Holdet 2023-FrfB-1g1-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023-FrfB-1g1-1 (1g1-FrfB-1, 2g1-FrfB-1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb
Titel 2 Forløb#2 La famille
Titel 3 Forløb#3 La violence et le terrorisme (EKSAMEN)
Titel 4 Forløb#4 École et le système scolaire (EKSAMEN)
Titel 5 Forløb#5 Les contes de fées (EKSAMEN)
Titel 6 Forløb#6 La deuxième guerre mondiale (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb

Intro til fransk og frankofoni

Kortfilm: “Amsterdam” og “C’est dimanche’
‘La touche francaise’ fra ‘Paroles francophones’
Kort artikel“La Belgique et les frites
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 La famille

I dette forløb skal vi arbejde med ordforrådet inden for La vie familiale i det frankofone område. Vi skal snakke  om familiemedlemmer, forskellige familietyper fx la famille recomposée og la famille traditionelle.

Materiale:
'La boîte aux lettres' uddrag fra romanen af Régine Detambel, 2002 (s.52-53)
'Le sens de la famille' sang af Grand Corps Malade, 2021
“L’amitié et la famille en Tunisie” fra ‘Alors demande’ (CFU)
“Viens chez moi, j’habite ……dans la forêt” Nyhed fra Konbini News, 2019
“Christmas flow” to afsnit af Henri Debeurme, 2019
“C.R.A.Z.Y” film af Jean-Marc Vallée, 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 La violence et le terrorisme (EKSAMEN)


I dette forløb har vi fokus på ordforråd til vold og terrorisme. Vi tager afsæt i filmen ‘Nikita’ og bevæger os op til terrorist-angrebene i Paris 2015 og har fokus på Bataclan.

Manuskript “Nikita” scene 1 + 2 + 3.
“Nikita” film af Luc Besson
‘Professeur décapité’ af Connie Pedersen
‘Nouveaux attentats frappent la France’ af Connie Pedersen.
«  Je suis Charlie » sang af Grand Corps Malade:  www.youtube.com/watch?v=-cw4Mk3sjko
« 13 novembre. Attaque à Paris » serie af Jules et Gédéon Naudet, Netflix, 2018, épisode 1
‘Attentat à Paris’ uddrag af tale af Francois Hollande, 8 januar 2015 (1.02 minutes) : www.youtube.com/watch?v=JY85lJaisbQ
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test med forberedelse hjemme 12-03-2024
Test 2 med forberedelse 19-04-2024
Indtaling billedbeskrivelse 28-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 École et le système scolaire (EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi med forskelle mellem det franske og danske skolesystem.

Materiale:
Introduktion s.7-9 i ’Paroles francaises’
”Le cancre” digt af Jacques Prévert fra ’Paroles Francaises’
”Le cancre”:  https://www.youtube.com/watch?v=dffxhJSWhSM
’Redoublement: Les experts globalement contre..’. artikel af Virginie Berterau (2011)
“Entre les murs” film af Laurent Cantet (2007) (uddrag 20-22 minutter)
“Imani travaille aux champs” fra Le journal des enfants (2007)
‘Monsieur Lhazar’ film af  Philippe Falardeau (2012)
“Katrine a fait un échange” fra Franskportalen
”Projets d’avenir: Nadi, jeune Marocain” Ukendt forfatter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test med forberedelse 1 09-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Les contes de fées (EKSAMEN)

I dette forløb kigger vi på eventyrgenren både i form af ældre, klassiske eventyr, men også moderne fortolkninger af gamle eventyr. Herudover læser vi eventyr fra Afrika for at kunne genkende eventyr-trækkene fra andre frankofone lande.

Materiale:
‘Libérée, délivrée’ sang af Anaïs Delva:
https://www.nogaleshs.org/apps/video/watch.jsp?v=55267
Pige fortæller et eventyr:
https://www.youtube.com/watch?v=SPHgcj0-pXw
'Bouledeneige' af bl.a. B. Dahlgreen, 1988, pp.84-85
"Chapeau rond rouge" af Geoffroy De Pennart fra "Entrées" af bl.a. Mette Bering, Gyldendal, 2009, s.10-13.
Charles Perrault ‘Le petit chaperon rouge’
“La belle et la bête” uddrag fra teksten s.57-78 af B.Dahlgreen, 1988.
“La belle et la bête” film af Christophe Gans, 2014
‘Kirikou et la sorcière’ læst kapitel 1 'La naissance’:
https://www.youtube.com/watch?v=yg8GcN0rBLA&t=1s
Hele filmen ‘Kirikou et la sorcière’ af Michel Ocelot, 1998
'Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas' fra 'Entrées'  af bl.a. Mette Bering, Gyldendal, 2009, s.21-22
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 med forberedelse 30-10-2024
Indtaling: billedbeskrivelse 08-12-2024
Resumé af Le petit chaperon rouge 15-12-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 La deuxième guerre mondiale (EKSAMEN)

Vi har fokus på la situation des Juifs, la vie quotidienne des Juifs, la Résistance og ‘la rafle’ særligt ved Le vélodrome d’hiver, Paris, 1942.

Tekster fra Franskportalen:
“Début de la guerre”
“L’armistice”
“Les juifs”
“La résistance”
“Paris"

“La rafle” film af Roselyne Bosch, 2010
“Un sac de billes” film af Christian Duguay, 2017.
“Rafle du vel d’hiv: ma mère m’a giflé pour me forcer à m’enfuir”:
https://www.youtube.com/watch?v=5SZigSgI3z8 (Fra Témoinages)
“La petite fille du vel d’hiv” uddrag af roman af Annette Muller
“Chronique de la Résistance” Alain Guérin, 2000 (uddrag med Hélène Kro)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Une lettre de Joseph 27-02-2025
La rafle (film) 08-04-2025
Mundtlig aflevering: billedbeskrivelse 04-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer