Holdet 2022-SPbA-1g1-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022-SPbA-1g1-1 (2g1-SPbA-1, 3g4-SPbA-1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identidad contrastada
Titel 2 El cuarto misterioso
Titel 3 Eksamenstema: México - desigualdad
Titel 4 Eksamenstema: Las pandillas de América Central
Titel 5 Las dos Españas y los fantasmas del pasado
Titel 6 Eksamenstema: El sexo en proceso

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identidad contrastada


I dette forløb skal vi kigge på Latinamerika set fra de unges perspektiv. Vi tager udgangspunkt i teksterne og har således miniforløb om hvert land. Det bliver et langt overordnet forløb med mange små miniforløb.

Fokus er på at at repetere den basale grammatik fra 1.g samt især at opbygge et brugbart ordforråd. Ift. grammatik skal vi igennem hitverberne (lære formen på de vigtigste verber i nutid på på de regelmæssige og uregelmæssige verber)
Ift. ordforråd vil vi bruge en del quizlet, hvor I skal øve ord som lektier til hver time samt associationsøvelser så de enkelte ord sidder fast. Vi vil også prøve at opbygge en enkelt ordliste i slutningen af hver time.

Vi har også et fokus på mundtlighed. Dvs. at I skal øve jer på at føre små samtaler på spansk ud fra enkle skabeloner og forudbestemt ordforråd. I får også udleveret små flashcard omkring almene emner. Desuden har vi tidspunkter i hver time hvor vi KUN snakker spansk.
I løbet af hele forløbet bliver I MEGET klogere på Latinamerika. Vi kommer til at se både film og  dokumentarer (hvoraf flere er på engelsk) for at opbygge denne viden.

Ift. skriftlighed kommer vi her i starten af 2.g til at arbejde meget med delprøve 1 strukturen som I skal blive fortrolige med for at en god skriftlig karakter. Desuden har I hver især jeres eget elevdokument hvori I laver jeres skriftlige øvelser til hver time. Det er både for at jeg løbende kan følge med I hvad I laver og kan give jer feedback samt for at I har samlet alt jeres arbejde med forløb i ét dokument.

Endelig vil det være min intention at få jer op af stolene og bevæge jer rundt og interagere med jeres holdkammerater, da man både lærer bedre når man bevæger sig fysisk samt gør timerne sjovere. Bevægelse kan foregå på mange måder. det kan være spørgsmål rundt i klassen, WalkN´talk udenfor. oplæsningsstafet eller de nedenstående CL-øvelser.


Der er altså 5 overordnede ting vi fokuserer på i dette forløb:
Basal grammatik
Brugbart ordforråd
Mundtlighed
Viden om Latinamerika
At bevæge sig

Grundbog:
La identidad contrastada

Cooperative learning øvelser:
WalkNTalk
Oplæsnings og nedskrivningsstafet (i hold på 3)
TABU- øvelse
Ponerse en fila (stil jer i en række)
Verbum stafet
At klippe og klistre de svære verber
Menneskebøjning af verber
Svar bazar
osv.

Film/dokumentarer
BBC generation sex
Bogota dokumentar
Maria llena eres de Gracia

Afleveringer (bliver lavet i timen)
Delopgave 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 El cuarto misterioso

Forløbet El Cuarto Misterioso (ECM) er bygget op om episoder i den klassiske latinamerikanske sæbeopera stil. Vi starter med at se hvert afsnit inden vi arbejder med det og slutter timen med at se afsnittet til næste gang. Bogen har det mexicanske samfund som omdrejningspunkt. Vi skal bla. se flere film som viser den mexicanske kultur & samfund indefra (se herunder).

Sproget starter på et niveau hvor alle kan være med men går så relativt hurtigt frem med især grammatikken. Vi gentager en del af grammatikken vi har haft om og kommer så ind på fremtidsformerne, datiderne, andre pronomener og lign.

Det er dog især de personlige interaktioner og beskrivelser af hverdagssituationer på spansk der er i fokus i ECM. På spansk “Comunicación diaria”; Klokken, beskrivelse af tøj og personer, madvarer, transportmidler osv.  Her vil vi bruge enkle modeller til at bygge jeres mundtlighed op.

Film:

Frida (om Frida Kahlos liv)

Afleveringer:
Delprøve 1 “el tiburón” som prøve på klassen
Delprøve 2 - Una carta de Coyoacán
Delpøve 1 - Episodio 14

Præsentationer på klassen:
Frida Kahlos malerier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamenstema: México - desigualdad

Vi arbejder med sociale og kulturelle aspekter i forhold til México. Efter et kort introduktion til Méxicos historie, fokuserede vi på den sociale ulighed i Mexico. Herefter rettede vi fokus på narkokulturen i Mexico og narcocorridos.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
México (preparación) 28-08-2024
Delprøve 2, læserbrev om México 09-09-2024
Delprøve 1 La Coca Colanización 20-09-2024
SER vs. ESTAR 07-10-2024
Delprøve 1 (lavet i modulet) 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamenstema: Las pandillas de América Central

Immigration og bandemiljøer

Gennem film og tekster fokuserer vi på bander i Mellemamerika, herunder hvilke forhold der motiverer unge til at blive en del af miljøet, hvordan miljøet er, og hvilke muligheder man har for at forlade det. Vi havde fokus på El Salvador, hvor eleverne også fik indlbik i landets historie og den nuværende præsident Nayib Bukeles tiltag mod banderne.

Film:
Sin Nombre
La Vida Loca
Entras si quieres, sales si puedes.

Følgende tekster fra websitet Insightcrime:
https://insightcrime.org/es/noticias-crimen-organizado-el-salvador/mara-salvatrucha-ms-13-perfil/

La Cárcel de CECOT
La historia de las pandillas de América central
Los gobiernos y las pandillas
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 La Coca Colanización 08-11-2024
Minlæring 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Las dos Españas y los fantasmas del pasado

Eksamenstema:
Vi undersøger "Las dos Españas" i det politiske landskab op til den spanske borgerkrig. Herefter spoler vi frem til nutiden og ser på, hvordan der fortsat er splittelse i Spanien hvad fortiden angår.

Jesús Nieto: La Guerra Civíl española, en: Tengberg Hansen og Laursen: Galería - 15 imágenes españolas

La lengua de las mariposas (film)
El silencio de otros (film)
Guernica (maleri af Picasso)

Følgende 3 tekster fra bogen España en la calle (s. 62-77)
Fransisco Franco: el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte
Massegrave: Entre cráneos y huesos: "lloro cuando encuentro juguetes"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La Tierra Roja (virtuelt modul) 21-01-2025
Preparación oral 27-01-2025
Guernica: entrega oral 16-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamenstema: El sexo en proceso

Vi undersøger forskellige aspekter af køn og seksualitet i Latinamerika og Spanien og har afslutningsvist fokus på diskussionen om abort i Argentina og katolicismens indflydelse herpå.

Vi læste følgende tekster fra bogen El sexo en proceso:

Los estereotipos de género en América latina (s. 6-12 og 16-20):
Introducción a los estereotipos y al machismo
El micromachismo

Derechos y legislación (s. 40-44)
Introducción a los derechos y la política de igualdad
Un blog: la influencia católica

Arantxa Echevarría: Carmen y Lola (2018)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 Fosas comunes 05-03-2025
TERMINSPRØVE! 28-03-2025
Genaflevering -terminsprøve 24-04-2025
Entrega oral (mundtlig opgave) 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer