Holdet 2022-HIA-1b2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022-HIA-1b2 (1b2-HI, 2b2-HI, 3b2-HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 History introductory course
Titel 2 Danish Welfare State EXAM
Titel 3 DHO  -Grønland
Titel 4 Roman Empire EXAM
Titel 5 The Middle Ages EXAM
Titel 6 Reformation and Renaissance EXAM(just Reformation)
Titel 7 Enlightenment and American History EXAM
Titel 8 European Imperialism EKSAMEN
Titel 9 Interwar Period EKSAMEN
Titel 10 The Cold War EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 History introductory course

Præsentation for faget. Eleverne er blevet introduceret til forskelligartet historisk materiale, samt kildekritik, dokumentering og metode.

Source criticism and source types:

http://www.universityofcalicut.info/syl/METHODOLOGYOFHISTORY.pdf
pp-4-8

http://primarysources.yale.edu/

Source Material:

Ibn Fadlan – Letters on the Vikings. From Cornell University,

http://collectiondevelopment.library.cornell.edu/mideast/montgo1.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danish Welfare State EXAM

Forløbet har beskæftiget sig med den danske velfærdsstat fra 1888 frem til i dag. Vi har undersøgt forskellige syn på velfærdsstaten gennem det 20 århundrede, og kigget på sammenhængen mellem udviklingen af velfærdsstaten og det kulturelle ungdomsoprør i 1960erne.  Forløbet har også fokuseret på de udfordringer velfærdsstaten mødte efter 1973, og hvordan disse har påvirket udviklingen i Danmark frem til slutningen af 00erne.

MATERIALE
Democracy and the Welfare State -the Nordic Nations Since 1800. Ingvaldsen Larsson, Pedersen. TurbiNE 2009. PP 17-22.

Fokus – fra verdenskrig til velfærd. Adriansen, mfl. Gyldendal 2006. s.48-63, 66-68.

Kilder til Danmarks historie efter 1660 – arbejderkår og arbejderbevægelse 1871-1914. Henry Karlson. Gyldendal 1969. 53-56.

Socialdemokratiets partiprogram 14 july 1888.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Roman Empire EXAM

I dette forløb har vi arbejdet med Romerrigets politiske, sociale og kulturelle udvikling fra republik til kejserrige. Eleverne har opnået en grundlæggende forståelse for centrale udviklingslinjer i antikkens romerske historie. Vi har fokuseret på Romerrigets ekspansion, samfundets opbygning, konflikterne mellem patriciere og plebejere, overgangen fra republik til kejserdømme samt de første kejseres styre.
Fokus har været:  Hvad forklarer Romerrigets vækst og sammenhængskraft? Hvilken rolle spillede militær magt, lovgivning og religion? Og hvordan påvirkede samfundsstrukturen almindelige borgere?

Textbook material:  A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012. pp 143-171

Kildebehandlinger:
Cicero and the plot to kill Cesar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Middle Ages EXAM

Omdrejningspunktet for forløbet har været den katolske kirkes magt og indflydelse i høj – og senmiddelalderen, samt samfundets struktur.

Textbook material:
A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012. PP. 393-423


FILM: In the Name of The Rose: Jean-Jacques Annaud, 1986
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reformation and Renaissance EXAM(just Reformation)

Forløbet har fokuseret på renæssancen i et nord-italiensk perspektiv, med vægt på udviklingen indenfor kunst og humanistisk filosofi.

Textbook material:
A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012. PP 426-437, 441-448..

Samlerens antologi af nordisk litteratur 3 – 1523-1700, 1984. Hennigsen m.fl. PP 26-34.

Source Material:
On Christian Liberty (excerpt) Martin Luther, 1520
Madonna and Child,(painting) Berlinghiero 1230
Portrait of a Young Woman (painting), Domenico Ghirlandaio 1490s
School in Athens (painting) Raphael 1509

Oration On the Dignity of Man (excerpt) Pico della Mirdandola 1464-1494

Luther’s 95 Theses, 1-4, 10, 21, 27, 32-33, 36, 50, 62, Martin Luther 1517

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Enlightenment and American History EXAM

Med oplysningstiden og den amerikanske revolution som udgangspunkt har vi arbejdet med at identificere og forklare de grundlæggende politiske og kulturelle tendenser og modsætninger i USAs historie fra 1776 til 1970-


Textbook material:
A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012. PP. 524-526, 533-540, 650-658, 824-832,

Source Material
Bishop Jacques-Benigne Bossuet  - (1627 – 1704) The Divine Right of Kings. From: University of Indiana-Perdue. http://www.iupui.edu/~histwhs/H114.dir/H114.webreader/H114.read.a.Bossuet.html

Voltaire, On Tolerance, from the Philosophical dictionary 1764. https://public.wsu.edu/~brians/world_civ/worldcivreader/world_civ_reader_2/voltaire.html and  https://history.hanover.edu/texts/voltaire/voltoler.html

Charles de Secondat, Baron de Montesquieu, Spirit of the Laws, 1748 (excerpt) https://archive.org/details/MontesquieustheSpiritOfTheLaws

Denis Diderot – a view on authority 1771 From:: Peter McPhee, The French Revolution 1789-1799. Oxford, 2001

https://www.loc.gov/classroom-materials/united-states-history-primary-source-timeline/progressive-era-to-new-era-1900-1929/






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 European Imperialism EKSAMEN

Med udgangspunkt i England som imperialistisk stormagt, har forløbet fokuseret på det europæiske menneskesyn i sidste halvdel af 1800-tallet, samt de politiske gnidninger i datidens Europa

Textbook material:
A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012. PP 751-767

Source Material
Concession of Faith, Cecil Rhodes 1877 http://pages.uoregon.edu/kimball/Rhodes-Confession.htm

Greater Britain, Charles Dilke 1868  Preface and chapter 23. http://www.gutenberg.org/files/41755/41755-h/41755-h.htm

White Man’s Burden, Rudyard Kipling 1899

The Place of Imperialism in History(exceprt), from Imperialism – the highest stage of capitalism-  Vladimir Ilyich Lenin 1917


The Negro Encyclopedia Britannica 1911 https://archive.org/stream/encyclopaediabri19chisrich/encyclopaediabri19chisrich_djvu.txt

Tintin in the Congo, 1930 and 2002 versions. Herge.

Kolonialmächte (satire drawing). Simplicissmus 1904
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Interwar Period EKSAMEN

I forlængelse af forløbet om den europæiske imperialisme beskæftiger dette forløb sig med udviklingen i mellemkrigstidens Europa med særligt henblik på Tyskland og delvist Italien. Forløbet har omhandlet perioden mellem Første og Anden Verdenskrig med fokus på de politiske, sociale og økonomiske forandringer i Europa. Eleverne har opnået indsigt i Versaillestraktaten og dens betydning for Tysklands udvikling samt fremvæksten af autoritære ideologier som fascisme og nazisme.

  Textbook Material:
A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012 pp 844-849, 862-867, 908-915, 918-925

Sources from textbook:
Excerpt of Adolf Hitler “My Struggle”(1925) and Benito Mussolini “My Autobiography” (1928)
Source Material:
International unemployment rates 1900-1945, Walter Galenson, University of Berkeley and Arthur Zellner, University of Michigan

Wilson’s 14 points - http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/fourteen_points.shtml

French Prime Minister Roger Clemenceau’s delivery of peace terms to Germany May 7th 1919 (excerpt)
https://archive.org/search.php?query=subject%3A%22Treaty+of+Versailles+(1919)%22


Count Brockdorff-Rantzau’s response to French peace terms May 7th 1919  
https://archive.org/search.php?query=subject%3A%22Treaty+of+Versailles+(1919)%22

NSDAP’s 25 points.1920, http://sourcebooks.fordham.edu/mod/25points.asp

Adolf Hitler Speech, Munich 1922,
https://archive.org/stream/TheSpeechesOfAdolfHitler19211941/hitler-speeches-collection_djvu.txt

Weimar Republic elections 1919-1933.
http://www.lse.ac.uk/CPNSS/research/projectsCurrentlyOnHold/VPP/VPPpdf/VPPpd

The Enabling Act, 1933. http://germanhistorydocs.ghi-dc.org/sub_document.cfm?document_id=1496

Nuremberg Laws, 1935, Translated from Reichsgesetzblatt teil 1 1935, p. 1146
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The Cold War EKSAMEN

Forløbet omhandler Den Kolde Krig og dens ideologiske, politiske og økonomiske spændinger mellem Øst og Vest i perioden 1945-1991. Eleverne har arbejdet med at undersøge centrale konflikter, aktører og begivenheder i perioden.


Fokus har været på at forstå Den Kolde Krigs globale dimension, herunder afkoloniseringen. Forløbet har trænet elevernes kildekritiske kompetencer og evne til at analysere historiske aktørers motiver og verdensbilleder. Eleverne har endvidere reflekteret over brud og kontinuitet i internationale relationer samt Den Kolde Krigs betydning for nutidige globale strukturer.


Textbook Material:
A History of World Societies- 9th edition, McKay et al. Bedfords/ST.Martin’s. 2012 pp 942-949, 952-96

Source Material:
Winston Churchill, Sinews of Peace, March 5th 1946. From. History of World Societies- 9th edition p

Ho Chi Minh: speech in Ba Dinh Square, Hanoi, Vietnam, September 2 1945.

Harry S. Truman, Speech to Congress, March 12th 1947. From: History of World Societies- 9th edition p

George Marshall, Speech at Harvard University, 5 June 1947, http://www.oecd.org/general/themarshallplanspeechatharvarduniversity5june1947.htm


Michail Gorbachev, Perestroika: New Thinking for our Country and the World, From: New York, Harper and Row, 1987.

John F. Kennedy, Radio and Television Report to the American People on the Soviet Arms Buildup in Cuba, October 22nd 1962. https://www.jfklibrary.org/Asset-Viewer/sUVmCh-sB0moLfrBcaHaSg.aspx

Letter From Chairman Khrushchev to President Kennedy, October 27th 1962. https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1961-63v06/d66




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer