
De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2.
sikringsmandens rolle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Eleverne arbejder med følgende discipliner, hvoraf de skal stille op i 2 til det afsluttende atletikstævne: spydkast, længdespring, højdespring, kuglestød, 100 m sprint.
Generelle læringsmål
Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske idrætter
Opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball (EKSAMENSFORLØB)
Formål: Eleverne skal lære grundlæggende færdigheder i floorball (aflevering/modtagning, drible, trækskud/sweeper, slagskud og baghånd/knocker. Eleverne skal lære de grundlæggende regler og kunne indgå i spillet. Desuden skal eleverne lære om grundlæggende taktik i kaos-boldspil.
Mål: Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Drible med en bold i løb
- Tæmme og aflevere bolden til en medspiller.
- Løbe i position til at kunne modtage en bold.
- Lave et trækskud (sweeper shot), et slagskud (slapshot) og baghånd(knocker) på mål.
Forløbet blev afsluttet ved videofilm af en række øvelser - findes på holdets drevside.
Forløbet indeholder kun 5 moduler i denne periode + 1 modul i slut 2.g.
Teori: Fysiologi
Åndedrætsystem og kredsløb + den gode floorballspiller (s. 45-52 + 645-646)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Udvidet klatring (EKSAMENSFORLØB)
Forløb udvidet Klatring
Mål:
- at eleverne får repeteret sikkerhedsprocedurer, seler og knob mm.
- at eleverne kan sætter ord på udstyret.
- at eleverne øver teknik, såsom:
1) fodgreb dvs. støtte på forfod, vende siden til.
2) at klatre med benene fremfor arme
3) at holde hoften tæt på væg
4) at krydse ben ind over og se flere muligheder
5) at læse grebene og se hvad de kan bruges til
- at eleverne oplever større tillid til hinanden.
- at eleverne oplever de har brug for hinanden.
Teori: Muskler, knogler og led (Yubio 2022 s. 53-58)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pardans Jive (EKSAMENSFORLØB)
Forløb Pardans Jive
Mål:
- at eleverne får fornemmelse af at danse i par og oplever hvordan man påvirker hinanden og derved er med til at skabe dansen sammen.
- at eleverne får konkret viden om grundtrin og forskellige variationer i Jive.
- at eleverne oplever glæde ved dansen og musikken
- at de danser med forskellige partnere for at mærke hinandens forskellighed og blive bevidst om at man hver især påvirker hinanden, samt at de er omstillingsparate og kan tilpasse sig.
Træningslære (Yubio 2022 s. 67-72)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Street dance (EKSAMENSFORLØB)
Vi har arbejdet med at tælle musik (og tælle ind). Musikkens udtryk ift. dansens udtryk. Gimmick og markeringer i musik ved koreografi.
Tælling af musik
- Tælling af takter i dans
- 4. dele, 8.dele, 16. dele.
Analyse af musik - forud for koreografi
- Tælling og beat
- Rytme og energi
- Særlige markeringer, breaks, gimmicks og tekst.
Labans bevægelseskvaliteter: Rum, tid, tyngde og flow.
- Lavet rytmiske serier/øvelser, der illustrerer bevægelseskvaliteterne
- Arbejdet med hvordan det kan anvendes til at skabe koreografier
Eleverne har herudover deltaget i øvelser med improvisation.
Eleverne har i grupper enten arbejdet med Hip hop, locking, house, shuffle eller breakdance. Produktkrav til gruppearbejde: Undersøge genre: Historie og stilart. Skabe 4 x 8 takters koreografi. Planlægge og gennemføre 10-15 min. undervisning af holdet. Hver gruppe har kun arbejdet med en genre. Men er blevet undervist af de andre grupper i alle genrer.
Teori: Videoer om tælling, rytme og koblingen mellem dans og musik. PDF om labans bevægelseskvaliteter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball (EKSAMENSFORLØB)
Faglige mål:
- Beherske tekniske færdigheder i basketball, herunder driblinger med dominant hånd, jump stop, cross-step finte, pumpfake finte, cross over dribling/finte, tohånds brystafleveringer (både direkte og studs), enhåndsaflevering med pivotering, overhead aflevering, stående enhåndsskud og layup med dominant hånd.
- Kunne analysere et stående enhåndsskud og et layup ud fra centrale key-points. Denne egenskab skal gøre eleven i stand til at analysere egen tekniske kunnen, samt give andre elever feedback, under udførelsen af de tekniske færdigheder.
- Indgå i basale angrebsbevægelser (Cuts og pick and roll)
- Have kendskab til basale basketballregler
- Have kendskab til simpel spilforståelse både som angribende og forsvarende hold, herunder rebound.
- Kunne indgå i basketballspillet fx som 3v3 spil på en kurv eller 4 mod 4 på tværs af hal.
Teori: Anaerob træning og -energidannelse.
(Yubio s. 77-78, 340-343)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball (EKSAMENSFORLØB)
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Komplekse bevægelser (Yubio 2022 s.867-870)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777009556",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777009556",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777009556"
}