Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-SPbA-1g2-4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022-SPbA-1g2-4 (
2g2-SPbA-4
,
3g4-SPbA-4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem fortsat, Caminando
Titel 2
Jóvenes en América Latina
Titel 3
Colombia y narcotráfico
Titel 4
España - comida, cultura y fiestas
Titel 5
Eksamensemne 1: México
Titel 6
Eksamensemne 2: El sexo en proceso
Titel 7
Eks.emne3 La guerra civil y la dictadura de Franco
Titel 8
Eksamensemne 4: La España actual
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem fortsat, Caminando
Vi bruger tid på at repetere det vi har lært i 1g og fortsætter med Caminando-begyndersystem.
Ny grammatik:
Dativstyrende verber (ud over 'gustar')
Adjektivernes komparation
se-konstruktioner
Gerundium.
Uregelmæssige verber
Indefinitte pronominer
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a todos!I skal finde et billede fra jeres sommerferie, som er velegnet til billedbeskrivelse og tage det med til timen. Vi skal både tale og skrive en masse spansk om jeres ferie med udgangspunkt i jeres billeder.Jeg glæder mig til at mød
Medbring Caminando øvebog
Una carta 2g SP4 2023 doc.doc
Deportes
Caminando grundbog; sider: 73-76
Medbring begge Caminando-bøger
52 La casa.mp3
Vocabulario de la casa.docx
53 Los muebles.mp3
105 5a 5 La habitación de Lilian.mp3
TitelLa casa (bruges i modulet)
Medbring begge bøger.
A1 Mi casa.html
Virtuelt spanskmodul mandag 4. sep..docx
49 Unidad 5a 1.mp3
Præpositioner
Ingen lektier, men husk mobil og fornuftigt fodtøj. I skal på UN PASEO EN ROSKILDE - ud og nyde det dejlige vejr.
Paseo en Roskilde 1gSP – Google My Maps
PASEO EN ROSKILDE 2g SP4
I skal ikke bruge Caminando-bøger i dag, men læs godt op på de diftongende verber.
Medbring de ark, som jeg udleverede i sidste modul.
www.airbnb.es
Airbnb-projekt
Gambitter.PDF
Airbnb-mappe
Minlæring
Medbring kopiarkene: - Buscamos apartamento...5b
Videoklip - Forlaget Columbus
I får en test i dag, som dækker de områder, som vi har arbejdet med siden sommerferien. I vil derfor blive testet i følgende:førnutid
Repaso.PNG
Medbring hørebøffer
Jarabe De Palo - Agua | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 - una carta
29-08-2023
Así vivo yo
04-09-2023
Airbnb
18-09-2023
Delprøve 1: Todo sobre mi madre
10-10-2023
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Jóvenes en América Latina
I dette forløb skal vi kigge på Latinamerika set fra de unges perspektiv. Vi tager udgangspunkt i teksterne og har således miniforløb om hvert land. Det bliver et langt overordnet forløb med nedslag i følgende lande: Argentina, Colombia, Nicaragua, Chile
Kernetekster:
Spanskportalen.gyldendal.dk
:
Capitulo 12: La América Latina
Nedestående tekster er alle fra antologien, ”La identidad contrastada”, Ole Mikkel, Pablo Riismøller, 2016:
Mariángeles de Argentina, p. 7-18
Mario de Colombia, 21-32
Héctor de Nicaragua, 35-46
Nicolás de Chile, p. 67-76
Supplerende materiale:
Narcos, episode 1, sæson1, Netflix
Walter Salles "Motorcykeldagbog" 2004
Joshua Marston "Maria llena eres de gracia" 2004
Dokumentar:
ReMastered: Massacre at the Stadium (om Chiles historie og Vicotr Jara)
Bogotá – a city on speed
Indhold
Kernestof:
El pai_s de Nicola_s.1.docx
Hent bogen "La identidad contrastada" i bogkælderen og tag den med til modulet.
La identidad contrastada: side 70-72
Titel
Documental sobre Victor Jara y la historia chilena.docx
Udvidet tid arbejdsark.docx
https://quizlet.com/626528992/dia-de-los-muertos-vocabulario-flash-cards/?setIdOrUsername=626528992
Descripcion de fotos+ Coco+ udvidet tid.docx
El Día de Muertos en México
Medbring hørebøffer
Døden og den mexicanske identitet.pdf
MinlæringDia de los Muertos.docx
Projektarbejde om Chile
I skal sørge for at jeres præsentation (inkl lyd), opgave samt retteark er uploadet i vores fælles mappe på drevet i den undermappe med jeres emne som titel.
Google Drive: Sign-in
Nicolás de Chile 2g.docx
Medbring bogen "Identidad contrastada" eller jeres kompendium om Chile.
Nicola_s de Chile. Ultima parte.docx
La identidad contrastada: side 75-76
Tarragona Udveksling 2024 i Roskilde 1g.docx
I får i dag en delprøve 1. Tilladte hjælpemidler under prøven er: Gyldendals røde ordbøger (fordi det nu er første gang) + egne noter.
La identidad contrastada; sider: 36-39, 80
Medbring bog/kompendium
Héctor de Nicaragua - delprøve 2.docx
Opgaver til Nicaragua.docx
Personlige pronominer 2g.doc
Medbring bogen "La identidad contrastada". Ingen lektier.
Ingen lektier. Medbring bog/kompendium
Minlæring
JULEBANKO og julehygge på spansk. Der vil være præmier - så skru bare forventningerne helt i vejret!!
Tallene 1-100Træn god på tallene
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Colombia y narcotráfico
Indhold
Kernestof:
Minlæring
2g SP4 SP Virtuelt modul 9.januar.docx
Delprøve 1 Colombia.docx
Endelig skal vi have spansk sådan rigtigt og ses igen! Yes! Ingen lektier - kom frisk og glad.
Héctor de Nicaragua delprøve 1.doc
Medbring bogen "La identidad contrastada"
Jeg bliver lige 5 min forsinket, da jeg skal sætte en film på for et andet hold
Husk bogen.
Mario de Colombia.docx
Mario de Colombia
Medbring bogen La identidad contrastada
Practicando verbos.docx
Præteritum
Brugen af de to datider.docx
NarcosOpgaveark.docx
Udtryk til præteritum
Udtryk til imperfektum
Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix.docx
Mi padre era mas cruel rollelæsning.docx
Enjoy Learning Languages with Music!
Virtuelt modul 2g SP4 fredag 16.docx
Vi har fokus på mundtlighed i dag og I skal derfor være klar til at tale om jeres opgave fra det virtuelle modul før ferien om "María llena eres...". Har du ikke fået lavet opgaven, så vælg et fokus fra forløbet om "Colombia y el narcotráfico" og vær
Kampen mod olie og minedrift | Samfundsfag 8-10 | Gyldendals fagportaler
Naturen får rettigheder | Samfundsfag 8-10 | Gyldendals fagportaler
Mød op med opladt computer og husk hørebøffer
Læs godt op på de forskellige grammatiske emner, som vi har arbejdet med indtil nu (minus de to datider).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
España - comida, cultura y fiestas
Indhold
Kernestof:
Learn Spanish for Free with Music Videos, Lyrics and Karaoke!
7. Aprender español escuchando música | Hoy Hablamos
Medbring hørebøffer samt kompendium
Medbring hørebøffer
Videoklip - Forlaget Columbus
Fiestas en España.docx
Fiesta rimer på fare.pdf
España en la calle; sider: 78-83, 88
Hent bogen "España en la calle" i bogkælderen.
Medbring bogen og hørebøffer!
Hitverber
San Fermin Podcast.docx
Sørg for at du kan betydningen af hitverberne: ser, tener, pensar, dejar, poner, tomar, estar, poder, saber, hacer, quedar, venir, ir, querer, gustar, llevar, salir, ver, deber, decir, dar, pasar, seguir, volver
quizlet.com
Minlæring
La Tomatina Podcast.docx
Presentaciones fiestas.pdf
Ingen lektier - brug tid på at læse op til grammatikprøven på fredag (se indhold på modulet på fredag)
Læs godt op på følgende grammatiske emner, som vi har arbejdet med i år:
Læringsstrategier Sprogenes Verden side 103-110-kopi.pdf
Google Drive: Sign-in
billedbeskrivelse sti.docx
Gloseprojekt i 2g 2024.pptx
Læringsstrategier Sprogenes Verden side 103-110-kopi.pdf Skabelon til beskrivelse af projekt.docx
Skabelon til beskrivelse af projekt.docx
Vi skal i dag afholde vores gloseindlæringsfestival - yay! Hver gruppe skal være klar til at præsentere aktiviteten og måske I skal medbringe lidt lækkert som I kan byde gæsterne i jeres spillebod. Det bliver så godt!
Studér grundigt de forskellige gloselister, så I er godt stillet til at deltage i gloseaktiviteten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensemne 1: México
Forløbets formål er at give eleverne et indblik i forskellige aspekter af det Mexicanske samfund. Med udgangspunkt i bogen Mosáico Mexicano arbejder vi både med kulturelle og historiske forhold, eksempelvis Frida Kahlos liv og kunst samt oprindelig folk. Derudover dykker vi ned i nogle af de udfordringer det mexicanske samfund står over for i dag som f.eks. fedme, fattigdom, ulighed og korruption.
Materiale:
Fra MOSAICO MEXICANO, Kristina Pilmark og Rikke Olsen, 2016:
¿Qué es México?, p. 8
La desigualdad, p. 38-42
El país más obeso del mundo, p. 49-52 + 54
Pueblos indígenas de Oaxaca, p. 63-65
Film:
La Zona, 2007, Rodrigo Plá
Indhold
Kernestof:
Billedbeskrivelse+på+spansk.doc
Lektien til i dag er at beslutte, om du vil med til Málaga. Hvis du ikke var til modulet i mandags, så tal lige med en kammerat fra holdet og bliv opdateret.
Medbring bogen ""Mosaico Mexicano"
Skriv 3 sætninger på spansk om Mexico under elevfeedback og lær dem udenad
Husk den lyserøde Mexico-bog
La desigualdad y verbalperifraser.pptx
Skriv 5 sætninger hver med en verbalperifrase. Notér sætningerne under elevfeedback.
Mosaico mexicano; sider: 49-51
Ingen lektier, da I har grammatikopgaver for til søndag aften (se under opgaver).
Ingen lektier - brug evt. tiden på at læse tekster til delprøve 2 (se under opgaver her på lectio).
Medbring Mexico-bogen
opsamling verbets tider.docx
Ingen lektier, men husk bogen.
Husk I skal aflevere jeres delprøve 2 i den røde mappe i dag i modulet. Derfor ingen andre lektier.
Medbring Mexico-bogen.
Delprøve 1 Pueblos indigenas de Oaxaca.docx
OBS: husk tilmelding til studietur senest i dag ved at betale depositum.
Lav jeres makkerskabsgruppes opgave færdig.
image.png
Minlæring
Vocabulario de México
Repeterende forløb i spansk grammatik 3g SP4.docx
Overvej, om du foretrækker den digitale eller analog skriftlige eksamensform. I skal stemme om det i dag i modulet.
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamensemne 2: El sexo en proceso
Forløbet tager fat på forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden, både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen og det der handler om rettigheder til abort og katolicismens indflydelse på kønssynet i Latinamerika såvel som Spanien. Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.
Kernestof:
Fra EL SEXO EN PROCESO Louise Arfaoui, Maria Gavilán, 2021:
Kapitel 1: Los esteriotipos de género: p. 6-9, 16-20.
Instruduccion a los esteriotipos y el machismo
El Regeatón
Cali y El Dandee: La Muda
Una carta al director: El machismo del reggaetón
Kapitel 3: Derecho y legislación: 40-42, 49-56
Introducción a los derechos y la política de igualdad.
El Salvador – un país sin aborto libre
El aborto en proceso: El caso de Argentina
El presidente argentino en el parlamento (discurso)
Unidad Provida – una organización celeste
Kapitel 4: El género en proceso: 62-64 + 68-75
Introducción al género en proceso
Diario de Sara
Un artículo: ser gay en el deporte
Supplerende materiale:
Film:
Una mujer fanástica, Chile 2017, Sebastián Lelio
Invisible, Argentina 2017, Pablo Giorgelli
Podcats:
DR’s nyhedspodcast: Genstart: Abort, Argentina, 8. januar 2021
Documentar:
DR Horisont: Mexicos kamp mod kvindemord 23/8 2022
Indhold
Kernestof:
Hent bogen "El sexo en proceso" i bogkælderen og tag den med i modulet.
Minlæring
LA MUDA - ♫KR Kevin Roldan (Video Oficial) con Cali y el Dandee
Medbring bogen "El sexo en proceso"
OBS: husk anden rate på 1700 kr. til Málaga skal betales senest 1/11
OBS: husk anden rate på 1700 kr. til Málaga skal betales senest i morgen 1/11
El sexo en proceso; sider: 40, 49, 52, 55-56, 62, 68, 72
4.1 Introduccion al genero en proceso.mp3
Hitverber
Præpositioner
Husk bogen!
Husk bogen og arket med grammatikopgaverne fra i onsdags.
Tareas sobre INVISIBLE.docx
Podcast: qué pasa?
Medbring bogen!
Abort i El Salvador
OBS: husk sidste rate på 1000 kr. til Málaga skal betales senest på søndag 1/12
Skriv 5 spørgsmål til hele forløbet på spansk. I kan spørge ind til alle aspekter af forløbet (machismo, identidad etc.)
Una presentación del texto.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Despacito - Delprøve 1
06-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eks.emne3 La guerra civil y la dictadura de Franco
Eleverne skal på baggrund af forløbet være i stand til at identificere væsentlige træk ved borgerkrigen, redegøre for de to primære modstridende parter under krigen samt sætte begivenhederne i Spanien i en international kontekst. Eleverne skal derudover på mundtligt og skriftligt basisspansk kunne beskrive og diskutere 'de to Spanier', hvilke værdisæt de to sider repræsenterede samt væsentlige karakteristika ved Francos diktatur.
Materiale:
Galerias af Tengberg-Handsen og Laursen 2002:
Jésus Nieto: La Guerra Civil española p. 44-47
Interview: MI FAMILIA: VIVENCIAS DE MIS ABUELOS MATERNOS SOBRE LA GUERRA CIVIL (1936-1939)
Fra Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, kap. 4:
Fortidens spøgelser. Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien:
Introduktion til kapitlet på dansk, pp. 60-65
Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas, pp. 70-73
Entre cráneos y huesos "Lloro cuando encuentro juguetes", pp. 74-77
Film:
La lengua de las mariposas, 1999, José Luis Cuerda
Dokumentar:
El silencio de otros, 2019, Almudena Carracedo, Robert Bahar
Indhold
Kernestof:
Den Spanske Borgerkrig | Gyldendal - Den Store Danske
Nøgleord til den spanske borgerkrig
Minlæring
Husk hørebøffer! I skal se en kort dokumentar på jeres computer. Medbring desuden kompendium.
CFU-login
Documental sobre la guerra civil española.La tierra roja.docx
La lengua de las mariposas.docx
Escribe 3 adjetivos sobre Moncho, 3 adjetivos sobre el padre y 3 adjetivos sobre Don Gregorio (notér på elevfeedback)
Medbring kompendiet
arbejdsark til borgerkrigen.doc
Opgavetekst til la guerra civil_2024.docx
Guernica gruppe øvelse 2024.doc
OBS tænk over værelser i Malaga. Drenge bor på 3-mandsværelser og pigerne på 3 eller 4-mands.
Følgende elever skal lige ind og tjekke deres oplysninger igennem på gymbetaling (enten er de mangelfulde eller også har de skrevet noget, som afviger fra alle de andre elever, og derfor er der sandsynligvis sket en fejl): Emilie, Meyrem, Nisa og Sop
Spanish level test
Tallene 1-100
Mi propio programa
Preguntas para el podcast La Vida Malagueña.docx
Nyeste program
billedbeskrivelse sti.docx
Upload stjerneløb her (og evt video)
Vælg ét af dine billeder fra Málaga og forbered en billedbeskrivelse (slå relevante gloser op).
De la guerra a la Transición
Expresar opinion.PDF
Medbring bogen "España en la calle"
De la guerra a la transición.pdf
image-20250115121944-1.jpeg
24. september:Franco og Glemslens pagt
Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig
Gloser til dagens tekst
Kom præcist til tiden kl. 12.00, så vi kan nå at se den hele i dag.
El silencio de otros (1).docx
Ejercicios para introducir la prueba DELE
Retteark delprøve 1 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Eksamensemne 4: La España actual
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i det aktuelle Spanien og forskellige problemstillinger i det spanske samfund. Eleverne skal trække på deres viden fra forrige forløb om Spanien i det 20. århundrede, da de nuværende splittelser i landet hænger sammen med både borgerkrigen og Francos diktatur. Forløbet vil give eleverne indblik i Cataloniens og Baskerlandets uafhængighedskamp, højredrejning i spansk politisk, herunder det nye ekstreme højreparti VOX, og det vil præsentere eleverne for forskellige kulturelle udtryk, der præsenterer tematikken, som er det aktuelle Spanien.
Kernetekster:
Fra Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019:
Kapitel 3: Spanien på randen af et nervøst sammenbrud p. 42-59:
Banderas en los balcones: ”Han despertado al toro español”
Cataluña, un nuevo país en Europa? – ”Podemos crear una sociedad más justa”
País Vasco – las heridas del terrorismo siguen abiertas
Uddrag af artikel:
“Rosalía, la joven cantaora catalana que ha revolucionado el flamenco”
Guillermina Torresi, Barcelona 08.02.17
Kort præsentation af ‘Vox’ partiprogram (0:00-1:12):
https://www.youtube.com/watch?v=NaRyk0sg864
Supplerende materiale:
Svensk reportageserie: Kultur og nationalisme i Catalonien.
DR Horisont: Vero’s kamp mod Spanien, 2019
Podcasts: Hoyhablamos:
177 La independencia catalana
659 La relación entre Madrid y Cataluña
364. El País Vasco y los vascos
Indhold
Kernestof:
I skal lave en delprøve 1 i dag i timen. Det vil derfor være en god idé at kigge en ekstra gang på hitverber inkl. bøjning samt præpositioner til billedbeskrivelse.
Orientér dig godt i materialet om den næste skriftlige opgave (delprøve 2) - se mere info under opgaver her på lectio.
Genre
Projektarbejde
Introduktion
Ingen lektier.
Medbring hørebøffer
Delprøve 1 Colombia.docx
La independencia catalana. Læs vedhæftede tekst.
Minlæring
364-el-pais-vasco-vascos_mf_26742418_feed_1.mp3
El País Vasco
Medbring hørebøffer.
At diskutere et aktuelt emne - Spontant spansk - pdf (1).pdf
El cambio climático
Rosalía_de aquí_no_sales_texto_tareas.docx Læs vedhæftede tekst om Rosalía
TitelEl nacionalismo español
Titel
El programa electoral de VOX.docx
La generación perdida
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777405640", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777405640", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777405640" }