Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-SPbA-1g2-3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022-SPbA-1g2-3 (
2g2-SPbA-3
,
3g4-SPbA-3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando fortsat i 2.g
Titel 2
El Cuarto Misterioso
Titel 3
Eksamensforløb 1: Chile
Titel 4
Eksamensforløb 2: Narcocultura y las consecuencias
Titel 5
Eksamensforløb 3: El sexo en proceso
Titel 6
Eksamensforløb 4: Cuba
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando fortsat i 2.g
Indhold
Kernestof:
Caminando grundbog; sider: 81-82, 87-88, 96
Caminando lydfiler – Google Drev
Quizlet
Vi mødes i Lille Auditorium!!
Lav de udleverede opgaver færdig - læg dem i mit dueslag.
Quizlet: la casa y los muebles
Lektie til i dag: Kig på afleveringen til næste uge, og prøv at komme i gang med at skrive inden i dag.
I dag får i ca. 30 minutter til at færdiggøre jeres aflevering, så I kan sende den afsted. Inden vi gør det, arbejder vi med næste kapitel i Caminando-bogen.
Dagens virtuelle opgave: Grammatisk opsamling på det vi lærte i løbet af 1.g via minlæring.dk
Buenos días, chic@s. Jeg er desværre syg, og må derfor blive hjemme. Der ligger en lille virtuel opgave til jer inde på Classroom.
Ingen lektier
Guantanamera - José Martí
Música Vital - Buena Fé - med oversættelse
I dag behøver du ikke medbringe bøger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El Cuarto Misterioso
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på et nyt forløb i dag. Men medbring ALLESAMMEN jeres Caminando-bøger!!! Allesammen.
El Cuarto Misterioso-mappen (Gem en 'Genvej' på dit eget Google Drev)
Hitverber
Dagens lektie: Terp præsensbøjningerne af hitverberne Ir, Ser og Estar
I næste uge er der fællesforedrag onsdag om De Dødes Dag/El Día de los Muertos. Som optakt til det, skal vi se animationsfilmen Coco på spansk.
Vi ser Coco færdigt, og arbejder lidt med den efterfølgende
Virtuel opgave:
Min datter er desværre blevet syg. Virtuel opgave kommer...
Dagens lektie: Terp præsensbøjningerne af hitverber Venir og Tener
Dagens lektie: Terp præsensbøjningerne af hitverberne Salir og Decir
Jeg er fandme blevet syg!
Virtuel opgave 1: Blandede opgaver på Minlæring (60 minutter)
Virtuel opgave 2: Lav Duolingo i 15 minutter
Dagens hitverber: Poner og Hacer
Dagens hitverber: Pensar og Querer
Dagens hitverber: Poder og Volver
Dagens hitverber: Llevar, Pasar, Quedar, Tomar
Arbejd på jeres mundtlige aflevering
Færdiggør og aflever jeres mundtlige aflevering
Quizlet: Poner la mesa
Lektie: Terp spanske præpositioner i 10 minutter
Dagens virtuelle opgave ligger inde på Classroom
Sørg for at få uploadet jeres 'Mundtlige aflevering' inde på Classroom også!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksamensforløb 1: Chile
Der er fokus på at tilegne sig kendskab til væsentlige forhold i Chiles historie, samfundsforhold og kultur, primært i perioden 1970-1990. Der fokuseres på tre temaer: tiden under Allende, tiden under Pinochet (herunder Victor Jara) og chilenske flygtninge i Danmark, hvor de to første emner har særlig vægt.
Kernestof:
(Tiden under Allende)
Film: Machuca, 2004 (Andrés Wood)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002565/min-ven-machuca
UV-materiale: Machuca, 2006 (Wood & Clausen)
- scene 14 + 15
(Tiden under Pinochet)
Novelle: La Composición (Skármeta, 1980)
Film: No (2012)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001569/no
Victor Jara, kort dokumentar:
https://www.youtube.com/watch?v=0nybX2_mYqg
Victor Jara, sang: El derecho de vivir en paz:
https://www.youtube.com/watch?v=LOCC_s2hupE
(Flygtninge fra Chile i Danmark)
Historier fra Chile - Paula Larrain fortæller (på spansk)
https://www.youtube.com/watch?v=VQJOSoFGXDI&t=
Claudio - i Retratos Chilenos p. 44 (Jacobsen & Martinsen, 2010)
Sekundær litteratur:¨
(Baggrundsviden)
'Nuestra población es casi en su generalidad mestiza' i Retratos Chilenos p. 35 (Jacobsen & Martinsen, 2010)
'Todavia me reconocen por Machuca' i Retratos Chilenos p. 28-32 (Jacobsen & Martinsen, 2010)
"El derecho de vivir en paz" brugt som protestsang i nutidens Chile:
https://www.facebook.com/carla.motto/videos/10219699027481539
Indhold
Kernestof:
Vi går udenfor. Vi mødes foran hovedindgangen
Bienvenidos de vuelta! Velkommen tilbage! Vi bruger den korte tid i dag, på at sige hej til hinanden på spansk, snakke lige om det kommende skoleår, og se lidt på hvad der er sket i den spansktalende verden over sommeren. Jeg glæder mig til at se jer
Så starter vi for alvor. Vi skal snakke lidt om hvad vi har lavet i vores sommerferier, og stille og roligt komme i gang med vores første eksamensforløb, der handler om Chiles historie
Vi starter et nyt forløb op, der handler om Chiles historie
Lektie: Intro til Chileforløb
La Composición; sider: 3-6, 8-21
Vi tager hul på novellen 'La Composición', som I skal læse i til i dag, og som I skal sørge for at have med hver gang, den næste tid.
Læseformål:
Infopapir om sprogrejse til Málaga
Læs denne tekst om Claudio: Dinamarca es mi país - Chile es mi cultura (teksten er kun 2,5-3 sider lang)
I som se filmen færdigt uden mig. Filmen ligger i mit dueslag, så I skal bare lige hente den, se den færdig og lægge filmen tilbage i mit dueslag bagefter. Når filmen er færdig, er modulet færdigt. Husk at rydde op efter jer!
I dag er det Chiles nationaldag! Chi chi chi le le le!
Se hjemmefra: Historier fra Chile - Paula Larrain fortæller
Brug tiden på at lave jeres mundtlige aflevering
Vi samler op på de forskellige undertemaer vi har haft i forløbet, og forbereder fremlæggelser, som vi afholder næste gang
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksamensforløb 2: Narcocultura y las consecuencias
Forløbet tager udgangspunkt i Colombia, hvor vi ser første episode af Narcos og arbejder med karakteristik af Pablo Escobar. Vi ser 'María llena eres de gracia' og arbejder med konsekvenserne for den enkelte colombianer eksemplificeret ved María og de andre "mulas".
Dernæst tager vi udgangspunkt i Mexico og dokumentarfilmen Narco Cultura, hvor vi beskæftiger os med den kontrast som dokumentaren beskriver, mellem voldskulturen i Ciudad Juarez og glorificeringen af "los narcos" gennem Narcocorridos. Vi beskæftiger os ekstensivt med El Chapo og enkelte narcocorridos.
Som afrunding på emnet beskæftiger vi os med 'pandillas' og 'migración' som afledte effekter af (bl.a.) Narcocultura. Dette gøres via dokumentarerne 'Entras si quieres, sales si puedes' og 'The Inviscibles', samt filmen 'Sin Nombre'.
Vi har i forløbet beskæftiget os med følgende materialer:
Kernestof:
Underemne A: Narcocultura en Colombia
Udvalgte scener fra ‘Narcos’ ep. 1 til at portrættere Pablo Escobar
Teksten: 10 años sin Escobar fra bogen 'XXXX'
Side 1:
https://drive.google.com/file/d/1dPbW70uig7Y1phXpCcmw8bb3Ma_ru2HE/view?usp=share_link
Side 2:
https://drive.google.com/file/d/1Sdk9SqD6UuMqjRtBXZ4haIwO0g8MtTM4/view?usp=share_link
Film: María llena eres de gracia (af Joshua Marston, 2004)
Underemne B: Narcocultura en México y en EE.UU
- Dokumentar: Narco Cultura (af Shaul Schwartz, 2013)
- Teksten: Los adolescentes mexicanos quieren ser narcotraficantes y sicarios, según estudio (fra bogen: 'Mosaíco Mexicano')
https://drive.google.com/file/d/1ipKrayp5KbJpgOZ3qxkUexadaK78XskU/view?usp=share_link
Underemne C: Pandillas y migración
- Entras si quieres, sales si puedes (af Yans Felippe Geckler Medina og Malene Rykær, 2011)
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
-The Invisibles, part 1 (af Gael García Bernal and Marc Silver, 2010)
https://www.youtube.com/watch?v=r8WT_ZCUmaY
- Sin Nombre (af Cary Joji Fukunaga, 2013)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2829383600/sin-nombre
Sekundær litteratur:
Tekst: El problema con los carteles de drogas en México
https://docs.google.com/document/d/1Sw6a4ussuWH2c8UI8rFoEnZZnKLXgetAf1P_yNLwZkA/edit?usp=sharing
Tekst: Las pandillas en centroamérica:
https://docs.google.com/document/d/1EbyFUiNnLRWfWicVH8jBvbQaAzx94MirBct7eU04qJE/edit?usp=sharing
Tekst om ‘La coca’:
https://drive.google.com/file/d/1SoIWdvzpt-8db1pNoiQZR_-Bf-2O3_YO/view?usp=sharing
Scene fra ‘Diarios motocicleta’ hvor de stifter bekendtskab med et Inca-ritual, der involverer coca-blade: https://youtu.be/-Te-IZnJItM?t=108
Narcocorridos:
BuKnas de Culiacán: Chapón, Cuerno y Cachucha
https://www.youtube.com/watch?v=ALu_33w3_z4
BuKnas de Culiacán: Armas y billetes
https://www.youtube.com/watch?v=ZonJ-8lLWKI
Info om El Chapo fundet på nettet
La Bestia:
https://en.wikipedia.org/wiki/La_Bestia
Reel fra Instagram: Las Patronas der deler mad ud til migranter på ‘La Bestia’
https://www.instagram.com/reel/CnzRHGiPhiN/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Indhold
Kernestof:
Vi danner nye grupper, lægger sidste hånd på forberedelserne, og fremlægger derefter
I skal se starten af filmen på egen hånd i dag, da jeg er nede og afholde Atletikdag for 2.g'erne. Hent filmen i mit dueslag, og sørg for at lægge den tilbage igen når modulet er slut :-)
Lav oversættelsesopgaven færdig inden i dag
Min datter er blevet syg, så I må desværre se filmen færdig uden mit tilstedevær.
I skal hente filmen I mit dueslag. Se filmen færdig, og læg den tilbage i mit dueslag. Når filmen er slut, er timen slut. God weekend!
Hola. Jeg er desværre blevet syg.
Virtuel opgave:
Læs den udleverede tekst 'Colombia: 10 años sin Escobar' til i dag
Virtuel opgave på minlæring
Min datter er desværre blevet syg. Virtuel opgave kommer senere…
Vi ser dokumentaren færdig (sandsynligvis hele modulet) - men auditorierne er ikke ledige, så det bliver desværre bare i lokalet.
Texto: El problema con los carteles de drogas en México
Jeg er desværre blevet syg. Dagens virtuelle opgave er fysisk, og ligger i mit dueslag. Hent den, lav den, og læg den tilbage. Opgaven er normeret at tage et helt modul at lave. Hjælpemidler er tilladt, men lad nu være med at få dem til at lave det f
El problema con los carteles en México
Texto: Las pandillas en centroamérica
Vi ser 'Sin Nombre' færdig
Medbring det ark, som I fik udleveret sidste gang, hvor I skulle karakteriserer hovedpersonerne fra filmen. Arket skal være udfyldt.
Vi ØVER os på at lave en hel delprøve 1 og og starten af en delprøve 2 i sammenhæng. Dette skal altså ses som træning, og IKKE som en test.
Husk snacks og kaffe!! - I skal sidde ned i LANG tid
Øv farverne på spansk til i dag (5 min)
Træn de diftongerende verbers bøjninger i præsens (8 min)
Træn verbet GUSTAR og andre der opfører sig på samme måde (10 min)
I dag i gangsættes slutspurten i den store DUOLINGO-konkurrence!!! Flest XP i perioden 26/11-19/12 vinder kalorier!!!!!
I skal lave film på spansk. Vi slutter timen af med at se jeres mesterværker
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensforløb 3: El sexo en proceso
Et forløb med udgangspunkt i bogen 'El sexo en proceso'. Forløbet spænder sig over to skoleår, og beskæftiger sig med "Machismo", seksualitet og kønsroller og -stereotyper.
Kernestof:
Underemne A: El machismo
- Tekst: El machismo (Mosaíco Mexicano, s. 98)
https://drive.google.com/file/d/1N9LhbVDPnyXW_ikrx_JoGzHTO0xYD1Xm/view?usp=sharing
- Tekst: La violencia contra las mujeres (Mosaíco Mexicano, s. ??)
https://drive.google.com/file/d/1NsRg6whEag04M0-sKKFQ--1cs7__ycIM/view?usp=sharing
- Sang: Las Ebrias af BuKnas de Culiacán
https://docs.google.com/document/d/12126sSMQnpRsGofsoV0SO9ByJJDXqahqZ_hnECndJxc/edit?usp=sharing
- Sang: Un violador en tu camino
https://docs.google.com/document/d/1K7A1ZSEAUsc-J67zq-uABhFRm8LQvcHBuXe8bJLrnec/edit?usp=sharing
Tekst: Activista, periodista y feminista - una mujer con muchas caras (El sexo en proceso, s. 27-29)
Underemne B: Los estereotipos de género
- Tekst: Introducción a los estereotipos y al machismo (El sexo en proceso, s. 6-7)
- Film: Carmen y Lola (af Arantxa Echevarría, 2019)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005171/carmen-lola
Underemne C: El género en proceso
Tekst: Introducción al género en proceso (El sexo en proceso, s. 63-64)
Tekst: Colombia, un país peligroso para una mujer trans (El sexo en proceso, s. 66-67)
Tekst: Diario de Sara (El sexo en proceso, s. 72-73)
Tekst: Ícono de la LGBT+ (El sexo en proceso, s. 76-77)
Serie: Veneno, episodio 1 (af Javier Ambrossi and Javier Calvo, 2020)
https://play.max.com/video/watch/a03ddafd-a74f-4559-8397-08e92d270419/e3df8908-d1f6-4b5b-a778-824ba6e0c1dc
Film: Todo sobre mi madre (af Pedro Almodóvar, 1999)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2488364700/alt-om-min-mor
Sekundær litteratur:
Tekst: La Movida Madrileña y la libertad en España después de la dictadura de Franco
https://docs.google.com/document/d/1-PhbYq3oQFCxFVyausqN3rVIqb-k2K0GraqOt_5sA24/edit?usp=sharing
Tekst: La mujer y el hombre mexicanos (Mosaíco Mexicano, s. 97)
https://drive.google.com/file/d/1NMIyH_vgODD5dPuyZ71iIFByAOdRGCV1/view?usp=sharing
Tekst: Mexico City erklærer undtagelsestilstand over vold mod kvinder (DR, 2019)
https://drive.google.com/file/d/17v_3ZhmVMaBXRFqr-6_diJZzu_L9TTON/view?usp=sharing
Tekst: Cuatro experiencias con el machismo (fra Mosaíco Mexicano):
1)
https://drive.google.com/file/d/1NmNX1zHnlaD5yYxOGvtWgndeggazAfhP/view?usp=sharing
2)
https://drive.google.com/file/d/1No3_R3ccIdGQILisuYhRS13i1jHbKtaR/view?usp=sharing
3)
https://drive.google.com/file/d/1NpU4ZVgEbJV3FN8mvFt2hsLJU0ztIqRY/view?usp=sharing
4)
https://drive.google.com/file/d/1NpdhNr8AXparbh5zGTS_M8HI3G5akmIp/view?usp=sharing
Film: #SeAcabó: Diario de las campeonas (af Joanna Pardos, 2024)
https://www.netflix.com/watch/81737633?trackId=268410292&tctx=0%2C0%2C224e6722-62d1-4b01-9dee-50c7aee843c2-361790083%2C224e6722-62d1-4b01-9dee-50c7aee843c2-361790083%7C2%2C%2C%2C%2C%2C%2CVideo%3A81737633%2CdetailsPagePlayButton
Reportage: DR Horisont: Det kvindelige tæskehold fra La Paz (2023)
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-det-kvindelige-taeskehold-fra-la-paz_413126
Indhold
Kernestof:
Vi fejrer det nye års komme sammen på spansk manér. Herefter snakker vi lidt om vores ferier på spansk. Til sidst kigger vi på værelsesfordelingen til vores Málagatur, og kigger lige programmet igennem.
Nyeste program
Læs om 'Violencia contra las mujeres'
Læs om "Undtagelsestilstand i Mexico City..."
Virtuel opgave: Læs og besvar spørgsmål til teksten på s. 27-29 i ' El sexo en proceso'
Dagens opgave inde på Minlæring
Vi samler op på filmen ‘Carmen y Lola’
Vi holder kort pause i dag! Undervisning fra 12.00-13.30.
Quizlet med gloser til teksten
El sexo en proceso; sider: 63-64
Vi holder kort pause, og starter kl. 12.00
Estoy enfermo - jeg er desværre blevet syg.
Un poco de historia: La Movida Madrileña y la libertad en España después de la dictadura
Vi ser filmen færdigt, og arbejder lidt med den
Vi skal se en dokumentar i dag
Vi ser dokumentaren færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamensforløb 4: Cuba
Der er fokus på at tilegne sig kendskab til væsentlige forhold omkring Cubas samfundsforhold og kultur. For bedre at forstå dette, arbejdes der også med Cubas historie i overordnede træk. Den historiske viden bruges mest som forforståelse for situationen på Cuba.
Fokus er særligt på samfundsforhold og at arbejde med elevernes interkulturelle kompetencer gennem diskussion af og refleksion over cubaneres og egne forhold.
Kernestof:
(La revolución y sus consecuencias)
La religión - La educación - La salud - La igualdad - La homosexualidad, i CUBA - la lucha cubana (Holmgaard, 2015) p. 11-12
Un jubilado cuenta de su vida, i CUBA - la lucha cubana (Holmgaard, 2015) p. 20-21
Skriftlig opgave: Miguel el Cubano - Delprøve 1 & 2
https://drive.google.com/file/d/1RgH-9nNywZ0-gaPiRysLutGIsdcwD3ct/view?usp=sharing
(Los jóvenes cubanos)
La vida como joven en Cuba, i CUBA - la lucha cubana (Holmgaard, 2015) p. 24 -25
Pregunta YA: La familia en Cuba
https://absalon.mitcfu.dk/TV0000106882
Pregunta YA: La escuela en Cuba
https://absalon.mitcfu.dk/TV0000100019
Film: Habana Blues (2005)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2722175000/habana-blues
Sekundær litteratur:
(La historia hasta la revolución)
La historia, i CUBA - la lucha cubana (Holmgaard, 2015) p. 5
La revolución en 1959 - La invasión de Bahía de Cochinos, i CUBA - la lucha cubana (Holmgaard, 2015) p. 9
Musik:
José Martí - Guantanamera
Silvio Rodriguez - Ojalá (fokus på konjunktiv)
Orishas - Represent
Chocolate - Guachineo
Cimafunk - Me Voy
La Colmenita - Somos Cubanos (Homenaje a Los Van Van)
https://www.youtube.com/watch?v=nfBUbliBpro
Disclaimer:
Vi har IKKE beskæftiget os med Cuba nu til dags, og vi har ikke arbejdet med 'La Libreta'
Indhold
Kernestof:
Dagens virtuelle opgave ligger på Minlæring
Vamos Argentina er en organisation, der hjælper danskere med at komme til Argentina og arbejde frivilligt, praktikophold, sprogskole, m.m.
Cuba- La Lucha Cubana; sider: 11-12, 20-21
Anny Holmgaard, Forlaget EA
LÆS LEKTIEN TIL I GÅR!!
Mette (MT) kommer og sætter filmen på. Jeg er desværre blevet syg.
Vi holder kort pause (mit frokostmøde er aflyst)
Vi samler op på CHILE-forløbet i dag
Jeg anbefaler på det kraftigste, at I dukker op i dag - selvom normen er blevet det modsatte. Det kunne jo være, at nogle af jer skal til mundtlig eksamen i spansk lige om lidt ;-)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777404111", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777404111", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777404111" }