Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-MUA-1c (1c-MUA, 2c-MUA, 3c-MUA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Folkemusik
Dette forløb dykker ned i folkemusikkens særlig karakteristika og musikalske kendetegn. Undervejs skrev elevernes deres egen blues med blues-elementer.
Centrale begreber: mundtlig overlevering, målgruppe: folket, call/response (vekselsang), cyklisk form, melodier (pentaton-skala), sangteknik (glidende intonation/melismer falset etc.)
claves-rytme, bluesskema, blå toner, bluesskalaen.
Grooveanalyse: pulsmarkeringer, modrytmer, ostinater, sammenfald og komplementærrytmik.
Undergenre: Blues, Spirituals, Cubansk Son, Salsa, Folkeviser (Ravnen).
Analysenumre:
- Ravnen - af Sorte Muld (1997)
- El Cuarto de Tula” (Buena Vista Social Club 1997)
- Oye Como Va
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 - Kor og sangforløb - Julekoncerten
Forløbet tog udgangspunkt i stemmedannelse, sangøvelser, kropstræning, øve enstemmig og flerstemmig sang.
Det blev afsluttet med en julekoncert i Domkirken i december, hvor eleverne optrådte med de andre 1.g musikklasser.
Numre:
- Sankta Lucia fra Pyrus
- I morgen og i dag fra Jul i Valhal
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Musik fra Cuba
|
15-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Britpop (SR-forløb)
Forud for SR-forløbet om Britpop har eleverne stiftet bekendskab med forskellige musikalske analyse parametre herunder:
- formanalyse
- rytmisk analyse (groove).
- udtryksfeltsanalyse (sammenspil mellem tekst/musik/billede)
Forløbet derefter var et tværfagligt forløb med engelsk og musik der omhandlede perioden Cool Britannia, de samfundsmæssige begivenheder og den musik (Britpop) der voksede ud af den pågældende periode. Eleverne var inddelt i mindre grupper og fik til opgave at lave en formanalyse, grooveanalyse og udtryksfeltsanalyse af et britpopnummer.
Forløbet endte ud i en skriftlig opgave og en mundtlig fremlæggelse i matrixgrupper med talepapir.
Primære materialer:
Grupperne valgte mellem følgende numre:
- Common People af Pulp
- Disco 2000 af Pulp
- Alright af Oasis
- Live Forever af Oasis
- Parklife af Blur
- Girls and Boys af Blur
- Charmless Man af Blur
Sekundære materialer:
- Grooveanalyse begreber (Thomas Hammer)
- Formanalyse – Musikipedia.dk
- Udtryksfelt (uddrag fra Rockmusik i tid og rum) Anders Aare, Johannes Grønager, og Poul Rønnenfelt (2016)
- Analyse af rytmisk musik (Jakobmjensen.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udtryksfeltsanalyse
|
03-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4: Sammenspil (forårskoncert)
I dette forløb har eleverne arbejdet med at indstuderer og lærer forskellige og selvvalgte numre som skulle opføres til skolens forårskoncert.
Der har været fokus på form, roller. Besætning i forskellige formled, dynamik og dynamisk udvikling, groove og rytmisk præcision og performance.
Samtidig er der parallelt arbejdet med harmonisk analyse (funktionsharmonisk analyse), udvidet akkorder (firklange) og skalaer.
Undervejs i forløbet var eleverne til oplæg og koncert med musiker Gregory Boyd, om hans liv og opvækst i USA som afroamerikaner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR-opgaven
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5: Musikalsk analyse
Dette forløb introducerede eleverne til forskellige former for musikalsk analyse (herunder fra M1 delprøven):
Akkordlæsning (udvidede akkorder/firklange), funktionsharmonisk analyse, rytmisk analyse (groove) og en lille snært at melodisk analyse (opdele melodi i perioder/struktur/form samt bestemmelse af ambitus og toneart).
Forløbet blev afsluttet med en mini-M1prøve som repetition af 1.g årets teoretiske og analytiske emner.
Undervejs i forløbet havde eleverne koncert med DUEN - Det danske ungdomsensemble.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
M1-sæt
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Pop/rock-arrangementsteknikker - kor
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb er eleverne blevet undervist i forskellige arrangementsteknikker indenfor pop/rockarrangement.
Herunder med særlig fokus på flydekor - beliggenhed, stemmeføring, melodirytmefordobling, treklangsmedstemmer og korsvar.
Med udgangspunkt i grundbogen Bastarden af Thomas Hammer.
Derudover har eleverne stået for planlægning af skolens melodi gram prix - herunder arbejdsgrupper til værter, værtsnummer, bandansvarlige, stemmeafvikling etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8: Julekoncertøvning
Forløbsbeskrivelse:
Et særlig forløb med fokus på sangteknik og sangerkroptræning med særlig fokus på klassisk klang.
Herunder et forløb der ledte op til Julekoncerten i Domkirken, hvor eleverne optrådte med to numre sammen med de andre 2.g og 3.g elever.
Numre:
- Karl Jenkins - Requiem
- Noways Tired (gospel)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
M1-sæt
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: Cilvilrights movement og soulmusik (SRO)
Forløbsbeskrivelse:
Emnet har introduceret eleverne til SRO-emnet - Civil rights movement og soulmusik.
Herunder med fokus på forskellen mellem sydstats soul og Motown soul.
Under forløbet er eleverne blevet præsenteret for en fuld rytmisk analyse af et soulnummer - Stop! In the Name of Love":
Samt dokumentaren "Summer of Soul", der omhandler en Harlem Cultural Festival fra 1969,
Tekster:
- Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised) (2021)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Don't Look For Love
|
15-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Pop/rockarrangement - groove(bas/tromme
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har introduceret eleverne til arrangementsteknikker indenfor pop/rockarrgement vedrørende bas og trommer (groove). Med særlig fokus på forskellige grooves (pulsmarkerende, liftede, halvtempo etc.)
Bas teknikker herunder trinvisgennemgang, kromatiks gennemgang, spring, dobbeltbevægelse, oktavveksel etc.
Herunder særlige begivenheder i musikken - eks. strukturelle lifts og hvordan de understøttes i groovet.
Derudover fokus på afslutninger og oplæg i trommer og bas.
I forlængelse heraf har eleverne arbejdet med Wienerklassik og barok op til studieturen og med forskellige værker de skal opleve til koncerter Prag.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11: Sammenspil til forårskoncert
Sammenspil til forårskoncerten. Eleverne har selv stået for det meste af indstuderingen.
Grupper/numre:
- Ain't Nobody af Chaka Khan
- Marylin af Partick Dorgan
- Amour Te's La - Snarky Poppy
- Milk and Honey -
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bas og flydekor
|
18-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12: Træning til skr. årsprøve
Forløbsbeskrivelse:
Repetition af M1 discipliner og arrangementsteknikker indenfor pop/rock som forberedelse til den skriftlige årsprøve i musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af bas/flydestemme
|
01-05-2024
|
M1-sæt + arrangement
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 - EKSAMENSEMNE - Filmmusik (analyseemne)
I dette forløb er der arbejdet med filmmusikkens historie og udvikling. Derudover har der været særlig fokus på musikken og lydsidens forhold til billedsiden, med brug af analysebegreber som ledemotiver, suspensetræk, polariserende, parafraserende, kontrapunktisk mm.
Eleverne skulle komponere deres egne ledemotiver (ud fra deres viden) og fremhøre dem for hinanden.
Musikalske analyse af filmmusik med fokus på: harmonik, ledemotiver(melodik), instrumentation, dynamik mm.
Anvendte materialer:
Primære materialer:
- Filmmusikkens historie (musikipedia.dk) https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
- Powerpoints om filmmusikbegreber (musikkens forhold til billedsiden, ledemotiver, suspenstræk ect.) – se drevmappen
- Kompendie om filmmusik – se drevmappen
Analysenumre:
-Nattevagten – første vagt scene (fokus på særlige suspenstræk og musikkens forhold til billedsiden)
-Casablanca – (fokus på ledemotiver, musikkens forhold til billedsiden, harmonisk, melodisk analyse)
-Once Upon A Time In The West – duel-scenen (fokus på ledemotiver, musikkens forhold til billedsiden)
Elevoplæg: forskellige analyser af Up, Harry Potter, Lord of the Rings, Joker)
Skriftlig aflevering:
Filmmusikanalyse af hhv. Casablanca eller Once Upon A Time
Skriftlig aflevering: pop/rockarrangement af “Don’t You Forget About Me”. (kor, bas og trommer)
Hjælpemidler der må tilgås digitalt under skriftlige prøver: KUN DISSE LINKS - GÅ IKKE VIDERE DERFRA
1: https://www.musikipedia.dk/noegler
2: https://www.musikipedia.dk/fortegn
3: https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
4: https://www.musikipedia.dk/intervaller
5: https://www.musikipedia.dk/akkorder
6: https://www.musikipedia.dk/skalaer
7: https://www.musikipedia.dk/tonearter
8: https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Forløb#14 - Højskolesangbogen
Dette forløb dykkede ned i Højskolesangbogens historie og den sangtradition den er en del af. Særligt med fokus på den 19. udgave af højskolesangbogen og som omdrejningspunkt for både debat og sangglæde. Her skal vi tage fat på diskussionen om tradition og fornyelse som i høj grad præger debatten.
Derudover skal vi se på fællessang som fænomen og undersøge hvad fællessangen kan og giver os som mennesker. Igennem en række materialer: podcast, artikler, sange og tekster. Derudover har der været særligt fokus på Carl Nielsens sange og særlig træk ved disse melodisk og harmonisk.
Anvendt materiale:
Analyse fokus: Form, melodik, harmonik, udtryksfelt og perspektivering.
Primære materialer:
Sange fra Højskolesangbogen:
- Ramadan i København (Harmonisk og melodisk analyse)
- Tit er jeg glad af Carl Nielsen (neopolitansk subdominant)
- Svantes Lykkelige dag
Sekundære materialer:
- Melodisk analyse (Thomas Hammer dokument)
- Trestemmig sats af ”Jeg ved en lærkerede” – sunget i klassen.
- Musikkens rødder – om højskolesangbogen (podcastepisode fra Heartbeats)
Skriftlig aflevering: Analyse af én af tre udvalgte Carl Nielsen sange
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pop/rockarrangement - Don't You Forget
|
31-10-2024
|
Genaflevering pop/rockarrangement
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Forløb#15 - EKSAMENSSMNE - Nyere pop (fra 2010)
Dette forløb har undersøgt hvilke særlige musiktræk og tendenser der gør sig gældende indenfor nyere popmusik (efter 2010) med fokus på hooks, harmonik, form og rytmik mm. Derudover har forløbet arbejdet med Alan Moores autenticitetsteori.
Afslutningsvis valgte eleverne i grupper deres eget popnummer (efter 2010), som de skulle lave en musikalsk analyse af (musikalske parametre som: form, hook, rytmik, melodik, harmonik, gimmick og musikekstern: autenticitetsvurdering af kunstneren). Derudover skulle de spille nummeret og præsenterer deres analyse for klassen.
Anvendt materiale:
Primære materialer:
- Pop: teori og analyse (bog af Thomas Hammer m.fl.) 2024 - https://pop.systime.dk/ (Afsnit om rytmik, harmonik, formtyper, autenticitet, hook og gimmick)
- This is pop – Autotune (Netflix.dk)
Analysenumre:
- Groove analyse af rytmik: Er her og Yummy
- Musikanalyse af Dua Lipas: Don’t Start Now (2020) – form, rytmik, hook, harmonik, autenticitet m.m.
- Gruppeopgaver: analyse af Moves Like Jagger, Ukendt Kunstner: København og Emil Stabil og Nikolaj Koppel ”Allered is”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Popanalyse (gruppeaflevering)
|
20-01-2025
|
M1 prøve
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Forløb #16 EKSAMENEMNE - Wienerklassikken
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med Wienerklassikken med særlig fokus på Wolfgang Amadeus Mozarts musikalske værker. Eleverne arbejder med særlige træk fra wienerklassikkens musik, samt kendskab til de forskellige formtyper: Rondo, sonatesatsformen og menuet.
Formål:
- At træne læsning og analyse af orkesterpartitur.
- Analyse af vestlig klassisk musik
- Harmonisk analyse, form analyse og melodisk analyse samt stilhistorisk analysemetode
- Kendskab til Mozarts liv og
- At eleverne får kendskab til udviklingen af komponistens rolle i samfundet - fra ansat hos adlen til fri kunstner(Beethoven)
Indhold:
Igennem arbejdet med forskellige satser vil eleverne træne forskellige former for musikalsk analyse: harmonisk, melodisk, formanalyse etc.
Metoder:
- Funktionel differentiering ift. musikalske analyser med efterfølgende fremlæggelser i matrixgrupper
- Klassedialog og fælles opsamlinger
- Lærerstyrede oplæg om perioden samt om særlige stilistiske træk ved wienerklassikken
Analysenumre:
Analysenumre:
- Eine Kleine Natchmusik af W.A. Mozart (Menuet) 3. sats (menuet)
- Divertimento (D-dur) (Rondo) W. A. Mozart 4. Sats (rondo)
- 1. Sats af Eine Kleine Natchmusik af W. A. Mozart (sonatesatsform)
Evaluering:
- Formativ og summativ evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Popanalyse - Don't Start Now
|
13-02-2025
|
Trommeopgave - M2
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Forløb#17 - Repetition (analyseemner og skriftlig)
Afslutningsvis har dette forløb haft fokus på repetition af de forskellige analyseemner til den mundtlige eksamen. Eleverne har valgt sig på forskellige emner og analysenumre og derefter haft til opgave at læse noter igennem og lav en repetition af vigtigste ting fra forløbet – samt af de forskellige analyser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
M1 - Terminsprøve i skriftlig musik A i pdf:
|
25-03-2025
|
M2 -terminsprøve i skriftlig musik i pdf/musescore
|
25-03-2025
|
Basopgave - M2
|
04-04-2025
|
Rettet M1opgave
|
11-04-2025
|
M2 - Omvendt
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777284422",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777284422",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777284422"
}