Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-SPbA-1g1-2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022-SPbA-1g1-2 (
1g1-SPbA-2
,
2g1-SPbA-2
,
3g3-SPbA-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem Caminando
Titel 2
Cuba
Titel 3
Día de los muertos
Titel 4
El cuarto misterioso / jóvenes
Titel 5
Frida Kahlo
Titel 6
Argentina
Titel 7
Chile EKSAMEN
Titel 8
España hoy y antes EKSAMEN
Titel 9
Migración EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem Caminando
Kernestof:
Grundbog: Caminando tekst - og øvebog - systime
Der arbejdes med fokus på gloseindlæring bla via træning i quizlet + kort skriveworkshop : Escribe un poema samt træning via quizlet.
At forstå bearbejdede tekster
Fokus på kommunikation
Verbesystemet - præsens og nær fremtid
Grammatik: verber, substantiver, adjektiver, talord - øvelser i minlæring.dk
Eleverne arbejder med at skrive sammenhængende i deres skriftligheds -portefolio på google drev - øvelser med at præsentere sig selv, personbeskrivelser, at finde vej, deres familie, stamtræ, fritid, hvad de skal lave i somemrferien o.l.
Intro til opgaver der minder om delprøve 1
Supplerende stof:
Intro til Salsa:
Workshop om Salsa
Koncert med cubanske Eric Mendez
Film:
El patron perfecto (Grand i forbindelse med sprogdag i KBH)
A cambio de nada (+ opgave om personer og tema)
75 ns sider
Indhold
Kernestof:
Medbring Caminando bøgerne - og se her jeres makkerskabsgrupper i spansk:
Titel
Øv spørgeordene side 13 i Grundbogen. Øv også bøjning af verberne Ser + hablar i præsens - slå dem evt. op i ordbogen.com (skriv ordet i søgefeltet i spansk-dansk udgaven. Tryk på bøjningsskema; ikonet er en firkant)
Øv tallene: los-numeros-numbers-in-spanish.gif i billede nedenfor + oversæt disse sætninger:
Vi skal lige tale om det her også:
Læs højt (øv udtalen) + oversæt tekst UNIDAD 1c i Caminando Grundbog s. 19 (det er kun 4 en halv linje).
Til brug i modulet:
Øv (igen) bøjningen af hablar, ser og estar. Se nedenfor. Skriv én sætning med hver af af verberne.
Obs: Vi mangler to værter til de elever der kommer fra Spanien i Januar. Nogen der har lyst?
Øv lande og nationaliteter i øvebogen opgave 7 side 10. Du skal få land og nationaltet til at passe. Læs op og øv udtale
Lektie er at bruge 15 min på Duolingo - har alle appen på telefonen? Ellers gør det og brug det:)
Leer otra vez (læs igen) undidad 2a "Entrevista con Eloy" p. 28-29 i grundbogen, læs også på side 30 om det spanske skolesystems opbygning. Husk at I i modulet skulle have lavet spørgsmål 1-5 til Eloyteksten og lagt ind i skriftlighedsdokumentet delt
Øv denne quizlet med familiegloser - jeg ved ikke hvor meget der er åben for at du kan øve - men prøv fx at klikke på "match" i menuen eller lyt til ordene ved at klikke på højtaler ikonet ved hvert ord
los-numeros-numbers-in-spanish.gif
Google Drive: Sign-in
Google Docs: Sign-in
Øv tallene her - måske er der premier
numeros-1-100-spanish-numbers.jpg
BRUG 10 MIN PÅ DUOLINGO HJEMME + LIDT TID PÅ VEDHÆFTEDE QUIZLET (TITEL)
Los días de la semana, los meses y las estaciones del año (ugedage, måneder og årstider) - øv dem side 35 i grundbogen Caminando. Repeter også vejrudtryk som står på samme side.
øv bøjningen i nutid af querer / ie og desear - Find dem evt. i ordbogen.com
øv bøjningen i nutid af querer / ie og desear - Find dem evt. i ordbogen.com. Vi arbejder med næste kapitel i Caminando Grundbog i dag.
Øv spørgeordene her:
Læs om futurum s. 41 nederst i grundbog (egentlig hedder det nærfremtid) - oversæt:
MinlæringAfsnit
Skriv én sætning i nær fremtid om hvad du skal lave onsdag eftermiddag - husk ir (personbøjet) + a + infinitiv.
Repeter om gloser / grammatik lært til capitulo 2: læs (/ øv i grundbogen (den tykke) siderne:
læs og forstå i Caminando grundbogen teksten: unidad 3 a Aurora Aragón de León p. 46-47
Medbring høretelefoner
Øv nutidsbøjning af de regelmæssige verber: hablar, comer, vivir + de uregelmæssige ser, estar og ir - (find dem evt. i ordbogen.com).
Afsnit
Lav opgave 1 i øvebogen - den tynde - det er repetition af adjektiver. Nos vemos
Lav opgave 1 s. 24 i øvebogen - den tynde - det er repetition af adjektiver. Nos vemos
Kig på det familietræ du lavede i sidste spanskmodul og skriv nu en lille tekst til - 5-10 sætninger. Præcis som Luis gør det i øvebogen - den tynde - side 27.
Øv klokken - se i den tykke bog (el libro gordo) p. 53
Til brug i modulet
A2 Verbos reflexivos.html
Lav opgave 1 side 28 i øvebogen -den tynde OG hvis man ikke fik lavet spørgsmålene til unidad 3b i torsdags, laver man også dem i sit skr. doc ELLER lave opgaverne om refleksive verber færdig i minlæring
Lektier: Lær bøjningen af "empezar" + Oversæt og sæt jeres oversættelse af de to sætninger ind i elevfeedback oppe i menuen:
I modulet - indtil jeg er der (nok omkring klokken 11.00) - skal I lave følgende, sid gerne i lokalet og arbejd gerne i par eller små grupper:
Der er 15. min lektie i minlæring om muy / mucho
Minlæring
Eric Méndez - Mi guitarra sigue sonando
Brug 10 min på at øve udtryk m tener i caminando den tykke side 54
minlæring.dk 17 min. opgaver om de refleksive verber. Måske har nogen af jer lavet nogen af opgaverne - det kan I se. Hasta pronto
Kære 1.g Spanskelever!
Brug 10 min på duolingo: I modulet finpudser I ét af de digte I skrev i mandags og vi arbejder med en tekst i caminando.
Semana santa Sevilla, cultura española. Aprender español
ØV tøjgloser i tekstbogen side 39-40 (skal bruges på sprogdagen.
Info om sprogdagen - læs dette ( i link og dét der står her på siden) i god tid inden fredag!
Vi skal til København og se en spansk film, og bagefter gå rundt i Indre By og øve os på vores spanske. Vi mødes kl. 9.00 foran Grand Teatret, Mikkel Bryggers gade 8 i København. Find selv derind (tag fx sammen tog fra Roskilde Station 08.22 mod KBH)
Grupperne:
Øv denne quizlet i første link- og / eller se i bogen side 58 boksen med stedsangivelser
Øv bøjningen af verbet querer side 58 i Grundbogen - den tykke. Lav så opgave 1 + 2 side 33 i øvebogen. Her skal du bruge "querer"
Traduce (oversæt): Roskilde Gymnasium ligger i centrum. Overfor ligger Domkirken. Tæt på er der en park. Stationen er ikke langt væk.
Ingen lektier - nos vemos
Spanish Class - SNL
Descirbir una persona famosa - hvis ikke du skrev din beskrivelse af en berømt person i dit google skr. doc / spansk sidste gang skal du gøre det til i dag - -5-7 sætninger:
Lektie: Brug 15 min på duolingo
Paseo en Roskilde 1gSP – Google My Maps
ELLER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Cuba
Intro til Cubansk musik og historie - Faglige mål: Kulturmøde, kulturforståelse
Kernestof:
Tekster: Capitulo 6 (Caminando, Grundbog, Gyldendal 2009)
"Diario de motocicleta" (spillefilm af Walter Salles, 2004)
supplerende stof:
Sange:
Chan Chan (Buena Vista Social Club)
Film:
Af "Buena vista social club"
10 ns
Indhold
Kernestof:
Escribe 4 frases en el perfecto en español sobre lo que has hecho en las ulitmas semanas (skriv 4 sætninger i førnutid på spansk om, hvad du har lavet de sidste uger ) - førnutid kan man repetere på side 67 i grundbogen
Læs / repeter om gerundium / lang tillægsform på spansk i Grundbogen s. 89 - Hvad betyder "Caminando" egentlig? Oversæt "estamos aprendiendo español"
Til brug i modulet:
Google Drive: Sign-in
Vi starter timen med et repetetionsspil - øv derfor tal + klokken (los números y la hora) side 171-172 i grundbogen OG nutid af uregelmæssige verber s. 183-184
I modulet:
Skriv 1-2 sætninger i elevfeedback om din efterårsferie i førnutid / perfektum: He estado en España y ....
Ibrahim Ferrer & Omara Portuondo - Quizas
Lav videre i det dokument om la familia en Cuba, som I startede på i går. Brug et kvarter på det ca.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Día de los muertos
Intro til Día de los muertos
Faglige mål:
Kulturforståelse
Kernestof:
Træning af personkarkateristik, billedbeskrivelse
glosetræning
Supplerende stof:
"Coco" (film) + arbejdsopgaver
oplæg om día de los muertos og bygning af alter
10 ns
Indhold
Kernestof:
Google Docs: Sign-in
Øv vedhæftede quizlet så vidt muligt. Link 2
Titel
Lektie: tjek de rettelser / kommentarer jeg har lavet til opgaven om COCO i dit skriftlighedsdoc i drev. I modulet træner vi grammatik og billedbeskrivelse fra filmen - va a ser superdivertido
Brug 10-15 min på duolingo
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
opgave til COCO
03-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
El cuarto misterioso / jóvenes
Kernestof:
Forløbet tager udgangspunkt i ungdoms tv-serien "El cuarto misterioso" på 20 episoder der foregår I México - bogen er redigeret af Lise Kierkegaard m.fl (Alinea 2006)
Formål:
Viden om unge i primært Mexico
Om almene kulturelle emner i Mexico (mad, hilsner mm)
At kunne samtale om dagligdagsemner
Biledbeskrivelse
Fokus på gloseindlæring vha. quizlet samt elementær grammatik - repetition fra begynderforløbet
Diftongerende verber, gerundium og datiderne (aspekt)
Supplerende stof:
Film:
"La zona"(Rodrigo Plá, 2007) - træne resume / handlingsgengivelse
45 ns
Indhold
Kernestof:
Brug 10-15 min på duolingo
Responde: ¿Qué personas hemos encontrado (mødt) en episodio uno?
Titel
Øv tallene herunder og lav spørgsmål 1-4 øverst side 82 i bogen EEl cuarto misterioso" -
Øv billedbeskrivelse som lektie her i quizletten:
Ingen lektier
Deberes: ¿Qué vas a hacer en el fin de semana?
Deberes: Opgave 2 s 84 i bogen: besvar spørgsmål til Franciscos familie. SE BREV NEDERST HER OM AT HAVE EN SPANIER BOENDE I JANUAR. SKOLEN MANGLER VÆRTER
Sprogdag d. 5/12 2023
Bliv vært for en spanier og boost dit spansk
I modulet:
Virtuelt - film i st. aud
Lav opgave 1-6 om filmen "Motorcykeldagbog" / "Diario de motcicleta" i vedhæftede (kopier til eget drev).
Traduce:
Evaluación (evaluering - hvad har du lært?) - responde:
Tarea 5A "Comunicación diaria - poner la mesa" p. 87 - øv ordene til du kan dem udenad.
til brug i modulet:
Jeg begynder på individuel evaluering - evt Bingo
Elever der ikke var der i går i første modul bør se episodio 7 af "El Cuarto Misterioso" - her
Mens jeg evaluerer færdig:
Foredraget handler om bander i Latinamerika
FLYTTET TIL MULTISALEN. KOM DIREKTE EFTER 3. MODUL
Lektie er at skrive på afleveringen "Diario de México" (se under opgaver) og evt se de afsnit af El Cuarto Misterioso" du ikke har set, hvis du har været fraværende. Vi har set til og med episodio 7
Traduce (oversæt)
ØV og oversæt GLOSERNE HER:
Traduce (obs. genstandsled):
Oversæt til dansk - sproglige omskrivninger - se i lommetyren side 67:
Google Drive: Sign-in
Traduce al español:
Minlæring
Se afsnit 14 her - el secreto del tio - og vær sikker på, at du forstår, hvad "el secreto del tío" er. (vi så starten af episoden sidste gang). Vi kigger på jeres aflevering til imorgen
Gradbøjning - superlativ: Oversæt (se Lommetyren side 18)
oversæt og øv disse gloser:
Øv præteritum (datid) af
Skriv 3 sætninger om handlingen i filmen La zona - brug nogle af disse gloser:
Tarea (opgave): Caracteriza a tu persona favorita de "El cuarto misterioso" 4-6 sætninger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Frida Kahlo
Frida Kahlos liv og kunst
Fokus på billedbeskrivelse
Grammatik: datiderne
Grundbog: "Frida kahlo og Diego Riviera" (Havsteen, M mfl. Gyldendal uddannelse 2002) - her læstes korte uddrag af tekster og der blev arbejdet med billederne
Af "Hvem var Frida Kahlo" (DR)
"Frida" (film af Taymor, 2002) - kendskab til personlighed fra México
Afsluttende opgave:
Lav en planche om Frida Kaholos liv og kunst
20 ns
Indhold
Kernestof:
Jeg har feriefri - Emilio sætter på og fører fravær
Frida | Official Trailer (HD) - Salma Hayek, Antonio Banderas, Alfred Molina | MIRAMAX
Lektie: Se video om Imperfektum / beskrivende datid her (den datid viikke har gennemgået) - den er meget grundig!): Pretérito Imperfecto Regular (Imperfect - regular verbs)
Leer y entender (læs og forstå - marker datiderne)
Minlæring
Øv datid / imperfektum af Hablar, comer, vivir - find dem evt i ordbogen.com eller Lommetyren.
lektie er at skrive på afleveringen: artiklen om Frida Kahlo som skal afleveres torsdag - Lad være med at bruge nettet. Brug filmen og den øvrige viden I har.
Traduce (oversæt - og bemærk datider + adjektiver):
Læs i Lommetyren om datiderne - repetition: side 52-55. Skriv så en sætning om, hvad du lavede i går. Brug din viden fra gramamtikken og tjek bøjningsform i grammatikken.
Escribe 5 preguntas a Frida Kahlo - ¿Que querría preguntarle? Hvad ville du spørge hende om?
Noter min 10 ord på spansk, som du forbinder med Frida Kahlo
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Artikel om Frida Kahlo (250 ord)
08-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Argentina
Faglige mål:
Kendskab til problemstillinger i Argentina - diktatur, de forsvundne børn
Kernestof:
Argentina - grundbog "Mundo Hispano" ((Eva Rosenkilde, Gyldendal 2015) og kapitlet om Argentina: baggrund og interview m Patricio.
intro til Argentina
"Infancia Clandestina" / "Me llamo Ernesto" (film om la guerra sucia i Argentina - ligger på filmstriben)
Intro til los Montoneros og la guerra sucia fra bogen med dialogudskrift "Infancia clandestina "( v. Dorthe Fredsgaard Svendsen, gyldendal 2014)
Tale om tematikker, personer
Supplerende stof:
Duerme negrito(sang, Mercedes Sosa)
"Fodbold er Gud" (dokumentar, DR2, CFU)
- om Javier MIlei - video fra hans præsidentkampagne- brugt som lytteøvelse, hvor de skulle lytte sig frem til en række svar på nogle spørgsmål.
Repetition af verbalformer
Datiderne
Skr. Afl "Una carta de Argentina"
25 ns
Indhold
Kernestof:
Deberes (lektier): ¿Qué sabes de Argentina?
Argentina
Traduce:
Deberes: arbejd - eller arbejd videre - på opgave 4 i bogen side 34 - 35: billedbeskrivelse af "Cristóbal Colón llega a America Latina".
Mercedes Sosa Duerme Negrito
Deberes: Repetition af personlige pronominer - læs i lommetyren side 27 -29 om pronominer der står som genstandsled og hensynsled.
Til brug i modulet
Deberes: Leer y entender p. 41 en Mundo Hispano ""En la habitación de Patricio" a p. 42 "En el parque".
Til brug i modulet (vi skal i gang med at kigge på diktaturet i Argentina fra 1976-1983, hvor venstreorienterede forsvandt, blev kastet i havet, deres ufødte børn blev taget fra dem og givet til folk tæt på regimet / militærjuntaetn) - vi ser det me
Angående workingholiday i Argentina så læs her:
Titel
Her er et resumé af filmen på spansk - læs og forstå - + se trailer nedenfor:
Hoy no tenéis deberes.
Jeg hedder Ernesto
Deberes: - describe a las personas de la película - gå i dybden med én af dem (dokumentet ligger i en undermappe på drev: "Argentina" - "Tareas Infancia Clandestina"):
Gruppe 1
LÆS OG FORSTÅ så meget som du kan af teksten nedenfor. Brug 20-25 min på det - der er gloser i parentes:
Minlæring
Læs opgaveformuleringen her og gå evt. i gang. I får lidt tid i næste uge til at arbejde med den / lave den færdig. I få rikke tid i dag. (Det er den sidste afl. - skal afleveres næste onsdag).
Skriv på den sidste aflevering - una carta de Argentina. Vi ser en dokumentar i dag om fodbold i Argentina, og I får mere tid til at skrive og spørge
CFU-login
Afslutning:
Du Må Få Min Sofacykel (feat. Morten Remar, Christopher McLaughin & Lene Nørgaard)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1
02-05-2024
Una carta de Argentina/ 175 ord
15-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Chile EKSAMEN
Faglige mål:
Læse og forstå ubearbejdede tekter på spansk om Chile
Deltage i en en samtale og problemstilling om det pågældende emne - kuppet i Chile - sætte teksterne ind i forskellige sammenhænge såsom historiske og samfundsmæssige.
Perspektivering til viden om samfundsforhold
Generelt fokus på kuppet i 73. Her introtekst:
Baggrund: Perioden omkring militærkuppet
Salvador Allende blev valgt til præsident i 1970 - han var socialist og ville gøre en ende på imperialismen og dermed udenlandsk indblanding i Chile.
I 1971 nationaliserede han fuldstændigt kobberminerne, de udenlandske selskaber der ejede minerne fik ingen kompensation.
Vejen til socialismen i Chile gik ifølge arbejdere og bønder for langsomt. Der var krise i landet. De velhavende satte deres penge i udenlandske banker, fabriksejere og importører holdt deres varer tilbage, så der kom vareknaphed, dette gjorde de for at modarbejde regeringen og opildne befolkningen. Imidlertid kunne de velhavende købe varer på det sorte marked til en højere pris. Dette blev støttet direkte af CIA, der betalte chilenske lastbilchauffører for ikke at køre varer ud til forretningerne.
Allerede i 1971 så man den første “marcha de caserolas”, hvor husmødre i Santiago gik på gaden og slog på kasseroller i protest mod varemanglen. I de følgende år, var der strejker, uro og kampe i gaderne.
Alt dette skildres i filmen Machuca. Vigtigt er også klasseforskellene. Vi møder den hvide middelklasse men også efterkommere af de indfødte som lever i slumkvarterer (kaldet mestizer- egentlig en blanding af en indfødt og en spanier)
Kilde: Machuca, Andres Wood, v. Inge Margrethe Clausen, Gyldendal 2006
Kernestof:
Grundbog: Retratos Chilenos (Martinsen m.fl. Systime, 2011)
Følgende tekster fra bogen:
"Dinamarca es mi país - Chile es mi cultura"
"Las casitas del barrio alta" - Victor Jara
"Oda al mar" Pablo Neruda
"Una nueva generación de mente abierta"
"No sabemos adónde va esta sociedad" (kun afsnittet side 113 i bogen)
Film:
"Machuca" (Spillefilm) - set og arbejdet med med fokus på samfundet under Allende og kuppet, samt karakteristikker af Machucca og Gonzalo
No (spillefilm om La campana NO) - set og arbejdet med, med fokus på fremstillingen af hovedpersonen og det Chilenske samfund under Pinochet - censur:
Intro til filmen:
El 5 de octubre de 1988, (...) se realizó un plebiscito (folkeafstemning) para decidir en las urnas (stemmeurnerne) si Pinochet seguía o no en el poder por otros ocho años.
La votación estaba contemplada en la Constitución de 1980, redactada (udarbejdet af) por los ideólogos del gobierno militar vigente (gældende) en Chile desde el golpe de Estado del 11 de septiembre de 1973.
"En la Constitución original de Pinochet él pretendía estar en el poder (ville han være ved magten) 16 años (hasta 1997) y su ministro del Interior le dijo: 'Esto es demasiado, por qué no hacemos un plebiscito al medio (1988)'. (...)
(...)
Sí, significaba que el candidato único del gobierno, es decir Pinochet, se quedaría en el poder hasta 1997, cumpliendo casi 25 años de mandato desde el golpe de Estado.
No implicaba la convocatoria de elecciones presidenciales (indebar udskrivning af præsidentvalg ) y parlamentarias al año siguiente. Es decir, el retorno (tilbagevenden) a la democracia.
Supplerende stof:
El viaje que hizo la BBC a Chile después del golpe contra Allende | BBC Mundo
Elevoplæg om Chile og Chilenernes flugt til DK
Podcast - vælg een af de to her på DR Lyd ved Adam Holm:
Kampen om historien - Pinochets hårde hånd
Bakspejlet "Nu hvisker vinden"
Grammatik:
Datiderne, verbalperifraser
75 ns
Indhold
Kernestof:
Hoy hablamos y jugamos juego de la oca - nos vemos
oversæt:
Afshttps://drive.google.com/drive/folders/1lOwYafgEWC1IBbJ0l5XUSuw8SPxGJBEt?usp=sharingnit
2.C La geografía de Chile | ¡YA VAMOS! - video om chile
Ingen lektie men skriv på afleveringen: un postal de verano!
Oversæt. I sætning 3 skal I nøje overveje aspekt, som man kalder valget mellem præteritum og imperfektum
Plan for MODULERNE i hovedtræk:
Til modulet:
2022-SPbA-2 – Google Drev
El viaje que hizo la BBC a Chile después del golpe contra Allende | BBC Mundo
documental sobre chile
Øv denne quizlet hjemme om el cuerpo som meget som I kan uden I bliver afkrævet noget - een gjorde mig opmærksom på, at de gloser havde I ikke lært.
Verbalperifraser intro og opgaver - se introvideo om verbalperifraser på minlæring - I må gerne læse videre.hvis I magter
Vi hører den anden sang af Victor Jara
Minlæring
Evt
3gSP aflevering perifraser.docx
Chile – Google Drev
Lektie: (lagt ind lidt sent, men prøv om I lige kan bruge 5-10 min på det her:))
?Quién es Pablo Neruda?
Lektier til to moduler: Læs baggrund og lav de to opgaver
Min ven Machuca
Afsnit
Machuca opgaver.docx Arbejd hjemme med opgaver til Machuca en 20 min tid. - i får lige 15 min til at samle op, og så fremlægger hver gruppe for mig. I fik dem i papirform - her er hjælpegloser:
Øv billedbeskrivelse hjemme - vær obs på estar og hay samt kongruens mellem ajektiv og substantiv. SÅ beskriv kort nedenstående billeder - prøv at fortælle lidt om konteksten også, hvis du kan huske den fra filmen - giv fx billedet en titel:
til brug i modulet:
her er en lille lektie om verbalperifraser (igen) - tager 9 min
Een eller to elever må gerne medbringe noget spansksproget musik til på tirsdag, som vi hører: presentación del cantante y la canción
Traducción: På 135 - det sidste afsnit i firkanten øverst "Jge var barn under Pinochets diktatur... (ca 4 linjer)
Lektien til i dag er et afsnit af teksten om en ung, som fortæller om Chile: Leer y entender p 113 (i chilebogen) "No sabemos adónde va esta sociedad" (kun dette afsnit) - vi læser videre i modulet.
Til brug i modulet
Lektien til i dag er et afsnit af teksten om en ung chilener, der fortæller om Chile: Leer y entender p 113 (i chilebogen) "No sabemos adónde va esta sociedad" (kun dette afsnit) - vi læser videre i modulet.
Leer y entender - læs og forstå (oversæt i store træk, så du forstår indholdet):
Til brug i modulet:
Nota 10 palabras claves (nøgleord) para el tema "Chile" - en un papel o en tu móvil. (vi starter modulet med at øve disse nøgleord, som du har skrevet på papir eller din telefon). I får lige to vigtige gloser forærende:
Plan:
Kampen om historien | Pinochets hårde hånd | DR LYD
Bakspejl | Kuppet i Chile 1:3 - Nu hvisker vinden, Allende | DR LYD
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Postal de verano
19-08-2024
Verbalperifraser
02-09-2024
Artículo sobre Chile
01-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
España hoy y antes EKSAMEN
Faglige mål:
At opnå viden om det spanske samfund i nutid og fortid samt perpsektivere.
analysere og fortolke tekster / film
Præsentation på spansk
Et længere forløb om nutid og fortid i Spanien.
Fokus på gadelivet, mad, køn, klima, borgerkrigen, det politiske klima lige nu
DER BLEV ARBEJDET MED FØLGENDE 4 UNDERTEMAER:
1. La vida en la calle, el botellón y la comida (Grundbog: "España en la calle" af Jesper Kloch, Colombus)
Følgende tekster:
"El botellón" - kernestof
"La vida en un bar y las tapas" - supplerende stof
2. Normas y géneros - Der blev arbejdet med følgende film: som kernestof
- Todo sobre mi madre (Almodóvar) + delprøve 1 om filmen samt personkarakteristikker
- Camen y Lola + officiel delprøve 1 og 2 om Gitanos
Supplerende stof:
Om La veneno fra begyndersystemet Ya vamos (ARFAHUI, GAVILAN, FORLAGET COLOMBUS 2022)
3. Cambios climáticos y la situación política
Fokus på regionalt selvstyre (Cataluna) samt klimaudfordringerne
(grundbøger: Espana frontera climática + España en la Calle af K. Kloch, Colombus) - Her læstes følgende tekster som kernestof:
Joan Marc - cambio de mentalidad (en ung aktivist)
¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa."
Supplerende stof:
Om oversvømmelser i Valencia fra 21søndag DR + gloser om clima
tekst fra nettet om klima i Spanien: Efectos del cambio climático en la Península Ibérica
: https://www.wwf.es/?57520/Informe-sobre-los-efectos-del-cambio-climatico-en-la-Peninsula-Iberica
- elevoplæg om de poltiske partier
4. La guerra civil y la dictadura
Kernestof:
Baggrund og intro til "las dos Espanas" fra "Galería" (Gyldendal, 1999) - kopi i drev
"La lengua de las mariposas" (1999) - arbejde med udvalgte scener og mundtlig fremlægggelse for læreren (eks. træning)
Tekst om massegrave som kernestof: Massegrave: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes" (fra España en la calle, Kasper KLoch m.fl , Forlaget Colombus))
Supplerende stof:
Intro og arbejde med "Guernica" Picasso, 1937) - ¿Qué significa el Guernica, la obra maestra de Pablo Picasso? (analyse af værket på Youtube)
"El laberinto del fauno" (spillefilm af Guillermo del toro fra 2007) fokus på Hovedperson + karakteristik
Om Valle de los Caídos (Deadline ( 19.11.2018 ):
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031811192230
Carteles de la guerra civil - kort billedbeskivelse + budskab - ark med plakater i drev
Generelt arbejde med følgende grammatik og eksamenstræning:
De to datider
Verbalperifraser
præsens konjunktiv i que-sætninger
billedbeskrivelse
caracterizar una personer
Supplerende stof:
Intro til Málaga :: Sprogrejse til Málaga start januar med sprogskole, flmaencoundervisning og flamencokoncert
Videre træning af eksamensgenrerne
Om brugen af chatgpt til opgaver - hvad kan den? Bruges på skriftlig afl hvis man vil - efterfulgt at stedprøve uden hjælpemidler
150 ns
Indhold
Kernestof:
Lektie: Brug 15 min på duolingo
Skim den danske tekst i link og beskriv en español billedet nedenunder
La vida en la calle y las tapas
Til brug i modulet:
Artikel om Chile retur
Vi bruger også tid i min læring på repetition af verbalperifraser som I skal bruge i næste aflevering. I har lavet noget af det før.
I arbejder med min læring - brug 60 min på denne delprøve 1 i minlæring uden hjælpemidler
Vi arbejder videre med forløbet om Espana hoy - i dag om tapas y la comida
Øvelser / la comida
Leer y entender sobre El botellón en el enlace aqui (i linket her)
Una película sobre amor, identidad, muerte, mujeres y familias. En 1999 ganó un Oscar a la Mejor Película Extranjera
Notar características de cada persona de la película aqui abajo - eller vælg een af personerne og gå i dybden:
Lektie: Hyg jer med en delprøve 1 til "Todo sobre mi madre" - brug 20 min ca. her link. Vi samler op i modulet
Las personas de todo sobre mi madre
Tareas sobre la familia en Todo sobre mi madre
Konjunktiv i que-sætninger
Describe la foto en el enlace y lee el texto abajo (opgaverne laves i klassen)
Lektie:
Filmen foregår i et nutidigt romamiljø i Spanien: Læs her to tekster om romaerne (tidl: sigøjnere - gitanos) - den første på spansk er fra wikipedia.
CARMEN & LOLA trailer - biografpremiere 1. august
CFU-login
Escribe un breve resúmen de la película - 5-7 sætninger - empieza así (begynd sådan her): La película Carmen y Lola trata de dos chicas gitanas que
Filmen ligger her igen;
.SINOPSIS
Normas , identidad y género – Google Drev
Afsnit
Lektie er evalueringsskema. SKRIV SKRIV.
Noter 7-10 ord på som du forbinder med "el cambio climático" - oversæt til spansk - vi laver en fælles quizlet.
España hoy y antes Tema 2 – Google Drev
Vi starter fælles med lidt samtale - dernæst bliver I delt (der var nemlig mulgihed for 2 lokaler i dag). Øv gerne denne quizlet - den blev lagt lidt sent op. Hvis man er logget ind via google, burde alle gloser være tilgængelige
Titel
Vi repeterer perfektum - førnutid: Find bøjningen af følgende verber i perfektum i ordbogen: ver - hacer - escribir - romper- levantarse - irse
Til brug i modulet
Leemos un texto sobre un jóven acitvista
Lav de første to opgaver i link "Un joven activista" - altså kun de to oversættelsesopgaver før vidoen- måske har nogen lavet dem i mandags. I dag repeterer vi ser+ estar - vær sikker på, at du kan bøje dem i nutid - oversæt så:
Til brug i modulet - adaptive øvelser om ser, estar, hay
Vi bruger i dag 30 min på en håndskrevet udgave af Carta al director uden hjælpemidler. Så læs dine rettelser i drev af den rettede "Carta al director" og memorer (husk!) vigtige ord og formuleringer. Læs også gerne det eksempel på et læserbrev der l
I går hjem og skriver på jeres delprøve 2 om Gitanos
Leer y entender el texto aqui "Cambio de mentalidad"
Supplerende materiale til spansk i Studieretningsprojektet (SRP) - Spansk - STX | Emu.dk
Om SRP med spansk:
Google Drive: Sign-in eksempler på opgaveformuleringer
Læs teksten her i drev. Vi arbejder med Katalonien / Cataluña i dag.
Autonomía en Cataluña - til brug i modulet
Leer y entender el texto aqui (læs og forstå teksten her):
Ingen lektier som sådan - men gå i gang med næste aflevering: en dagbog om din jul / julemåneden. OG hvis nogen har lyst itl at finde musik, vi kan høre, så ser her:
Plan:
Sprogrejse Málaga 2025.docx
Spanish level test
https://www.google.com/search?q=Interjoven+M%C3%A1laga&oq=Interjoven+M%C3%A1laga&aqs=chrome..69i57j46i13i175i199i512i664i670j0i5i13i30l6j0i512i546.3779j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active&ssui=on#lpg=
Visitar la Página oficial de Málaga - leer y entender
Una visita en Málaga
Vi arbejder i dag med Picasso + mundtlige øvelser + preparar nuestro viaje a Málaga
Información práctica
Nyeste version af program Malaga 2025.docx
https://drive.google.com/drive/folders/1H9RHM1b0Viry1NsK0cF1trjhr1jrmflw
Nyeste program
Vi ser jeres film fra Málaga om una cena - I kan lave dem færdige, hvis man er færdig uploader man her:
vi evaluerer turen til Málaga
Minlæring
Se trailer her til filmen - og hvis ikke du var til timen torsdag - så læs intro til borgerkrig i vores mappe:
I vedhæftede link 1 er der en række scener fra filmen "La lengua de las mariposas" - vælg en scene som du vil arbejde med. Man må gerne arbejde parvis. Der er ikke undertekster, men manus er i drev - se andet link. I første omgang vælger I bare en sc
1.La lengua de las mariposas- Escenas pedagógicas
Escenas de La lengua de las mariposas
Nota un poco para cada persona en las fotos en el enlace (link). Det er opvarmningsøvelsen i dag
Jeg hører alle resterende fremlæggelser sobre escenas de La lengua de las mariposas (27 x cirka tre min = 81 min)! Øvrige elever arbejder videre med deres egen eller laver minlæring - gå ind på minlæring og se lektier der er oprettet - ELLER man kan
Piccasso y Guernica - abre el enlace al "drev" (linket til drev) - mira la pintura y entonces ve la presentación de Guernica en el video:
El Laberinto del Fauno # Trailer Español
Resúmen:
Film færdig i lokalet - lav opgaven her:
Piccasso y Guernica - abre el enlace al "drev" (linket til drev) - mira la pintura y entonces ve la presentación de Guernica en el video - altså lyt til den lille gennemgang af maleriet:
I modulet:
Følgende verber bør man have styr på i nutid, førnutid + nær fremtid (ir a + infinitiv) - øv også quizletten nedenunder (bliver du bedt om at logge ind, så log ind med din google - konto):
carteles de la guerra civil.docx
Lektie om imperativ her i minlæring.dk (13 min)
i modulet:
Find verberne i teksten og omskriv teksten til nutid.
OBS:
https://drive.google.com/drive/folders/1L28BZIAsYoDF6EB7x2e20xg78ovWIhfV
Brug ca 10 min på at øve bøjningen af de vigtigste hitverber i præsens og perfektum.
Huskeliste genrer bedømmelse Revideret 2019.docx
Massegrave: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"
Describiendo Una Foto en Español - hay, hace, está...
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Describir fotos
22-10-2024
Carta al director delopgave
19-11-2024
Carta al director version 2
06-12-2024
Delprøve 2
16-12-2024
Diario de Navidad
07-01-2025
Un email a tu profesora
29-01-2025
grammatikopgaver
10-02-2025
Træning terminsprøven DELPR 1 I MODUL
26-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Migración EKSAMEN
Migracción
Faglige mål:
at kunne forholde sig til spansksprogede kulturers særkender, som disse forekommer i en tekst eller i et kulturmøde i såvel i Latinamerika som i Spanien
-sætte tekster ind i historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Kernestof:
Push - og pullfaktorer
Intro om bander
Fokus på emigration fra Latinamerika til USA og problematikken omkring banderne der overfalder migranter på La Bestia:
Pandillas latinoamericanas y la inmigración
Una de las pandillas más conocidas se llama MS13 (Mara Salvatrucha). Comenzó en El Salvador y se ha extendido a otros países como Honduras, Guatemala y también a los Estados Unidos.
Pandillas como MS13 cometen crímenes. Pueden amenazar a las personas, robar dinero o forzar a los jóvenes a unirse a la pandilla.
Muchos migrantes de El Salvador han sido deportados de Estados Unidos. Cuando regresan a su país, a veces no tienen familia ni trabajo. En algunos casos, se enfrentan a las pandillas, y su vida puede estar en peligro. Por eso, el problema de la migración y las pandillas sigue siendo muy complejo.
"Los invisibles" - documental:
https://www.youtube.com/watch?v=M4oP_M81YpY&t=69s
dirigido por GAel GArcia Bernal) EPISODE !
https://www.youtube.com/watch?v=s6q13I-O5yI
(dokumentar om La Bestia)
"Sin nombre" (2009, fukunaga, spillefilm - med opgaver a la delprøve 1)
Supplerende stof: Det historiske aspekt kort i forhold til latinoer i USA
Afsluttet med perspektivering til Spanien: Hvor kommer migranterne fra i Spanien og hvorfor emmigrerer unge spaniere:
Kernestof:
https://app.minlaering.dk/opgavesaet/40
- delprøve 1 om unge Spaniere der emigrerer)
"Biutiful" (Spillefilm af Iñarritu fra 2010) - set og arbejdet med, med fokus på migranterne i Barcelona og karakteristik af hovedpersonen.
Supplerende stof:
Kort video fra Estudiar om migración i Spanien
50 ns
Indhold
Kernestof:
Tjek jeres rettelser til afleveringen om "Empantallados" fra sidst i februar. Retteark til delprøve 2 er uloadet.
OBS:
Vi begynder med at tale om push - og pull faktorer i forbindelse med migration fra Latinamerika til USA: Forstå hvad factores de empuje og factores de atracción er ud fra nedenstående og giv et par eksempler - en español:
Así es el TREN de LA MUERTE en MÉXICO: LA BESTIA
Latinos en EEUU
Leer aqui - intro a las pandillas:
Más info sobre pandillas (frivillig læsning):
Opgaver til Sin nombre - alt ligger her:
hitverber
Lav på afleveringen, så I så vidt muligt kan aflevere den før påskeferien - det er en fejl, at jeg har skrevet den 14.4....for det er ikke meningen, at I skal lave opgaver i ferien. Det er 1 elevtime
Til brug i modulet:
Verbalperifraser:
Minlæring
Øv bøjningen af følgende hitverber i præsens og prætritum - de skal kunnes:
I modulet:
Los Invisibles documental completo - subtitulado
Lav jeres lille opgave fra i torsdags færdig i skr. doc. - afslut den blot, så der både er lidt presentar og comentar af dokumentaren "Los invisibles":
Noter et par sætninger om Uxbal y su vida- el protagonista -skriv dem her på lectio i elevfeedback
Opgaverne i modulet:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøven i spansk
28-03-2025
Opsamling terminsprøven
14-04-2025
Una carta sobre el futuro
23-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777401414", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777401414", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777401414" }