Holdet 2022-MUA-1t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e)
Hold 2022-MUA-1t (1t-MUA, 2t-MUA, 3t-MUA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori 1.g
Titel 2 Sang, SDS og sammenspil 2 inkl. sangskrivning
Titel 3 Musikteori 2 inkl. skriftlighed
Titel 4 Emne 1: Soulmusikken i 1960'ernes USA
Titel 5 Emne 2: Hitskabelon og streamingpoppen i 2010'erne
Titel 6 Pop/rock-arrangement i 3.g
Titel 7 Mini forløb om Dvorak og From the new World
Titel 8 Emne 3: Wienerklassik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikteori 1.g

Grundlæggendemusikteori
Materiale s. 1-23 fra "Teori Kompendium" (jakobmjensen.dk/musikkurser ->Musiklære)

Toner: Alle toner i f- og g-nøgle. Dur- og molskalaer.

Toneart og deres sammenhæng med kvintcirklen

Akkorder: Alle tre- og firklange

Samt hjælp til af bestemmelse af tonearter ved udleveret ark af samme navn.

Funktionsharmonik
Materiale: Udleveret ark: "Kvintcirkelen og akkordanalyse"

Funktioner: T, S, D, parallel, bidominanter

Musikhistorie
Materiale "Undervisningsmateriale til MUSIK C" s. 13-28 om folkemusik og s. 69-80 om populærmusik herunder fokus på hitskabelon og udtryksfelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sang, SDS og sammenspil 2 inkl. sangskrivning

Enstemmig sang:
Morgensange hver 2. fredag i kantinen.

Flerstemmig sang:
"When You're Around" af Drori-Hansen Furniture (SSAATTB)
"Noways Tires" - James Cleveland (SATB)
"Requiem - Introit" - Karl Jenkins (SATB)

SDS:

Sammenspil:
"Rapper's Delight" af Sugarhill Gang (Gruppe 1 - Uddrag til groove-analyse)
"Vilde Kaniner" af Gnags (Gruppe 2 - Uddrag til groove-analyse)
"Africa" af Toto (Gruppe 3 - Uddrag til groove-analyse)
"I Want It That Way" af Backstreet Boys (Gruppe 4 - Uddrag til groove-analyse)

"Wannabe" af Spice Girls (Gruppe 1)
"Hypotheticals" af Lake Street Dive (Gruppe 2)
"Kun Du" af Mona Moroni (Gruppe 3)
"Venter På Vin" af Balstyrko (Gruppe 4)

Sangskrivning:

Kernestof: "Sangskrivning - Introduktion (2G 2023)", "Sangskrivning - Kompendium"

- Selvskrevet nummer til Amtets MGP 2023 (Gruppe 1)
- Selvskrevet nummer til Amtets MGP 2023 (Gruppe 2)
- Skriv en blues med inspiration fra "Sweet Home Chicago" - Robert Johnson
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Musikteori 2 inkl. skriftlighed

Vi arbejder videre med vores musikteori fra 1G for at blive gode til følgende:

Skriftlig musikteori (M1):

Kernestof: "M1 hjælp (Samlet materiale", "M1 hjælp (Funktionsharmonik ekstra) Rettet"

- Opgave A: Akkordlæsning af treklange og firklange.
- Opgave B1: Funktionsharmonisk analyse.
- Opgave C: Melodisk analyse af becifringsnode.
- Opgave D: Rytmisk analyse af grooveskema.
- Opgave B2: (Gemmes til 3G).

Pop/rock-arrangement i MuseScore (M2):

Kernestof: Bastarden s. 2-8, 16-18, 32, 33-44 + supplerende kopiark.

- Kor: Flydekor, flydekor med lifts, melodirytmefordobling, melodirytmefordobling med dissonans.
- Bas: Grundrytme, gennemgangsbas, kromatisk gennemgangsbas, forholdet mellem bas og trommer.
- Trommer: Fire typer grooves, beatmarkerende standardrytme, liftet standardrytme, oplæg og dets placeringer, den gode slutning.

Værkanalyse:

Kernestof: "Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2024)", "Harmonisk analyse - Kompendium (Rockmusik i tid og rum s. 54-77)" + supplerende kopiark om harmonisk analyse.

- Vi laver flere værkanalyser ligesom vi gjorde md SR-projektet om David Bowie og "Alter Egos in Music".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Musikaflevering 1 31-08-2023
Genaflevering 1 18-09-2023
Musikaflevering 2 01-11-2023
Genaflevering 2 12-11-2023
Musikaflevering 3 20-12-2023
Genaflevering 3 11-02-2024
Musikaflevering 4 10-03-2024
Here there and everywhere 04-04-2024
Musikaflevering 5 (Breakup) 28-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Emne 1: Soulmusikken i 1960'ernes USA

Soulmusikkens rødder:

Kernestof:

"Soulmusik og sort identitet - 2G 2024", "Soulkompendium (s. 18-21)", "Blues-form, blues-harmonik og blå toner".

Analyse 1 - "Respect" af Aretha Franklin:

Musikkens kontekst:

Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Soulmusikkens rødder (blues- og gospeltræk) (s. 7-9)
Sydstatssoul-studierne og dets musikalske kendetegn (s. 23-25 + PPT).
Hvordan arbejder sydstatssoul med sort identitet?

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)", som er tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde blues- og gospeltræk og finde ud af, hvordan "Respect" arbejder med sort identitet.

Kernestof:

"Sydstatssoul og Aretha Franklin - 2G 2024", "Soul-kompendium (s. 7-9, 18-21, 23-25)", "Analyse 1 - Respect (Arbejdsspørgsmål)", "Vejledning til musikanalyse"

Analyse 2 - "Stop In the Name of Love" af The Supremes:

Musikkens kontekst:

Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Artist Development, The Production Line, Charm School. (90-93 + PPT)
Motown-studiet og dets musikalske kendetegn (s. 88-90, 93-98 + PPT)
Hvordan arbejder motown med identitet (cross-over) (s. 82)?

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Analyse 2 - Stop In the Name of Love (Arbejdsspørgsmål)", som er tager udgangspunkt i dokumentet "Vejledning til musikanalyse".

Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form og finde ud af, hvordan "Stop In the Name of Love" arbejder med en cross-over identitet.

Kernestof:

"Motown og The Supremes - 2G 2024", "Soul-kompendium (s. 18-21, 82, 88-98)", "Analyse 2 - Stop In the Name of Love (Arbejdsspørgsmål)", "Vejledning til musikanalyse"

SRO - Soulmusikken i 1960'ernes USA (Musik A og Engelsk A):

Opgaveformulering:

Hvilken rolle spiller musikken i perioden omkring den amerikanske borgerrettigheds-bevægelse?

Der ønskes en kort redegørelse for 1960'ernes amerikanske borgerrettighedsbevægelse (The Civil Rights Movement) med særligt fokus på bevægelsens metoder og mål.

Herefter ønskes en fokuseret musikalsk analyse af Aretha Franklins "Think" (1968) ELLER Otis Reddings “A Change Is Gonna Come” (1965)  og en engelskfaglig analyse og fortolkning af nummerets sangtekst + en anden selvvalgt sangtekst fra perioden.

På baggrund af ovenstående ønskes en vurdering af, hvorledes tekst, musik og billede skaber et samlet udtryk og hvordan det kan bruges som protest.

Kernestof:

"2T SRO Projektbeskrivelse"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Emne 2: Hitskabelon og streamingpoppen i 2010'erne

Forløbets indhold:

Mediet har indflydelse på musikken.
Markedsføring har fokus på kunstnerens image.
Ændring i sangstil for at passe til målgruppe.
Den svenske hitfabrik (Cheiron) og "track and hook"-metoden.
Max Martins tips til at skrive et pophit i 2010'erne.
Hitskabelon, hooks og kunstnerens image.

Modalharmonik og dominantens særstatus.
Låner "droppet" fra EDM-genren.

Forløbets øvelser:

Padlet for at memorere kendetegn for streamingpoppen i 2010'erne.

Analyse af Max Martin produktion (Hitskabelon, hook og kunstnerens image):
"Firework" af Katy Perry (2010)
"Shake it off" af Taylor Swift (2014)
"Can't stop the feeling" af Justin Timberlake (2014)
"Blinding lights" af The Weeknd (2019)

Analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image (Udtryksfelt):
"Uptown Funk" af Bruno Mars (2014)
"Freedom" af Beyoncé (2016)
"Human" af Rag'n'Bone Man (2017)
"Castle on the hill" af Ed Sheeran" (2017)
"Everything I wanted" af Billie Eilish (2019)

Analyse af form, instrumentation og groove, harmonik, sangstil, sound og udtryksfelt (Eksamenstræning):
"Call Me Maybe"

Vejledning til analyse af et streamingpop-hit:

Analysens formål er at argumentere for vores forminddeling - samt om nummeret lever op til hitskabelonens anbefalinger og den markedsføring, som musikselskabet "Cheiron" havde succes med.

Se dokumentet "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne".

Kernestof: "Vejledning til analyse af et streamingpop-hit fra 2010'erne", "Streamingpoppen i 2010'erne (3G 2023)", "Vejledning til modalharmonisk analyse", "Vejledning til musikanalyse (A-niveau 2024)".

Overstående materiale lavet ud fra "Hitskabelonen (s. 85-89, 106-121)" af Henrik Marstal, "Rebel & Remix (s. 441-446, 452-460)" af Per R. Nielsen, "Popmusik og modalharmonik (s. 26-35, 71-77)" af Martin Hamann og "Rockmusik i tid og rum "34-43, 81-103, 120-123, 153-167" af Anders Aare m.fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pop/rock-arrangement i 3.g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Emne 3: Wienerklassik

Overordnet formål
- Overblik over den klassiske musiks historie og kendskab til de forskellige perioders karakteristika
- Særligt kendskab til Wienerklassiken
- Læsning og analyse af vestlig kunstmusik herunder læsning af orkesterpartitur, harmonisk analyse, formanalyse og melodisk analyse.
- indgående kendskab til menuet-formen og analyse her af. Overfladisk gennemgang af sontatesatsform.
- Kendskab til W. A. Mozarts liv og udviklingen af komponistens rolle i samfundet.

I timen er gennemgået:
Eine Kleine Nachtmusik, K. 525, 1. sats (sonatesatsform) og 3. sats (menuet)
Strygerkvartet nr. 17 K. 458 3. sats (menuet)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer