Holdet 2023-TyfB-1g2-4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023-TyfB-1g2-4 (1g2-Ty-4, 2g2-TyfB-4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Deutschland kennenlernen
Titel 2 Liebeslyrik und Liebeslieder
Titel 3 Jugendkultur
Titel 4 Sprogdag i København
Titel 5 Schuld
Titel 6 Die Nachkriegszeit
Titel 7 Hamburg-Austausch / Projektarbeit
Titel 8 Die Heimat und die Fremde
Titel 9 Die Bundestagswahlen
Titel 10 Die DDR
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Deutschland kennenlernen

Introduktionsforløb, hvor holdet langsomt lærte hinanden at kende på tværs af stamklasserne.
Intro-lege, fokus på simple samtalestrategier og på mod til at tale tysk.
Gruppearbejde med at finde svar på spørgsmål om Tyskland (geografi, kultur, religion, politik...) på tysksprogede hjemmesider.
Grupperne formidlede deres viden til de andre grupper ved hjælp af en leg.

Læste tekster:
Diverse tysksprogede hjemmesider med statistikker, korte forklaringer på tyske samfundsforhold osv.

Ca. 5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Liebeslyrik und Liebeslieder

Fokus på samtale og ordforråd. Gloser til at kunne give personkarakteristikker og kunne sige sin mening.

Læsning af korte, simple tekster.
Fokus på tale ud fra chunks.
Ud fra teksterne satte vi fokus på elementær grammatik, som vi fandt eksempler på i teksterne og øvede derudfra.
Arbejde med mindmaps om centrale ord.

Læste tekster / sange med musikvideoer:
Slow German, Folgen: Beziehung, Dating, Hochzeit
Erich Fried: Was es ist
Selim Özdogan: Nichts davon
Wir sind Helden: Nur ein Wort (inkl. video)
Revolverheld: Halt dich an mir fest (inkl. video)
Rammstein: Amour (inkl. video)
Seeed: Augenbling (inkl. video)

ca. 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jugendkultur

Forløb om Jugendkultur, hvor vi sammenlignede dansk og tysk ungdom, bl.a. med et besøg af elever fra vores udvekslingsskole i Hamburg.

Fokuspunkter bl.a. sat af eleverne selv, herunder ensomhed / at være udenfor, familie, alkoholkultur, skole og stress, forventninger.

I et mini-projektarbejde arbejdede vi med Streetart-kunstneren Barbara, præsenterede streetart-værker for hinanden og prøvede at skabe Barbara-inspirerede kunstværker på skolen.

Tekster / film:
Fatih Akin: Tschick (2016)
Bettina Musall: Ich krieg das hin Aspekte, 2014)
Tim Bendzko: Keine Maschine (inkl. video)
Christina Stürmer: Lebe lauter (2006, inkl. video)
Moritz Lehmann: Sie kam, sie sah, sie klebte (Auf uns, 2016)
Div. streetart-værker af Barbara

Ca. 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprogdag i København

Supplerende stof.
Fælles sprogdag for årgangen.
Eleverne var på bytur i København, hvor de dels arbejdede med en skattejagt "Deutsche Spuren in Kopenhagen", dels producerede en mini-reklamefilm for byen.
Sammen så vi filmen "Roter Himmel" (Christian Petzold, 2023).
Som optakt til sprogdagen havde vi arbejdet med chunks til reklamefilmen og med genreforventninger til Roter Himmel. Efter sprogdagen samlede vi op på vores forventninger til filmen og så hinandens minifilm og gav respons.

Ca. 5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Schuld

Litterært forløb om Ferdinand von Schirachs noveller.
Fokus på skyldsdiskussioner og dilemmaer i gruppediskussioner, rollespil, paneldebatter osv. Talemidler til at kunne indgå i en diskussion og til at præsentere tekster.
I tekstarbejdet arbejder vi desuden med genfortælling af handling, læserforventninger og diskussioner af skyld.

Læste tekster:
Kinder, DNA, Anatomie, Volksfest, alle af Ferdinand von Schirach.
Vi ser også ZDF's TV-film til hver af novellerne.
Prøveeksamen: Uddrag af Ferdinand von Schirach: "Ein hellblauer Tag".

ca. 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die Nachkriegszeit

Historisk forløb rundt om filmen "Das Wunder von Bern".

På den ene side fokus på historiske temaer (især die Spätheimkehrer, die Trümmerfrauen, Stunde Null), på den anden side fokus på familietemaet i filmen.
Arbejde med "Das Brot" som eksempel på "Trümmerliteratur".
Supplerende stof (kun arbejdet ganske kort med)
Filmen Grosse Freiheit som eksempel på det modsatte af Stunde Null / en ny begyndelse: Nazisternes forfølgelse af homoseksuelle fortsatte i efterkrigstidens Vesttyskland.

Læste tekster:
Das Wunder von Bern (Film + dele af manuskript, fokus på scener: 15-18, 40-43, 55-56, 62-70, 72-75, 140-143)
Wolfgang Borchert: Das Brot
Teoritekster om Spätheimkehrer og Trümmerfrauen fra Tyskforlagets hjemmeside (opgaver til "Das Wunder von Bern")
Sebastian Meise: Grosse Freiheit (2021)

ca. 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hamburg-Austausch / Projektarbeit

Supplerende stof:
Tre elever fra holdet deltog i skolens udveksling med Gymnasium Grootmoor i Hamborg. De øvrige elever skrev projektarbejde om selvvalgte projekter inden for tysk kultur og historie. Projektet blev fremlagt i et oplæg med powerpoint og i en videoaflevering.

Ca. 10 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Die Heimat und die Fremde

Forløb om Heimat med særligt fokus på det multikulturelle Tyskland. Fokus på det nutidige Tyskland.
Arbejde med forskellige genrer: digte, film, teori, selvbiografi.

Læste tekster:

Fra: Dein Deutschland:
Integrationstheorie
Identitätstheorie

Fra: Hier ist meine Heimat:
Nevfel Cumart: zwei welten, über die heimat I, über die heimat II
Hatice Akyün: Uddrag af: Mokkagläser mit Goldrand (faderen, moderen, jegfortælleren, s. 30-32+37-39)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben

Yasemin Samdereli: Almanya - Willkommen in Deutschland (film)

Prøveeksamen: Af: Canan Büyrü: „Macht der Kulturen“ (Fra "Hier ist meine Heimat")

Ca. 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Die DDR

Historisk forløb om DDR.

Klassen arbejdede fælles med filmen "Das schweigende Klassenzimmer", med historisk viden om DDR og med korte tekster om livet som ung i DDR.

Særligt fokus på at producere oplæg ud fra stikord og på at deltage i samtale ud fra stikord.

Læste tekster / film:
Lars Kraume: Das schweigende Klassenzimmer (2018)
Fra "Wie war's": Jugendliche aus der DDR sagen ihre Meinung (1979)
Fra "Kurzgeschichten - einmal anders: Christa Moog: "Es ist 15 Uhr"

Ca. 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer