Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023-TyfB-1g1-2 (1g1-Ty-2, 2g1-TyfB-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb tysk
Eleverne blev undervist på forskellige tyskhold, men arbejdede alle med samme forløb "Typisch deutsch, typisch dänisch - und typisch für mich"
Formålet var at give eleverne et lille indblik i, hvad der kendetegner hhv. tysk og dansk kultur og ikke mindst: hvad der kendetegner den enkelte elev. Sidstnævnte vinkel var medtaget for at sikre et grundlag for træning af en reel kommunikativ kompetence, hvor eleverne samtidig kunne blive klogere på dem selv og på hinanden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro und Kennenlernen
Introforløb med fokus på at turde snakke tysk igen og at lære hinanden at kende på tværs af holdet.
Små samtalelege.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projekt Unsere Familie - Landeskundeforløb
I dette forløb arbejdes der med historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Tyskland.
Eleverne arbejder projektbaseret i grupper, hvor de - efter at have dannet en fiktiv familie i en bundet tysk by - gennem denne families øjne undersøger mange forskellige aspekter af det tyske samfund: hverdagsliv, arbejdsliv, kultur og fritid, skoleliv, juletraditioner, ferier og rejser, politik, religion, osv.
Der arbejdes både med at tale og skrive, lytte, se, læse og forstå, mv., og der inddrages mange forskellige teksttyper; også lyd og billede. Som en del af arbejdet laver eleverne forskellige produkter i form af slides-oplæg, friere samtaler, m.m.
Grupperne har i forløbet fået links til rådighed (men har også researchet på egen hånd).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jung sein (eksamensemne)
Vi arbejder med tekster, der tematiserer det at være ung. Hvilke glæder og udfordringer præger de unges hverdag? Og hvordan er forholdet til forældrene?
Vi arbejder med forskellige typer af tekster og har forløbet igennem fokus på den mundtlige sprogfærdighed.
Kernestof:
-Wozu benutzt ihr euer Smartphone? (Hjalmar Jess, fra: Brennpunkt Deutsch 2/2019)
-Lukas: Wie wird die Zukunft? (2022)
-Verpasst (kortfilm) (kan ses på YouTube)
-BlaBla (Interview bragt i TIP 2/95 (ukendt forfatter), fra: Rimi Andersen: Unterwegs – lies und schreib, Tyskforlaget 2000)
-Meine Eltern (manuskript + kortfilm) (Maggie Peren, fra: Tilling m. fl: Greif zu!, Gyldendal 2014)
Kortfilmen er fra dvd´en ”Kurz & Gut macht Schule”, Goethe Instituttet)
-Die fetten Jahre sind vorbei (film) (kan bookes på CFU)
-Mein Bruder hat grüne Haare (prøveeksamen/uddrag) (Monika Seck-Agthe, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1981)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sprachtag in Kopenhagen
Fælles sprogdag for årgangen.
Eleverne var på bytur i København, hvor de dels arbejdede med en skattejagt "Deutsche Spuren in Kopenhagen", dels producerede en mini-reklamefilm for byen.
Sammen så vi filmen "Roter Himmel" (Christian Petzold, 2023).
Som optakt til sprogdagen havde vi arbejdet med chunks til reklamefilmen og med genreforventninger til Roter Himmel. Efter sprogdagen samlede vi op på vores forventninger til filmen og så hinandens minifilm og gav respons.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multikulti und Integration (eksamensemne)
I forløbet arbejdes der med tekster/film, der tematiserer det multikulturelle Tyskland - og dermed også tematiserer nyere tysk kulturhistorie - herunder de problemer, der opstår i spændingsfeltet mellem indfødt og udlænding etc.
Vi diskuterer de sociale og kulturelle problemer og udfordringer, der i præger borgerne i et multikulturelt samfund.
Vi arbejder også med familiernes interne udfordringer/konflikter).
Kernestof:
-Deutsch, türkisch, deukisch. Drei generationen in der Autofabrik (Petra Albers, fra: Madsen/Storgaard: Tyskbogen – Grundbogen til niveau A og B, Systime 2023)
-Neukölln, du meine Güte (Krawczyk, fra: Andersen/Husum: Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007)
-Mokkagläser mit Goldrand (Hatice Akyün, fra: Blume/Herman: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
-Almanya - Willkommen in Deutschland (kan bookes på CFU)
-Macht der Kulturen (prøveeksamen/uddrag) (Canan Büyrü, fra: Taber/Graverholt: Dein Deutschland, Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die DDR (eksamensemne)
Vi arbejder med DDR’ s grundlæggende historie og læser forskellige tekster, der skildrer livet i DDR. Vi ser også både en spillefilm, en kortfilm og en dokumentar.
Kernestof:
- Angela Merkel: Mein Weg (Interview med Hugo Müller-Vogg, fra: fra: Hüben und Drüben, Gyldendal 2008)
-Jugendliche aus der DDR sagen ihre Meinung (Auszug). Fra: Christensen/Rasmussen: Wie war´s?, Gad, 1997
-Obwohl wir denselben Himmel haben (Auszug). Fra: Christensen/Rasmussen: Wie war´s?, Gad 1997
-Das Leben der Anderen (film) (kan bookes på CFU)
-Liebe zwischen Ost und West (Marlis Menge, fra: Generationen, Tyskforlaget 2009)
-Dufte (kortfilm) (fra dvd´en ”Kurz & Gut macht Schule”, Goethe Instituttet)
-Det dobbelte liv i DDR (dokumentar) (kan bookes på CFU)
-Die Stasi hinter der Küchenspüle (prøveeksamen/uddrag) (Claudia Rusch, fra: Meine freie deutsche Jugend, Systime 2004
Supplerende stof:
-Dansksproget tekst om DDR´s historie (fra: Lichtenfeld m.fl.: Marx und Cola, Gads Forlag, 1997)
- Simpleshow erklärt den fall der Mauer (https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo)
-Die Sendung mit der Maus: Berliner Mauer (https://kinder.wdr.de/tv/die-sendung-mit-der-maus/av/video-berliner-mauer-100.html)
-24 timer vi aldrig glemmer – Murens fald 1989 (dokumentar) (kan bookes på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vergangenheitsbewältigung (eksamensemne)
Vi læser tekster, der skildrer hovedpersonernes opgør med/bearbejdning af fortidens (forældrenes eller bedsteforældrenes) synder. Teksterne peger tilbage til Nazi-tidens Tyskland.
Hovedpersonerne er nødt til at forholde sig til og leve med den kendsgerning, at deres forældre/bedsteforældre har været nazister og begået nogle grusomme ugerninger.
Disse børn lider ofte under deres forældres/bedsteforældres fortid og ugerninger og er præget af voldsom skyld.
Kernestof:
-Trotzdem: mein Großvater (Kurt Kister, fra: Margit Graves: Beziehungen, Systime 1994)
-Kinder sind immer Erben (Max von der Grün, fra: Braagaard: Alle Woche wieder, Haase & Søns Forlag 1981)
-Hitlers Kinder/Hitlers børn (dokumentar) (kan bookes på CFU)
-Rudolf. 36. Der Schuldige (prøveeksamen/uddrag) (fra: Peter Sichrovsky: Schuldig geboren. Kinder aus Nazifamilien, KiWi, 1987)
Supplerende stof:
-Einstieg Vergangenheitsbewältigung (teoritekst på dansk) (fra: Thellesen m fl.: Niemals vergessen, Systime 2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944737",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944737",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944737"
}