Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-SPbA-1g1-1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022-SPbA-1g1-1 (
2g1-SPbA-1
,
3g4-SPbA-1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identidad contrastada
Titel 2
El cuarto misterioso
Titel 3
Eksamenstema: México - desigualdad
Titel 4
Eksamenstema: Las pandillas de América Central
Titel 5
Las dos Españas y los fantasmas del pasado
Titel 6
Eksamenstema: El sexo en proceso
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identidad contrastada
I dette forløb skal vi kigge på Latinamerika set fra de unges perspektiv. Vi tager udgangspunkt i teksterne og har således miniforløb om hvert land. Det bliver et langt overordnet forløb med mange små miniforløb.
Fokus er på at at repetere den basale grammatik fra 1.g samt især at opbygge et brugbart ordforråd. Ift. grammatik skal vi igennem hitverberne (lære formen på de vigtigste verber i nutid på på de regelmæssige og uregelmæssige verber)
Ift. ordforråd vil vi bruge en del quizlet, hvor I skal øve ord som lektier til hver time samt associationsøvelser så de enkelte ord sidder fast. Vi vil også prøve at opbygge en enkelt ordliste i slutningen af hver time.
Vi har også et fokus på mundtlighed. Dvs. at I skal øve jer på at føre små samtaler på spansk ud fra enkle skabeloner og forudbestemt ordforråd. I får også udleveret små flashcard omkring almene emner. Desuden har vi tidspunkter i hver time hvor vi KUN snakker spansk.
I løbet af hele forløbet bliver I MEGET klogere på Latinamerika. Vi kommer til at se både film og dokumentarer (hvoraf flere er på engelsk) for at opbygge denne viden.
Ift. skriftlighed kommer vi her i starten af 2.g til at arbejde meget med delprøve 1 strukturen som I skal blive fortrolige med for at en god skriftlig karakter. Desuden har I hver især jeres eget elevdokument hvori I laver jeres skriftlige øvelser til hver time. Det er både for at jeg løbende kan følge med I hvad I laver og kan give jer feedback samt for at I har samlet alt jeres arbejde med forløb i ét dokument.
Endelig vil det være min intention at få jer op af stolene og bevæge jer rundt og interagere med jeres holdkammerater, da man både lærer bedre når man bevæger sig fysisk samt gør timerne sjovere. Bevægelse kan foregå på mange måder. det kan være spørgsmål rundt i klassen, WalkN´talk udenfor. oplæsningsstafet eller de nedenstående CL-øvelser.
Der er altså 5 overordnede ting vi fokuserer på i dette forløb:
Basal grammatik
Brugbart ordforråd
Mundtlighed
Viden om Latinamerika
At bevæge sig
Grundbog:
La identidad contrastada
Cooperative learning øvelser:
WalkNTalk
Oplæsnings og nedskrivningsstafet (i hold på 3)
TABU- øvelse
Ponerse en fila (stil jer i en række)
Verbum stafet
At klippe og klistre de svære verber
Menneskebøjning af verber
Svar bazar
osv.
Film/dokumentarer
BBC generation sex
Bogota dokumentar
Maria llena eres de Gracia
Afleveringer (bliver lavet i timen)
Delopgave 1
Indhold
Kernestof:
Husk jeres nye bog Identidad Contrastada
Læs grundigt den anden tekst om Mariángeles s. 11-13 (kun øverste afsnit indtil homosexuales)
Sidste modul identificerede i verber fra sidste del af teksten om Mariángeles (fra s.13-15); verberes betydning og personbøjning samt infinitiv formen.
Øv grundigt på Quizlet: https://quizlet.com/75951894/colombia-la-identidad-contrastada-flash-cards/
https://quizlet.com/184338472/mario-de-colombia-flash-cards/
Orddefinitioner fra Mario de Colombia
Ingen lektier
Adverbie muy mucho.docx
Lav øvelse A på s. 31/32 i Identidad Contrastada hvor du indsætter enten muy eller mucho. Skriv også hvorfor du vælger enten det ene eller det andet.
Læs også gerne (frivilligt) følgende artikel om filmen vi så sidst
VIGTIGT I husker jeres beskriver af scenen fra Maria full of grace fra sidste modul! Vi skal have dem skrevet ned så I har beskrivelsen af scenerne fra filmen til eksamenslæsning
Lav opgaven "find antagonismer" færdig på Opgaver til "El país de Héctor: Nicaragua" på drive
Skema til at billedbeskrivelse .docx
Virtuelt modul Minlæring - førnutidI kan se lektien på jeres forside, når I logger på Minlæring. I kan også se lektien på følgende direkte link https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241965
Lav følgende øvelser i “Opgaver til Héctor/ Nicaragua”:
Lav følgende quizlet med gloser fra s. 73-74
Øv så meget der er nødvendigt for at kunne tallene fra 1-100
Lav følgende øvelse på arbejdsarket Nicolás de Chile
Læs grundigt på “fokus på sproget” om problemet med pronominer som subjekt og objekt s. 77-79 i Identidad contrastada. I modulet skal du kunne forklare det til din sidemand…
Til i dag er det en god ide at have læst op på de vigtigste ting i Identidad Contrastada, evt med fokus på landenes geografi og personernes liv. Vi aver en kahoot om alle kapitler i Identidad contrastada (self. ikke kapitel 4) og laver et (forhåbentl
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El cuarto misterioso
Forløbet El Cuarto Misterioso (ECM) er bygget op om episoder i den klassiske latinamerikanske sæbeopera stil. Vi starter med at se hvert afsnit inden vi arbejder med det og slutter timen med at se afsnittet til næste gang. Bogen har det mexicanske samfund som omdrejningspunkt. Vi skal bla. se flere film som viser den mexicanske kultur & samfund indefra (se herunder).
Sproget starter på et niveau hvor alle kan være med men går så relativt hurtigt frem med især grammatikken. Vi gentager en del af grammatikken vi har haft om og kommer så ind på fremtidsformerne, datiderne, andre pronomener og lign.
Det er dog især de personlige interaktioner og beskrivelser af hverdagssituationer på spansk der er i fokus i ECM. På spansk “Comunicación diaria”; Klokken, beskrivelse af tøj og personer, madvarer, transportmidler osv. Her vil vi bruge enkle modeller til at bygge jeres mundtlighed op.
Film:
Frida (om Frida Kahlos liv)
Afleveringer:
Delprøve 1 “el tiburón” som prøve på klassen
Delprøve 2 - Una carta de Coyoacán
Delpøve 1 - Episodio 14
Præsentationer på klassen:
Frida Kahlos malerier
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Læs grundigt og forstå episodio 2. (s. 11-14) I skal op i en pop quiz om afsnit 1 og 2 så det er en god ide at have helt styr på afsnittene.
Øv på bøjningen af ir i præsens (nutid)
I skal være færdige med jeres familietræ, som I præsenterer i starten af modulet. Husk indskriv familiebetegnelser for alle familiemedlemmer samt evt. hvad de laver eller hvor de bor.
Til modulet skal I være færdige med jeres 2 videopræsentation af episodio 7, som vi ser først i modulet :)
Kort lektie: Oversæt de ord I ikke forstår på kassen øverst på s. 91 i øvebogen (abre, barata, blusa osv.)
Kig på den nye aflevering I har for på lectio
Actividades sobre Frida Kahlo con soluciones.docx
Identificer alle verber i præteritum i teksten (kun på s. 48). Hvilke person står de i og hvilke er uregelmæssige. Oversæt dem.
Hvad er indefinitte pronominer (ubestemte stedord) helt overordnet?
Præteritum eller imperfektum?
Forskellen på de to datider set som forgrund.docx
Læs episode 14 grundigt i bogen så du er klar til delprøve 1 som omhandler episoden. Lav gerne opgave 1 + 2 s. 98-99
Du skal kunne forklare klassen reglerne for adjektivets regelmæssige og uregelmæssige gradbøjning i 1 (positiv) 2. (komparativ) samt 3. (superlativ) grad. Se lektier på minlæring. I behøves ikke at lave alle øvelserne. Bare I føler I har styr på det.
Lav og øv grundigt på følgende quizlet
I skal være færdige med opgaverne til imperativ øvelsen fra sidst. Brug minlæring. vedhæftet øvelsen
Øvelse til imperativ - gør som jeg siger.docx
Afsnit
Læs vedhæftede materiale (både uddrag af lærerplanen s. 2 og eksamensteksten på spansk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksamenstema: México - desigualdad
Vi arbejder med sociale og kulturelle aspekter i forhold til México. Efter et kort introduktion til Méxicos historie, fokuserede vi på den sociale ulighed i Mexico. Herefter rettede vi fokus på narkokulturen i Mexico og narcocorridos.
Indhold
Kernestof:
Recuerda el libro Mosaico Mexicano, por favor :)
Vælg 3 spørgsmål på el juego side 9 i Mosaico Mexicano og besvar dem skriftligt på spansk i jeres elevfeedback.
Ejercicio para la clase.
Vores spanskmappe - føj til stjernemarkeret, så du kan finde den i drev
Recuerda el libro Mosaico Mexicano
Historia de México (2).pdf
link til vores spanskmappe
Te coloniso
Titel
Lektie: beslut, om du vil med til Málaga i januar!
¡Pregunta ya!: La imagen de México | UR Play
Forbered dig på at tale om følgende spørgsmål på spansk. Du kan finde gloser s. 17 i Mosaico Mexicano og evt. bruge quizletten
En mi tiempo libre me gusta...
Te Coloniso reggaetón
Usa 15 minutos practicando el vocabulario
Genreskabeloner.pdf
La zona
Kom til tiden, da filmen varer 1 time og 31 minutter!
La Zona - vocabulario
Husk jeres gule skrivehæfte (de der har fået det) (muy importante/importantísimo)
La Zona
Descripción de fotos
Øv jer på ordforrådet til La Zona
Skriv tre sætninger i din elevfeedback, hvor du bruger mindst 3 ord fra quizletten.
Descripción de fotos de La Zona
No hay deberes / Ingen lektier
Kig på disse sætninger om la desigualdad (15 min)
Recuerda el libro Mosaico Mexicano!
Forbered dig på "Contesta a las preguntas", Mosaico Mexicano s. 51.
Latinamerikansk musikfestival - hvis I har tid.
Practica las palabras 15 minutos.
Skriv tre sætninger på spansk i din elevfeedback, hvor du bruger mindst tre af ordene i quizletten
Perifraser
Danish homepage - Danish
Narco Cultura
perifraser
Netflix's Narcos "Spanish Lessons" Case Study
Modalverber.docx
No hay deberes
¿SER o ESTAR?
Recuerda Mosaico Mexicano
Bemærk at lektien med perifraser til i dag er lavet om til miniaflevering til fredag (jf. de mange timers elevtid i 3g)
Fstx242-SPA_A-08082024_TEKST_del2.pdf
Fstx242-SPA_A-08082024_OPGAVER_del2.pdf
Læs resten af teksten s. 84 (Los adolescentes mexicanos quieren ser narcotraficantes y sicarios, según estudio) og forbered dig på at tale om teksten ud fra følgende spørgsmål:
Modalverber
Practica estas palabras para hablar del documental Narco Cultura
Hvis man ikke har set dokumentaren Narco Cultura, er det en god idé at finde ud af, hvad den handler om.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
México (preparación)
28-08-2024
Delprøve 2, læserbrev om México
09-09-2024
Delprøve 1 La Coca Colanización
20-09-2024
SER vs. ESTAR
07-10-2024
Delprøve 1 (lavet i modulet)
10-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksamenstema: Las pandillas de América Central
Immigration og bandemiljøer
Gennem film og tekster fokuserer vi på bander i Mellemamerika, herunder hvilke forhold der motiverer unge til at blive en del af miljøet, hvordan miljøet er, og hvilke muligheder man har for at forlade det. Vi havde fokus på El Salvador, hvor eleverne også fik indlbik i landets historie og den nuværende præsident Nayib Bukeles tiltag mod banderne.
Film:
Sin Nombre
La Vida Loca
Entras si quieres, sales si puedes.
Følgende tekster fra websitet Insightcrime:
https://insightcrime.org/es/noticias-crimen-organizado-el-salvador/mara-salvatrucha-ms-13-perfil/
La Cárcel de CECOT
La historia de las pandillas de América central
Los gobiernos y las pandillas
Indhold
Kernestof:
Hvis man vil til drømmenes land må man tage toget (ea6db8dd).pdf
Ejercicios para Sin Nombre
Upload billedbeskrivelse her
Øv dig på ordforrådet til filmen.
Skriv to sætninger om Willy/Casper og to sætninger om Sayra på spansk i din elevfeedback. Alle fire sætninger skal indeholde mindst et ord fra quizletten
Pointoptælling delprøve 1 Narco Cultura.png
Pronominer - øvelser
A Practicar! Øv dig - mindst 10 minutter på ordforrådet.
Hvor mange ord fra quizletten kan du overføre fra engelsk? Skriv så mange du kan finde i din elevfeedback.
Delprøve 1 lav selv
La Coca Colanización delprøve 1 med god farve.pdf
Evalueringskriterier i spansk
Stills Sin Nombre
Mappe
Lav en kopi og udfyld (til de der ikke har haft samtale med mig)
Slides til kort præsentation
Gruppearbejde om pronominer.docx
No hay deberes
Pronominer
Pronominer / Sin Nombre
Undervisningsevaluering (laves i timen)
Pandillas_artículos
Småord til kapitlet
Læs ordforklaringerne på dansk øverst i dokumentet
La historia de las pandillas
Presentacion de los pronombres españoles
Pronominer på minlæring (hvis I bliver færdige før tid)
Grupperne der havde om possessive pronominer, demonstrative pronominer og subjekts- og præpositionsformer fremlægger og vi laver lidt øvelser.
Entras si quieres y sales si puedes
Hoja de trabajo - entras si quieres
UV-evaluering
Tenéis que leer y entender la introducción del documental arriba (Læs og forstå introduktionen til dokumentaren ovenover i notefeltet.) Vælg de 10 vigtigste nøgleord fra introduktionen og skriv dem ned i din elevfeedback.
Supplerende materiale til spansk i Studieretningsprojektet (SRP) - Spansk - STX | Emu.dk
Filminstruktør dræbt i El Salvador
Practica el vocabulario del tema de las pandillas
Opsamling på UV.docx
Småord på spansk som kan hjælpe tekstlæsningen
Los gobiernos y las pandillas
EL SALVADOR | "No vamos a ser sus lacayos": Bukele ataca a EL PAÍS tras ganar las elecciones
Billedbeskrivelse med SER, ESTAR og TENER
Expresar opinión
Dentro de la CÁRCEL para las MARAS de NAYIB BUKELE : El Salvador | Historias Vivas | Documental HD
Lær bøjningen af ser, estar og tener udenad (hvis du ikke kan dem)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 2 La Coca Colanización
08-11-2024
Minlæring
25-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Las dos Españas y los fantasmas del pasado
Eksamenstema:
Vi undersøger "Las dos Españas" i det politiske landskab op til den spanske borgerkrig. Herefter spoler vi frem til nutiden og ser på, hvordan der fortsat er splittelse i Spanien hvad fortiden angår.
Jesús Nieto: La Guerra Civíl española, en: Tengberg Hansen og Laursen: Galería - 15 imágenes españolas
La lengua de las mariposas (film)
El silencio de otros (film)
Guernica (maleri af Picasso)
Følgende 3 tekster fra bogen España en la calle (s. 62-77)
Fransisco Franco: el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte
Massegrave: Entre cráneos y huesos: "lloro cuando encuentro juguetes"
Indhold
Kernestof:
Den Spanske Borgerkrig - Forløb og fronter 1936-39 - Lex
Upload jeres film her inden modulet, por favor.
La Guerra Civil Española GALERIA farvescannet.pdf
Opret en kopi af dokumentet, gem det på din computer og lav den første øvelse (oversæt gloser)
Arbejdsark - las dos Españas
La Guerra Civil Española GALERIA farvescannet (1).pdf
Documental sobre la guerra civil española.docx
Kom til tiden (kl. 12.00) så vi kan nå at se det hele (1 time og 37 minutter). de 7 minutter får I tilbage en anden dag :)
La lengua de las mariposas Preguntas para trabajar.docx
Øv dig på at kunne svare på følgende spørgsmål til filmen (me gustaría ver un mar de manos)
Picasso's Guernica: Painting a Bombing
Guernica, Picasso,1937
Qué significa el Guernica, la obra maestra de Pablo Picasso
Delprøve 1 el bombardeo de Guernica.docx
El Valle de los Caídos, sin religiosos y la masonería, rehabilitada: las claves de la Ley de Memoria
Læs introduktionen på dansk (s. 62-65) og besvar spørgsmålene i elevfeedback (på dansk)
Vocabulario
Fortidens spøgelser España en la calle (4) (1).pdf
El silencio de otros - Trailer (HD)
El silencio de otros (hoja de trabajo)
Practica el vocabulario
Formulér 4 sætninger i din elevfeedback med ord fra quizletten. I hver sætning skal der være én (og kun én) grammatisk fejl.
Husk at hente bogen El sexo en proceso, som I skal bruge efter ferien.
Delprøve 2 - los fantasmas del pasado
Fortidens spøgelser España en la calle (4) (1) (1).pdf
Vocabulario para el texto sobre fosas comunes
Delprøve 2
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
La Tierra Roja (virtuelt modul)
21-01-2025
Preparación oral
27-01-2025
Guernica: entrega oral
16-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamenstema: El sexo en proceso
Vi undersøger forskellige aspekter af køn og seksualitet i Latinamerika og Spanien og har afslutningsvist fokus på diskussionen om abort i Argentina og katolicismens indflydelse herpå.
Vi læste følgende tekster fra bogen El sexo en proceso:
Los estereotipos de género en América latina (s. 6-12 og 16-20):
Introducción a los estereotipos y al machismo
El micromachismo
Derechos y legislación (s. 40-44)
Introducción a los derechos y la política de igualdad
Un blog: la influencia católica
Arantxa Echevarría: Carmen y Lola (2018)
Indhold
Kernestof:
Palabras desconocidas en el texto y preguntas
Estereotipos de género (1).pdf
Tienes que traer (medbringe) el libro El sexo en proceso
Tjek om du kan bøje disse tre hitverber: decir, saber, pensar
Trabajo con el micromachismo.docx
Samme verber for som sidst - skal kunne bøjes i nutid!
Recuerda el libro El Sexo en Proceso
Minlæring - versión más fácil
Minlæring (más difícil)
Recuerda el Libro El Sexo en Proceso
Forberedelse til terminsprøve
Tareas para la película Carmen y Lola.docx
Overvej mulighederne for et år i Argentina
Hoja de trabajo Carmen y Lola.docx
hitverberne kap 1b (1).pdf
Øv dig på hitverberne!
Minlæring - refleksive verber
Minlæring - verbalperifraser
Minlæring - ser, estar og hay
Minlæring - regelmæssig bøjning i nutid
Skrivedokumenter
Practica los verbos: pasar, poner, quedar, salir. Læs om dem i oversigten og øv deres bøjning.
hitverberne kap 1b (1) (1) (1).pdf
Derechos y legislación (2).pdf
Seguir, ver, venir, volver og tomar.docx
Practicar una foto
Rul ned og læs om betydning og brug af de sidste hitverber: seguir, tomar, venir, ver og volver i pdf'en. Skriv herefter en sætning med hvert verbum i nutid i elevfeedback.
hitverberne kap 1b (1) (2).pdf
Mundtlig eksamen
Prøveeksamen i mundtlig spansk 2025.docx
Recuerda el libro El sexo en proceso
Carta de colombia.pdf
El aborto en proceso
La ola celeste (exposición)
Argentina legaliza el aborto | Así fue el triunfo de la marea verde
Buscar en internet "La Marea Verde" og "La ola celeste" (Argentina). ¿Quiénes son? ¿Qué quieren?. Escribe 4 frases en elevfeedback.
debate
REPASO el sexo en proceso spilleplade.docx
Opiniones diferentes sobre el aborto (Argentina)
Expresar opinión
Husk El sexo en proceso (er der én der har fået min med hjem?? :))
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 2 Fosas comunes
05-03-2025
TERMINSPRØVE!
28-03-2025
Genaflevering -terminsprøve
24-04-2025
Entrega oral (mundtlig opgave)
05-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777399368", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777399368", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777399368" }