Holdet 2022-SPbA-1g1-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022-SPbA-1g1-2 (1g1-SPbA-2, 2g1-SPbA-2, 3g3-SPbA-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem Caminando
Titel 2 Cuba
Titel 3 Día de los muertos
Titel 4 El cuarto  misterioso / jóvenes
Titel 5 Frida Kahlo
Titel 6 Argentina
Titel 7 Chile EKSAMEN
Titel 8 España hoy y antes EKSAMEN
Titel 9 Migración EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem Caminando

Kernestof:

Grundbog: Caminando tekst - og øvebog - systime

Der arbejdes med fokus på gloseindlæring bla via træning i quizlet + kort skriveworkshop : Escribe un poema samt træning via quizlet.

At forstå bearbejdede tekster
Fokus på kommunikation

Verbesystemet - præsens og nær fremtid

Grammatik: verber, substantiver, adjektiver, talord - øvelser i minlæring.dk

Eleverne arbejder med at skrive sammenhængende i deres skriftligheds -portefolio på google drev - øvelser med at præsentere sig selv, personbeskrivelser, at finde vej, deres familie, stamtræ, fritid, hvad de skal lave i somemrferien o.l.

Intro til opgaver der minder om delprøve 1

Supplerende stof:

Intro til Salsa:
Workshop om Salsa
Koncert med cubanske Eric Mendez

Film:

El patron perfecto (Grand i forbindelse med sprogdag i KBH)

A cambio de nada (+ opgave om personer  og tema)

75 ns sider





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Día de los muertos

Intro til Día de los muertos
Faglige mål:
Kulturforståelse

Kernestof:
Træning af personkarkateristik, billedbeskrivelse
glosetræning

Supplerende stof:
"Coco" (film) + arbejdsopgaver
oplæg om día de los muertos og bygning af alter


10 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgave til COCO 03-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El cuarto misterioso / jóvenes


Kernestof:
Forløbet tager udgangspunkt i ungdoms tv-serien "El cuarto misterioso" på 20 episoder der foregår I México - bogen er redigeret af Lise Kierkegaard m.fl (Alinea 2006)

Formål:
Viden om unge i primært Mexico
Om almene kulturelle emner i Mexico (mad, hilsner mm)
At kunne samtale om dagligdagsemner
Biledbeskrivelse

Fokus på gloseindlæring vha. quizlet samt elementær grammatik - repetition fra begynderforløbet
Diftongerende verber, gerundium og datiderne (aspekt)

Supplerende stof:
Film:
"La zona"(Rodrigo Plá, 2007) - træne resume / handlingsgengivelse



45 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Frida Kahlo

Frida Kahlos liv og kunst

Fokus på billedbeskrivelse

Grammatik: datiderne

Grundbog: "Frida kahlo og Diego Riviera" (Havsteen, M mfl. Gyldendal uddannelse 2002) - her læstes korte uddrag af tekster og der blev arbejdet  med billederne

Af "Hvem var Frida Kahlo" (DR)

"Frida" (film af Taymor, 2002)  - kendskab til personlighed fra México

Afsluttende opgave:
Lav en planche om Frida Kaholos liv og kunst

20 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel om Frida Kahlo (250 ord) 08-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argentina


Faglige mål:
Kendskab til problemstillinger i Argentina - diktatur, de forsvundne børn

Kernestof:
Argentina - grundbog "Mundo Hispano"  ((Eva Rosenkilde, Gyldendal 2015) og kapitlet om Argentina: baggrund og interview m Patricio.

intro til Argentina

"Infancia Clandestina" / "Me llamo Ernesto" (film om la guerra sucia i Argentina - ligger på filmstriben)
Intro til los Montoneros og la guerra sucia fra bogen med dialogudskrift "Infancia clandestina "( v. Dorthe Fredsgaard Svendsen, gyldendal 2014)

Tale om tematikker, personer

Supplerende stof:
Duerme negrito(sang, Mercedes Sosa)
"Fodbold er Gud" (dokumentar, DR2, CFU)
- om Javier MIlei - video fra hans præsidentkampagne- brugt som lytteøvelse, hvor de skulle lytte sig frem til en række svar på nogle spørgsmål.


Repetition af verbalformer
Datiderne
Skr. Afl "Una carta de Argentina"


25 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 02-05-2024
Una carta de Argentina/ 175 ord 15-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Chile EKSAMEN


Faglige mål:
Læse og forstå ubearbejdede tekter på spansk om Chile
Deltage i en en samtale og problemstilling om det pågældende emne  - kuppet i Chile  - sætte teksterne ind i forskellige sammenhænge såsom historiske og samfundsmæssige.
Perspektivering til viden om samfundsforhold

Generelt fokus på kuppet i 73. Her introtekst:

Baggrund: Perioden omkring militærkuppet


Salvador Allende blev valgt til præsident i 1970 - han var socialist og ville gøre en ende på imperialismen og dermed udenlandsk indblanding i Chile.

I 1971 nationaliserede han fuldstændigt kobberminerne, de udenlandske selskaber der ejede minerne fik ingen kompensation.

Vejen til socialismen i Chile gik ifølge arbejdere og bønder for langsomt. Der var krise i landet. De velhavende satte deres penge i udenlandske banker, fabriksejere og importører holdt deres varer tilbage, så der kom vareknaphed, dette gjorde de for at modarbejde regeringen og opildne befolkningen. Imidlertid kunne de velhavende købe varer på det sorte marked til en højere pris. Dette blev støttet direkte af CIA, der betalte chilenske lastbilchauffører for ikke at køre varer ud til forretningerne.

Allerede i 1971 så man den første “marcha de caserolas”, hvor husmødre i Santiago gik på gaden og slog på kasseroller i protest mod varemanglen. I de følgende år, var der strejker, uro og kampe i gaderne.

Alt dette skildres i filmen Machuca. Vigtigt er også klasseforskellene. Vi møder den hvide middelklasse men også  efterkommere af de indfødte som lever i slumkvarterer (kaldet mestizer- egentlig en blanding af en indfødt og en spanier)

Kilde: Machuca, Andres Wood, v. Inge Margrethe Clausen, Gyldendal 2006

Kernestof:
Grundbog: Retratos Chilenos (Martinsen m.fl. Systime, 2011)

Følgende tekster fra bogen:
"Dinamarca es mi país - Chile es mi cultura"
"Las casitas del barrio alta" - Victor Jara
"Oda al mar" Pablo Neruda
"Una nueva generación de mente abierta"
"No sabemos adónde va esta sociedad" (kun afsnittet side 113 i bogen)

Film:

"Machuca" (Spillefilm) - set og arbejdet med med fokus på samfundet under Allende og kuppet, samt karakteristikker af Machucca og Gonzalo

No (spillefilm om La campana  NO) - set og arbejdet med, med fokus på fremstillingen af hovedpersonen og det Chilenske samfund under Pinochet - censur:
Intro til filmen:
El 5 de octubre de 1988, (...) se realizó un plebiscito (folkeafstemning) para decidir en las urnas (stemmeurnerne)  si Pinochet seguía o no en el poder por otros ocho años.

La votación estaba contemplada en la Constitución de 1980, redactada  (udarbejdet af) por los ideólogos del gobierno militar vigente (gældende) en Chile desde el golpe de Estado del 11 de septiembre de 1973.

"En la Constitución original de Pinochet él pretendía estar en el poder (ville han være ved magten) 16 años (hasta 1997) y su ministro del Interior le dijo: 'Esto es demasiado, por qué no hacemos un plebiscito al medio (1988)'. (...)

(...)
Sí, significaba que el candidato único del gobierno, es decir Pinochet, se quedaría en el poder hasta 1997, cumpliendo casi 25 años de mandato desde el golpe de Estado.
No implicaba la convocatoria de elecciones presidenciales (indebar udskrivning af præsidentvalg ) y parlamentarias al año siguiente. Es decir, el retorno (tilbagevenden) a la democracia.

Supplerende stof:

El viaje que hizo la BBC a Chile después del golpe contra Allende | BBC Mundo

Elevoplæg om Chile og Chilenernes flugt til DK

Podcast - vælg een af de to her på DR Lyd ved Adam Holm:
Kampen om historien - Pinochets hårde hånd
Bakspejlet "Nu hvisker vinden"

Grammatik:
Datiderne, verbalperifraser


75 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Postal de verano 19-08-2024
Verbalperifraser 02-09-2024
Artículo sobre Chile 01-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 España hoy y antes EKSAMEN

Faglige mål:
At opnå viden om det spanske samfund i nutid og fortid samt perpsektivere.
analysere og fortolke tekster / film
Præsentation på spansk

Et længere forløb om nutid og fortid i Spanien.
Fokus på gadelivet, mad, køn, klima, borgerkrigen, det politiske klima lige nu

DER BLEV ARBEJDET MED FØLGENDE 4 UNDERTEMAER:

1. La vida en la calle, el botellón y la comida (Grundbog: "España en la calle" af Jesper Kloch, Colombus)
Følgende tekster:
"El botellón"  - kernestof
"La vida en un bar y las tapas"  - supplerende stof

2. Normas y géneros - Der blev arbejdet med følgende film: som kernestof

- Todo sobre mi madre (Almodóvar) + delprøve 1 om filmen samt personkarakteristikker
- Camen y Lola + officiel delprøve 1 og 2 om Gitanos

Supplerende stof:
Om La veneno fra begyndersystemet  Ya vamos (ARFAHUI, GAVILAN, FORLAGET COLOMBUS 2022)

3. Cambios climáticos y la situación política
Fokus på regionalt selvstyre (Cataluna) samt klimaudfordringerne
(grundbøger: Espana frontera climática + España en la Calle af K. Kloch, Colombus) - Her læstes følgende tekster som kernestof:
Joan Marc - cambio de mentalidad (en ung aktivist)
¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa."

Supplerende stof:
Om oversvømmelser i Valencia fra 21søndag DR + gloser om clima
tekst fra nettet om klima i Spanien: Efectos del cambio climático en la Península Ibérica
: https://www.wwf.es/?57520/Informe-sobre-los-efectos-del-cambio-climatico-en-la-Peninsula-Iberica

- elevoplæg om de poltiske  partier

4. La guerra civil y la dictadura

Kernestof:

Baggrund og intro til "las dos Espanas"  fra "Galería" (Gyldendal, 1999)  - kopi i drev


"La lengua de las mariposas" (1999) - arbejde med udvalgte scener og mundtlig fremlægggelse for læreren (eks. træning)

Tekst om massegrave som kernestof: Massegrave: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes" (fra España en la calle, Kasper KLoch m.fl , Forlaget Colombus))

Supplerende stof:
Intro og arbejde med "Guernica" Picasso, 1937) - ¿Qué significa el Guernica, la obra maestra de Pablo Picasso? (analyse af værket på Youtube)

"El laberinto del fauno"  (spillefilm af Guillermo del toro fra 2007) fokus på Hovedperson + karakteristik

Om Valle de los Caídos (Deadline ( 19.11.2018 ): https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031811192230

Carteles de la guerra civil - kort billedbeskivelse  + budskab - ark med plakater i drev


Generelt arbejde med følgende grammatik og eksamenstræning:

De to datider
Verbalperifraser
præsens konjunktiv i que-sætninger
billedbeskrivelse
caracterizar una personer

Supplerende stof:
Intro til Málaga :: Sprogrejse til Málaga start januar med sprogskole, flmaencoundervisning og flamencokoncert

Videre træning af eksamensgenrerne
Om brugen af chatgpt til opgaver - hvad kan den? Bruges på skriftlig afl hvis man vil - efterfulgt at stedprøve uden hjælpemidler


150 ns



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Describir fotos 22-10-2024
Carta al director delopgave 19-11-2024
Carta al director version 2 06-12-2024
Delprøve 2 16-12-2024
Diario de Navidad 07-01-2025
Un email a tu profesora 29-01-2025
grammatikopgaver 10-02-2025
Træning terminsprøven DELPR 1 I MODUL 26-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Migración EKSAMEN

Migracción

Faglige mål:
at kunne forholde sig til spansksprogede kulturers særkender, som disse forekommer i en tekst eller i et kulturmøde i såvel i Latinamerika som i Spanien

-sætte tekster ind i historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Kernestof:
Push - og pullfaktorer
Intro om bander
Fokus på emigration fra Latinamerika til USA  og problematikken omkring banderne der overfalder migranter på La Bestia:
Pandillas latinoamericanas y la inmigración

Una de las pandillas más conocidas se llama MS13 (Mara Salvatrucha). Comenzó en El Salvador y se ha extendido a otros países como Honduras, Guatemala y también a los Estados Unidos.

Pandillas como MS13  cometen crímenes. Pueden amenazar a las personas, robar dinero o forzar a los jóvenes a unirse a la pandilla.

Muchos migrantes de El Salvador han sido deportados de Estados Unidos. Cuando regresan a su país, a veces no tienen familia ni trabajo. En algunos casos, se enfrentan a las pandillas, y su vida puede estar en peligro. Por eso, el problema de la migración y las pandillas sigue siendo muy complejo.

"Los invisibles" - documental: https://www.youtube.com/watch?v=M4oP_M81YpY&t=69s dirigido por GAel GArcia Bernal) EPISODE !

https://www.youtube.com/watch?v=s6q13I-O5yI  (dokumentar om La Bestia)
"Sin nombre" (2009, fukunaga, spillefilm - med opgaver a la delprøve 1)

Supplerende stof: Det historiske aspekt kort   i forhold til latinoer i USA

Afsluttet med  perspektivering til Spanien: Hvor kommer migranterne fra i Spanien og hvorfor emmigrerer unge spaniere:

Kernestof:
https://app.minlaering.dk/opgavesaet/40 - delprøve 1 om unge Spaniere der emigrerer)

"Biutiful" (Spillefilm af Iñarritu fra 2010) - set og arbejdet med, med fokus på migranterne i Barcelona og karakteristik af hovedpersonen.

Supplerende stof:
Kort video fra Estudiar om migración i Spanien




50 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøven i spansk 28-03-2025
Opsamling terminsprøven 14-04-2025
Una carta sobre el futuro 23-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer