Titel
10
|
How will the conflict in Ukraine affect the world
Purpose
This theme covers about 12 modules and the main purpose is to introduce the study of international relations and the theoretical threads that shape the study of IR, primarily the theories realism and liberalism (in Danish known as idealism).
The focus is the war in Ukraine which underlines power structures and old conflicts as it forces one to consider old power positions and organizations such as NATO, the UN etc.
Siden Sovjetunionens opløsning i 1991 har USA indtaget en magtposition i verden, som er historisk enestående: Aldrig tidligere i det internationale systems historie har en enkelt stat været så magtfuld i forhold til de andre. Denne magt er bl.a. kommet til udtryk både militært, diplomatisk, politisk, handelsmæssigt og kulturelt. Blandt forskere og meningsdannere der beskæftiger sig med international politik diskuteres det dog stadig mere intenst om USA’s magt er aftagende til fordel for fx en stat som Kina, men også for en verden, hvor stater har stadig mindre magt og hvor andre ikke-statslige aktører udøver vigtig indflydelse på verdensordenen. Samtidig diskuteres det også, om perioden med Donald Trump som præsident har været medvirkende til, at accelerere en udvikling, hvor den liberale verdensorden som USA har stået som eksponent for, har mistet sin legitimitet.
I forløbet skal vi beskæftige os med hvad det er der kan siges at karakterisere den nuværende verdensorden, der spænder sig ud mellem de tre poler: magtbalance, hegemoni og international retsorden. I skal have en forståelse af, hvad det er der udfordrer denne orden.
I vil igennem af forløbet få kendskab til forskellige opfattelser af begrebet magt. Ydermere vil der blive sat fokus på hvordan det internationale system kan karakteriseres som enten unipolært, bipolært eller multipolært, alt efter hvordan man anskuer udviklingen mellem verdens dominerende magter. Mod forløbets afslutning lægges der vægt på at I skal opøve jeres færdigheder I at stille fagligt kvalificerede spørgsmål, som samles under én synopsis. I kommer dermed til at arbejde en projektlignende arbejdsform over 3-4 moduler. Synopsen danner desuden grundlag for træning til mundtlig eksamen.
In Danish:
Kernestof som tilstræbes dækket i forløbet:
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Faglige mål som tilstræbes dækket i forløbet:
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale,
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser ̶
Analysere og formidle - skriftligt og mundtligt - empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Formål
Formålet med dette 12-modulers forløb er at introducere eleverne til international politik og de teorier og begreber, der anvendes til at analysere og forklare relationer og konflikter mellem stater. Forløbet tager udgangspunkt i krigen i Ukraine og anvender denne konflikt som caseset til at arbejde med nøglebegreber som magt, sikkerhed, polaritet og verdensorden. Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan magt udøves, hvordan internationale systemer er opbygget, og hvordan stater og organisationer som USA, Rusland, NATO, FN og Danmark agerer på den globale scene. Forløbet afsluttes med synopsis-arbejde som træning til mundtlig eksamen.
Centrale teorier og begreber
Realismen: selvhjælpssystem, sikkerhedsdilemma, staters interesser og magtbalance (Kenneth Waltz m.fl.)
Liberalismen (idealismen): internationalt samarbejde, interdependens, demokratiske fredstese, sikkerhedssamfund (Robert Keohane, John Ikenberry)
Konstruktivisme: identitet, normer og værdier som forklaringsramme for staters adfærd
Strukturel magt (Susan Strange): evnen til at definere rammerne for internationalt samspil
Hård, blød og smart magt (Joseph Nye)
Polaritetsbegreber: unipolær, bipolær og multipolær verdensorden
Læst materiale
Global Politik (udvalgte sider, fx kap. 2 og 8)
Artikler og analyser om krigen i Ukraine fra bl.a. CSIS, US News, National Interest
Videoklip med Joseph Nye og John Ikenberry
Interviewfilm fra DR: Truslen mod Ukraine
Evt. Portland Soft Power Index
Arbejdsformer
Fælles klassegennemgang og diskussioner (f.eks. om Danmarks udenrigspolitik, NATO, FN, USA’s rolle)
Gruppe- og pararbejde med spørgsmål, hypoteser og case-analyse
Øvelser med figuranalyse og dataarbejde (f.eks. SIPRI-database om militærudgifter)
Elevpræsentationer og diskussion af synspunkter ud fra faglig teori
Synopsis-skrivning i grupper som forberedelse til eksamen
Kernestof og faglige mål
Kernestof: Aktører og magt i international politik, sikkerhed, integration, globalisering, samfundsudvikling, metode (kvalitativ og kvantitativ)
Faglige mål:
Anvende teorier og begreber til at forklare og analysere internationale problemstillinger
Forklare udviklingstendenser i det internationale system
Formulere og undersøge faglige problemstillinger
Arbejde med empiriske undersøgelser og data
Argumentere og formidle fagligt sammenhængende på højt taksonomisk niveau
|