Holdet 2023-EnB-1j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023-EnB-1j (1j-Enh, 2j-Enh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb# 1 Digital Identity
Titel 2 Forløb# 2 The Odd One Out EXAM
Titel 3 Forløb# 3 Choice
Titel 4 Forløb# 4 Use your voice! EXAM
Titel 5 Forløb# 5 Shorts
Titel 6 Forløb#6 American Issues EXAM
Titel 7 Forløb#7 Skriftlighed
Titel 8 Forløb#8 Multiculturalism EXAM
Titel 9 Forløb#9 Catholic Ireland EXAM
Titel 10 Forløb#10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb# 1 Digital Identity

Forløbets indhold og fokus:
Forløbets fokus er de sociale medier, og hvordan de påvirker os. Med udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb analyserer vi forskellige genrer, der alle udtrykker et perspektiv på den rolle, sociale medier spiller for det moderne menneske. Vi har undersøgt materiale fra USA, Storbritannien, Canada og Australien.

Vigtige kernebegreber:
Genre: short film, campaign video, news article, spoken word, film.
Analytical terms: Character sketch, setting, narrative technique and cinematic techniques: framing, angles, sound/lighting.

Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
-analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd

Anvendt materiale:
Patrick Cederberg and Walter Woodman: "Noah", short film (2013)(https://www.shortoftheweek.com/2016/08/22/noah/)
Daily Mail: "Now teenagers think sharing naked selfies is 'normal'", (2016)
Think U know Australia: "Meghan's Story" (2011), youtube.
Gary Turk: "Look Up", (2014)
Dominic Savage: "I am Ruth" (2023)
Michael Schur: "Nosedive", Black Mirror-episode, (2016), netflix

Supplerende materiale:
CBS News: "China social credit system", (2018) https://www.cbsnews.com/news/chinas-social-credit-system-keeps-a-critical-eye-on-everyday-behavior-even-jaywalking-2018-04-24/
Om filmanalyse fra EMU.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Letter to Granny 01-09-2023
"Look up" 20-09-2023
Nosedive - analysis 24-10-2023
1jxx-vinterprøve træning 27-10-2023
Efterårsprøve 2023 30-10-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb# 2 The Odd One Out EXAM

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet undersøger litterære udtryk for det at være anderledes. Hvordan kan litteratur formidle følelsen af at stå lidt uden for? Fokus er på litterær analyse af digte og læsning af et længere værk i form af en roman.  

Vigtige kernebegreber:
Genre: poetry, novel, animation, comedy show
Analytical terms: stanza, verse, end rhyme, alliteration, metaphor, symbol, theme, composition, character sketch, theme

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd
- aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Anvendt materiale:
Wendy Cope: "Tich Miller" (1986)
Echosmith: "Cool Kids" (2013)
Idina Menzel: "Let it Go" (2013)
Stephen Chbosky: "The Perks of being a Wallflower", (1999) (Værklæsning)


Supplerende materiale:
Disney: "Frozen" (Elsa's transformation)
Hannah Gadsby: "Nanette", Netflix (2018)
Stephen Chbosky: "The Perks of being a wallflower, film (2012)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb# 3 Choice

Forløbets indhold og fokus:
Alle i klassen har truffet et vigtigt valg om deres ungdomsuddannelse. Med udgangspunkt i refleksioner over dette og andre valg læser vi tekster om andre, som også har stået over for afgørende beslutninger i deres liv.

Vigtige kernebegreber:
Genre: poetry, non fiction, personal essay, film
Analytical terms: semantic fields, word classes, synonyms, stanza, verse, end rhyme, alliteration, metaphor, symbol, theme, the rhetorical pentagon (topic, sender, receiver, language, circumstances), intention

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd


Anvendt materiale:
Fra: Mette Hermann: "Choices", Columbus, (2022):
Jojoba Mansell: "Hard choices", (2012)
Rachel Seamands: " Why I left College, Twice", (2017)
Sonya C. Dodd: "New Beginnings" (2013)
Jon Krakauer: "Into the Wild" (excerpt), (1996)
Sean Penn: "Into the Wild", (2008)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb# 4 Use your voice! EXAM

Forløbets indhold og fokus:
En af de mest grundlæggende demokratiske rettigheder er retten til at ytre sig, at give udtryk for sin holdning. I dette forløb undersøger vi taler og andre tekster med fokus på kommunikationsstrategier, retorik og kropssprog, som anvendes i forsøg på at overbevise andre.

Vigtige kernebegreber:
Genre: speeches (the judicial, the deliberative, the epideictic speech), talks,
Analytical terms: semantic fields, word classes, synonyms, rhetorical pentagon, modes of appeal (ethos, logos, pathos),  alliteration, metaphor, symbol, topic

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd


Anvendt materiale:
Greta Thunberg: "Speech At The U.N. Climate Action Summit", ( 2019)
Emma Watson:  "HeForShe Speech at the United Nations" (2014)
Katie Breen: "What Does your Activism Look Like?", TEDtalk (2018)
NN: "What Makes You An Activist?", Medium (2019) https://girlwiththecats.medium.com/what-makes-you-an-activist-ff61675e282
Angie Thomas: "The Hate U Give", pages 166-170 (2017)
George Tillman Jr.: "The hate u give", film, (2018)

Supplerende materiale:
Modes of appeal:
explanatory videoe: https://www.youtube.com/watch?v=aUpiy67_nt4
examples: https://sixminutes.dlugan.com/ethos-pathos-logos/
BBC: "I am Andrew Tate", (2024) (excerpt)
Tweets between Tate and Thunberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb# 5 Shorts

Forløbets inhold og fokus:
Særligt for hf er det at den skriftlige eksamen rummer muligheden for at analysere kortfilm. I dette forløb øver vi os på at analysere levende billeder og skrive længere, sammenhængende formidlingsopgaver med fokus på the 5-paragraph-essay.

Vigtige kernebegreber:
Genre: short film
Analytical terms: cinematic techniques (framing, editing, angles, light, sound), composition, character sketch, conflict, theme.

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster (det udvidede tekstbegreb)
- analysere og fortolke kortfilm med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed


Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive  tekster (det udvidede tekstbegreb)
- udtale, ordforråd


Anvendt materiale:
Kelly Pike:  “Owen” (2017)
Enrico Casarosa: "La Luna" (2012)
Lawrence Chen: "I dont make the rules", (2016)

Supplerende materiale:
Raskin's Narrative Model for Short Films
Theory; teacher's PPT:
https://docs.google.com/presentation/d/1QGy5UdI6rSEw8XKINJBThIJS42t99uYl/edit?usp=sharing&ouid=106633710583217564682&rtpof=true&sd=true

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 American Issues EXAM

Forløbets indhold og fokus:
Som optakt til det amerikanske præsidentvalg nov. '24 ser vi på nogle af kandidaternes mærkesager; immigration/border control og abortspørgsmålet.
Klassen deltog desuden i skolens særligt tilrettelagte American Election Night med faglige oplæg, quiz, line dancing og andre aktiviteter.

Vigtige kernebegreber:
Immigration: immigrant, illegal immigrant, refugee, coyotes, deportation, pull factors, push factors, citizenship

Abortion: pro-life, pro-choice, Autonomy, Reproductive rights, Dystopia, Row vs Wade in 1973

Analytical terms: Greimas' actantial model, symbols, character sketch, theme, setting, plot, point of view, narrator

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne og mundtlige tekster  på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene  emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
- udtale, ordforråd
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder, fx. reportagevideoer.


Anvendt materiale:
Immigration:
Channel 4 News: "A journey through hell: walking the migrant route through the Darién gap" (Obs! Den oprindelige video som eleverne så og arbejdede med er siden blevet fjernet og udskiftet med interview med journalisten, der fulgte immigranterne)
Cary Fukunaga: "Sin Nombre" (2018)
In: Mette Hermann. "Choices", Columbus (2022):
Wang Ping: "Things We Carry on the Sea" (2018)
Teresa Ronan: "The Road Home", (2019)
Soledad Castillo: At 14, I walked thorugh the desert to the US. My story didn't end there" (2019)
Donald Trump's remarks on border control: "Former President Trump Speaks at Border in Arizona", (2024) (https://www.c-span.org/program/public-affairs-event/former-president-trump-speaks-at-border-in-arizona/648155)

Abortion:
Kamala Harris: "Remarks at campaign event in Georgia", (2024)
Bruce Miller: “The Handmaid’s Tale”, S1E1 + S1E2 (excerpts). (2017)
Ricki Stern og Anne Sundberg: "Reversing Roe, Netflix (2018)
Paxton Smith:  "Abortion Rights Speech" (2021)

Supplerende materiale:
Deadline: Interview med Margaret Atwood og "The Handmaid's Tale"'s relevans i forb. med det amerikanske præsidentvalg,
Plakater fra hhv pro-life og pro-choice kampagner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Multiculturalism EXAM

Forløbets indhold og fokus:
What does it mean to be British? I dette forløb undersøger vi et vigtigt aspekt af britisk historie om Storbritannien som kolonimagt og de mennesker, der kom til Storbritannien efter Anden Verdenskrig - hvad var deres håb, deres drømme og hvilke erfaringer fik de og deres efterfølgere?

Vigtige kernebegreber:
The British Empire, colonialisation, the Open Door Policy, multiculturalism, assimilation, push and pull factors, The Windrush Generation, English as lingua franca

Analytical terms:  symbols, characterisation, theme, setting, plot, point of view, narrator

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne og mundtlige tekster  på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene  emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
- udtale, ordforråd
- orientere sig i et engelsksproget stof


Anvendt materiale:
John Agard: "Listen, Mr Oxford Don", 2006
Hanif Kureshi: "My som the fanatic", 1994
Susmita Bhattacharya: "Dusk over Atlantic Wharf", 2006
Steve McQueen: "Small Axe", S1E5: "Education", 2020
Jan Erik Mustad et.al.: "Being British, chapter 6: Multicultural Britain", Gyldendal

Supplerende materiale:
BBC documentary: "Subnormal - a British Scandal", 2021

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Catholic Ireland EXAM

Forløbets indhold og fokus:
Et kortere forløb om et vigtigt kulturelt og samfundsmæssigt forhold i Irland med vægt på kvinders rettigheder, institutionelle overgreb og Irlands håndtering af sin fortid.
Forløbet inddrager fiktion og non-fiktion, herunder film og taler. Eleverne arbejder med kritisk analyse, refleksion, skriftlig og mundtlig argumentation, og får en nutidig vinkel gennem diskussioner om statens ansvar for fortidens fejl.

Vigtige kernebegreber: apology speech, violation of human rights, suppression, incarcaration, abuse of power (by the Church and families), gender roles and control of female sexuality, resistance and resilience,  loss of identity, religious hypocrisy

Analytical terms: forms of appeal, the rhetorical pentagon, rhetorical devices, symbols, characterisation, theme, setting, plot

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne og mundtlige tekster  på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene  emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i andet engelsktalende land med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
- udtale, ordforråd
- orientere sig i et engelsksproget stof


Anvendt materiale:
BBC documentary: BBC documentary Magdalene Laundries: Our World from BBC News Channel, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=ChDRDrb7e-U
Michael Higgins: Apology Speech to the Magdalene Sisters, 2018
Peter Mullan: "The Magdalene Sisters", 2002


Supplerende materiale:
"Is Ireland still Catholic": EWTN News In Depth | Friday, March 17, 2023 https://www.youtube.com/watch?v=hsT6mDqr-Mw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer