Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-MUA-1t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Hold
2022-MUA-1t (
1t-MUA
,
2t-MUA
,
3t-MUA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Musikteori 1.g
Titel 2
Sang, SDS og sammenspil 2 inkl. sangskrivning
Titel 3
Musikteori 2 inkl. skriftlighed
Titel 4
Emne 1: Soulmusikken i 1960'ernes USA
Titel 5
Emne 2: Hitskabelon og streamingpoppen i 2010'erne
Titel 6
Pop/rock-arrangement i 3.g
Titel 7
Mini forløb om Dvorak og From the new World
Titel 8
Emne 3: Wienerklassik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Musikteori 1.g
Grundlæggendemusikteori
Materiale s. 1-23 fra "Teori Kompendium" (jakobmjensen.dk/musikkurser ->Musiklære)
Toner: Alle toner i f- og g-nøgle. Dur- og molskalaer.
Toneart og deres sammenhæng med kvintcirklen
Akkorder: Alle tre- og firklange
Samt hjælp til af bestemmelse af tonearter ved udleveret ark af samme navn.
Funktionsharmonik
Materiale: Udleveret ark: "Kvintcirkelen og akkordanalyse"
Funktioner: T, S, D, parallel, bidominanter
Musikhistorie
Materiale "Undervisningsmateriale til MUSIK C" s. 13-28 om folkemusik og s. 69-80 om populærmusik herunder fokus på hitskabelon og udtryksfelt.
Indhold
Kernestof:
Øvelser » Toner | Musikipedia
Afsnit
Indhold
Læs s. 69-74 i kompendiet (udleveres tirsdag)
Lektie:
RM_Xenia Frederiksen 1_12_2022.pdf
Lektier
Treklange
Medbring kompendiet
Indhold for virtuelt modul
Lektie: Læs side 13-18 i kompendiet (afsnittet om folkemusik)
FolkKunstPop.pdf
Lektie: Læs om blues i kompendiet side 23-26. Kompendiet er vedhæftet til jer der bliver ved med at smide det væk :-)
Lektie: prøv at skrive alle skalaerne op på side 14 i det nye teorikompendium (de få der mangler skal nok få et i dag!)
SR 1.t projektbeskrivelse.docx
Hitlisten BILLBOARD gruppe 1.pdf
1. Talepapir - skabelon.docx
Vi mødes i lokale 51 :)
Elevens logbog STX.
Eric Méndez - Mi guitarra sigue sonando
Inspirationsmateriale til det nye c-niveau (Folkemusik-Kunstmusik-Populærmusik) - Susanne Christensen og Mette Rigtrup.pdf
Teori-kompendium (2).pdf
Vi mødes i lokale 55 :-)
Find tonearten.pdf
Kvintcirkel og funktionsanalyse.pdf
Til de meget hurtige
Medbring teori-kompendium
Læs siderne om funktionsharmonik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sang, SDS og sammenspil 2 inkl. sangskrivning
Enstemmig sang:
Morgensange hver 2. fredag i kantinen.
Flerstemmig sang:
"When You're Around" af Drori-Hansen Furniture (SSAATTB)
"Noways Tires" - James Cleveland (SATB)
"Requiem - Introit" - Karl Jenkins (SATB)
SDS:
Sammenspil:
"Rapper's Delight" af Sugarhill Gang (Gruppe 1 - Uddrag til groove-analyse)
"Vilde Kaniner" af Gnags (Gruppe 2 - Uddrag til groove-analyse)
"Africa" af Toto (Gruppe 3 - Uddrag til groove-analyse)
"I Want It That Way" af Backstreet Boys (Gruppe 4 - Uddrag til groove-analyse)
"Wannabe" af Spice Girls (Gruppe 1)
"Hypotheticals" af Lake Street Dive (Gruppe 2)
"Kun Du" af Mona Moroni (Gruppe 3)
"Venter På Vin" af Balstyrko (Gruppe 4)
Sangskrivning:
Kernestof:
"Sangskrivning - Introduktion (2G 2023)", "Sangskrivning - Kompendium"
- Selvskrevet nummer til Amtets MGP 2023 (Gruppe 1)
- Selvskrevet nummer til Amtets MGP 2023 (Gruppe 2)
- Skriv en blues med inspiration fra "Sweet Home Chicago" - Robert Johnson
Indhold
Kernestof:
Introopgave til Musescore - Yesterday.pdf
Yesterday (node).pdf
MuseScore - Quickguide.pdf
Musescore - Videotutorials.pdf
Trommefil til MuseScore 3
Husk computer :)
Hvor ligger tonerne på klaveret.pdf
Akkordoversigt - Treklange og firklange (dur, mol, dim, aug, 7, maj7).pdf
Flydekor - Voicing (Opgave).mscz
Bastarden (s. 2-5).pdf
Skriv takt 1-7 af "Yesterday" ind i MuseScore med noder, becifring og sangtekst (Dvs. Step 1 - 5 i dokumentet "Introopgave til MuseScore - Yesterday")
Bastarden (s. 6).pdf
Grooveanalyse - Vigtige begreber.pdf
Introopgave til grooveanalyse (mundtligt).pdf
Genlæs siderne om "flydekor" og "flydekor med lifts" i Bastarden s. 1-6. Notér hvis I har nogle spørgsmål til korteknikken eller til Musikaflevering 1 :)
Sangskrivning - Introduktion (2G 2023).pptx
Sangskrivning - Kompendium.pdf
Opgave til det virtuelle modul:
Opgave til det virtuelle modul
Om hvad et "lift" er --> Se punkt 1 om "Overbinding"
M1 hjælp (Akkordlæsning, klaveroversigt og kvintcirkel).pdf
Opgave - 11.07 PM af Dizzy Mizz Lizzy.docx
11.07 PM - Dizzy Mizz Lizzy (Rock score).pdf
Formanalyse (visuel) - Gentagelsestegn og repetition.pdf
Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2023).pdf
EKSTRA OPGAVE - Whispering at the top of my lungs af Tim Christensen.docx
Whispering at the top of my lungs - Tim Christensen (Leadsheet).pdf
Feel Good Inc - Gorillaz (Leadsheet).pdf
Opgave 11.2 - Gennemgangsbas.mscz
Bastarden; sider: 7-9, 33-36, 38-42
Husk computer med MuseScore + hovedtelefoner
Opgave 11.3 - Gennemgangsbas med kromatisk gennemgang.mscz
Trommemønstre i pop-rock.pdf
Læs præsentationen af koncerten på følgende link:
Grooveanalyse - Skema til skriftlig struktur.docx
Genlæs dokumentet "Grooveanalyse - Vigtige begreber" med fokus på følgende: Hvad vil det sige, at et instrument spiller pulsmarkering? Hvad vil det sige, at et instrument spiller er en modrytme?
Grooveskema (Get Down On It).pdf
Grooveskema (Remember the Time).pdf
Grooveanalyse - Skema til skriftlig struktur (eksempel).docx
Jenkins: Requiem - I. Introit
Requiem - Introit (Noder og øvefil).zip
Noways Tired, Ab RG 23.pdf
Noways Tired (Lydfil).mp3
Noways Tired (Original Version).mp3
Opgave 3.1 - Melodirytmefordobling (Tears In Heaven).mscz
Husk computer med MuseScore, hovedtelefoner og Bastardbogen.
M1 hjælp 070223.pdf
Rytmekort (dobbeltsidet).docx
Cubansk salsa - Grooveskemaer.docx
Tag en lille plastic-pose eller beholder med! Så kan I få en 15 små papirsnoder med hjem og bruge som redskab til jeres rytmelæsning :)
Requiem - Introit.mscz
Sweet Home Chicago - Robert Johnson (Lydfil)
Sweet Home Chicago - Robert Johnson (C-dur).pdf
Blues-form, blues-harmonik og blå toner.pdf
Grupper til blues.pdf
Husk instrumenterne! Til Sigurd og Jack.
Google Drive: Soulmusikkens rødder
Padlet: Hvad er "the blues" ifølge førstehåndskilder?
Amazing Grace - Aretha Franklin (node + lydfil).pdf
Soul-kompendium.pdf
Soulmusik og sort identitet 2G 2024.pptx
Musikalske parametre.HEIC
Sydstatssoul og Aretha Franklin - 2G 2024.pptx
Sydstatssoul (s. 23-25) - Arbejdsspørgsmål.docx
Google Drive: Sydstatssoul og Aretha Franklin
Læs s. 1-2 i "Vejledning til musikanalyse" om form. Hvis du ikke var til timen i fredags skal du også læse s. 7-8 i "Soul-kompendium" om de vigtigste blues- og gospeltræk.
Besvar spørgsmål 1 og spørgsmål 2 i dokumentet "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)".
Genlæs s. 3-5 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om instrumenternes roller.
Analyse af sangstil (A-niveau).pdf
Effekter - Forklaret med en hund.jpeg
Læs s. 5-6 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om sangstil, sound og udtryksfelt.
Google Drive: 2T SRO 2024
VIGTIGT: Læs s. 5-6 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om sound og udtryksfelt.
Harmonisk analyse - Opgaver (fra Jakob Jensen).pdf
Rockmusik i tid og rum; sider: 54-56, 59-61, 69
Harmonisk analyse - Kompendium (Rockmusik i tid og rum s. 54-77).pdf
Medbring bogen "Rockmusik i tid og rum"
M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra).docx
Husk jeres harmonik opgaver, som vi lavede i går :)
M1 Eksamen fra 2022 (delvist udfyldt).docx
Husk harmonik opgaverne + læs side 59-61 i "Rockmusik i tid og rum" om funktionsharmonikkens kendetegn.
M2 Pop-rock - Omvendt (2021) (udfyldt).mscz
Opgave til M2 Pop-rock 'Omvendt' (2021).docx
Lav jeres skalaoversigt færdig til i dag (dur og mol skalaer)
Google Meet (link til møderum)
Modulet bliver virtuelt i dag. Jeg sidder i Google Meet klar til at hjælpe (se link på modulet). Aflevér jeres "Genaflevering 3" og jeg fører fravær ud fra det :)
M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra) Rettet.docx
M1 Eksamen fra 2022 (Udfyldt).docx
Husk harmonik opgaverne + genlæs opgaverne, så du kan svare på: Hvad er en vekseldominant? Hvad er en bidominant?
Motown og dets organisation (s. 82-83, 88) - Arbejdsspørgsmål.docx
Soul-kompendium (fra Soul-bogen af Thomas Hammer).pdf
Motown og dets musikalske kendetegn (s. 93-98) - Arbejdsspørgsmål.docx
Artist Development, The Production Line, Quality Control.HEIC
Læs side 82-83 + 88 i "Soul-Kompendium" og besvar arbejdsspørgsmålene om "Motown og dets organisation" (vedhæftet på modulet).
Mød til tiden! Senest kl. 8:10. Vi har meget, som vi skal nå i dag :)
Google Drive: Motown og The Supremes
Sammenspil - 2T (Forår 2024).pdf
oPSAMLING 2T.docx
Uden Forsvar (Kor).mscz
Here_there_and_everywhere.mscz
Medbring Bastarden, computer og høretelefoner
Uden Forsvar (Kor).mxl
Here_there_and_everywhere.mxl
Flydekor til de første 4 takter af Here, There and Everywhere
Alle funktioner | Musikipedia
173603_musikteori1.docx
modalharmonik.html
Foretag en funktionsharmonisk analyse af takt 1-8 af Here, There and Everywhere. (Se bort fra Bm7)
Funktionsharmonisk oversigt med kvintcirkel.pdf
Alle grupper skal udfærdige dokument med akkorder og form noteret!
Lærerens hæfte Evalueringskriterier for skriftlig musik A 2022 tilgaengelig.pdf
Korsvar Mercy.mscz
Opgave 6a ÔÇô Another Brick In The Wall.mscz
Korsvar Danmark.mscz
Medbring bastarden
Øv numre
Melodisk analyse de enkle raad web.html
Ole Sad melodisk analyse.htm
læs s. 30 i bastarden + medbring bastarden
M1-opgave-B1.pptx
M1-opgave-A.pptx
M1-opgave-C (1).pptx
Ole-sad.png
A-B1-Jeg-ser-de-boegelyse-oer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 87
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Musikteori 2 inkl. skriftlighed
Vi arbejder videre med vores musikteori fra 1G for at blive gode til følgende:
Skriftlig musikteori (M1):
Kernestof:
"M1 hjælp (Samlet materiale", "M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra) Rettet"
- Opgave A: Akkordlæsning af treklange og firklange.
- Opgave B1: Funktionsharmonisk analyse.
- Opgave C: Melodisk analyse af becifringsnode.
- Opgave D: Rytmisk analyse af grooveskema.
- Opgave B2: (Gemmes til 3G).
Pop/rock-arrangement i MuseScore (M2):
Kernestof:
Bastarden s. 2-8, 16-18, 32, 33-44 + supplerende kopiark.
- Kor: Flydekor, flydekor med lifts, melodirytmefordobling, melodirytmefordobling med dissonans.
- Bas: Grundrytme, gennemgangsbas, kromatisk gennemgangsbas, forholdet mellem bas og trommer.
- Trommer: Fire typer grooves, beatmarkerende standardrytme, liftet standardrytme, oplæg og dets placeringer, den gode slutning.
Værkanalyse:
Kernestof:
"Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2024)", "Harmonisk analyse - Kompendium (Rockmusik i tid og rum s. 54-77)" + supplerende kopiark om harmonisk analyse.
- Vi laver flere værkanalyser ligesom vi gjorde md SR-projektet om David Bowie og "Alter Egos in Music".
Indhold
Kernestof:
Introopgave til Musescore - Yesterday.pdf
Yesterday (node).pdf
MuseScore - Quickguide.pdf
Musescore - Videotutorials.pdf
Trommefil til MuseScore 3
Husk computer :)
Hvor ligger tonerne på klaveret.pdf
Akkordoversigt - Treklange og firklange (dur, mol, dim, aug, 7, maj7).pdf
Flydekor - Voicing (Opgave).mscz
Bastarden (s. 2-5).pdf
Skriv takt 1-7 af "Yesterday" ind i MuseScore med noder, becifring og sangtekst (Dvs. Step 1 - 5 i dokumentet "Introopgave til MuseScore - Yesterday")
Bastarden (s. 6).pdf
Grooveanalyse - Vigtige begreber.pdf
Introopgave til grooveanalyse (mundtligt).pdf
Genlæs siderne om "flydekor" og "flydekor med lifts" i Bastarden s. 1-6. Notér hvis I har nogle spørgsmål til korteknikken eller til Musikaflevering 1 :)
Sangskrivning - Introduktion (2G 2023).pptx
Sangskrivning - Kompendium.pdf
Opgave til det virtuelle modul:
Opgave til det virtuelle modul
Om hvad et "lift" er --> Se punkt 1 om "Overbinding"
M1 hjælp (Akkordlæsning, klaveroversigt og kvintcirkel).pdf
Opgave - 11.07 PM af Dizzy Mizz Lizzy.docx
11.07 PM - Dizzy Mizz Lizzy (Rock score).pdf
Formanalyse (visuel) - Gentagelsestegn og repetition.pdf
Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2023).pdf
EKSTRA OPGAVE - Whispering at the top of my lungs af Tim Christensen.docx
Whispering at the top of my lungs - Tim Christensen (Leadsheet).pdf
Feel Good Inc - Gorillaz (Leadsheet).pdf
Opgave 11.2 - Gennemgangsbas.mscz
Bastarden; sider: 7-9, 33-36, 38-42
Husk computer med MuseScore + hovedtelefoner
Opgave 11.3 - Gennemgangsbas med kromatisk gennemgang.mscz
Trommemønstre i pop-rock.pdf
Læs præsentationen af koncerten på følgende link:
Grooveanalyse - Skema til skriftlig struktur.docx
Genlæs dokumentet "Grooveanalyse - Vigtige begreber" med fokus på følgende: Hvad vil det sige, at et instrument spiller pulsmarkering? Hvad vil det sige, at et instrument spiller er en modrytme?
Grooveskema (Get Down On It).pdf
Grooveskema (Remember the Time).pdf
Grooveanalyse - Skema til skriftlig struktur (eksempel).docx
Jenkins: Requiem - I. Introit
Requiem - Introit (Noder og øvefil).zip
Noways Tired, Ab RG 23.pdf
Noways Tired (Lydfil).mp3
Noways Tired (Original Version).mp3
Opgave 3.1 - Melodirytmefordobling (Tears In Heaven).mscz
Husk computer med MuseScore, hovedtelefoner og Bastardbogen.
M1 hjælp 070223.pdf
Rytmekort (dobbeltsidet).docx
Cubansk salsa - Grooveskemaer.docx
Tag en lille plastic-pose eller beholder med! Så kan I få en 15 små papirsnoder med hjem og bruge som redskab til jeres rytmelæsning :)
Requiem - Introit.mscz
Sweet Home Chicago - Robert Johnson (Lydfil)
Sweet Home Chicago - Robert Johnson (C-dur).pdf
Blues-form, blues-harmonik og blå toner.pdf
Grupper til blues.pdf
Husk instrumenterne! Til Sigurd og Jack.
Google Drive: Soulmusikkens rødder
Padlet: Hvad er "the blues" ifølge førstehåndskilder?
Amazing Grace - Aretha Franklin (node + lydfil).pdf
Soul-kompendium.pdf
Soulmusik og sort identitet 2G 2024.pptx
Musikalske parametre.HEIC
Sydstatssoul og Aretha Franklin - 2G 2024.pptx
Sydstatssoul (s. 23-25) - Arbejdsspørgsmål.docx
Google Drive: Sydstatssoul og Aretha Franklin
Læs s. 1-2 i "Vejledning til musikanalyse" om form. Hvis du ikke var til timen i fredags skal du også læse s. 7-8 i "Soul-kompendium" om de vigtigste blues- og gospeltræk.
Besvar spørgsmål 1 og spørgsmål 2 i dokumentet "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)".
Genlæs s. 3-5 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om instrumenternes roller.
Analyse af sangstil (A-niveau).pdf
Effekter - Forklaret med en hund.jpeg
Læs s. 5-6 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om sangstil, sound og udtryksfelt.
Google Drive: 2T SRO 2024
VIGTIGT: Læs s. 5-6 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om sound og udtryksfelt.
Harmonisk analyse - Opgaver (fra Jakob Jensen).pdf
Rockmusik i tid og rum; sider: 54-56, 59-61, 69
Harmonisk analyse - Kompendium (Rockmusik i tid og rum s. 54-77).pdf
Medbring bogen "Rockmusik i tid og rum"
M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra).docx
Husk jeres harmonik opgaver, som vi lavede i går :)
M1 Eksamen fra 2022 (delvist udfyldt).docx
Husk harmonik opgaverne + læs side 59-61 i "Rockmusik i tid og rum" om funktionsharmonikkens kendetegn.
M2 Pop-rock - Omvendt (2021) (udfyldt).mscz
Opgave til M2 Pop-rock 'Omvendt' (2021).docx
Lav jeres skalaoversigt færdig til i dag (dur og mol skalaer)
Google Meet (link til møderum)
Modulet bliver virtuelt i dag. Jeg sidder i Google Meet klar til at hjælpe (se link på modulet). Aflevér jeres "Genaflevering 3" og jeg fører fravær ud fra det :)
M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra) Rettet.docx
M1 Eksamen fra 2022 (Udfyldt).docx
Husk harmonik opgaverne + genlæs opgaverne, så du kan svare på: Hvad er en vekseldominant? Hvad er en bidominant?
Motown og dets organisation (s. 82-83, 88) - Arbejdsspørgsmål.docx
Soul-kompendium (fra Soul-bogen af Thomas Hammer).pdf
Motown og dets musikalske kendetegn (s. 93-98) - Arbejdsspørgsmål.docx
Artist Development, The Production Line, Quality Control.HEIC
Læs side 82-83 + 88 i "Soul-Kompendium" og besvar arbejdsspørgsmålene om "Motown og dets organisation" (vedhæftet på modulet).
Mød til tiden! Senest kl. 8:10. Vi har meget, som vi skal nå i dag :)
Google Drive: Motown og The Supremes
Sammenspil - 2T (Forår 2024).pdf
oPSAMLING 2T.docx
Uden Forsvar (Kor).mscz
Here_there_and_everywhere.mscz
Medbring Bastarden, computer og høretelefoner
Uden Forsvar (Kor).mxl
Here_there_and_everywhere.mxl
Flydekor til de første 4 takter af Here, There and Everywhere
Alle funktioner | Musikipedia
173603_musikteori1.docx
modalharmonik.html
Foretag en funktionsharmonisk analyse af takt 1-8 af Here, There and Everywhere. (Se bort fra Bm7)
Funktionsharmonisk oversigt med kvintcirkel.pdf
Alle grupper skal udfærdige dokument med akkorder og form noteret!
Lærerens hæfte Evalueringskriterier for skriftlig musik A 2022 tilgaengelig.pdf
Korsvar Mercy.mscz
Opgave 6a ÔÇô Another Brick In The Wall.mscz
Korsvar Danmark.mscz
Medbring bastarden
Øv numre
Melodisk analyse de enkle raad web.html
Ole Sad melodisk analyse.htm
læs s. 30 i bastarden + medbring bastarden
M1-opgave-B1.pptx
M1-opgave-A.pptx
M1-opgave-C (1).pptx
Ole-sad.png
A-B1-Jeg-ser-de-boegelyse-oer.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Musikaflevering 1
31-08-2023
Genaflevering 1
18-09-2023
Musikaflevering 2
01-11-2023
Genaflevering 2
12-11-2023
Musikaflevering 3
20-12-2023
Genaflevering 3
11-02-2024
Musikaflevering 4
10-03-2024
Here there and everywhere
04-04-2024
Musikaflevering 5 (Breakup)
28-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 87
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Emne 1: Soulmusikken i 1960'ernes USA
Soulmusikkens rødder:
Kernestof:
"Soulmusik og sort identitet - 2G 2024", "Soulkompendium (s. 18-21)", "Blues-form, blues-harmonik og blå toner".
Analyse 1 - "Respect" af Aretha Franklin:
Musikkens kontekst:
Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Soulmusikkens rødder (blues- og gospeltræk) (s. 7-9)
Sydstatssoul-studierne og dets musikalske kendetegn (s. 23-25 + PPT).
Hvordan arbejder sydstatssoul med sort identitet?
Musikanalyse:
Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)", som er tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde blues- og gospeltræk og finde ud af, hvordan "Respect" arbejder med sort identitet.
Kernestof:
"Sydstatssoul og Aretha Franklin - 2G 2024", "Soul-kompendium (s. 7-9, 18-21, 23-25)", "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)", "Vejledning til musikanalyse"
Analyse 2 - "Stop In the Name of Love" af The Supremes:
Musikkens kontekst:
Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Artist Development, The Production Line, Charm School. (90-93 + PPT)
Motown-studiet og dets musikalske kendetegn (s. 88-90, 93-98 + PPT)
Hvordan arbejder motown med identitet (cross-over) (s. 82)?
Musikanalyse:
Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 2 - Stop In the Name of Love (Arbejdsspørgsmål)", som er tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form og finde ud af, hvordan "Stop In the Name of Love" arbejder med en cross-over identitet.
Kernestof:
"Motown og The Supremes - 2G 2024", "Soul-kompendium (s. 18-21, 82, 88-98)", "Analyse 2 - Stop In the Name of Love (Arbejdsspørgsmål)", "Vejledning til musikanalyse"
SRO - Soulmusikken i 1960'ernes USA (Musik A og Engelsk A):
Opgaveformulering:
Hvilken rolle spiller musikken i perioden omkring den amerikanske borgerrettigheds-bevægelse?
Der ønskes en kort redegørelse for 1960'ernes amerikanske borgerrettighedsbevægelse (The Civil Rights Movement) med særligt fokus på bevægelsens metoder og mål.
Herefter ønskes en fokuseret musikalsk analyse af Aretha Franklins "Think" (1968) ELLER Otis Reddings “A Change Is Gonna Come” (1965) og en engelskfaglig analyse og fortolkning af nummerets sangtekst + en anden selvvalgt sangtekst fra perioden.
På baggrund af ovenstående ønskes en vurdering af, hvorledes tekst, musik og billede skaber et samlet udtryk og hvordan det kan bruges som protest.
Kernestof:
"2T SRO Projektbeskrivelse"
Indhold
Kernestof:
Google Drive: Soulmusikkens rødder
Padlet: Hvad er "the blues" ifølge førstehåndskilder?
Husk instrumenterne! Til Sigurd og Jack.
Sweet Home Chicago - Robert Johnson (Lydfil)
Sweet Home Chicago - Robert Johnson (C-dur).pdf
Blues-form, blues-harmonik og blå toner.pdf
Grupper til blues.pdf
Amazing Grace - Aretha Franklin (node + lydfil).pdf
Soul-kompendium.pdf
Soulmusik og sort identitet 2G 2024.pptx
Musikalske parametre.HEIC
Sydstatssoul og Aretha Franklin - 2G 2024.pptx
Sydstatssoul (s. 23-25) - Arbejdsspørgsmål.docx
Google Drive: Sydstatssoul og Aretha Franklin
Læs s. 1-2 i "Vejledning til musikanalyse" om form. Hvis du ikke var til timen i fredags skal du også læse s. 7-8 i "Soul-kompendium" om de vigtigste blues- og gospeltræk.
Besvar spørgsmål 1 og spørgsmål 2 i dokumentet "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)".
Genlæs s. 3-5 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om instrumenternes roller.
Analyse af sangstil (A-niveau).pdf
Effekter - Forklaret med en hund.jpeg
Læs s. 5-6 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om sangstil, sound og udtryksfelt.
Google Drive: 2T SRO 2024
VIGTIGT: Læs s. 5-6 i dokumentet "Vejledning til musikanalyse" om sound og udtryksfelt.
Harmonisk analyse - Opgaver (fra Jakob Jensen).pdf
Rockmusik i tid og rum; sider: 54-56, 59-61, 69
Harmonisk analyse - Kompendium (Rockmusik i tid og rum s. 54-77).pdf
Medbring bogen "Rockmusik i tid og rum"
M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra).docx
Husk jeres harmonik opgaver, som vi lavede i går :)
M1 hjælp 070223.pdf
M1 Eksamen fra 2022 (delvist udfyldt).docx
Husk harmonik opgaverne + læs side 59-61 i "Rockmusik i tid og rum" om funktionsharmonikkens kendetegn.
M2 Pop-rock - Omvendt (2021) (udfyldt).mscz
Opgave til M2 Pop-rock 'Omvendt' (2021).docx
Husk computer med MuseScore, hovedtelefoner og Bastardbogen.
Lav jeres skalaoversigt færdig til i dag (dur og mol skalaer)
Google Meet (link til møderum)
Modulet bliver virtuelt i dag. Jeg sidder i Google Meet klar til at hjælpe (se link på modulet). Aflevér jeres "Genaflevering 3" og jeg fører fravær ud fra det :)
M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra) Rettet.docx
M1 Eksamen fra 2022 (Udfyldt).docx
Husk harmonik opgaverne + genlæs opgaverne, så du kan svare på: Hvad er en vekseldominant? Hvad er en bidominant?
Motown og dets organisation (s. 82-83, 88) - Arbejdsspørgsmål.docx
Soul-kompendium (fra Soul-bogen af Thomas Hammer).pdf
Motown og dets musikalske kendetegn (s. 93-98) - Arbejdsspørgsmål.docx
Artist Development, The Production Line, Quality Control.HEIC
Læs side 82-83 + 88 i "Soul-Kompendium" og besvar arbejdsspørgsmålene om "Motown og dets organisation" (vedhæftet på modulet).
Mød til tiden! Senest kl. 8:10. Vi har meget, som vi skal nå i dag :)
Google Drive: Motown og The Supremes
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Emne 2: Hitskabelon og streamingpoppen i 2010'erne
Forløbets indhold:
Mediet har indflydelse på musikken.
Markedsføring har fokus på kunstnerens image.
Ændring i sangstil for at passe til målgruppe.
Den svenske hitfabrik (Cheiron) og "track and hook"-metoden.
Max Martins tips til at skrive et pophit i 2010'erne.
Hitskabelon, hooks og kunstnerens image.
Modalharmonik og dominantens særstatus.
Låner "droppet" fra EDM-genren.
Forløbets øvelser:
Padlet for at memorere kendetegn for streamingpoppen i 2010'erne.
Analyse af Max Martin produktion (Hitskabelon, hook og kunstnerens image):
"Firework" af Katy Perry (2010)
"Shake it off" af Taylor Swift (2014)
"Can't stop the feeling" af Justin Timberlake (2014)
"Blinding lights" af The Weeknd (2019)
Analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image (Udtryksfelt):
"Uptown Funk" af Bruno Mars (2014)
"Freedom" af Beyoncé (2016)
"Human" af Rag'n'Bone Man (2017)
"Castle on the hill" af Ed Sheeran" (2017)
"Everything I wanted" af Billie Eilish (2019)
Analyse af form, instrumentation og groove, harmonik, sangstil, sound og udtryksfelt (Eksamenstræning):
"Call Me Maybe"
Vejledning til analyse af et streamingpop-hit:
Analysens formål er at argumentere for vores forminddeling - samt om nummeret lever op til hitskabelonens anbefalinger og den markedsføring, som musikselskabet "Cheiron" havde succes med.
Se dokumentet "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne".
Kernestof:
"Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", "Streamingpoppen i 2010'erne (3G 2023)", "Vejledning til modalharmonisk analyse", "Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2024)".
Overstående materiale lavet ud fra "Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121)" af Henrik Marstal, "Rebel & Remix (s. 441-446, 452-460)" af Per R. Nielsen, "Popmusik og modalharmonik (s. 26-35, 71-77)" af Martin Hamann og "Rockmusik i tid og rum "34-43, 81-103, 120-123, 153-167" af Anders Aare m.fl.
Indhold
Kernestof:
Analysér et streamingpop-hit fra 2010%27erne.pdf
PPT Streaming-poppen i 2010%27erne (3G 2024).pdf
Streaming Is Killing Music | Alan Cross | TEDxWinnipeg (youtube.com)
Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121).pdf
Rebel & Remix (s. 441-446, 452-460).pdf
Arbejdsark.pdf
Trinanalyse | Musikipedia
Microsoft Word - Harmonisk-analyse-Oversigt-OpgB2.docx (thomashammer.dk)
Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2023).pdf
Musikteori 1 – Thomas Hammer
Popmusik og modalharmonik (s. 71-77).pdf
M1 opgave B2 - 3 små opgaver.docx
Skala & kirketoneart 2021 (thomashammer.dk)
2022-MUA-1t - Google Drev
PriMus - CallMeMaybe-CarlyRaeJepsen-groove.pri (tartelet.dk)
.Opgave 3.2a - As Long As You Love Me.mscz,
Opgave 3.2a - As Long As You Love Me.mxl
Opgave 8a ÔÇô Take My Breath Away.mscz
Opgave 8b ÔÇô Summer of '69.mscz
Bastarden kapitel 8 s. 28-30
Læs om korsvar i bogen
Opgave 8a ÔÇô Take My Breath Away.mxl
Opgave 8b ÔÇô Summer of %2769.mxl
Analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image 3.t.pdf
Analyse af sangstil.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pop/rock-arrangement i 3.g
Indhold
Kernestof:
191144_musikteori2_opgave_e2.mxl
cphphil_undervisningsmateriale_Melodrama1_2024.pdf
Node - Moldau
Kort introduktion til Antonín Dvořák.pdf
Microsoft Word - Harmonisk-analyse-Oversigt-OpgB2.docx
Den 4. Væg: SÆRAFSNIT: instruktør Christian Lollike om Melodrama #1 (Den 4. Væg x Copenhagen Phil)
Den 4. Væg: SÆRAFSNIT: Komponist Matias Vestergård om Melodrama #1 (Den 4. Væg x Copenhagen Phil)
Opgave 7.1a ÔÇô I Shot The Sheriff.mscz
Læs s. 19-20 i bastarden
Opgave 7.1a ÔÇô I Shot The Sheriff.mxl
Opgave 7.1b ÔÇô Bad Moon D-dur l__sning ms3.mxl
Opgave 7.1b ÔÇô Bad Moon Rising.mscz
Going Home - ANU School of Music Chamber Choir
Going Home arrangement - julekoncert.mscz
Læs s. 21-24 i bastarden
Læs s. 25-27 i Bastarden
Opgave 7.1c ÔÇô Cecilia i D-dur.mscz
Øv på going home stemmer
Musikhistorie AM.ppt
Opgave 13.1 ÔÇô lille opg. med trommeinstr..mscz
Den Vestlige Kulturs Klassiske Musikhistorie.pdf
Læg portræt her
Wienerklassiken.pdf læs og besvar spørgsmål i elevfeedback
Sådan kan du høre det er | Mozart | DR LYD
Musikkens former, papir til eleverne.pdf
Analyse af Menuet
Eine Kleine Nachtmusik k 525 3. sats.pdf
As Far As Love Goes - Full Score.pdf
Google Drev: Login
Menuet-analysemodel-simpel-GJ.pdf
Eine Kleine, 1.sats.pdf
[Free-scores.com]_mozart-wolfgang-amadeus-eine-kleine-nachtmusik-525-1588.pdf
Formanalyse Eine Kleine Nachtmusik 1.docx
Om komponistens rolle og status.pdf
A-B1-C-Mozart-andante (1).docx
Watch Amadeus 1984 Movie Free Online
Eksamenssammenspil - Google Drev
Poprock groove opsummering.html
Arbejdsark 22-4 menuet.docx
Menuet - strygerkvartet nr 17 i Bb-dur K458.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mini forløb om Dvorak og From the new World
Indhold
Kernestof:
cphphil_undervisningsmateriale_Melodrama1_2024.pdf
Node - Moldau
Kort introduktion til Antonín Dvořák.pdf
Microsoft Word - Harmonisk-analyse-Oversigt-OpgB2.docx
Den 4. Væg: SÆRAFSNIT: instruktør Christian Lollike om Melodrama #1 (Den 4. Væg x Copenhagen Phil)
Den 4. Væg: SÆRAFSNIT: Komponist Matias Vestergård om Melodrama #1 (Den 4. Væg x Copenhagen Phil)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Emne 3: Wienerklassik
Overordnet formål
- Overblik over den klassiske musiks historie og kendskab til de forskellige perioders karakteristika
- Særligt kendskab til Wienerklassiken
- Læsning og analyse af vestlig kunstmusik herunder læsning af orkesterpartitur, harmonisk analyse, formanalyse og melodisk analyse.
- indgående kendskab til menuet-formen og analyse her af. Overfladisk gennemgang af sontatesatsform.
- Kendskab til W. A. Mozarts liv og udviklingen af komponistens rolle i samfundet.
I timen er gennemgået:
Eine Kleine Nachtmusik, K. 525, 1. sats (sonatesatsform) og 3. sats (menuet)
Strygerkvartet nr. 17 K. 458 3. sats (menuet)
Indhold
Kernestof:
Musikhistorie AM.ppt
Opgave 13.1 ÔÇô lille opg. med trommeinstr..mscz
Den Vestlige Kulturs Klassiske Musikhistorie.pdf
Læg portræt her
Wienerklassiken.pdf læs og besvar spørgsmål i elevfeedback
Sådan kan du høre det er | Mozart | DR LYD
Musikkens former, papir til eleverne.pdf
Analyse af Menuet
Eine Kleine Nachtmusik k 525 3. sats.pdf
As Far As Love Goes - Full Score.pdf
Google Drev: Login
Menuet-analysemodel-simpel-GJ.pdf
Eine Kleine, 1.sats.pdf
[Free-scores.com]_mozart-wolfgang-amadeus-eine-kleine-nachtmusik-525-1588.pdf
Formanalyse Eine Kleine Nachtmusik 1.docx
Om komponistens rolle og status.pdf
A-B1-C-Mozart-andante (1).docx
Watch Amadeus 1984 Movie Free Online
Eksamenssammenspil - Google Drev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777290868", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777290868", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777290868" }