Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-idC-1z (1z-id, 2z-id, 3z-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Redskabsgymnastik
Forløbet er i genren "klassiske og nye idrætter". I forløbet fokuseres der på at eleverne lærer at:
Kontrollere grundlæggende bevægelsesformer som gang, løb, hop, kip, rulle, rotation og balance
Bruge spænding og afspænding
Udføre balancer og krydsfunktioner
Vise fortrolighed med bløde, hårde, faste og løse redskaber
Sammensætte grundlæggende bevægelser som tilløb-spring
Anvende hensigtsmæssig koordination og kropskontrol i redskabsgymnastik
Udføre færdige spring - afsæt, svæv og landing
Mål:
Eleverne skal kunne følgende, når forløbet er slut:
Forlæns rulle
Modtagning af forlæns rulle
Håndstand
Modtagning af håndstand
Håndstand-rulle
Modtagning af håndstand rulle
Lavt overslag (hovedspring) over plint
Modtagning af lavt overslag
Forlæns saltomortale uden tilløb til springbord
Modtagning af saltomortale
Faglige mål fra læreplanen:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for gymnastik
Beherske centrale færdigheder indenfor gymnastik som hører under klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Herudover fokuseres der på at eleverne gennem udvikling af samarbejde kan bidrage til: Gensidig tryghed og tillid.
Sikker modtagning. Det er væsentligt at eleven lærer betydningen af modtagning, kender forskel på samt kan anvende de fire forskellige former for modtagning:
Støttemodtagning
Fysisk modtagning
Sikkerhedsmodtagning
Psykisk modtagning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Muskeltræning + opvarmning i teori og praksis
Muskeltræningsforløb
Vi skal i de næste 6 moduler arbejde med muskeltræning. Det bliver et forløb hvor vi både kommer til at arbejde med maskinerne og vægtene i bøfrummet og laver cirkeltræning i hallen.
Formål:
Eleverne skal lære at styrketræne korrekt og ansvarligt. De skal kende til begrebet 1rm og de skal kende til forskellige former for styrketræning. De skal kunne vælge den rigtige belastning i forhold til formålet med træningen. De skal ligeledes kende til ryggens anatomi og korrekt løfte/bære teknik, samt kunne redegøre for koncentrisk, excentrisk og statisk arbejde.
I det praktiske skal eleverne estimere sig frem til deres 1rm og træne efter denne. Ligeledes skal de stifte bekendtskab med cirkeltræning og træning med kettlebells og håndvægte. De skal kunne udføre øvelserne korrekt og sikkert og analysere sig frem til hvilke muskler de træner i hvilke maskiner/øvelser.
Mål:
Efter forløbet skal eleven kunne lave et relevant træningsprogram i forhold til sine behov. Eleven skal kunne estimere sig frem til 1rm i udvalgte maskiner/øvelser der indgår i programmet. Eleven skal kunne anvende maskinerne korrekt i forhold til egen sikkerhed, samt kunne redegøre for hvilke muskler der arbejder samt hvordan disse arbejder (koncentrisk, excentrisk, statisk). Desuden skal eleverne kunne redegøre for korrekt løfte/bære teknik
Lektier/pensum:
C-det er idræt: s. 48-57, 142-154, 162-167, 168-169
Evaluering:
Praktisk:
Eleven skal lave et personligt muskeludholdenheds program. I programmet skal indgå udvalgte maskiner i bøfrummet og eleven skal estimere deres 1rm. Yderligere skal programmet indeholde 7 øvelser efter eget valg.
- I bliver bedømt på jeres evne til at bruge maskinerne og udføre øvelser sikkert og korrekt.
- I bliver bedømt på jeres valg af ekstra styrkeøvelser til jeres selvstændige program.
- I bliver bedømt på jeres evne til at kunne analysere en maskine/øvelse i forhold til de arbejdende muskler og musklernes arbejdsform.
- I bliver bedømt på jeres fysiske udgangspunkt og forbedringer i løbet af forløbet
Krav til muskeludholdenhedsprogram:-
- Programmet skal indeholde mindst 7 øvelser
- Programmet skal tilgodese alle kroppens store muskelgrupper
- Der skal i nogle af øvelserne indgå maskiner, vægte, kettlebells, elastikker eller lignende
- Hver øvelse skal beskrives (evt. med navn)
- Ved hver øvelse skal der angives hvilken muskel(gruppe) der trænes
- Der skal angives hvor mange gentagelser og sæt der anvendes samt belastning.
Opvarmning i teori og praksis
Formål:
- Eleverne skal kunne sammensætte et opvarmningsprogram der tilgodeser alle muskelgrupper og som anvender musikken, som et redskab i forhold til udførelsen af øvelserne.
- Eleverne skal i deres opvarmningsprogram kunne redegøre for relevant fysiologisk teori der er knyttet til opvarmning
Faglige mål fra lærerplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Opnå kropsbevidsthed
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Mål:
- Eleverne skal kunne udføre og koordinere bevægelser indenfor kategorierne løb, sving, styrke, hop og udstrækning. Disse kategorier og bevægelser kan dog modificeres afhængigt af musikvalg
- Eleverne skal kunne udføre ovennævnte bevægelser i takt til musik
- Eleverne skal kunne redegøre for hvorfor man varmer op; herunder indgår en redegørelse for ændringer i relevante fysiologiske processer
Opvarmningsprogrammet skal laves i grupper.
Opvarmningsprogrammet skal forevises for resten af klassen (hele klassen deltager) og derefter gives der respons.
Jeres opvarmningsprogram med tilhørende beskrivelse skal afleveres til mig udskrevet inden fremvisning.
Krav til opvarmningsprogrammet og forløbet:
1) Alle skal deltage i processen og alle skal fremvise øvelser/bevægelser
2) Alle skal kunne hele programmet
3) En beskrivelse af jeres opvarmningsprogram samt dertilhørende musik skal afleveres
Beskrivelsen af jeres opvarmningsprogram skal indeholde følgende:
- Musikvalg med tidsangivelse (antal sek. pr. 16 taktslag). I må gerne vælge flere stykker musik, det skal bare være inden for samme genre
- En beskrivelse af valgte øvelser/bevægelser
- En beskrivelse af hvorledes jeres valgte musik er med til at ændre formen på et traditionelt opvarmningsprogram
- Et kort afsnit hvor I redegør for relevant fysiologisk teori
4) Alle skal deltage når jeres gruppe skal give respons
Lektier/pensum: se modulerne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tag en mobiltelefon med hver og to computere per opvarmningsgruppe (se grupperne i filen nederst).
-
Rytmiske opvarmningsprogrammer og opvarmningsgrupper 1z.docx
-
Rytmiske opvarmningsprogrammer og opvarmningsgrupper 1z
-
Gruppe 1, 2 og 3 (opvarmningsgrupperne, se nederste dokument) læser de sider fra Yubio, der er fremhævet med gult i dokumentet Styrketræning 1z. I skal kunne de primære muskler, der bliver trænet i de forskellige øvelser. Vi skal arbejde med øvelsern
-
Gruppe 1, 2, 5 og 6 forbereder deres opvarmningssekvens som lektie (se grupper og hvilken sekvens i filen nederst). Alle i gruppen skal kunne sekvensen og fremvise sekvensen, når I kommer til timen. Husk at tage en mobil med med den sang, I har valgt
-
Gruppe 4, 5 og 6 (opvarmningsgrupperne, se nederste dokument) læser de sider fra Yubio, der er fremhævet med gult i dokumentet Styrketræning 1z. I skal kunne de primære muskler, der bliver trænet i de forskellige øvelser. Vi skal arbejde med øvelsern
-
Gruppe 1, 2, 3 og 4 forbereder deres opvarmningssekvens som lektie (se grupper og hvilken sekvens i filen nederst). Alle i gruppen skal kunne sekvensen og fremvise sekvensen, når I kommer til timen. Husk at tage en mobil med med den sang, I har valgt
-
Bemærk, at vi gennemfører to opvarmningsprogrammer i dag: Gruppe 1, 2, 5 og 6 (1. opvarmningsprogram) og gruppe 3, 4, 5 og 6 (2. opvarmningsprogram) forbereder deres opvarmningssekvens(-er) som lektie (se grupper og hvilken sekvens i filen nederst).
-
opvarmningsprogrammer og opvarmningsgrupper 1z
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip hop
Formålet med forløbet er at eleverne får kendskab til Hip Hop genren. Eleverne skal derudover få en forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder til musik, med særlig fokus på hiphoppens forskellige bevægelsestyper.
Endvidere skal eleverne introduceres til BESS og kunne bruge det bevidst i deres afslutttende showcase.
Mål og evaluering:
Efter forløbet skal eleverne:
- Kunne sammensætte bevægelser/trin indenfor Hip Hop genren
- Kunne anvende musik som passer til bevægelserne og følge takten
- Kunne udvise den rette attitude
- Kunne koordinere sammensætte bevægelser i takt til musik
- Kunne inkorporere BESS i deres aflsuttende showcase.
Produktkrav:
1) Eleverne skal i grupper sammensætte en hip hop sekvens bestående af mindst 6-8 bevægelser. Bevægelserne kan være nogen fra bevægelsesbanken eller nogen som de selv finder på. Der skal også indgå en intro, en freeze og to poses.
Gruppernes showcases optages på video i det sidste modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Eleverne arbejder med følgende discipliner, hvoraf de skal stille op i 2 til det afsluttende atletikstævne: spydkast, længdespring, højdespring, kuglestød, 100 m sprint.
Generelle læringsmål
Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske idrætter
Opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Formål: Eleverne skal lære grundlæggende færdigheder i floorball (aflevering/modtagning, drible, trækskud og slagskud. Eleverne skal lære de grundlæggende regler og kunne indgå i spillet. Desuden skal eleverne lære om grundlæggende taktik i kaos-boldspil.
Mål: Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Drible med en bold i løb
- Tæmme og aflevere bolden til en medspiller.
- Løbe i position til at kunne modtage en bold.
- Lave et trækskud og et håndledsskud på mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klatring
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt grundlæggende teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret.
Eleverne har kun klatret med toprebssikring.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine
og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkertjek af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne forevise grundlæggende klatreteknik: Placering af fødder på greb, brug af benmuskulatur, strakte arme og balance på væggen.
Derudover skal de kende til de forskellige typer af greb og anvende grebene fra de rigtige vinkler.
De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2.
sikringsmandens rolle.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se videoen om ottetalsknude og dobbelt ottetalsknude.
-
Jer med langt hår skal sætte håret op med elastik.
-
Kig nedenstående video om makkertjek, taleprocedure og sikringsteknik igennem: Tidskode: 00-02:24. Scroll lidt ned på siden, så finder I videoen. Læseformål: Hvilke punkter indgår i et makkertjek? Hvad indgår i en taleprocedure? Hvad er korrekt sikri
-
Fra kompendiet læses: s.5-6, afsnit 2.3: De to vigtigste klatreteknikker og
-
Kig øvelse 1/07, 1/08, 1/09, 1/10 og 1/11 fra Træningsportalen, Dansk klatreforbund, igennem.
-
Læs s.10-13ø. om Rutebygning i kompendiet. Læseformål: Hvad skal man overveje, når man "bygger" en rute?
-
Klatring - filmoptagelser
-
Medbring mobiler, da I skal filmes på klatrevæggen. Tag også computer med.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pardans
Formål med forløbet: At eleverne opnår kendskab og forståelse for tre forskellige danse: engelsk vals, cha, cha og swing, heriblandt udtrykket i de tre danse.
Der arbejdes med grundtrin og variationer i de tre nævnte pardanse. Der arbejdes med kropsholdning, rytme, roller og udtryk. Eleverne laver egne koreografier med inddragelse af grundtrin og variationer, fra en selvvalgt dans, som afslutning på forløbet.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Vise grundtrin og kunne følge takten i musikken
- Vise variationer
- Kunne sammensætte en koreografi/sekvens hvori de forskellige variationer indgår
De skal derudover kunne forklare det kropslige udtryk og æstetikken i de tre danse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Soft-rugby
Formålet med forløbet er at eleverne lærer de basale kaste- og gribeteknikker, spilregler, samt taktiske finesser, herunder at gøre sig spilbar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Formålet med dette projekt er at I:
- Lærer at sammensætte et træningsprogram, der kan opfylde jeres målsætning, og som samtidig er forsvarligt sammensat i forhold til at undgå skader
- Opnår viden om forskellige træningsformer og metoder
- Opnår viden om de sundhedsmæssige fordele ved at være fysisk aktiv
- Opnår god fysisk kapacitet
- Opnår viden om de fysiologiske virkninger af fysisk aktivitet og træning
Rapport
Som afslutning på hele forløbet skal I aflevere en rapport. I læreplanen for Idræt C står der følgende om denne rapport:
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst 8 ugers varighed. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
– dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
– kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
– demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Vi starter med at teste jeres kondition ved en Coopertest, som gå ud på at løbe så langt I kan på 12 minutter. I skal herefter lave en målsætning og en træningsplan, som I skal følge. Vi slutter også af med en Coopertest. I skal træne 2 gange ugentligt derhjemme, og I skal udfylde en træningsdagbog. I idrætsmodulerne vil I blive præsenteret for forskellige former for intervaltræning og SMART modellen. Dette skal virke som inspiration til træningen og inddrages i den afsluttende rapport.
Evaluering og karaktergivning
I bliver vurderet på følgende parametre:
- Jeres evne til at forbedre jeres kondition -> I skal altså klare jer bedre ved sluttesten!
- Jeres evne til at sammensætte et træningsprogram -> I skal selvstændigt vise og gennemføre et program, der sikrer, at I opfylder jeres målsætning
- Jeres evne til at evaluere jeres eget program -> I skal kunne forholde jer kritisk til jeres program – virkede det?
- Jeres evne til at koble teori og praktik -> I skal kunne forklare og argumentere for hvorfor I har valgt at træne, som I har gjort. Hvad er det for fysiologiske forandringer, jeres træning har medført, som har gjort, at I har forbedret jer?
- Jeres evne til at anvende fagtermer -> I skal i jeres rapport anvende fagsprog!
- Jeres fysisk kapacitet
- I hvor god fysisk form er I?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs plan for træningsprojektforløbet grundigt igennem. Spørg endelig, hvis noget er uklart.
-
Skriv jeres resultat ind i dokumentet Coopertestresultater.
-
Inspiration til træningsmetoder/programmer:
-
Læs artiklen "Nå mål og ny vane" om SMART igennem først. Læseformål: Hvad står de 5 bogstaver (S M A R T) for? Overvej, hvordan I hver især kan inddrage disse i jeres træningsplan?
-
Selvtræning d. 19.8.2024
-
Informationsbrev (læs hele dette igennem PÅ FORHÅND)
-
Tilmelding til adventurerace (print og udfyld PÅ FORHÅND)
-
Medbring en terning :-) og kig nedenstående fil igennem.
-
Dem af jer, der har en cykel, skal medbringe den til idræt. I skal gå sammen i par om én cykel. Sørg for, at I er nogenlunde samme højde, så cyklen passer. Det er altså kun halvdelen af jer, der behøver have en cykel med.
-
Inden modulet, skal I have fundet sammen i mindre grupper à 2-3 personer, der har nogenlunde samme erfaring med at løbe kontinuerligt løb (uden pauser). Altså lidt trænede går sammen, lidt mere trænede løbere går sammen og rutinerede går sammen. I sk
-
Alle skal medbringe computer.
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Capoeira
Målsætning for forløbet er at skabe en spirende forståelse og glæde for capoeira og den brasilianske kultur og måske give lyst til at opsøge en capoeiragruppe for at lære mere.
Undervejs arbejdes der med grundteknikker, kombinationer af angreb og forsvar, vejrmøller og tilvænning til capoeira rodaen (cirklen).
Til sidst i forløbet skal man parvis lave en sekvens, der sammensættes af flere af de indøvede teknikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hatha Yoga
Formål:
Eleverne skal introduceres til forskellige øvelser for dele af kroppen og helkropsøvelser og principperne bag Hatha Yoga. De skal introduceres til hvordan vejrtrækningen kan bruges aktivt i øvelserne og vejrtrækningens betydning for smidigheden. Der arbejdes også med forskellen mellem Hatha yoga og flowyoga, sidstnævnte med udgangspunkt i en klassisk sol-hilsen.
Faglige mål:
Teknisk at kunne udføre 8 grundstillinger samt sol-hilsen
Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper og åndedrættets betydning
Udarbejdelse af yogaserie bestående af mellem 10 og 12 øvelser og serien skal optages og deles med mig. Eleverne vurderes på deres evne til at vælge øvelser der passer til deres niveau. I selve øvelserne vurderes eleverne enkeltvis på om de kan udføre stillingen korrekt og holde stillingen i cirka 30 sekunder.
Øget kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fodbold
Formålet med forløbet er at lære eleverne inderside-og ydersidedribling, aflevering og modtagning samt forskellige skudteknikker. Der arbejdes derudover med taktiske spiløvelser, der undervejs implementeres i spillet.
Eleverne har i høj grad været med til at forme forløbet, da to (nye) elever hvert modul har introduceret og stået for gennemførelsen af to øvelser. De har skullet tænke bevidst i forhold til øvelsesvalg og progression i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777011057",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777011057",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777011057"
}