Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023-TyfB-1g2-5 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
2023-TyfB-1g2-5 (
1g2-Ty-5
,
2g2-TyfB-5
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Die deutsche Geschichte
Titel 2
Alltagsleben
Titel 3
Deutsche Musik
Titel 4
Vergangenheitsbewältigung (EKSAMENSGRUNDLAG)
Titel 5
Liebe (EKSAMENSGRUNDLAG)
Titel 6
Die DDR (EKSAMENSGRUNDLAG)
Titel 7
Der Krimi (EKSAMENSGRUNDLAG)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Die deutsche Geschichte
KERNESTOF:
Roman (OBS! - letlæst): "Die Lisa. Eine deustche Geschichte" (Klaus Kordon, 2002)
Film: "Napola - Elite für den Führer" (Dennis Gansel, 2004)
BAGGRUNDSMATERIALE:
"Momente der Geschichte" ("Historiske øjeblikke"), UDDRAG, Sportgoodfonden 2019 ; Tysk sammensat dokumentar, som består af 35 korte klip, der viser vigtige momenter i Tysklands historie. Klippene blev brugt på Nationalmuseets store Tysklandsudstilling fra 9. november 2019 til 1. marts 2020. Filmen ligger på CFU.
Indhold
Kernestof:
Klasseoversigt
Skabelon
Husk at tage "Die Lisa" med. Ingen læselektie til i dag.
Læs s. 9-11 i "Die Lisa" (og slå ord op og skriv dem ned - med blyant - i selve teksten)
"Momente der Geschichte" (mitcfu) Tidskode: 1.08-1.22
Medbring jeres grammatikark (udleveret som kopi)
Husk grammatikbog.
Nola, Fragen zum Film
Die Lisa s. 21-26 (husk at slå ord op og skrive dem ned i selve teksten)
Læs resten af siderne i "Die Lisa". Husk at slå ord op og skrive dem ned i selve teksten.
Se lektien på det aflyste modul i onsdags. Samme lektie.
Grupper
Spørgsmål til gruppesamtaler om Die Lisa und die deutsche Geschichte.docx
Gruppeopgave om verber
Medbring grammatikbog!
Stikord til gruppesamtaler (gælder også for de af jer, der ikke var til stede i modulet sidst)
Aflevering af skriftlig opgave øverst i skrivedokument (oversætte sætninger, se info under opgaven)
Warum die Mauer fiel, spørgsmål til udsendelsen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Alltagsleben
KERNESTOF:
Gedicht: "Alltag" (af Robert Gernhardt i: 'Einblicke in die deutsche Literatur' - Michael Dalard m.fl. - Gyldendal 2003)
Kurzgeschichte: "Morgenliebe, Mittagsliebe" (af Lela Herden i: 'Einblicke in die deutsche Literatur' - Michael Dalard m.fl. - Gyldendal 2003)
Interview: "Wozu benutzt ihr euer Smartphone?" (Hjalmar Jess, i : "Brennpunkt Deutsch", nr. 2/2019)
Gedicht: Münchener Freiheit: "Es gibt kein nächstes Mal"
Film: Goodbye Lenin
Indhold
Kernestof:
Alltag Gedicht.docx (ikke lektie)
I skal til timen medbringe 3 billeder, der illustrerer jeres hverdag.
Husk jeres grammatikbog.
Tag jeres grammatik med.
Redemittel Alltagsleben.docx
Morgenliebe Mittagsliebe Arbeitsblatt.docx
Læs teksten 'Morgenliebe' til timen (blev også udleveret inden ferien)
I skal til timen se på de spørgsmål, I ikke fik svaret på (ligger på sidste time). Vigtigst er det, at I har sat jer ind i de forskellige karakterer og deres indbyrdes forhold, så I vil kunne 'spille' en rolle.
Goodbye Lenin - Arbeitsblatt.doc
Tag et kig på jeres noter fra Checker-Tobi "Warum die Mauer fiel".
Til dem, der ikke har set filmen færdig, kan den lånes på filmstriben.dk
Husk jeres notater vedrørende de tildelte fokuspunkter.
Arbeitsfragen zum Interview.docx
Wozu benutzt ihr euer Smartphone tekst.pdf
Wozu benutzt ihr euer Smartphone Fragen.docx
personlige pronominer.pptx
Es gibt kein nächstes Mal.docx
Husk jeres grammatikbog og læs side 52-53 om personlige pronomener til timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Deutsche Musik
KERNESTOF:
Nicole „Ein Bisschen Frieden“ (1982)
Nena “99 Luftballons (1983)
2Raumwohnung /„Wir trafen uns in einem Garten“ (2001)
Die Prinzen / ”Küssen verboten” (1992)
Marteria / ”Mein Rostock” (2014)
Silbermond / ”Irgendwas bleibt” (2009)
Herbert Grönemeyer / ”Mensch” (2002)
Die Ärzte / „Schrei nach Liebe“ (1994)
Indhold
Kernestof:
Træningsopgave med pronominer, 1g april 2024.docx
Til elever fra d-klassen: Lav opgaven fra det virtuelle modul tirsdag
Possesive pronominer, en oversigt
Personlige pronominer, oversigt
Skema, artiklernes endelser.jpg
Præpositioner, en oversigt.JPG
Kompendium, Musik, 1gTy - april 2024.docx
Grupper og program, sprogdag
Alle har hentet fællesmappen og lagt den på eget drev (jeg tjekker i timen!)
Skriv gloser til interview om musik + øv det igennem mundtligt et par gange derhjemme
Invitation tysk sprogdag 2024.docx
Grupper 1g2Ty5
Grupper 1g1Ty1
Sprogdagsfilm
Husk musik-kompendium
Oversigt
Forbered en mundtlig præsentation af den sang, I er blevet tildelt (se oversigt) - analysemodel finder I på s. 4 i musik-kompendiet. Lav punkt 1+2. SKRIV KUN STIKORD OG PÅ PAPIR!!!
Grupper
Oversigt over grupper
Medbring musikkompendium
Husk grammatikbog
Sørg for at jeres præsentation er færdig og at I har fordelt punkter i fremlæggelsen mellem jer + skrevet stikord ned på papir
Medbring grammatikbog
Minlæring
Billeder til pronominer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vergangenheitsbewältigung (EKSAMENSGRUNDLAG)
BESKRIVELSE AF FORLØBET:
I forløbet har der været fokus på en undersøgelse af, hvordan man kan bearbejde fortiden i en historisk kontekst. Der har været fokus på 2. Verdenskrig. Baggrunden for forløbet er forløbet "Die Deutsche Geschichte" (læst i 1.g), hvor linjerne i Tysklands historie blev trukket op.
KERNESTOF:
"Trotzdem; mein Großvater" (af Kurt Kisner i Margit Graves 'Beziehungen', Systime 1994)
“Kinder sind immer Erben“ (af Max von der Grün i ‚Alle Woche wieder“, P. Haase & Søn, 1990)
"Todesfuge" (af Paul Celan, 1948)
Film: "Im Labyrinth des Schweigens" (Giulio Ricciarelli, 2014)
BAGGRUNDSSTOF:
Dansksproget introduktion til begrebet 'Vergangeneitsbewältigung', fra: "Niemals Vergessen"; Thellesen, Peters og Nielsen (Systime, 2016)
Dokumentarfilm: "Hitlers børn" (Chanoch Ze' Eevi, 2011), kan findes på CFU
ER IST WIEDER DA Teaser Trailer 1- 5 English Subtitles Constantin Film
"Neu im Parlament – Wer ist die AfD?" + "Rechts und rechtsextrem - Was ist das?" (små videoer på MitCFU)
Udsyn | AfD - ny vin på gamle flasker | DR LYD (podcast)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark, Hitlers børn
Introtekst på dansk, Vergangeheitsbewältigung - Kopi.pdf
Faste grupper, skolestart 2g
Husk at medbringe jeres noter til dokumentarfilmen
Grammatikplan
Husk grammatikbog
Alles in allem, s. 79-82 (læses i timen)
Relative pronominer, elevpræsentation
Læs og slå ord op til "Trotzdem; mein Großvater", afsnit 1+2+3
Trotzdem mein Grossvater, tekst.pdf
Basis grammatikoversigt fra sproglinks.pdf
Læs og slå ord op til "Trotzdem; mein Großvater", afsnit 4+5+6
Lav afleveringsopgaven (er vedhæftet under opgaven på lectio)
Medbring teksten "Trotzdem: mein Großvater"
Trotzdem_ mein Großvater- Fragen zum Text.docx
Husk grammatikbog+ minigrammatik
Husk arbejdsarket til "Trotzdem: mein Großvater" (udfyldt i timen sidst)
Træk en seddel, præsentation og analyse af tekster, MR - til notetagning på papir.docx
Redemittel, udvidet.pdf
Forbered en mundtlig præsentation af "Trotzdem; mein Großvater" på 5 min (med hjælp fra stikord på papir)
"Todesfuge" (slå de ord op, I ikke kender og skriv dem ned i selve teksten)
Reklame for Goethe-Zertifikat (1).pptx
"Im Labyrinth des Schweigens" (film)
Im Labyrinth des Schweigens, skabelon til noter til personerne.docx
Personen im Film, oversigt
Medbring grammatikbog
Stikord på papir til jeres fremlæggelser (ingen computere tilladt)
Im Labyrinth des Schweigens, gruppearbejde med fremlæggelser.docx
Medbring grammatikbog + basisgrammatik (kopi) + noter fra træningsopgaven + oversigt over adjektivernes bøjning
Grupper 1/10 2g2Ty5
Kinder sind immer Erben, tekst (forbedret version).pdf
Stikord (se opgave på lectio)
Vergangenheitsbewältigung, Skriftlig gruppeopgave, oversættelse.docx
Minlæring, lektie til næste modul
Gruppeopgave (se moduler før ferien) - husk at medbringe opgaven, hvis I har skrevet den i hånden
Husk grammatikbog+ noter mm.
Minlæring
Substantivernes køn, en oversigt.pdf
Gruppeopgave
"Neu im Parlament – Wer ist die AfD?" og "Rechts und rechtsextrem - Was ist das?" (små videoer på MitCFU)
Udsyn | AfD - ny vin på gamle flasker | DR LYD
Fællesdokument
So funktioniert das politische System in Deutschland
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Liebe (EKSAMENSGRUNDLAG)
BESKRIVELSE AF FORLØBET:
I forløbet har der været fokus på en undersøgelse af. hvilke typer af kærlighed der findes og på, hvordan den tematiseres i udvalgte tekster. Der har især været fokus på den romantiske kærlighed. I forbindelse med læsningen af teksterne i forløbet har vi også kort talt om genretræk ved de litterære genrer "Gedicht" (også kort behandlet i forløbet 'Vergangenheitsbewältigung') og "Kurzgeschichte".
KERNESTOF:
„Willkommen und Abschied“, Johann W. von Goethe (1771)
"Das Brot" (af Wolfgang Borchert (1946) i 'Kurzum –Text und Sprache – Homann & Pedersen, Tyskforlaget 2005)
Film: "Die fetten Jahre sind vorbei" (Hans Weingartner, 2004)
“Liebe zwischen Ost und West”, Marlis Menge, Die Zeit, (4/2-1972)
BAGGRUNDSSTOF:
Sturm & Drang - Literaturepoche einfach erklärt (youtube)
Literatur der Nachkriegszeit / Trümmerliteratur - Literaturepoche einfach erklärt (youtube)
Die Beziehung (Slow German, podcast)
Dating (Slow German, podcast)
Merkmale der Kurzgeschichte (kopi)
Indhold
Kernestof:
Arten von Liebe, fællesdokument
Lektie: Skriv stikord til et lille oplæg på ca. 1 min (se nærmere info i noten)
Willkommen und Abschied (læs og forstå)
Willkommen und Abschied.doc
PP Goethe.ppt
Sturm & Drang - Literaturepoche einfach erklärt - Merkmale, Literatur, Geschichte, Vertreter
Medbring grammatikbog + jeres tegninger af digtet
Willkommen und Abschied, Fragen zum Text.doc
Stærke verber, en intro .pptx
Willkommen und Abschied, stærke verber.docx
Wolfgang Borchert: Das Brot | HÖRBUCH | AUDIOBOOK
Læs teksten færdig + øv en mundtlig præsentation af teksten + kort referat af handling (se stikord i selve teksten)
Das Brot, tekst.pdf
Das Brot - die Gattung, fællesdokument
Literatur der Nachkriegszeit / Trümmerliteratur - Literaturepoche einfach erklärt - Merkmale
Die Kurzgeschichte, Merkmale.docx
Lektie: Skriv stikord til en mundtlig besvarelse af arbejdsspørgsmålene til "Das Brot"
Das Brot, diskussionsspørgsmål.docx
Gruppeopgave med fremlæggelser
Se de første 45 min. af filmen "Die fetten Jahre sind vorbei!" (filmen ligger på mitcfu - log ind med unilogin)
Medbring grammatikbog/noter + jeres gloser til jeres opgave (alt i udprintet version)
Gruppeopgave
"Die fetten Jahre sind vorbei" (film) - alle har set den, også hvis man var fraværende sidste mandag
Die Beziehung
Retteark
Medbring grammatikbog + teksten fra i går
SG #061: Dating - Slow German
Liebe zwischen Ost und West, tekst.pdf
Virtuel opgave
Medbring grammatikbog
Eine Weihnachtsgeschichte
Jeres julehistorie skal være skrevet færdig
Læs s. 61 li. 21- s. 63 li. 9 i "Liebe zwischen Ost und West" + skriv ord ned i teksten og notér informationer om Gerd og Helga
Grupper 8/1
Liebe zwischen Ost und West, s. 63 linie 10 - s. 64 linie 12
Medbring kopier fra sidst (Fragen zum Text+Behauptungen)
Liebe zwischen Ost und West s. 64 linie 13 og resten + medbring kopiark (Fragen zum Text+Behauptungen)
Minlæring
Grammatikplaner
Skriv 20 gloser til det centrale indhold i teksten "Liebe zwischen Ost und West" (skal skrives i hånden på udleveret ark) + medbring grammatikbog og grammatiknoter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Die DDR (EKSAMENSGRUNDLAG)
BESKRIVELSE AF FORLØB:
I forløbet har der været fokus på en undersøgelse af, hvilken slags stat DDR var og af, hvordan det var at leve i DDR. Baggrunden for forløbet er forløbet "Die Deutsche Geschichte" (læst i 1.g), hvor linjerne i Tysklands historie blev trukket op.
KERNESTOF:
"Die Regierung und das Volk oder - wer hat hier das Sagen" (David Ensikat, fra: "Es war einmal ein Land"; Andersen og Husum, Tyskforlaget)
Film: "Das Leben der Anderen" (Florian Henckel von Donnersmark, 2006)
"Hallo Zoni", Norbert und die Feiglinge (1990)
Die Welt: „Die “Abendschau”-Meldung war meine kleine Rache“ (Auszug). Aus: Die Welt, 4/2 2014
“Liebe zwischen Ost und West”, Marlis Menge, Die Zeit, (4/2-1972) (læst i forløbet "Liebe")
BAGGRUNDSSTOF:
'DDR - en stat bliver til' , Hugo Timmermann: uddrag af "Marx und Cola", Gads Forlag (1999)
'Det dobbelte liv i DDR' (dokumentar, kan findes på CFU)
'Vejen til Berlin: AfD ind i varmen?' (drTV)
(( Derudover fra forløbet i 1.g; Tv-udsendelse: "Checker Tobi: Warum die Mauer fiel" (ARD, 2019) fra; kan findes på CFU))
Indhold
Kernestof:
"Det dobbelte liv i DDR" (de første 70 min. af filmen, der ligger på CFU)
Gruppeopgave, Die Geschichte der DDR
"DDR- en stat bliver til" (dansk tekst - OBS! Alle siderne skal læses)
DDR - baggrundstekst.pdf
Gruppesamtaler, Die DDR, 2g2Ty5
Redemittel
Die Regierung und das Volk (teksten er læst og der er skrevet gloser direkte i den)
Die Regierung und das Volk oder - wer hat hier das Sagen, tekst.pdf
Die Regierung und das Volk, Fragen zum Text.docx
DRTV - Vejen til Berlin: AfD ind i varmen?
Gruppeopgave
Norbert und die Feiglinge - Hallo Zoni
Hallo Zoni.pdf
Hallo Zoni - Fragen zum Text.doc
Minlæring, modalverber
Medbring grammatikbog!
Modalverberne - oversigt.docx
Deadline for at sende en besked til MR på lectio, hvis I ønsker en karaktersamtale. Samtaler afholdes i næste uge.
Medbring tekster, noter og arbejdsark til DDR-forløbet. Jeg har sat lidt elevtid af til forberedelsen. Jeg fjerner fravær i modulet.
Die Welt: „Die “Abendschau”-Meldung war meine kleine Rache“ (Auszug). Aus: Die Welt, 4/2 2014
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Der Krimi (EKSAMENSGRUNDLAG)
BESKRIVELSE AF FORLØBET:
I forløbet er der fokus på en undersøgelse af, hvad der kendetegner krimigenren og på, hvilke krimigenretræk, der kan identificeres i et udvalg af tekster. Det behandles også, hvorfor krimien er så populær en genre.
KERNESTOF:
"Letzte Pizza", Milena Moser
"Mord im Hotel", ukendt forfatter
"Nasentropfen", Ingrid Noll
Tv-udsendelse: Tatort: "Neugeboren" (ARD, 2021); kan findes på CFU
SUPPLERENDE MATERIALE:
"Begriffskarte. Der Krimi" (fra: 'Gattungen')
"Warum der Krimi so populär ist" (Auszüge aus Artikeln, kopi)
Indhold
Kernestof:
Der Krimi, Begriffskarte.pdf
Husk grammatikbog
Grupper
Færdiggørelse af arbejdsspørgsmål til "Die letzte Pizza" (husk at skrive stikord ned på selve papiret, da vi skal bruge det til mundtlig træning)
Letzte Pizza, forklar grammatikken i sætningerne.docx
Mord im Hotel, tekst.pdf
Skriv stikord til en besvarelse af spørgsmål 1-11 (se s. 186 i teksten) til krimien "Mord im Hotel". OBS! Stikord skal skrives fysisk på papir og medbringes.
Warum der Krimi so populär ist.docx
"Nasentropfen" (læs og forstå teksten + udfyld skabelon)
Nasetropfen, tekst.pdf
Personen im Krimi, til udfyldelse.docx
Undervisningsbeskrivelse (pensum)
Repetition, Vergangenheitsbewältigung
Repetition: LiebeMedbring alle tekster og noter til forløbet.
Repetition, Liebe
Repetition: Die DDRMedbring alle tekster og noter til forløbet.
Repetition, Die DDR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944770", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944770", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944770" }