Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023-FrfB-1g1-1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Hold
2023-FrfB-1g1-1 (
1g1-FrfB-1
,
2g1-FrfB-1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb
Titel 2
Forløb#2 La famille
Titel 3
Forløb#3 La violence et le terrorisme (EKSAMEN)
Titel 4
Forløb#4 École et le système scolaire (EKSAMEN)
Titel 5
Forløb#5 Les contes de fées (EKSAMEN)
Titel 6
Forløb#6 La deuxième guerre mondiale (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb
Intro til fransk og frankofoni
Kortfilm: “Amsterdam” og “C’est dimanche’
‘La touche francaise’ fra ‘Paroles francophones’
Kort artikel“La Belgique et les frites
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 La famille
I dette forløb skal vi arbejde med ordforrådet inden for La vie familiale i det frankofone område. Vi skal snakke om familiemedlemmer, forskellige familietyper fx la famille recomposée og la famille traditionelle.
Materiale:
'La boîte aux lettres' uddrag fra romanen af Régine Detambel, 2002 (s.52-53)
'Le sens de la famille' sang af Grand Corps Malade, 2021
“L’amitié et la famille en Tunisie” fra ‘Alors demande’ (CFU)
“Viens chez moi, j’habite ……dans la forêt” Nyhed fra Konbini News, 2019
“Christmas flow” to afsnit af Henri Debeurme, 2019
“C.R.A.Z.Y” film af Jean-Marc Vallée, 2005
Indhold
Kernestof:
Ma chambre (ikke lektie)
Devoirs à la maison: vous prenez une photo de votre maison (Lektie hjemmefra: I skal have taget et billede af jeres hus/lejlighed og have det med)
Minlæring: adjektiver (IKKE lektie)
Adjektiver.pptx
Matrix.docx
Jeg har omsorgsdag, så I skal arbejde uden mig. I skal bruge min. 10 minutter på den vedhæftede Quizlet om tøj. Og I skal have fundet et barndomsbillede, hvor I skriver 3 sætninger ned med hvilket tøj, I har på. På fredag skal I have barndomsbilledet
I medbringer jeres barndomsbillede (med jer på!), og de tre sætninger fra modulet i mandags.
Afsnit
Quizlet Le corps
On va regarder un épisode de la série 'Christmas Flow'.
Devoirs à la maison: vous travaillez avec la chanson de la série Christmas Flow. (Lyt godt til sangen og udfyld de tomme pladser med 8 verber og skriv ned på et papir, hvike 8 verber, det drejer sig om, og hav papiret/dokumentet med i timen)
Devoirs à la maison: faites bien ce Quizlet (Øv godt denne quizlet hjemmefra, så I kan bruge gloserne i timen og fortælle om jeres juleferie)
Devoirs à la maison: vous devez apprendre les trois verbes: devoir, pouvoir, vouloir (I skal hjemmefra have øvet disse tre verber udenad - brug s.15-17 i jeres uddelte bog Frit fransk, eller brug det vedhæftede ark) (og nogel af jer skal også have øv
Devoirs à la maison: Læs godt hjemmefra denne vedhæftede tekst 'La boite aux lettres' (Postkassen). Læs, så I kan forstå handlingen, dvs I skal ikke absolut slå alle ord op i en ordbog. I skal ikke lave de efterfølgende opgaver.
Virtuelt modul, hvor I skal arbejde uden mig. I skal logge ind på MitCFU og se den franske film CRAZY. Jeg har reserveret den til jer i tre dage dvs. søndag (hvor I også kan vælge at se den og til og med i morgen). I ser den bare individuelt. mitCFU.
Virtuelt modul hvor I arbejder uden mig. I skal besvare disse arb.sp til filmen CRAZY og uploade jeres svar på opgaveafleveringen på lectio.
Hjemmefra har I lyttet til mine kommenterer til jeres indtalinger - den ligger under jeres Opgave på lectio. Vi laver lidt forskelligt i dag: I skal introduceres til ny aflevering, og I får 30 min til en test om datid. Det er derfor en god idé at øve
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 La violence et le terrorisme (EKSAMEN)
I dette forløb har vi fokus på ordforråd til vold og terrorisme. Vi tager afsæt i filmen ‘Nikita’ og bevæger os op til terrorist-angrebene i Paris 2015 og har fokus på Bataclan.
Manuskript “Nikita” scene 1 + 2 + 3.
“Nikita” film af Luc Besson
‘Professeur décapité’ af Connie Pedersen
‘Nouveaux attentats frappent la France’ af Connie Pedersen.
« Je suis Charlie » sang af Grand Corps Malade:
www.youtube.com/watch?v=-cw4Mk3sjko
« 13 novembre. Attaque à Paris » serie af Jules et Gédéon Naudet, Netflix, 2018, épisode 1
‘Attentat à Paris’ uddrag af tale af Francois Hollande, 8 januar 2015 (1.02 minutes) :
www.youtube.com/watch?v=JY85lJaisbQ
Indhold
Kernestof:
Vi får besøg af Inus fra Københavns Universitet, som skal hjælpe os i gang med at øve gloser i et program. Så sørg for at have en opladt computer med. Til timen skal I have lavet en liste med korte sætninger, som I tror kunne være gode at kunne til e
15-minutes-of-silence (1).mp3 En route pour Anki (2).pdf
com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Nikita scène 1
Devoirs à la maison: vous faites ce Quizlet avec le vocabulaire pour Nikita (Brug ca 10 minutter på denn Quizlet, indtil I kan dem godt). Og så har vi karaktersamtaler, hvor jeg snakker med jer enkeltvis.
Skrivemodul: I skriver i timen uden hjælpemidler, men I skal forberede jer hjemmefra, så det tæller som en aflevering. I kan forberede jer her:
Virtuelt modul, da jeg er på kursus, og I skal arbejde uden mig. I laver den vedhæftede minlæring om delingsartiklen. I kigger dokumentet om reglen igennem fra sidste modul, også vedhæftet her. Jeg registrerer fravær ud far minlæring.
Devoirs à la maison: faites bien ce quizlet à la maison (I skal bruge dem til at lave billedbeskrivelse i timen)
Præpositioner
Devoirs à la maison: faites bien ce quizlet á la maison - vous allez faire un resumé de Nikita en classe.
On va regarder le film NIkita!
Devoirs à la maison: Faites bien les Decks avec la violence (Øv godt decksene hjemmefra, særligt den med Violence, som Inus har lavet til jer. inus kommer og laver en afsluttende prøve på jer og han vil gerne interviewe to af jer, bare nogle enkelte
I får en test (aflevering), som I skriver i timen, men som I kan forberede hjemmefra. I må kun have det uddelte forberedelsesark med som hjælp. Linket er her Quizletten, som er på arket under Opgaver.
Devoirs à la maison: faites bien ce Quizlet environ 10 minutes (Øv godt denne quizlet hjemmefra, det er gloser, som I skal bruge i jeres Frit fransk-bog). HUSK FRIT FRANSK
Devoirs à la maison: lisez bien le texte à la page 5 ici:Kompendium Læs teksten, så I forstår den. Husk jeres fysiske kompendium.
Devoirs à la maison: vous devez lire le texte attaché ici - lisez pour comprendre ce qui se passe. (lektie hjemmefra - læs godt teksten, så I kan forstå handlingen og ikke absolut hvert ord)
On va regarder le documentaire '13 novembre'.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test med forberedelse hjemme
12-03-2024
Test 2 med forberedelse
19-04-2024
Indtaling billedbeskrivelse
28-04-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 École et le système scolaire (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med forskelle mellem det franske og danske skolesystem.
Materiale:
Introduktion s.7-9 i ’Paroles francaises’
”Le cancre” digt af Jacques Prévert fra ’Paroles Francaises’
”Le cancre”:
https://www.youtube.com/watch?v=dffxhJSWhSM
’Redoublement: Les experts globalement contre..’. artikel af Virginie Berterau (2011)
“Entre les murs” film af Laurent Cantet (2007) (uddrag 20-22 minutter)
“Imani travaille aux champs” fra Le journal des enfants (2007)
‘Monsieur Lhazar’ film af Philippe Falardeau (2012)
“Katrine a fait un échange” fra Franskportalen
”Projets d’avenir: Nadi, jeune Marocain” Ukendt forfatter.
Indhold
Kernestof:
Devoirs à la maison: Faites bien ce quizlet avec l'école.L'école
Devoirs à la maison: vous lisez et traduisez bien le poème 'le cancre'. À la fin expliquez avec vos propres mots ce que c'est un cancre.
Devoirs à la maison: faites la grammaire à Minlæring (Lav grammatikken med gradbøjning af adjektiver fx god, bedre og bedst. Jeg tjekker hvem der har svært ved hvad.)
Minlæring: Passé composé (Ikke lektie)
Skrivemodul med aflevering: I forbereder jer hjemmefra ud fra punkterne i afleveringen under Opgaver på Lectio. I skriver i timen i hånden, og jeg registrer afleveringen på Lectio. Husk jeres præsentationer fra i går i modulet på papir - vi når måske
Devoirs à la maison: lisez bien cet article Redoublement (læs så I forstår, hvad den handler om overordnet)
Devoirs à la maison: faites la grammaire sur Minlæring. (Lav øvelserne, der er givet som lektie på minlæring. Skal være 'qui' eller 'que' for 'som' og 'der'. Jeg regner med, at øvelserne tager max 20 min. Jeg tjekker inden modulet, hvem der har svært
I skal arbejde selv, da jeg er hjemme med barn sygt. I skal have læst og forstået teksten vedhæftet her 'Katrine a fait un échange'. Lyt også til teksten på en knap oppe til højre. Lige under læseteksten er der en grøn kasse, der hedder Grammatik. Tr
Présentation orale
Entre les murs
Devoirs à la maison: lisez bien ce texte qui s'appelle Les fêtes et l'alcool. Faites une phrase à la maison (Når I har læst laver I en sætning med 'plus que' eller 'moins que' fx. Je travaille plus que toi. Men sætningen skal handle om noget fra teks
Devoirs à la maison: Lisez bien ce texte pour l'examen orale (Læs godt denne eksamenstekst (også printet til jer). Vi har prøveeksamen, hvor I præsenterer i små grupper. Så læs, så I kan forstå handlingen. I timen arbejder vi med, hvordan I kan præse
Skrivemodul: I skriver ca 1 time i modulet, og I har forberedt jer hjemmefra ud fra arket under Opgaver på lectio. Også en god idé at have kigget i jeres foregående opgaver, så I ikke laver de samme fejl. Her er også mine kommentarer til jeres sidste
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test med forberedelse 1
09-09-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Les contes de fées (EKSAMEN)
I dette forløb kigger vi på eventyrgenren både i form af ældre, klassiske eventyr, men også moderne fortolkninger af gamle eventyr. Herudover læser vi eventyr fra Afrika for at kunne genkende eventyr-trækkene fra andre frankofone lande.
Materiale:
‘Libérée, délivrée’ sang af Anaïs Delva:
https://www.nogaleshs.org/apps/video/watch.jsp?v=55267
Pige fortæller et eventyr:
https://www.youtube.com/watch?v=SPHgcj0-pXw
'Bouledeneige' af bl.a. B. Dahlgreen, 1988, pp.84-85
"Chapeau rond rouge" af Geoffroy De Pennart fra "Entrées" af bl.a. Mette Bering, Gyldendal, 2009, s.10-13.
Charles Perrault ‘Le petit chaperon rouge’
“La belle et la bête” uddrag fra teksten s.57-78 af B.Dahlgreen, 1988.
“La belle et la bête” film af Christophe Gans, 2014
‘Kirikou et la sorcière’ læst kapitel 1 'La naissance’:
https://www.youtube.com/watch?v=yg8GcN0rBLA&t=1s
Hele filmen ‘Kirikou et la sorcière’ af Michel Ocelot, 1998
'Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas' fra 'Entrées' af bl.a. Mette Bering, Gyldendal, 2009, s.21-22
Indhold
Kernestof:
Minlæring: imparfait
Devoirs à la maison: vous avez un peu de grammaire à faire à la maison (Vi er begyndt på en ny datid, og det er ret vigtigt, at I er med på den måde, den bliver bøjet/dannet på. Derfor lav øvelserne her på Minlæring hjemmefra. de tager ca 15 minutter
Devoirs à la maison: lav den linkede øvelse med imparfait.Imparfait eller passé composé
Minlæring
Devoirs à la maison: lisez bien ce texte avec 'La Belle et la Bête'. Læs så I forstår teksten, og besvar opg.2,den hvor I laver passé simple om til passé composé.La Belle et la Bête
Devoirs à la maison: faites bien ce Quizlet sur le petit chaperon rouge (I skal kunne bruge dem til at lave et meget kort, mundtligt resumé i timen)
Devoirs à la maison: vous lisez le conte qui s'appelle Chapeau rond rouge (I skal læse den første del af eventyret indtil linje 8 s.11 til og med 'mon gros chien').
Devoirs à la maison: I skal have læst del 2 af Chapeau rond rouge fx 'mon gros chien'. Chapeau rond rouge
Objektspronominer - fransk
Quizlet: Kirikou
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 2 med forberedelse
30-10-2024
Indtaling: billedbeskrivelse
08-12-2024
Resumé af Le petit chaperon rouge
15-12-2024
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 La deuxième guerre mondiale (EKSAMEN)
Vi har fokus på la situation des Juifs, la vie quotidienne des Juifs, la Résistance og ‘la rafle’ særligt ved Le vélodrome d’hiver, Paris, 1942.
Tekster fra Franskportalen:
“Début de la guerre”
“L’armistice”
“Les juifs”
“La résistance”
“Paris"
“La rafle” film af Roselyne Bosch, 2010
“Un sac de billes” film af Christian Duguay, 2017.
“Rafle du vel d’hiv: ma mère m’a giflé pour me forcer à m’enfuir”:
https://www.youtube.com/watch?v=5SZigSgI3z8
(Fra Témoinages)
“La petite fille du vel d’hiv” uddrag af roman af Annette Muller
“Chronique de la Résistance” Alain Guérin, 2000 (uddrag med Hélène Kro)
Indhold
Kernestof:
I skal lave opgaverne i Minlæring med Lytte - og læseforståelse. Opgaverne tager ca 1 time. Opgaverne lukker i aften kl.23, og jeg registrerer fravær efterfølgende.
I arbejder uden mig med disse to opgaver:
Vi gennemgår opgaverne fra Franskportalen Début de la guerre. Og vi arbejder med jeres gloseliste og besvarelserne til plakaten til Un sac de billes. Dvs. at I skal kunne lave en billedbeskrivelse mundtligt af plakaten (opg. 3)
On va regarder le film 'Un sac de billes'/ 'Flugten til Nice'
Devoirs à la maison: I skal have indskrevet gloser i jeres 'Min egen ordsamling'. Øv jer på at lave chunks fx små sætninger, og kig også på disse linkede gloser fra forrige modul. I skal øve jer på tre gloser, som I kan udenad og kan lave en sætning
Devoirs à la maison: I skal hjemmefra have øvet en mundtlig præsentation af filmen 'Un sac de billes' (Flugten til Nice). I skal bruge det vedhæftede ark. Præsenter ned til den første side til og med Le thème principal.
I skriver en aflevering i hånden i timen uden noter. I forbereder jer hjemmefra i dette dokument: Une lettre de Joseph
Minlæring: gérondif
Devoirs à la maison: I skal hjemmefra have taget denne test på A2 niveau. Det er det niveau, I helst skal ved at være på nu. Se, om I kan gennemføre det, og bagefter skal I så overveje, om der er noget, I skal arbejde mere med hjemme, for at komme op
Devoirs à la maison: vous lisez le texte L'armistice, et vous faites les devoirs A + B + C. I timen skal I kunne komme med et bud på, hvordan I vil sige, at Frankrig er opdelt i en fri og en besat zone.
La Résistance
Devoirs à la maison: Travaillez avec le passif à la maison (Lav øvelserne med passiv i det vedhæftede ark)
Passiv til La deuxième guerre mondiale
Husk begge Voila-bøger
Devoir à la maison: lisez et comprennez bien le texte "Les Juifs". Répondez aux questions 3+4+5 (besvar kun de tre spørgsmål og ikke alle)
On va regarder le film "La Rafle"
Skrivemodul: I skriver jeres aflevering i timen (i hånden, uden hjælpemidler). Forbered jer hjemmefra under Opgaver til La rafle.
Husk jeres Voila-bøger, vi begynder på den allersidste bøjning/tid, I skal kunne. Carmen. Éowyn, Jasmin, Sophie - I skriver jeres aflevering i timen.
Devoirs à la maison: vous lisez bien ce texte sur la rafle du Vélodrome (Læs godt denne tekst om La Rafle - det er vigtigt, at I læser, så I forstår handlingen, at det er en lille pige, der fortæller, og at moderen prøver at beskytte børnene. I skal
Vi arbejder med det allersidste grammatik: lidt adverbier.
Lektie hjemmefra: Vi arbejder med en prøveeksamen i billedbeskrivelse. Hjemmefra skal I have øvet jer på chunks/korte sætninger, og lidt lækker grammatik, som I gerne vil flexe med :-) Kig godt i jeres Billedbeskrivelsesmodel på Drive og også på Fran
Lektie hjemmefra: Læs godt denne eksamenstekst til La deuxième guerre mondiale (også uddelt på papir). Læs, så I forstår den. Vi har prøveeksamen i modulet. I får 20 min. i timen til at besvare anvisningerne og perspektivere til en kendt tekst. Brug
Eksamensrepetition: Vi har fokus på at repetere forløbet La violence et le terrorisme i dette modul.
Vi repeterer særligt forløbet École et le système scolaire
Vi arbejder med det sidste billedbeskrivelse, og repeterer lidt eventyr-forløb, og vi snakker om jeres afleveringer med billedbeskrivelse.
Vi hygger med petanque og Helligtrekongerskage - hvis I har petanque-kugler hjemme, så tag dem meget gerne med (de er lidt tunge bare for mig!)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Une lettre de Joseph
27-02-2025
La rafle (film)
08-04-2025
Mundtlig aflevering: billedbeskrivelse
04-05-2025
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944717", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944717", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944717" }