Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-ENA-1e (1e-ENA, 2e-ENA, 3e-ENA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
BLM (EKSAMEN)
Black Lives Matter
I dette forløb skal vi arbejde med den overordnede problemstilling: Hvorfor er der stadig strukturel racisme i USA i dag?
Vi starter med politivolden mod sorte amerikanere og læser artikler om volden i USA i maj 2020. Vi vil derefter bruge historien til at komme med nogle af forklaringerne på strukturelle racisme. Vi går helt tilbage til slaveriet og ser 12 Years a Slave og bevæger os kronologisk op gennem USAs historie. Vi arbejder med The Jim Crow Laws og The Harlem Renaissance med fokus på Langston Hughes. Derefter på The Civil Rights Movement med fokus på Martin Luther Kings tale: I Have a Dream og vi ser filmen The Help
Slutteligt ser vi dokumentaren the 13th fra Netflix og arbejder med filmens tese om massefængsling af sorte mænd, som et smuthul i forfatningen i forhold til at holde sorte som andenrangs borgere.
I dette forløb skrev klassen endvidere SR1 om sorte amerikaners stilling i USA i dag.
Materiale:
Steve McQueen: 12 Years a Slave (film), 2012
Langston Hughes: I, Too Sing, 1926
Langston Hughes: Coffee Break, 1965
Martin Luther King: I Have a Dream, 1963
Tate Taylor: The Help (film), 2011
Barack Obama: A More Perfect Union, 2008
Netflix: The 13th (dokumentar), 2016
Black Lives Matter
Texts:
• Articles on the deaths of Ahmaud Arberry and George Floyd, Feb. and May, 2020
• Civil unrest in the USA due to the killing of several unarmed men in 2020 + earlier. https://www.youtube.com/watch?v=EvrLXeVU5zE – summing up Black American history from slavery, Jim Crow laws, M L King, the deaths that started Black Lives Matter, and the latest cases of Ahmaud Arberry and George Floyd.
• Excerpts from “The Declaration of Independence” 1776, and “The Constitution of the United States” 1787 (see texts below)
• Slavery: Film: Twelve Years a Slave (Filmstriben) + Excerpt from Twelve Years a Slave, 1853 (CHAPTER XIX)
• Juneteenth: video on https://www.theguardian.com/us-news/2020/jun/16/juneteenth-independence-holiday-what-you-need-to-know
• Jim Crow Laws: https://legaldictionary.net/jim-crow-laws/
• Langston Hughes: I, Too (1925)
• ML King’s speech: “I Have a Dream”, 28 August, 1963 (pdf document)
• Excerpt from Obama’s speech: “A More Perfect Union” 18 March 2008, Philadelphia, PA
• Black Lives Matter
• Childish Gambino: “This Is America” music video and/or Beyoncé: Black is King
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SR1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Minimalism
I dette forløb har vi haft fokus på den amerikanske minimalistiske skrivestil hos Ernest Hemingway og Raymond Carver. Vi har kigget på selve skrivestilen og nærlæst udvalgte noveller af ovennævnte forfattere for at undersøge, hvordan denne skrivestil fungerer i praksis. Vi har læst mellem linjerne.
Teoretisk har vi arbejdet med The Iceberg Theory. Vi har udvidet med Dirty Realism og the underbelly of the American Dream
Tekster:
Ernest Hemingway: Cat in the Rain
Raymond Carver: Tell the Women We are Going
Raymond Carver: Lemonade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Political Activism
I dette forløb har eleverne arbejdet med politisk aktivisme gennem taler. De har haft fokus på den retoriske analyse.
Derudover har de også arbejdet med TED-talks.
Materialer:
TED-talk: Michael Kimmel: Why gender equality is good for everyopne
Emma Watson: “Gender equality is your issue too”
Text 2: Malala Yousafzai: Speech to United Nations Security Council
Text 3: Emma Gonzalez: March for Our Lives Speech
Text 4: Greta Thunberg: Speech At The U.N. Climate Action Summit
Text 5: Alicia Garza: “Why Black Lives Matter”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopian Fiction (EKSAMEN)
I dette forløb har eleverne arbejdet med dystopien i fiktion. De har arbejder med genren og med den historiske kontekst i hvilken den er opstået. De har arbejdet med genre træk og de har arbejdet litteratur historisk med uddrag af vigtige romaner indenfor genren.
Eleverne har skulle sætte uddraget ind i en historisk kontekst og se på hvorledes litteraturen afspejler problemstillinger i det samfund den er opstået i.
What is Dystopian Fiction?
George Orwell: Uddrag af 1984, 1948
The Handmaid’s Tale – HBO: episode 1, 2017
Aldous Huxley: Uddrag af Brave New World (kap 2), 1932
Netflix: Black Mirror:Metalhead,
Ray Bradbury: Uddrag af Fahrenheit 451, 1953
Michael Radford: 1984 (Film), 1984
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Feminism (EKSAMEN)
I dette forløb har klassen arbejdet med feminismens tre bølger. De har studeret udviklingen fra den første bølge og de mål og midler de britiske kvinder i særdeleshed brugte til at opnå stemmeret til den anden bølge i 60'erne og 70'erne og frem till tredje bølge med fokus på Judtih Butlers teori om det poststrukturelle og "gender performativity".
Tekster:
Mary Wollstonecraft: A vindication of the Rights of Women,1792 (extract) 3,5 ns
Emeline Pankhurst: Speech: Freedom or Death, 1913. 4 ns
Sarah Gevron: Suffragette (film), 2015
Gloria Steinem: If Men Could Menstruate 1986 2,5 ns
Kimberle Crenshaw: TED-talk: The urgency of intersectionality
Reece Lyons: I am a Woman and I have a Penis 2018 2 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The British Empire (EKSAMEN)
I dette forløb har eleverne arbejdet med det britiske imperium. De har haft fokus på formel/uformel imperialisme og på det historiske forløb reflekteret i litteraturen.
Desuden har der været et fokus på postkolonialisme i litteraturen og med kort intro til den postkoloniale kritik som metode.
I dette forløb har der været et fokus på Indien og vi har arbejdet med Indiens selvstændighed og partition.
Tekster:
Rudyard Kipling: The White Man's Burden, 1899
George Orwell: Shooting an Elephant, 1936
Jawaharlal Nehru: Tryst with Destiny, 1947
Kushwant Sing: Karma, 1950
Ruperake Petaia: Kidnapped, 1950
John Agard: Listen Mr. Oxford Don, 1986
Richard Atteborough: Gandhi (film) , 1982
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lingua Franca
I dette forløb har eleverne arbejdet med engelsk som Lingua Franca (ELF).
De har fået et overblik over det engelske sprogs historie. De har arbejdet med hvorfor og hvordan engelsk blev fællessproget og hvorledes det bliver brugt til at kommunikere og løse problemer i en globaliseret verden.
De har desuden arbejdet med forskellige varianter af sproget samt læst tekster og brugt den postkoloniale kritisk.
Tekster:
Daniel Ross "Why the world is going to be stuck with English for a very long time", 2019
Daniel Dafoe "Robinson Crusoe", 1716
TED-Talk: Jay Walker: The Wolrd's English Mania, 2014
Youtube: The History of English (https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Evil (EKSAMEN)
I dette forløb har klassen arbejdet med begrebet ondskab i litteraturen. Hvordan definerer man begrebet? Hvornår er man "mad"? eller "bad"? Har man brug for ondskaben, for at definere "det gode".
Er mennesket grundlæggende godt eller ondt eller besidder vi begge sider?
I dette forløb har elevene arbejdet med forskellige tekster litteratur historisk. Vi har arbejdet med gothic fiction og I særdeleshed med the Elizabethan Era. De har studeret the Shakespearean Theatre og The Elizabthan World View.
Eleverne arbejder med Shakespearean Sonnets uddrag af Macbeth samt ser filmen.
Tekster:
Sean Pence: Bad or Mad, 2004, 2 ns
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart, 1843, 4 ns
Ted Hughes: Hawk Roosting, 1960, 1 ns
William Shakespeare: Sonnet 18, 1609 2 ns
William Shakespeare: Macbeth, 1606 (uddrag) 8 ns
Justin Kurzel: Macbeth (Film), 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
US Election
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Postmodernism (EKSAMEN)
I dette forløb har klassen arbejdet med postmodernisme som en litterær genre. Vi har arbejdet med genretræk og haft fokus på hvorledes litteraturen afspejler den tid og det samfund den opstår i. Vi har talt om det senmoderne menneskes udfordringer og hvorledes den postmoderne litteratur behandler disse problemstillinger.
Eve Merriam: How to Eat a Poem, 1964 1ns
David Lynch: Twin Peaks, episode 2, 1990
Bret Easton-Ellis: Killing Child at Zoo, 1991 4 ns
Tim O' Brien: How to Tell a True War Story, 1990, 10 ns
Fight Club (værk)
David Fincher: Fight Club (Film), 1999
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777825304",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777825304",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53777825304"
}