Holdet 2022-ENA-1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022-ENA-1a (1a-ENA, 2a-ENA, 3a-ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Growing Up EXAM
Titel 2 Forløb#1 Political Activism
Titel 3 Forløb#2 SoMe (SR1)
Titel 4 Forløb#3 Horror: the Psychopath
Titel 5 Forløb# 4 Crossing Borders
Titel 6 Forløb#6 True Crime
Titel 7 Forløb#7  Social Class in the UK EXAM
Titel 8 Forløb#8 Truly Sorry
Titel 9 #Forløb 10: Colonialism EXAM
Titel 10 Forløb#11: Black America EXAM
Titel 11 Forløb#12: The American Election
Titel 12 Forløb#13: Shakespeare & power EXAM
Titel 13 Forløb#15: Revision
Titel 14 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Growing Up EXAM

Forløbet fokuserer på analyse af fiktion med særligt fokus på at anvende den tekstnære analyse med brug af centrale faglige begreber som setting, characterisation, narrator, point of view, symbols og composition.

TEKST 1: “The Shining Mountain” (Contexts).
TEKST 2: “Just Like That” (Contexts).
TEKST 3: “Indian Camp” (Contexts).
TEKST 4: W. Shakespeare: “All The World’s a Stage”
TEKST 5: “Lucy’s Heart or The Sin Bin” (2000) i Contexts
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Political Activism


Vi fokuserer på forskellige politiske aktivister og deres stemmer, hvordan deres budskab kommer til udtryk. Fokus er på sagprosa,  på kommunikationssituationen, det retoriske pentagram, appelformerne og de retoriske formål.

Emma Watson tale “Gender Equality is your issue too” (2014)
Wendy Cope (poem) “The Conscerned Adolescent” (1992)
Greta Thunberg - tale ved UN (2019):  https://time.com/5684216/greta-thunberg-un-climate-action-summit-climate-speech/
Kampagnevideo af Greenpeace og Ludovico Einaudi: “Elegy for the Arctic” (2015)
Kampagnevideo af Greenpeace: “#Winterisnotcoming” (2016)
Artikel af June Eric Udorie “Social Media is harming the mental health of teenagers. The State has to act” (2015)
Propagandavideo fra Rusland (2022):
https://onemileatatime.com/news/russia-propaganda-video-usa/
Tweet fra Andrew Tate til Greta Thunberg (2022)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary 1 25-11-2022
Indledning 15-12-2022
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 SoMe (SR1)

SR1 forløb med samfundsfag, som består af en skriftlig aflevering og et mundtligt oplæg. Vi har fokus på sociale medier og dets indflydelse på omverdenen. Vi arbejder med Laswell’s kommunikationsmodel, de retoriske formål, Goffmann’s facework (frontstage, backstage) og narcissime.

Artikel af Josephine Sanders “A Parents’ Guide: How to Help your Teenager Online” (2016)
Reklame fra Equinox: “The Most Selfless Act of all” (2020):
https://www.youtube.com/watch?v=10ZxaSBvrvc
“Nosedive” afsnit 1 fra sæson 3 af serien “Black Mirror” af Joe Wright (2016)
Kortfilm “Aspirational” af Matthew Frost (2016)
https://www.youtube.com/watch?v=1-nqjYgDjes
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse Andrew Tate 20-01-2023
SR 1 15-02-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 Horror: the Psychopath

Vi dykker ned i den psykologiske horror - psykopaten. Vi har fokus på suspense og setting og Freud’s personlighedsmodel.

Novellen “The Tell-Tale Heart” af Edgar Allan Poe (1843) (fra The Gothic Universe, Systime)
Lydbog: https://www.youtube.com/watch?v=KnHFMAxACnM
Filmklip: “Dr.Jekyll and Mr. Hyde”: https://www.youtube.com/watch?v=xcGHiNfFQcY
Teori: “Freud’s Structure of the Human Mind” (fra The Gothic Universe, Systime)
Film: ‘Psycho’ af Alfred Hitchcock (1960)
Uddrag fra kap. 1 “Dexter Darkly Dreaming” af Jeff Lindsay (2004)
Serie, title sequence: “Dexter”  (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=BuqPQL-1hgg
"The Man who Loved Flowers", novelle af Stephen King (1977) = skriftlig årsprøve.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-essay om "The Tell-Tale Heart" 10-04-2023
Essay Dexter 01-05-2023
Write your own horror story 07-05-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb# 4 Crossing Borders

Forløbets indhold og fokus:
Grænser kan defineres som både fysiske og psykiske grænser - en enten officiel og synlig grænse vi krydser rent geografisk eller en usynlig mental eller psykologisk grænse. I forløbet her beskæftiger vi os mest med de usynlige, abstrakte grænser og ser på, hvordan mennesker kan udvikle sig oftest i mødet med det nye og/eller fremmede. Der lægges vægt på at forstå symbolik og visuelle metaforer i teksterne samt at analysere, hvordan grænser, både fysiske og mentale, udfordres og overskrides.

Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Kernestof:
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive

Anvendt materiale:
Ridley Scott: "Thelma & Louise", 1991 (film)
Ernest Hemingway: "Hills like white elephants" (1927)
Idina Menzel: "Let it go" (2013)
Abigail Tarttelin: "Golden Boy" (2013), excerpt from novel
Peter Carty: "Yellow" (u.å.)
Joey Soloway: "Transparent" (2014), TV-series, S1, E1


Thornøe: "Write on", Gyldendal, 2017
-writing about characters
- writing about symbols
- writing about narrative tecniques
- the introduction
- thesis statement
- topic sentences and structure

Supplerende materiale:
Symbolism and visual metaphor in "Let it go":
https://www.youtube.com/watch?v=sEZOHy9laig

Anvendte links:
Linking words:
https://ieltsimpacts.wordpress.com/2018/06/13/cohesive-devices-or-linking-words/
How to use cohesive devices effectively:
https://ieltsfocus.com/2017/07/20/cohesive-devices-in-ielts/

Kernebegreber, du skal kunne:  character, symbols, composition,  narrative techniques, introduction, thesis statement, topic senteces, PEE, charactersketches,


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 True Crime

True Crime:
Forløbets indhold og fokus:
- at udforske True Crime-genren gennem analyser af tekster og dokumentariske elementer.
- at forstå True Crime som et -  i dette tilfælde amerikansk -  kulturelt fænomen.Hvorfor fascineres vi af true crime, og hvilke virkemidler benytter genren sig af for at fange publikum?

Faglige mål:
- læse og forstå tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- gøre rede for indhold og synspunkter
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- at perspektivere tekster kulturelt

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder podcast og dokumentar
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
- væsentlige kulturelle forhold i USA

Anvendt materiale:
Brøndsted og Larsen: Narrating Truth", Alt i Ord, 2021:
True Crime - On Real-Life Atrocities, side 128-130
Charles Dickens: : "The Execution of the Mannings", (1849)
de Lastrade: "The StairCase", S1, E1  + E2 (2004)
Sarah Koenig: "Serial", S1, E1 + E2 (2004)
Murder Ballads:
Luvin Brothers: "The Knoxville Girl"
Herunder elevernes selvvalgte Murder Ballad:
- Nick Cave: “Crow Jane”
- Nick Cave: “Lovely creature”
- Ute Lemper: “Little water song”
- The Chicks: “Goodbye Earl”
- Taylor Swift: “No body, no crime”

Supplerende materiale:
Erin McCarthy: "Why we love True Crime" (2018)
https://www.mentalfloss.com/article/559256/why-we-love-true-crime

Anvendte links:
Britannica: Charles Dickens: https://www.britannica.com/biography/Charles-Dickens-British-novelist
Britannica: The Victorian Era:
https://www.britannica.com/event/Victorian-era

Kernebegreber, du skal kunne:
Appalcian murder ballad, stanza, rhymescheme, narrative devices (foreshadowing, imagery), cinematic techniques (framing, camera angles, diegetic/non-diegetic sound) "The Donkey", narrative hook,  Modes of persuasion.
Rhetorical pentagram, claim, grounds. Denotation, connotation.

Parallelt hermed har vi arbejdet med skriftlighed og the analytical essay, særligt syntaks og stil.
(Syntaks, paratakse, hypotakse, karakteristika for formel og uformel stil, hook)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Social Class in the UK EXAM

Klassens SRO-forløb i samarbejde med samfundsfag.

Formålet med dette undervisningsforløb er at undersøge temaet "Social klasse og ulighed i Storbritannien" gennem analyse af fiktion og sagprosa.  Via analysen og samarbejdet med samfundsfag er det hensigten at give indblik i de komplekse sociale strukturer og uligheder i britisk samfund. Fokus ligger på at styrke elevernes evne til at identificere og forstå temaer om social klasse og ulighed i forskellige tekstgenrer.

Kernebegreber, du skal kunne:
social mobility, the 7 social classes in the UK, poverty safari, food banks, equality, equity, justice, modes of appeal, the rheotical pentagon, rhetorical devices

Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere aktuelle forhold baggrund af engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
-  faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Anvendt materiale:
Kernestof:
Lone Scherfig: "The Riot Club" (2014)
Doris Lessing: "DHHS" (1991)
Darren McGarvey: "Poverty Safari" (2017)
BBC dokumentar: "Storbritannines fattigste børn" (2020)
NN: NN. “The Great British Class Survey”:
https://revisesociology.com/2023/04/07/the-great-british-class-survey/?utm_content=cmp-true

Supplerende materiale:
Peder Nedergaard: "Storbritannien", kapitel 5, systime, (2017)
Ken Loach: "Sorry we missed you" (2019)

Anvendte links:
Link til SRO-mappen og samfundsfaglige baggrundsmaterialer:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1F0_GfgMt1vi8VNOCdlCiwhRjPJYWslvj







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Truly Sorry

Forløbets indhold og fokus:
Dette forløb fokuserer på den særlig retorisk genre "apologi"eller "undskyldningen". Offentlige personer fra politikere til tidens aktuelle influencere har måttet ty til den, når de har overskredet de grænser der er - usynlige eller ej. Vi har fokus på kommunikation, den retoriske situation og de mange strategier, der er i spil, herunder de sproglige. Vi ser også på den særlige politiske "apologia", hvor statsoverhoveder må undskylde på sit lands vegne for fortidige overgreb.

Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere aktuelle forhold på baggrund af engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner
- væsentlige  historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner.
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Kernestof:
Kernestoffet er:
-  kommunikationsstrategier
-principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
-et genremæssigt udvalg af ikke-fiktive tekster

Anvendt materiale:
Katrine Brøndsted, "How to analyse apologies and apologia" i #Narrating Truth" (2021), s. 272-273
Will Smith's apology speech (2022)
Kevin Speacey's apology tweet, twitter, (2017)
Nikki Glaser's Instagram post to Taylor Swift (2020)
Bill Clinton: "The Tuskegee Experiment - Clinton's formal apology" (1997)

Justin Trudeau: "PM's Apology for residential Schools" (2017)
Tristin Hopper: "Why so many children died at Indian residential schools" (2021) in: Vancouver Sun
Robert Chr. Thomsen: "Introduction to indigenous peoples in Canada", in: Eva Pors: "Cross Country Canada" (2014) L&R Uddannelse
CBC News: Canada's cultural genocide of Indigenous Peoples (2018)
https://www.youtube.com/watch?v=w5Gi0ycmekE
Historica Canada: Residential Schools in Canada: A Timeline (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=VFgNI1lfe0A
Al Jazeera English: "Canada's Shame: Residential schools, unmarked graves, and the search for justice" (2024)
https://www.youtube.com/watch?v=qi0VgNPprnE

Kernebegreber, du skal kunne:
Image-repairing strategies og Lloyd Bitzer's theory on the rhetorical situation, Kairos






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #Forløb 10: Colonialism EXAM

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet sætter en ramme for et vigtigt aspekt i britisk historie; vi indhenter viden om Det Britiske Imperium og undersøger den imperialistiske tankegang og den indflydelse, den havde på millioner af mennesker verden over.
Vi analyserer fiktive tekster og ser som overgang fra forrige forløb på undskyldningstale rettet mod oprindelige folk i Australien for at give eleverne en forståelse af situationen for oprindelige folk, der blev fjernet fra deres familier. Vi danner os et overblik over de oprindelige folks historie og går tæt på traumerne om  "The Stolen Generation" i Australien.

Kernebegreber, du skal kunne:
Savage, barbarian, coloniser, colonised, direct colony, settler colony, superior, inferior, territory, imperialism, cultural domination, indigenous, oppressor, civilising mission, Terra Nullis, The Stolen Generation, The Bringing Them Home Report, Aboriginal and Torres Strait Islander peoples, Reconciliation Proces, English as Lingua Franca


Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere aktuelle forhold baggrund af engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner,
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Kernestof:
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
-  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
- væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien  samt andre engelsksprogede regioner herunder English as Lingua Franca

Anvendt materiale:

The British Empire:
Pia Rørkær Sigh et.a.l: "The Victorian Age Historical Background" in: "Through literary  landscapes" (2020), systime
Finderup & Fog: "Britain: From island to empire and back" in: ‘Worlds of English’, Systime, (2010)
Rudyard Kipling: 'The White Man’s burden', (1899) fra Finderup, A.M. & Fog, A., ‘Worlds of English’, Systime, (2010) s. 35
George Orwell: "Burmese Days" (1934) (excerpt)
Joseph Conrad: 'Heart of Darkness' (1899) (excerpt)

Australia:
Peter Goldsworthy: "One of my best friends" (1994)
Archie Weller: "Going home" (1986)
Kevin Rudd: "Apology Speech" February 13th, 2008), excerpt
Phillip Noyce: "Rabbit Proof Fence" (2002)



Supplerende materiale:
Jeremy Paxman: "Making Ourselves at Home", (2012) documentary, Episode 2.
Hanne Backe. "Australiens oprindelige befolkning" in: AngloFiles 211 1.2024
NN: Compendium, Australian History, pp 1.18
Parliament of Australia: Apology to Australia's Indigenous peoples
https://www.aph.gov.au/Visit_Parliament/Art/Icons/Apology_to_Australias_Indigenous_Peoples








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#11: Black America EXAM

Forløbets indhold og fokus:
Med særligt fokus på 1960'ernes USA undersøger vi forholdene for de sorte amerikanere i perioden. Vi læser "The Nickel Boys" som værk og drager paralleller til The Civil Rights Movement.

Faglige mål:
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere aktuelle forhold baggrund af engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold i USA
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Kernebegreber, du skal kunne:
Giddens' types of racism
, the black mirror,
double consciousness,
prejudice,
stereotype,
scapegoating,
linguistic features (anaphora, epiphora, alliteration, repetition, tricolon),
modes of appeal,
The Emancipation Proclamation,
The Civil Rights Movement,
The Montgomery Bus boycott,
Brown v. Board of Education,
March on Washington for Jobs and Freedom,
Civil Rights Act,
Voting Rights Act,
Freedom Riders,
sit-ins,
liberation strategies,
The NAACP

Kernestof:
-standardsprog og variation
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i  USA

Anvendt materiale:
Colson Whitehead: "The Nickel Boys" (2019) (værk)
James Baldwin: "The white man's guilt" (1965)
Raoul Peck: "I am not your Negro" (2017)  (dokumentar)
Martin Luther King "I have a dream " (1963)  (excerpt)
William DuBois: "Souls of Black Folk" (1903), short excerpt
Ralp Ellison "Invisible Man" (1952), prologue
Joseph William: "America's Struggle to Overcome Racial Inequities",(2021) US News
Barack Obama: "A More Perfect Union." (2008), Speech at convention in Philadelphia



Supplerende materiale:
John Akomfrah: "Marchen i Washington, 1963", (2013) dokumentar, CFU
George Tillmann Jr.: "The Hate U Give" (2018) opening sequence
Nina Holst et al.: "Dream on?" (2015), Columbus (excerpt from chapter 1)
The story of The Civil Rights Movement (dokumentar)
Nathaniel Mary Quinn: "Father Stretch my Hands" (2021), portrait
Claudette Johnson: "Standing Figure With African Masks" (2018), portrait
Kerre James Marshall: "Two invisble men naked" (1986) paiting
DR: "Couples' therapy - internalised racism"

Anvendte links:
https://www.history.com/topics/black-history/civil-rights-movement


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12: The American Election

Forløbets indhold og fokus:
Meget kort forløb i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og gymnasiets store Election Night med alskens aktiviteter, læreroplæg, linedance og country koncert. Vi vinkler forløbet og ser på om race stadig betyder noget i kapløbet om at blive den næste amerikanske præsident.

Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere aktuelle forhold baggrund af engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold i USA

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige samfundsmæssige forhold i  USA

Anvendt materiale:
"America's struggle to overcome racial inequities" (artikel)
Barack Obama: "A more perfect Union"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#13: Shakespeare & power EXAM

Forløbets indhold og fokus:
Vi undersøger magtens indflydelse på mennesket. Hvad skaber en tyran? Trump kaldte sig selv " a dictator for a day" og den magtfuldkomne tyran er også en gennemgående figur i Shakespeares tragedier og historiske dramaer. Med udgangspunkt i analyse af Trumps helt særlige retorik, undersøger vi Shakespeares portrættering af magtmennesket i kortere og længere uddrag af hhv "Julius Caesar" og "Macbeth" med hovedfokus på sidstnævnte.

Kernebegreber, du skal kunne:
Trump's rhetoric: ad baculum, ad hominem, ad populum, reification, paralipsis, derogatory term, American exceptionalism, speech analysis in general
William Shakespeare:
The Renaissance, The Great Chain of Being, tragedy, the tragic flaw, the tragic hero, soliloquy, stanza, imagery,

Faglige mål:
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
-ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
-standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
-uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
-væsentlige  historiske, kulturelle forhold i Storbritannien

Anvendt materiale:
Wich et al: "Election Year, chapter 2.10. The Impact of Trump Rhetorics" (2024), Columbus
New York Times: "Excerpts From Exchange Between Trump and Zelensky at the White House", February, (2025)
Donald Trump: "Speech at the January 6th Ellipse Rally" (2021)

Supplerende materiale:
"Four hours at the capitol", BBC nyhedsudsendelse
"The attack on Capitol Hill", Election Year, systime
Ali Abbasi: "The Apprentice" (2024)

William Shakespeare:
Anvendt materiale:
Ole Lund Hansen: "The Elizabethan World Picture" in "William Shakespeare and "Julius Caesar", Gyldendal
NN: "A Passion for Power": "Author studies" pp 318-322: The English Renaissance Theater, The Rebirth of The Globe, Shakespearean Tragedy,
Link: https://drive.google.com/file/d/17IGrUg4HO3RZxKYPTZPMqEtUbjzCrtSn/view?usp=sharing
Johnson: "Macbeth: The Great Chain of Being" (2020): youtube tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=NwK--uQQU8s
Simmons: Shakespeare's Tragic Hero Archetypes", tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=G0KxEAnyXbo

William Shakespeare: "Macbeth": (1623)
Act 1, scene 1+3+5
Act 2, scene 1+2
Act 3, scene 1+ from 4
Act 4, scene 1
Act 5 scene 3+ from 5

William Shakespeare: "Julius Caesar": (1599)
From Act 1, scene 1, 2 and 3
From Act 2, scene 1

Supplerende materiale:
Finderup & Fog: "Early Modern English (1476 - 1800)" in: “Worlds of English”, systime, (2010)
Barkholt og Jepsen: "A short History of Literature in English": "The Renaissance",
"Shakespeare's Grammar" www.teachit.co.uk (2004)
Benjateach: "Macbeth, act 2, scene 2 analysis", tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=NwK--uQQU8s
Literature and Beyond: "William Shakespeare - Why his stories still matter", tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=UGv1iHIPwvs


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#15: Revision

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#11

- Essay skrivning - eksamenssæt
- Black Ameria - "The Nickel Boys"
- The American election, political rhetoric, "the girls on the bus"
- Lingua Franca and POstcolonialism
- Shakespeare
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer