Holdet 2023-FrfB-1g2-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023-FrfB-1g2-2 (1g2-FrfB-2, 2g2-FrfB-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La famille - ÅRSPRØVE 1g
Titel 2 On se met au vert
Titel 3 Les contes - ÅRSPRØVE 1g
Titel 4 Entre deux cultures - EKSAMEN
Titel 5 L'enfance - EKSAMEN
Titel 6 La Seconde Guerre mondiale - EKSAMEN
Titel 7 L'amour difficile - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La famille - ÅRSPRØVE 1g

Vi læser tekster og ser film med fokus på forhold, der har indflydelse på og kan ændre forholdene for familielivet.

Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Les contes - ÅRSPRØVE 1g

Vi læser folke- og kunsteventyr fra Frankrig og andre frankofone lande.
Eleverne skriver deres egne eventyr og skriver replikker til en eller flere scener, som de dramatiserer med hjælp og inspiration fra skolens musicalinstruktør.

Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Entre deux cultures - EKSAMEN

Et forløb, hvor vi gennem tekster og film beskæftiger os med, på hvilken måde og i hvilke sammenhænge man kan være eller føle sig mellem to kulturer.

Omfang: 30 sider

Læste tekster:
Moi, Fatima (in: Margareta Brandelius m.fl.: Francais formidable 3, La France dans le monde)
Aya Nakamura: Djadja
in: Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles francophones, Gyldendal 2015:
Je suis bien avec les ados de toutes les cultures, p.43-44
J'ai ma base ici, p. 46-49
Exilée tout le temps, p. 51-52
Entre intouchables, p. 57-61
Film: Intouchables
Jacqueline et Rachid (Farid, in: Damdkjær og Kambskard: Passepartout, Munksgaard 1990)
Pour les autres, on n'existe pas ! (in: Mogensen & Virring: Banlieues, Gyldendal 2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 L'enfance - EKSAMEN

Vi læser tekster og ser film, der omhandler barndom i forskellige historiske perioder og frankofone områder og beskæftiger os med omstændigheder, der karakteriserer det enkelte menneskes barndom.

Omfang: 40 sider

I uge 47 er størstedelen af holdet på udveksling i Nîmes. De elever, der ikke er med, supplerer forløbet L'enfance med flg.:
Cabossés, kortfilm
Moussa Lô (in: Peter Jensen: Porte-paroles, Systime 2001)

Læste tekster:
in: Philippe Claudel: Le monde sans les enfants et autres histoires, Éditions Stock, 2006:
Le monde sans les enfants
Jaimé
La vie de famille
Le cahier de Leïla (Valentine Goby, in Bering og Sørensen: Entrées, Gyldendal 2010)
Issioko Saeko, le Mali (in: Peter Jensen: Porte-paroles, Systime 2001)
Jean-Jacques Goldman: Comme toi
Eddy. Skriftlig studentereksamen 10. august 2016
Film: Les Choristes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Seconde Guerre mondiale - EKSAMEN

Vi læser tekster og ser film med særligt fokus på 'la vie quotidienne', 'la situation des Juifs' og 'la résistance' .

Omfang: 30 sider

Anvendt materiale:
Franskportalen, Seconde guerre mondiale:
Début de la guerre
L'armistice
Charles de Gaulle
La résistance
Les Juifs
Fin de la guerre

Jean-Louis Fournier: Il a jamais tué personne, mon papa: kap.12-15, p.20-23
Anne Sylvestre: Mon mari est parti
Hélène Kro (gl. eksamensopgave)
Lettre d'une jeune femme juive (Tous Azimuts no. 31, nov.89)
Bombes sur la France 1 (in: Passe Partout, Munksgaard 1990)


Film: Au revoir les enfants (Louis Malle)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 L'amour difficile - EKSAMEN

I forløbet læser vi fiktive og ikke-fiktive tekster og ser film med fokus på bl.a. kulturelle, religiøse og samfundsmæssige forhold, der har indflydelse på  kærlighedens betingelser mellem to mennesker.

Omfang: 30 sider

Læste tekster:
Ziggy, Un garcon pas comme les autres, fra "Starmania"
Le mariage pour tous, in: Connie Pedersen: Le changement c'est maintenant, Gyldendal 2014
Charles Baudelaire: À une passante
Alfred de Musset: Le rideau de ma voisine
Marie (ukendt forfatter, in: helle Høyrup m.fl.. Amours et cultures, Gyldendal 2006)
Francis Bebey: Un conseil d'Ancien (in: Pages d'écriture, Munksgaard 1997)
Stromae : Formidable

Film: Les amants du Pont Neuf

Fra forløbet Entre deux cultures indgår:
Jacqueline et Rachid (Farid, in: Damdkjær og Kambskard: Passepartout, Munksgaard 1990)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer