Holdet 2022-SPbA-1g2-4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022-SPbA-1g2-4 (2g2-SPbA-4, 3g4-SPbA-4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem fortsat, Caminando
Titel 2 Jóvenes en América Latina
Titel 3 Colombia y narcotráfico
Titel 4 España - comida, cultura y fiestas
Titel 5 Eksamensemne 1: México
Titel 6 Eksamensemne 2: El sexo en proceso
Titel 7 Eks.emne3 La guerra civil y la dictadura de Franco
Titel 8 Eksamensemne 4: La España actual

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem fortsat, Caminando

Vi bruger tid på at repetere det vi har lært i 1g og fortsætter med Caminando-begyndersystem.
Ny grammatik:
Dativstyrende verber (ud over 'gustar')
Adjektivernes komparation
se-konstruktioner
Gerundium.
Uregelmæssige verber
Indefinitte pronominer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 - una carta 29-08-2023
Así vivo yo 04-09-2023
Airbnb 18-09-2023
Delprøve 1: Todo sobre mi madre 10-10-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Jóvenes en América Latina

I dette forløb skal vi kigge på Latinamerika set fra de unges perspektiv. Vi tager udgangspunkt i teksterne og har således miniforløb om hvert land. Det bliver et langt overordnet forløb med nedslag i følgende lande: Argentina, Colombia, Nicaragua, Chile

Kernetekster:

Spanskportalen.gyldendal.dk:
Capitulo 12: La América Latina


Nedestående tekster er alle fra antologien, ”La identidad contrastada”, Ole Mikkel, Pablo Riismøller, 2016:

Mariángeles de Argentina, p. 7-18
Mario de Colombia, 21-32
Héctor de Nicaragua, 35-46
Nicolás de Chile, p. 67-76

Supplerende materiale:

Narcos, episode 1, sæson1, Netflix
Walter Salles "Motorcykeldagbog" 2004
Joshua Marston "Maria llena eres de gracia" 2004

Dokumentar:
ReMastered: Massacre at the Stadium (om Chiles historie og Vicotr Jara)
Bogotá – a city on speed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 España - comida, cultura y fiestas

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensemne 1: México

Forløbets formål er at give eleverne et indblik i forskellige aspekter af det Mexicanske samfund. Med udgangspunkt i bogen Mosáico Mexicano arbejder vi både med kulturelle og historiske forhold, eksempelvis Frida Kahlos liv og kunst samt oprindelig folk. Derudover dykker vi ned i nogle af de udfordringer det mexicanske samfund står over for i dag som f.eks. fedme, fattigdom, ulighed og korruption.


Materiale:
Fra MOSAICO MEXICANO, Kristina Pilmark og Rikke Olsen, 2016:
¿Qué es México?, p. 8
La desigualdad, p. 38-42
El país más obeso del mundo, p. 49-52 + 54
Pueblos indígenas de Oaxaca, p. 63-65


Film:
La Zona, 2007, Rodrigo Plá

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensemne 2: El sexo en proceso

Forløbet tager fat på forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden, både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen og det der handler om rettigheder til abort og katolicismens indflydelse på kønssynet i Latinamerika såvel som Spanien. Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.

Kernestof:
Fra EL SEXO EN PROCESO Louise Arfaoui, Maria Gavilán, 2021:

Kapitel 1: Los esteriotipos de género: p. 6-9, 16-20.
Instruduccion a los esteriotipos y el machismo
El Regeatón
Cali y El Dandee: La Muda
Una carta al director: El machismo del reggaetón

Kapitel 3: Derecho y legislación: 40-42, 49-56
Introducción a los derechos y la política de igualdad.
El Salvador – un país sin aborto libre
El aborto en proceso: El caso de Argentina
El presidente argentino en el parlamento (discurso)
Unidad Provida – una organización celeste

Kapitel 4: El género en proceso: 62-64 + 68-75
Introducción al género en proceso
Diario de Sara
Un artículo: ser gay en el deporte

Supplerende materiale:

Film:
Una mujer fanástica, Chile 2017, Sebastián Lelio
Invisible, Argentina 2017, Pablo Giorgelli

Podcats:
DR’s nyhedspodcast: Genstart: Abort, Argentina, 8. januar 2021

Documentar:
DR Horisont: Mexicos kamp mod kvindemord 23/8 2022
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Despacito - Delprøve 1 06-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eks.emne3 La guerra civil y la dictadura de Franco

Eleverne skal på baggrund af forløbet være i stand til at identificere væsentlige træk ved borgerkrigen, redegøre for de to primære modstridende parter under krigen samt sætte begivenhederne i Spanien i en international kontekst. Eleverne skal derudover på mundtligt og skriftligt basisspansk kunne beskrive og diskutere 'de to Spanier', hvilke værdisæt de to sider repræsenterede samt væsentlige karakteristika ved Francos diktatur.

Materiale:
Galerias af Tengberg-Handsen og Laursen 2002:
Jésus Nieto: La Guerra Civil española  p. 44-47

Interview: MI FAMILIA: VIVENCIAS DE MIS ABUELOS MATERNOS SOBRE LA GUERRA CIVIL (1936-1939)

Fra Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, kap. 4:
Fortidens spøgelser. Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien:
Introduktion til kapitlet på dansk, pp. 60-65
Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas, pp. 70-73
Entre cráneos y huesos "Lloro cuando encuentro juguetes", pp. 74-77


Film:
La lengua de las mariposas, 1999, José Luis Cuerda

Dokumentar:
El silencio de otros, 2019, Almudena Carracedo, Robert Bahar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamensemne 4: La España actual

Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i det aktuelle Spanien og forskellige problemstillinger i det spanske samfund.  Eleverne skal trække på deres viden fra forrige forløb om Spanien i det 20. århundrede, da de nuværende splittelser i landet hænger sammen med både borgerkrigen og Francos diktatur. Forløbet vil give eleverne indblik i Cataloniens og Baskerlandets uafhængighedskamp, højredrejning i spansk politisk, herunder det nye ekstreme højreparti VOX, og det vil præsentere eleverne for forskellige kulturelle udtryk, der præsenterer tematikken, som er det aktuelle Spanien.


Kernetekster:

Fra Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019:
Kapitel 3: Spanien på randen af et nervøst sammenbrud p. 42-59:
Banderas en los balcones: ”Han despertado al toro español”
Cataluña, un nuevo país en Europa? – ”Podemos crear una sociedad más justa”
País Vasco – las heridas del terrorismo siguen abiertas

Uddrag af artikel:
“Rosalía, la joven cantaora catalana que ha revolucionado el flamenco”
Guillermina Torresi, Barcelona 08.02.17

Kort præsentation af ‘Vox’ partiprogram (0:00-1:12): https://www.youtube.com/watch?v=NaRyk0sg864

Supplerende materiale:
Svensk reportageserie: Kultur og nationalisme i Catalonien.
DR Horisont: Vero’s kamp mod Spanien, 2019
Podcasts: Hoyhablamos:
177 La independencia catalana
659 La relación entre Madrid y Cataluña
364. El País Vasco y los vascos

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer