Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023-FrfB-1g2-2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Hold
2023-FrfB-1g2-2 (
1g2-FrfB-2
,
2g2-FrfB-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La famille - ÅRSPRØVE 1g
Titel 2
On se met au vert
Titel 3
Les contes - ÅRSPRØVE 1g
Titel 4
Entre deux cultures - EKSAMEN
Titel 5
L'enfance - EKSAMEN
Titel 6
La Seconde Guerre mondiale - EKSAMEN
Titel 7
L'amour difficile - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La famille - ÅRSPRØVE 1g
Vi læser tekster og ser film med fokus på forhold, der har indflydelse på og kan ændre forholdene for familielivet.
Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Avant de commencer (in: Bering og Sørensen: La famille, Gyldendal 2011); sider: 6-7
La famille - qu'est-ce que c'est ? (in: La famille, Bering og Sørensen: La famille, Gyldendal 2011); sider: 8
Une Perse en France - une histoire de famille (in: La famille, Bering og Sørensen; La famille, Gyldendal 2011); sider: 12
Papaoutais (Stromae); sider: 1
Læs og forstå Le foulard, p. 14 i La famille. Læs evt. også p. 13 igen, det er længe siden, I læste den.
Le foulard (in: Bering og Sørensen: La famille, Gyldendal 2011); sider: 13-19
La tradition de Noël en France et dans les pays francophones - La vie en français
I modulet, som er virtuelt, skal I læse p. 15-16 i Le foulard (i La famille) og I skal på fransk notere alt, hvad vi indtil nu har fået at vide om Marjane og om hendes familie. Desuden skal I lave opgave 3, p.8 og opgave 4, p.9 i Voilà øvebog. Vi hør
Quelles sont les règles que Marjane note dans son livre sacré ?
Læs og forstå p. 18 i Le foulard
Ingen lektie, vi skal se filmen "Persepolis"
Persepolis; sider: 1
Vi skal se de sidste ca 15 minutter af Persepolis og arbejde med filmen.
Le "Haut mal" - qu'est-ce que c'est ? (in: Bering og Sørensen: La famille, Gyldendal 2011); sider: 31
Læs teksten øverst side 31, men besvar ikke opgaverne. Husk Frit fransk og Voilà øvebog.
L'ascension du Haut Mal (in: La famille, Bering og Sørensen, Gyldendal 2011); sider: 33, 35-41
Lisez p. 33 et p. 35 et formulez 2 à 3 questions sur le texte
L'ascension du Haut Mal, questions.docx
Læs siderne og besvar spørgsmålene dertil
Questions sur le chapitre 1 :
Vi samler op på jeres opgave fra det virtuelle modul i torsdags. Medbring Il a jamais tué personne, mon papa og begge Voilà-bøgerne.
Sørg for at have lavet opgave 10 og 11 på s. 11 i Voilà-øvebogen, og medbring bogen.Medbring også Il a jamais tué personne, mon papa.
Il a jamais tué personne, mon papa (Jean-Louis Fournier, systime 2003); sider: 25, 37
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
On se met au vert
Kort forløb om bæredygtighed i Frankrig. Fokus er på alment ordforråd til at tale om bæredygtighedsdagsordenen. Eleverne skriver storyboards med replikker og optager lommefilm om emnet.
Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie. Vi starter på det nye emne "On se met au vert".
Fransk 1 On se met au vert Interaktiv.pdf
Alle skal være færdige med at læse side 1 og 2 og med opgave 1.Compréhension og 2.Vrai ou faux ?
I modulet, som er virtuelt, skal I lave flg. opgaver til "On se met au vert": opgave 2, p.5, opgave 3, p.6, opgave 5, p.7 (brug mindst 15 min. på forskellige øvelser i quizletten) og opgave 6, p.9. I skal svare omhyggeligt på alle opgaver, som vi gen
Vi skal snakke om jeres undervisningsevaluering, og I skal begynde at skrive storyboards til jeres lommefilm.
Modulet er virtuelt, og I bestemmer selv, om I vil starte kl. 12 eller 12.30, men husk selvfølgelig at aftale det i jeres gruppe. I skal lave jeres storyboards færdige, øve jeres replikker til I kan dem så nogenlunde udenad og (begynde at) filme. Hus
I skal arbejde videre med jeres lommefilm, evt. ændre sprog og indhold, I ikke er helt tilfredse med, og redigere filmene, så de er klar til at vises 20/3 i 1. modul.
Vi skal se jeres "On se met au vert"-film. Vi skal også arbejde videre med artiklerne, så I skal tage Voilà øvebog med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Les contes - ÅRSPRØVE 1g
Vi læser folke- og kunsteventyr fra Frankrig og andre frankofone lande.
Eleverne skriver deres egne eventyr og skriver replikker til en eller flere scener, som de dramatiserer med hjælp og inspiration fra skolens musicalinstruktør.
Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring Voilà øvebog. Vi begynder med vores nye emne om "Les contes".
Chapeau rond rouge.pdf
file:///C:/Users/rgjp/Downloads/Chapeau%20rond%20rouge%20(3).pdf
Lisez p. 10 et notez les traits typiques du conte / notér typiske eventyrtræk.
Lisez p. 11-12, l.8 + trouvez les traits typiques du conte / Læs p. 11-12, l.8 og find eventyrtrækkene.
BÂTIMENT 5 Bande Annonce (2023) Ladj Ly
Les Indisérables.docx
Le Petit Chaperon Rouge, la fin et la moralité.pdf
N°5, the 1998 Film by Luc Besson, with Estella Warren: Le Loup – CHANEL Fragrance
Lisez p. 12,l.4 - p.13, l.4
L'orphelin et les méchants villageois, un conte du Mali.pdf
Læs og forstå de første 19 linjer af eventyret, resten læser vi i modulet.
Gloser til La fourmi et le roi Salomon.docx
Læs gloserne højt for dig selv og øv dem, til du kan huske flest mulige udenad.
ConteMoi-FourmiRoiSalomon-Transcription.pdf
I skal skrive jeres eget eventyr i dag, så hjemmefra skal I samle op på eventyrtræk, som I skal have med. I skal også overveje en idé til et handlingsforløb, så I har noget godt at tage udgangspunkt i i grupperne (som vi aftaler i modulet).
I skal skrive replikker til en af scenerne fra jeres eventyr. Arne kommer med og hjælper/giver gode idéer.
I skal arbejde videre med den scene fra jeres eventyr, som I har valgt at dramatisere. Husk at øve jeres replikker hjemmefra.
Før I kommer i multisalen, skal I gå i teaterkælderen, hvor Arne venter på jer, og hente jeres rekvisitter.
Vi mødes i lille auditorium og ser "Kirikou et la sorcière"
Vi arbejder med "Kirikou et la sorcière" og siger tak for i år
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Entre deux cultures - EKSAMEN
Et forløb, hvor vi gennem tekster og film beskæftiger os med, på hvilken måde og i hvilke sammenhænge man kan være eller føle sig mellem to kulturer.
Omfang: 30 sider
Læste tekster:
Moi, Fatima (in: Margareta Brandelius m.fl.: Francais formidable 3, La France dans le monde)
Aya Nakamura: Djadja
in: Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles francophones, Gyldendal 2015:
Je suis bien avec les ados de toutes les cultures, p.43-44
J'ai ma base ici, p. 46-49
Exilée tout le temps, p. 51-52
Entre intouchables, p. 57-61
Film: Intouchables
Jacqueline et Rachid (Farid, in: Damdkjær og Kambskard: Passepartout, Munksgaard 1990)
Pour les autres, on n'existe pas ! (in: Mogensen & Virring: Banlieues, Gyldendal 2007)
Indhold
Kernestof:
La France dans le monde - Moi, Fatima.pdf
Pas de devoirs pour cette première fois après les vacances (ingen lektie til denne første gang efter ferien)
L'hymne à l'amour, Céline Dion à l'ouverture des JO.docx
Paroles francophones (Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2015); sider: 43-44, 46-47, 51-52, 57
Lisez les deux pages, mais ne faites pas les exercices p. 44.
Lisez p.46, l.1 - p.46, l.22 et formulez 5 questions sur le texte écrites chacune à son petit bout de papier.
Lisez p.46, l.24 - p.47, l.6. Choisissez cinq mots dans le texte qui sont, à ton avis, les plus importants.
Alle skal være færdige med opgave 4, p.76 i Voilà øvebog.
Entre Intouchables (in Paroles francophones).pdf
Lisez et comprenez p.47, l.8 - p.47, l.23
Lisez et comprenez p.57, l.1 - l.23
Vi skal se resten af filmen og arbejde med filmen.
Opgaver til Intouchables.pdf
Lisez p.51, l.1 - l.21 et formulez trois questions sur ces lignes.
duolingo classroom
Lisez p.51, l.23 - p.52, l.4
Jacqueline et Rachid.pdf
Alle skal være færdige med opgave 10, p. 77 i Voilà øvebog
Lisez et comprenez le poème
Pour les autres, on n'existe pas!.pdf
Alle skal være sikre på at kunne bøje être, avoir og aller i le présent og kende verbernes participe passé/korte tillægsformer. Der kommer en mini-test uden hjælpemidler i deres bøjning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
L'enfance - EKSAMEN
Vi læser tekster og ser film, der omhandler barndom i forskellige historiske perioder og frankofone områder og beskæftiger os med omstændigheder, der karakteriserer det enkelte menneskes barndom.
Omfang: 40 sider
I uge 47 er størstedelen af holdet på udveksling i Nîmes. De elever, der ikke er med, supplerer forløbet L'enfance med flg.:
Cabossés, kortfilm
Moussa Lô (in: Peter Jensen: Porte-paroles, Systime 2001)
Læste tekster:
in: Philippe Claudel: Le monde sans les enfants et autres histoires, Éditions Stock, 2006:
Le monde sans les enfants
Jaimé
La vie de famille
Le cahier de Leïla (Valentine Goby, in Bering og Sørensen: Entrées, Gyldendal 2010)
Issioko Saeko, le Mali (in: Peter Jensen: Porte-paroles, Systime 2001)
Jean-Jacques Goldman: Comme toi
Eddy. Skriftlig studentereksamen 10. august 2016
Film: Les Choristes
Indhold
Kernestof:
Le monde sans les enfants (Philippe Claudel).pdf
Læs fra de sidste 5 linjer p.9 til p.10, 4 linjer fra neden. Notez 5 mots très importants du texte.
Lisez p.10, l. 29 - p.12, l.15 + répondez à au moins 2 des 4 questions
Philippe Claudel, Le monde sans les enfants, questions sur le texte.docx
Jaimé , (in Philippe Claudel Le monde sans les enfants et autres histoires).pdf
Lisez et comprenez p.103
Lisez et comprenez p. 104-105
Le cahier de Leïla (Valentine Goby in Bering og Sørensen Entrées, Gyldendal 2010).pdf
Lisez p.130-131 et répondez aux questions 1-6, p.131. Upload svar i elevfeedback.
Issioko Saeko, le Mali (in Peter Jensen Porte-Paroles, Systime 2001.pdf
Lisez p. 57 et écrivez trois phrases "vrai ou faux" de la page.
Lisez et comprenez p.59
Comme toi (Jean-Jacques Goldman).pdf
Lisez le texte et répondez à à moins deux des questions
Cabossés
I skal se kortfilmen "Cabossés" (16 min.) - I skal logge ind med jeres Unilogin - og derefter besvare opgaverne i dokumentet. Upload jeres svar i Elevfeedback i Lectio.
Opgaver til Cabossés.docx
Moussa Lô.pdf
Moussa Lô du Sénégal.docx
Lisez le texte et répondez aux questions du document (mais ne pas aux questions à la page 53 du texte). Upload svar i Elevfeedback i Lectio.
Cherchez une photo ou une image qui illustre le thème de l'enfance (sur Internet ou choisissez une photo de votre propre enfance). Décrivez-la en faisant au même temps le portrait de cette enfance.
Opgave 2, p.81 i Voilà øvebog
La vie de famille (Philippe Claudel).pdf
I skal læse teksten og lave øvelsen 'Vrai ou faux', men ikke besvare spørgsmålene til teksten. Vi retter i modulet 02-12.
Eddy Bellegueule, Skr.studentereksamensopgave.pdf
Læs og forstå p. 1 - p.2, l.15. Noter de 5 gloser fra tekststykket, som du synes er de vigtigste.
Joyeux Noël
Læs og forstå p.2, l.16 - p.3, l.43
Lis p.3, l.44 - p.4, l.69. Pour toi, qu'est-ce qui caractérise le mieux l'enfance d'Eddy ?
Overvej og notér 15 franske gloser, som du synes er de allervigtigste til emnet "L'enfance"
Les choristes, activités 1 - 4.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La Seconde Guerre mondiale - EKSAMEN
Vi læser tekster og ser film med særligt fokus på 'la vie quotidienne', 'la situation des Juifs' og 'la résistance' .
Omfang: 30 sider
Anvendt materiale:
Franskportalen, Seconde guerre mondiale:
Début de la guerre
L'armistice
Charles de Gaulle
La résistance
Les Juifs
Fin de la guerre
Jean-Louis Fournier: Il a jamais tué personne, mon papa: kap.12-15, p.20-23
Anne Sylvestre: Mon mari est parti
Hélène Kro (gl. eksamensopgave)
Lettre d'une jeune femme juive (Tous Azimuts no. 31, nov.89)
Bombes sur la France 1 (in: Passe Partout, Munksgaard 1990)
Film: Au revoir les enfants (Louis Malle)
Indhold
Kernestof:
Vœux aux Français.
Vær sikker på at kunne bøje de verber, du aftalte med din makker i modulet 15/1
Il a jamais tué personne, mon papa (Jean-Louis Fournier, systime 2003); sider: 21-23
Lisez le chapitre "Papa et son vélo" et formulez 3 questions sur le texte que vous voulez poser aux autres.
I skal læse p. 22-23 (kap. 14-15) og lave en liste / skrive en lille tekst om alle de ting fra personernes dagligliv, der er påvirket af krigen. I skal også inddrage p. 20-21 (kap. 12-13), som vi tidligere har læst. I skal uploade jeres svar i Elevfe
Hélène Kro m. opgaver.pdf
Lis p.1 et note au moins 3 renseignements sur Hélène Kro (læs p.1 og noter mindst 3 oplysninger om Hélène Kro)
Lisez et comprenez p.2 et répondez à une des questions 1.1, 1.2 ou 1.3
Lettre d'une jeune femme juive.pdf
Lisez, comprenez et formulez trois questions sur le texte.
I skal gå på Franskportalen, Fransk historie, Seconde guerre mondiale og læse teksten om Charles de Gaulle (kun den første tekst) og lave opgaverne A, B og C til teksten. I skal også læse teksten til La Résistance og lave opgave A og B. Hvis I har me
Bombes sur la France.pdf
Lisez et comprenez le texte, mais ne répondez pas aux questions et ne faites pas les exercices.
I det virtuelle modul skal I på Franskportal, Fransk historie, Seconde guerre mondiale læse Les Juifs og lave opgaverne A, B, C og D. I skal også læse Fin de la guerre og lave opgave A og B.
Vi skal samle op på Lettre d'une jeune femme juive - så husk de tre spørgsmål, I skulle formulere til teksten - og på Bombes sur la France, som I skal lave opgaverne til i modulet.
Alle skal være færdige med alle opgaver til Bombes sur la France. Husk at øve de verber, I har aftalt med jeres makker.
I skal skrive i modulet om en "Voyage imaginaire". I skal skrive i hånden, så husk papir og blyant/kuglepen. Eneste hjælpemiddel er den gloseliste, I selv har udarbejdet og afleveret 10/3, og som jeg printer ud til jer. Dem af jer, der evt. er syge e
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
L'amour difficile - EKSAMEN
I forløbet læser vi fiktive og ikke-fiktive tekster og ser film med fokus på bl.a. kulturelle, religiøse og samfundsmæssige forhold, der har indflydelse på kærlighedens betingelser mellem to mennesker.
Omfang: 30 sider
Læste tekster:
Ziggy, Un garcon pas comme les autres, fra "Starmania"
Le mariage pour tous, in: Connie Pedersen: Le changement c'est maintenant, Gyldendal 2014
Charles Baudelaire: À une passante
Alfred de Musset: Le rideau de ma voisine
Marie (ukendt forfatter, in: helle Høyrup m.fl.. Amours et cultures, Gyldendal 2006)
Francis Bebey: Un conseil d'Ancien (in: Pages d'écriture, Munksgaard 1997)
Stromae : Formidable
Film: Les amants du Pont Neuf
Fra forløbet Entre deux cultures indgår:
Jacqueline et Rachid (Farid, in: Damdkjær og Kambskard: Passepartout, Munksgaard 1990)
Indhold
Kernestof:
Ziggy, Un garcon pas comme les autres.pdf
Le mariage pour tous.pdf
Læs den danske indledning p.45-47. Skriv de 2 oplysninger, du synes, er de vigtigste, på fransk.
I skal læse og forstå den lille tekst "On s'aime, on se marie, c'est aussi simple que ca", p.49.
Questions À une passante.docx
À une passante (Charles Baudelaire).pdf
Alle skal være færdige med opgave 4, p.56 i Voilà øvebog.
Le rideau de ma voisine.pdf
Le rideau de ma voisine (Alfred de Musset).pdf
I skal samle op på jeres karakteristikker af Michèle, Hans et Alex og vi skal høre jeres oplæg.
Ret jeres skriftlige prøve fra 9/4 og spørg i modulet om det, I evt. er i tvivl om.
Marie.pdf
Lisez et comprenez p.78, l.23 - l.40
Lisez et comprenez p.78, l.41 - p.79, l.43.
2g2-FrfB-2, skrivemodul 30-04-2025.docx
Un conseil d'Ancien (Francis Bebey).pdf
Stromae Formidable.docx
Formidable vrai ou faux.docx
Strategier og chunks til omformuleringer fransk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944751", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944751", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944751" }