Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023-TyfB-1g2-6 (1g2-Ty-6, 2g2-TyfB-6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Einsam Gemeinsam
Fokus på samtale, ordforråd, læse- og lyttestrategier. Ved at læse og lytte til forskellige typer af tekster introduceres I til et emnespecifikt ordforråd, der skal øve jer i skriftligt og mundtligt at formulere ytringer inden for emnet, Einsamkeit und Gemeinsamkeit.
I introduceres endvidere til gloser og vendinger, der skal øve jer i at føre en smalltalk på tysk herunder simple spørgeord, Redewendungen zum Smalltalk og Meinungsäußerungen.
Grammatisk sætter forløbet fokus på hjælpeverber, regelmæssige verber og ordstilling i hoved- og ledsætninger.
Tekster:
- “Gemeinsamkeit und Einsamkeit” (Introtext)
- Zürchner, Hans-Peter: “Einsam” (Kurzgeschichte)
- Hattendorf, Sarah: “Einsam Gemeinsam”
- Krüger, Jenna: “Zwischen zwei Welten”
Ovenstående tekster er fra bogen“Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog” af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2024
Lied:
- “Oft gefragt” von Annen May Kantereit (https://www.youtube.com/watch?v=TxZMfufRJfo&ab_channel=AnnenMayKantereit)
Film:
Schipper, Sebastian: Victoria (2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erwartungen (eksamen)
I dette forløb sætter vi fokus på emnet “Erwartungen”. I forløbet dykker vi ned i tekster, der på forskellig vis sætter fokus på forventninger til uddannelse, job, kærlighed og familieliv. Og vi taler om forskellene på det danske og det tyske skolesystem.
I forløbet trænes I i det emnespecifikke ordforråd, der skal give jer redskaber til at kunne føre en mundtlig samtale om emnet. I trænes også i at argumentere for en holdning, referere en tekst og karakterisere en person.
Øvelserne kombineres med bundne og kreative skriveøvelser. I skriver i jeres logbog i hvert modul, og I afleverer et referat, som I får feedback på.
Grammatisk sætter vi fokus på artiklernes bøjning, ordstilling og vi repeterer hjælperverber og regelmæssige verber. Grammatikforløbet afsluttes med en opsamlende test.
Tekster:
- Rauner, Liselotte: “Denkpause” In “Auf Uns” von Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016
- Julia Engelmann: “One day / Reckoning Text für Asaf” In “Auf Uns” af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016
- Kordon, Klaus: “Zahl oder Adler” In “Auf Uns” von Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016
- Maar, Paul: “Der Mann der nie zu spät kam” In “Auf Uns” von Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016
- Petzold, Christian: Roter Himmel (Film) (Vi har set filmen som led i en ekskursion med alle 1.g-sproghold i tysk. Vi har dog ikke arbejdet indgående med filmen)
Supplerende materiale:
- Das deutsche und dänische Schulsystem" In “Auf Uns” von Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016 (S. 131-132)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Berlin in den zwanziger Jahren (eksamen)
Forløbet sigter på at give jer et indblik i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland under Weimarer Republikken (perioden mellem 1. og 2. verdenskrig). Vi zoomer ind på 20'ernes Berlin, og undersøger, hvordan byen fremstilles i billeder, lyrik og film. I den sammenhæng kigger vi både på, hvordan Berlin fremstilles som en by præget af kulturel opblomstring og frigørelse, men også som en by præget af fremmedhed, krigstraumer, arbejdsløshed og fattigdom.
Med udgangspunkt i faste vendinger til analyse af billeder, lyrik og film trænes I i at analysere disse, og i at formidle jeres analyser på tysk.
Grammatisk sætter forløbet særligt fokus på genitiv, possessive pronominer (sein og ihr) og modalverber.
Forløbet kobles med skriftlige og mundtlige øvelser samt mundtlige oplæg i mindre grupper.
Tekster
- Kästner, Erich: "Besuch vom Lande" (1928) in: "Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet", af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Tucholsky, Kurt: "Augen in der Großstadt" (1930) in: "Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
Film:
- Schilling, Tom: "Fabian - Oder der Gang vor die Hunde" (2021) (Auszug) (Thema: Wirtschaftskrise und Arbeitslosigkeit)
Billeder:
- Dix, Otto: "Großstadt" (billede) in: "Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding Gyldendal 2016
- Braun, Nikolaus: "Berliner Straßenszene" (1921) in "Gattungen" af Helle Egdendal, Gyldendal, 2017
- Grosz, George: "Amor Lichtspiele" (1924) in "Wie geht's?" af Mette Hermann, Systime
Baggrund:
- Die Weimarer Republik | Die Goldenen Zwanziger | musstewissen Geschichte (link: https://www.youtube.com/watch?v=sVkEY87L-xI&ab_channel=MrWissen2goGeschichte%7CTerraX)
- "Merkmale des Bildes" in "Gattungen" af Helle Egdendal, Gyldendal, 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geschlechterrollen (eksamen)
I dette forløb undersøger vi, hvordan kønsroller fremstilles i litteratur, musik, artikler, film og reklamer. I den sammenhæng har vi især fokus på stereotyper og normbrud.
Forløbet indledes med fakta-tekst om køn og kønsforestillinger. Herefter arbejder vi med tekster, hvor der optræder forskellige normer og forventninger til køn. I forløbet arbejdes desuden med tekster, der omhandler homoseksualitet og transseksualitet.
Tekster:
- "Was ist Gender?" in "Wer bin ich? Sport und Identität" , Systime 2020
- Annette von Droste-Hülshoff: "Am Turme" (1842) in: "Stürmer und Dränger" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2018
- Dreppler, Daniel: Ich war nie eine Frau (2010) in "Wer bin ich? Sport und Identität" , Systime 2020
- „Mich outen? Das kann ich nicht“ in "Wer bin ich? Sport und Identität", Systime 2020
Musik:
- Chuba, Nina: "Feminello" (2023)
Film:
- Der Wedding kommt: https://www.youtube.com/watch?v=57UNz2_jK88
- "Die Kaiserin", afsnit 1, Netflix, 2022
Reklamer:
- NIVEA Historie: Deutschland TV-Spot: "Eulalias Verjüngung" (1920)
- Dr. Oetker Werbefilm "Wenn plötzlich Besuch kommt" mit Frau Renate 1954
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krieg und Widerstand (eksamen)
I forløbet “Krieg und Widerstand" undersøger vi, hvordan krig, traumer og modstand bearbejdes i billeder, litteratur, film og en tale.
Forløbet fokuserer på perioden omkring 2. verdenskrig. Vi læser i den sammenhæng både tekster, der sætter fokus på modstand mod undertrykkende systemer under og efter krigen og tekster, der behandler traumet efter krigen.
Tekstlæsningen kombineres med baggrundsviden om den historiske periode, som teksterne skriver sig ind. I introduceres til begreberne Stunde Null og Berliner Blokade og forløbet trækker også på jeres viden om mellemkrigstiden (jf. forløb om "Berlin in den Zwanziger Jahren") samt jeres viden om nationalsocialismen.
Forløbets grammatiske fokus er pronominer (possessive, personlige, relative).
Arbejdsformer veksler mellem læsning, skriveøvelser og mundtlige oplæg.
Tekster:
- Borchert, Wolfgang: “Nachts schlafen die Ratten doch” (1947) in "Gattungen" af Helle Egdendal, Gyldendal, 2017
- Brecht, Bertolt: Der Nachbar (1934) in "Gattungen" af Helle Egdendal, Gyldendal, 2017
- Reuter, Ernst: Schaut auf diese Stadt (1948) in "Gattungen" af Helle Egdendal, Gyldendal, 2017
Musik:
- Mey, Reinhard: “Mein Berlin” (1991)
Film:
- Dresen, Andreas: “In Liebe, eure Hilde” (2022) (Film)
Billede:
- The Ruins of Dresden (1945) (billede) in "Gattungen" af Helle Egdendal, Gyldendal, 2017
Forskellige billeder af Käthe Kollwitz fra udstillingen “Käthe Kollwitz - Mensch” fra SMK
Baggrund:
- Mr.Wissen2Go: Berlin-Blockade 1948/49 - So retteten „Rosinenbomber“ die Bevölkerung (https://www.youtube.com/watch?v=K13VIztQN9c)
Wörter
Vertrauen - Misstrauen - Angst - Widerstand - Hoffnung - Mut - Krieg - Trümmer - traumatisieren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Schuld und Verantwortung (Eksamen)
I forløbet undersøger vi, hvordan emnet skyld behandles og fremstilles i forskellige typer af tekster. I den sammenhæng undersøger vi, hvilken form for skyld, der fremstilles i teksterne. Vi skelner mellem moralsk skyld og juridisk skyld, samt mellem individuel skyld og kollektiv skyld. Vi undersøger skyldsspørgsmålet med udgangspunkt i forskellige typer af tekster: noveller, kriminovelle, film og erindringer. Hvad angår tekster, der behandler emnet kollektiv skyld, undersøger vi også, hvordan teksterne tematiserer Tysklands forhold til 2. verdenskrig og holocaust.
Forløbets grammatiske fokus er sammensatte verber, stærke verber og præpositioner.
Tekster:
- Bernhard, Thomas: “Frühzug” (1978) in: "Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet", af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Ferdinand von Schirach: “Anatomie” (2010) in: "Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet", af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Kister, Kurt: “Trotzdem mein Großvater” (1989) in "Niemals vergessen" af Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters og Louise Ebbesen Nielsen, Systime 2016
- Stamm, Peter: “Am Eisweiher” (1999)
Film:
Giulio Ricciarelli: “Labyrinth des Schweigens” (2014) (Film)
Baggrund:
- "Nationalsozialismus" indledning til kapitel 4 in "Niemals vergessen" af Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters og Louise Ebbesen Nielsen, Systime 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944773",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944773",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944773"
}