Holdet 2022-ENA-1d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022-ENA-1d (1d-ENA, 2d-ENA, 3d-ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Science Fiction
Titel 2 Forløb#2: American Values
Titel 3 Forløb#3 - Ulighed i Storbritannien (SR)
Titel 4 Forløb#4: Gender & Identity
Titel 5 Forløb #5 - Evil
Titel 6 Forløb #6 - Vocabulary Project
Titel 7 EKSAMENSFORLØB - Class in the UK and TWO (værk)
Titel 8 The American Dream (and Inequality SRO)
Titel 9 EKSAMENSFORLØB - The Irreplaceable Human?
Titel 10 EKSAMENSFORLØB - True Crime: Missing and Murdered
Titel 11 EKSAMENSFORLØB - US Election 2024
Titel 12 EKSAMENSFORLØB - Minimalism and Dirty Realism
Titel 13 EKSAMENSFORLØB - Macbeth - Power and control
Titel 14 EKSAMENSFORLØB - Animal Farm: Power and control
Titel 15 Forløb#16: Repetition of topics

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Science Fiction

Beskrivelse:

I dette forløb har eleverne arbejdet med science fiction og fået kendskab til særlige litterære træk indenfor sci-fi. Med særlig fokus på dystopi. Derudover har eleverne arbejdet med analytical essay: PEE-struktur, og bestemte grammatiske emner: omskrive verber fra past/present, genkende ordklasser, jumbled sentences etc.

Materialer:

- Time Capsule Found on the Dead Planet af Margaret Atwood (short story)
- A Sound of Thunder by Ray Bradbury (short story)
- 2BR02B af Kurt Vonnegut (short story)
- The Story of Science Fiction af James Cameron (Episode: A Dark Future).
- The Maze Runner (film)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2: American Values

I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for forskellige amerikanske værdier, værdigrundlag herunder: frihed, lighed og jagten på den amerikanske drøm/lykke.

Vi har undersøgt hvordan de forskellige amerikanske værdier kommer til udtryk i samfundet samt hvordan det egentlig står til med uligheden i USA anno 2023.

Teksttyper: dokumentar, tale og artikel.

Materialer/tekster:

- The Abortion Divide (dokumentar)
- I have a Dream af MLK (tale)
- Poverty in the US (dokumentar)
- "I left poverty after writing Maid, but poverty never left me" (artikel) - (skriftlig aflevering - analytical essay: non-fiction)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 - Ulighed i Storbritannien (SR)

Dette forløb er det første forløb i studieretningen samfundsfag og engelsk. Formålet med forløbet var at give eleverne et indblik i emnet ulighed i Storbritannien, samt at skabe en forståelse for, hvordan de to fag engelsk og samfundsfag belyser dette emne ud fra forskellige videnskabsteoretiske tilgange og metoder.

Forløbet mundede ud i en skriftlig gruppeopgave som eleverne afleverede. På baggrund af denne skulle de lave en mundtlig fremlæggelse i matrixgrupper af opgavens vigtigste pointer med udgangspunkt i et talepapir.

Materialer/tekster:

- Loose Change af Andrea Levy (short story)
- Hidden and homeless (dokumentar)

Opgaveformulering:

Redegør med udgangspunkt i selvvalgt empiri for social ulighed i Storbritannien. Kom herunder ind på forskellige sociale klasser, økonomisk ulighed samt fattigdom.

Med udgangspunkt i en fiktions analyse af novellen Loose Change af Andrea Levy ønskes en analyse af hvordan hovedpersonerne oplever at blive og være hjemløse.

Diskuter om fiktionen giver et realistisk billede af ulighedsproblematikken i Storbritannien samt hvordan forskellige politiske ideologier ser på ulighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 2 (non-fiction) 03-03-2023
SR-opgave 31-03-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#4: Gender & Identity

Dette forløb har eleverne arbejdet med emnet "Gender & Identity" ud fra et samfundsmæssige blik samt med henblik på hvordan disse tematikker kommer til udtryk indenfor litteraturens verden.

Materialer/tekster:

- Call Me By Your Name af Lil Nas X (sangtekst og musikvideo)
- Judith Butler - videoer om Queer theory
- Through the Wardrobe af Lucy Caldwell (short story) - som var udgangspunktet for en skriftlig aflevering (analytical essay: fiction)

Begreber:

- Heteronormativity
- Cross-dressing
- Subversion/subversive acts
- Queer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 4 03-05-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb #5 - Evil

During this course students will work with the concept of evil. How can evil be defined? Are you born evil or is it something that you are raised to be? The students will analyse and interpret different short stories with a focus on how the concept of evil is expressed. The analysis and interpretation of the literary texts will focus on obtaining knowledge of the terms setting, characterisation, composition, and point of view. Furthermore, the students will learn how to compose an essay with a correct structure and with a special focus on the analysis of fiction.

Texts
Bret Easton Ellis, American Psycho (excerpt), i Fra Engberg-Pedersen et al., Wider Contexts, Gyldendal, 2012
Stephen King, The man who loved flowers, 1977 in Stephen King, Nightshift, Doubleday, 1978
Lezanna Clannachan, “Monster under the bed”, 2011 in Ed. Rowan B. Fortune, Feeding the Cat and other short stories and poems, Northe Wales: Cinnamon Press, 2011
Charles Higson, The Red Line, 1993 i René Bühlmann: New York City, Systime, 1993


Læringsmål:
du skal kunne analysere og fortolke litterære tekster (fiktion), især med fokus på setting, characterisation, composition, and point of view
du skal stifte bekendtskab med litterærer virkemidler såsom metaphors, similes, and symbols
du skal have udvidet dit ordforråd inden for emnet evil
du skal træne dine mundtlige kompetencer via fremlæggelser og diskussionsøvelser om emnet
du skal have repeteret de grammatiske emner, som vi arbejdede med i 1g, dvs. kongruens og adjektiver, og du skal introduceres til verbets tider, primært nutid og datid med fokus på de uregelmæssige verber
du skal kunne skrive et essay, hvor du inkluderer tekstanalystiske begreber såsom setting, characterisation, composition, point of view, og theme and message.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment 1: Essay 15-09-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb #6 - Vocabulary Project

Forløb hvor eleverne arbejder innovativt med produktion af eget gloseindlæringsværktøj på baggrund af teori om forskellige læringsstile. Fokus på træning af ordforråd herunder adjektiver. Forløbet mundede ud i en gloseindlæringsfestival, hvor eleverne fik mulighed for at prøve hinanden gloseindlæringsværktøjer.

Supplerende materiale:

Rasmus Gottschalck, Marianne Terp, Sprogenes verden, Gyldendal 2013:
Læringsstrategier, s. 103-110
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse gloseværktøj 11-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMENSFORLØB - Class in the UK and TWO (værk)

I dette forløb læser vi Jim Cartwright's drama TWO. Vi vil analysere og fortolke stykket i sin helhed samt arbejde med de forskellige forhold, der bliver præsenteret i hver scene. Eleverne vil desuden skrive samt opføre deres egen scene.

Kernetekst:
- Jim Cartwright. Two, 1994
- Riot Club af Lone Scherfig (2014)
- The Crown (S3, E3 – Aberfan) (2016 – Netflix)

Supplerende materiale:

- “British Class System: Explore The Social Strata” (2024) - https://uniacco.com/blog/british-class-system
- “How important is social class in Britain today?” af David Robson (2016) (BBC) - https://www.bbc.com/future/article/20160406-how-much-does-social-class-matter-in-britain-today

- “The Grumpy Guide to class”:
- Part 1: www.youtube.com/watch?v=3ZAyYBDUNug
- Part 2: www.youtube.com/watch?v=mLUY5xtqRoM
- Part 3: www.youtube.com/watch?v=hDw1YcywJ6k
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment 2: essay 11-12-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 The American Dream (and Inequality SRO)

Forløbet tager udgangspunkt i begrebet "The American Dream" (values and ideas). Vi læser forskellige typer tekster, som alle omhandler begrebet. Tidsmæssigt starter vi ved puritanernes ankomst, hvor vi arbejder med "The Frontier Heritage" og slutter af med et mere nutidigt syn på "The American Dream", hvor vi bl.a. analyserer taler af Barack Obama med fokus på retoriske virkemidler.

Kernetekster:
The Declaration of Independence (uddrag)
Emma Lazarus: "The New Collosus", 1883
Edward N. Kearny: "The Frontier Heritage", 1984
Barack Obama; "A More Perfect Union", 2008
Barack Obama: "The American Promise", 2008
Fields of Vision, vol 1: "North America From the Beginnings to 1823", pp. 110-113

Supplerende materiale:
Kort dokumentar om Ellis Island
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar Assignment (exam) 07-01-2024
SRO 26-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 9 EKSAMENSFORLØB - The Irreplaceable Human?

Forløbet afdækker forskellige perspektiver i den aktuelle debat om kunstig intelligens med særligt fokus på fordele og ulemper, muligheder og farer ved brug af AI. I forløbet indgår forskellige fiktive og non-fiktive fremstillinger med kunstig intelligens som gennemgående motiv.
Som led i forløbet indgår ekskursion til Louisiana, hvor vi ser udstilingen "The Irreplacable Human?".

I forløbet er læst:
Nikita Duggal: “Advantages and Disadvantages of Artificial Intelligence (AI)” (2023)
Nick Cave answers fan question about ChatGPT (2023)
Isaac Asimov: “True Love” (1977)
William Hawkins: “Grandma’s Sex Robot” (2023)

Film:
Ex Machina, 2024

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMENSFORLØB - True Crime: Missing and Murdered

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb har fokuseret på CBCs true crime podcast “Missing an Murdered: Finding Cleo” – eleverne har lyttet til episoderne og arbejdet med dem efterfølgende igennem analyse og fortolkning vha. The podcast hexagram hvor de bl.a. har sæt podcasten i perspektiv til genren (investigative journalism), en artikel og den historiske kontekst og state apologies.

Underemner: AIM program - Adopt Indian Métis /The Scoop, aggressive assimilation on indigenous people in Canada – stripped of their language, culture and identity, many children faced abused and several thousand died. Colonial past og image repair strategy.

Primær litteratur:

- Missing and Murdered: Finding Cleo (podcast) - https://www.cbc.ca/listen/cbc-podcasts/148-missing-murdered-finding-cleo/episode/15524967-s2-episode-1-stolen.-murdered.
- “Prime Minister Harper offers full apology on behalf of Canadians for the Indian Residential Schools system” - https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1100100015644/1571589171655
- Documentary episode: “Finding Cleo: How a CBC podcast solved the mystery of a missing Indigenous girl” - https://www.cbc.ca/player/play/video/1.4602576  (2018)
- The Scream af Kent Monkman (1893) – (painting) https://www.aci-iac.ca/art-books/kent-monkman/key-works/the-scream/

Sekundær litteratur:

- Apologia/image repair strategier (William Benoit) – se drevmappe
- “How indigenous reporters are elevating true crime” by Elena Saabedra Buckley (2019) https://www.hcn.org/issues/51-1/tribal-affairs-how-indigenous-reporters-are-elevating-true-crime/
- “Saskatchewan's Adopt Indian Métis program” -CBC (2018)- https://www.cbc.ca/radio/findingcleo/saskatchewan-s-adopt-indian-m%C3%A9tis-program-1.4555441
- How to analyze a podcast – compendium (drev)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar Assignment (exam paper) 18-04-2024
Written Assignment 4: essay 07-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 EKSAMENSFORLØB - US Election 2024

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb tager udgangspunkt i det amerikanske valgsystem med særlig fokus på det forstående amerikanske valg d. 5. november 2024. Der har bl.a. været fokus på retorisk og filmisk analyse af kampagnevideoerne fra begge præsidentkandidater, samt retorisk analyse af den første præsident debat mellem kandidaterne, herunder fokus på retoriske virkemidler, logical fallacies, brug af appelformer osv. Dokumentaranalyse og shot-by-shot analyse med fokus på filmiske virkemidler af dokumentaren – Trump and the future of the United States of America. (2024)

Primær litteratur

• Whose Vote Counts, Explained by Netflix - https://www.youtube.com/watch?v=yn36tY7rNUM
• Campaign videos – Kamala Harris and Donald Trump
• First presidential debate between Harris and Trump - https://abcnews.go.com/Politics/harris-trump-presidential-debate-transcript/story?id=113560542 (transcript) – 2024)
• Trump and the future of the United States of America (dokumentar 2024) ABC Australia https://www.youtube.com/watch?v=gLa8WFDlFkE

Sekundær litteratur:

• US Election compendium (core values, Democratic/Republican party, elections, electoral college
• The Electoral College, explained by Vox (2020) - https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
• Electing a US President – in plain English - https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I
• “Analysis of the words Trump and Harris relied on in their first debate: “taxes”, “criminals,” week”. https://www.cbsnews.com/news/trump-harris-first-debate-2024-words/


Liste over hjælpemidler til skriftlig eksamen/prøver:

https://app.minlaering.dk/bog/1
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.synonymbog.com/
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.synonymy.com/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
US election campaign ads 09-09-2024
Debate - Written assignment 21-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 EKSAMENSFORLØB - Minimalism and Dirty Realism

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb tager udgangspunkt i den nordamerikanske litterære bevægelse som bl.a. er defineret af de amerikanske forfatter Raymond Carver, John Charles Bukowski og Chuck Palahniuk.
Begrebet blev opfundet af Bill Buford fra magasinet Granta for at definere en bevægelse af forfatter og værker fra 70’erne og 80’erne der havde en række fælles træk. Dirty realism, er anset som en variant af minimalism der er karakteriseret med et fokus på overflade beskrivelser og med få beskrivende ord.

Primær litteratur:

• So Much Water So Close To Home af Raymond Carver (1989)
• Popular Mechanics af Raymond Carver
• Why Don’t You Dance af Raymond Carver (1977)
• A Serious Talk af Raymond Carver (1980)
• They’re Not Your Husband by Raymond Carver
• Cat in the Rain af Ernest Hemingway

Sekundær litteratur:

• Introduction to Dirty Realism (from the compendium)
• Iceberg Theory – Ernest Hemingway
• Short film – Why Don’t You Dance - https://www.youtube.com/watch?v=6B5RjxkFiWM
• Tom Waits – “Eggd and Sausage” from the album Nighthawks at the diner (1975)
• Nighthawks (painting) by Edward Hopper (1942)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay #1 - Minimalism (fiction) 21-11-2024
Scriptwriting - Mimalism 02-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 EKSAMENSFORLØB - Macbeth - Power and control

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb har taget udgangspunkt i William Shakespeares tekster og perioden omkring denne tid. Hovedværket har været tragedien Macbeth af Shakespeare, hvor eleverne har læst og arbejdet med uddrag med fokus på særlige dramatiske virkemidler, sproglige virkemidler herunder; aside, foreshadowing, language, meter: Iambic pentametre, trochaic tetrametre, witchcraft, the great chain of being, paradox, imagery, solliloqy, m.m.

Fokus har været på en analyse af filmatisering af Macbeth gennem 2015- versionen med særlig fokus på filmiske virkemidler. Afslutningsvis har vi lavet en komparativ analyse mellem Macbeth og første episode af serien House of Cards, med fokus på fremstilling af temaerne: ambition, abuse, power, appearence and reality, guilt and morality, samt parallellerne mellem Macbeth, Lady Macbeth og Clair og Frank Underwood.

Primær litteratur:

• Macbeth: Act 1, Scene 1-4 + Act 2, Scene 1+2
• Artikel: Why Lady Macbeth is literature’s most misunderstood villain” by Hanna Flint (BBC) - https://www.bbc.com/culture/article/20220110-why-lady-macbeth-is-literatures-most-misunderstood-villain (2020)
• Macbeth (film) directed by Justin Kurzel (2015) (film)
• Shakespeare in Love directed by John Madden (1998) (film)
• House of Cards, Season 1, Episode 1.

Sekundær litteratur:

• Nultekster
• Uta Hagen – Six Steps
• Film analysis (document)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral assignment 17-12-2024
Delprøve 1 25-02-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 EKSAMENSFORLØB - Animal Farm: Power and control

Forløbsbeskrivelse:

Forløbet skal ses som en del af et tidligere dystopi-forløb. Klassen har læst George Orwells roman Animal Farm (1945). Eleverne har arbejdet med perioden og den særlige skrivestil modernisme der anvendes i dette værk. Derudover har eleverne arbejdet med begrebet allegori med en særlig perspektivering til den russiske revolution. Vi har draget paralleller mellem det tidligere emne dystopia og set på de særlige karakteristika for dystopisk fiktion. Derudover har analysen fokuseret på themes/message, characteristics of propaganda (S.E.E.D), characterization, modernist writing style m.m.

Primær litteratur:
- George Orwells Animal Farm (1945)

Supplerende materiale:

- “Literature – George Orwell” (2016) af The School of Life - https://www.youtube.com/watch?v=kvXU3vzHq8E
- Russo, Jonathan. “‘Animal Farm’ Perfectly Describes Life in the Era of Donald Trump. 5 September 2017 I Observer. https://observer.com/2017/05/donald-trump-george-orwell-animal-farm/
- ”George Orwell’s Animal Farm: Study Guide”. The Curriculum Post. 2012 http://curriculumproject.org/wp-content/uploads/AF_SB_DRAFT_Aug2012-web.pdf
- Modernism: writing style– (systime.dk – Animal Farm) af Trine Østergaard (Animal Farm –(introduction) - drevmappen
- Power point – ”Propaganda” (drevmappen)
- Power point + document –” Characteristics of dystopian fiction” (drevmappen)
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve i skriftlig engelsk A 27-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer