Holdet 2023-DAA-1p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023-DAA-1p (1p-DAh, 2p-DAh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Novelleforløb: Det hvide kvarter (Værklæsning)
Titel 2 2. Middelalder
Titel 3 3. Dokumentarforløb
Titel 4 4. Retorik og argumentation
Titel 5 5. Romantikken i Danmark
Titel 6 6. Fagpakkerettet roman
Titel 7 7. Sproghandlinger
Titel 8 8. Nyhedsformidling
Titel 9 9. Det moderne gennembrud
Titel 10 10. Metaforer
Titel 11 11. Modernismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Novelleforløb: Det hvide kvarter (Værklæsning)

I dette værklæsningsforløb læses Charlotte Weitzes novellesamling “Det hvide kvarter” fra 2011.

Forløbet sigter på at

gøre eleverne fortrolige med novellen som genre
opøve et begrebsapparat til analyse af prosatekster. I den forbindelse introduceres til analyse af fortælletekniske virkemidler, miljø og personkarakteristik.
øve den analyserende skrivemåde og det at skrive med udgangspunkt i en fortolkningshypotese.

Derudover er det forløbets formål, at eleverne skal opleve glæden ved at læse skønlitteratur. Derfor er der fokus på en oplevelsesorienteret læsning, således, at analysearbejdet tager udgangspunkt i eleverns egne oplevelser af novellerne.

Skriftlighed i form af kreative og analyserende skriveøvelser integreres i forløbet, og skrivegenren den analyserende artikel introduceres.
Forløbet afsluttes med en efterårsprøve, hvor eleverne skriver deres anden analyserende artikel med udgangspunkt i en af værkets noveller.

Centrale begreber:
- Fortolkningshypotese
- Resumé
- Komposition
- Fortæller (1. og 3. personsfortæller, indre og ydre synsvinkel)
- Person- og miljøkarakteristik.

Tekster:
Weitze, Charlotte: “Det hvide kvarter”
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Anmeldelse og svar 27-09-2023
Analyse af "Vist gør det ondt" 25-10-2023
1pxx-Vinterprøvetræning 27-10-2023
Efterårsprøve - dansk 03-11-2023
Virtuelt danskmodul 06.11.23 06-11-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Middelalder

Forløb hvor dansk og historie samarbejder. Forløbet leder op til den skrifltige historieopgave, hvor emnet er hekse og trolddom.

I forløbet inddgår et længere skrigtlighedsforløb, som træner eleverne i de forskellige skrivehandlinger, der indgår i deres historiopgave.

I forløbet indgår:
1. Introduktion til middelalderen
- herunder at læse litteraturhistorisk (Hvad vil det sige at læse litteraturhistorisk?)
- viden om samfundet i perionden og litteraturen i perioden

2. Tekstanalyse og arbejde med genren tryllevise:
- Analyse af folkevisen "Lindormen" og "Hr. Bøsmer i Elverhjem" (trylleviser)
- Skriv selv en tryllevise (kendetegn, komposition og genretræk)

3. Skriftlighedsforløb:
Formalia
At skrive en indledning
At skrive redegørende
At skrive analyserende
At skrive diskuternde
Indledning og konklusion

Fokus på at skabe sproglig sammenhæng i teksten ved at anvende ord og udtryk, der fremhæver sammenhængen og siger noget om, hvordan de enkelte tekstdele og sætninger hænger sammen eller er bundet sammen.


Materiale:
Om folkeviser fra: Kjær-Hansen, a. B.,Kennebo, P., & Bertelsen, T. S. (2012). Litteraturhistorien – på langs og på tværs.[iBog], Systime.
https://litthist.systime.dk/?id=135#c245 (Genrekendetegn, Trylleviser, den farlige natur, Psykologisk tolkning).

Undervisningsvideo: Folkeviser - dansk litteratur, af Søren Vrist Christensen (https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8)

"Lindormen"
"Hr. Bøsmer i Elverhjem"

Lærerudarbejdet materiale til de forskellelige skrivehandlinger og elementer i opgaven.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse 24-11-2023
HISTORIEOPGAVE 08-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Dokumentarforløb


Fokus på den autoritative og den observerende fortælleform.
Autenticitetsmarkører
Filmiske virkemidler'

Skrifltighed:
Træning i at skrive analyse af levenede billeder med brug af skærmbilleder.


Værklæsning: "Kandis for livet" (2020), Jesper Dalgaard
I forbindelse med værklæsning skriver eleverne en analyserende artikel med titlen "Vinkling og fremstilling i dokumentaren". (analyse, fortolkning og vurdering).

Hele dokumentarer
"Bad boy breathing" (2014) af Jeppe Hansen
"Kandis for livet" (2020), Jesper Dalgaard
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmiske virkemidler, Skriveøvelse 30-01-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Retorik og argumentation

I forløbet stifter eleverne bekendtskab med retorikkens værktøjer, begreber og måder at arbejde på.
Viden om
- hvordan de selv kommunikerer hensigtsmæssigt i mange situationer.
- at analysere og fortolke og dermed bedre forstå og gennemskue kommunikation, de selv møder i dagligdagen.

Introduktion til toulmins argumentationsmodel og at træne argumentationens dele.

Indhold:
kommunikationssituationens grundelementer og det retoriske pentagram

Centrale begreber:
Kommunikationssitution
Det retoriske pentagram
Appelformerne logos, patos og etos (herunder forventingsetos, situationsetos og slutetos)
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse)
Argumenttyper (polariseringsargument, generaliseringsargument, trusselsargument, autoritertsargument, sammenligningsargument, ordvalgsargument)

Hele tekster:
Tale af Jens Stoltenberg i Oslo Domkirke, 24. juli, 2011 (norsk)
Leonardio Di Caprio: Tale i FN, 23. september 2014
Faceboolopdatering af Steffen Videbæk Fredsgaard: Facebook, 11. februar 2016.

Materiale (teori)
Udvalgte kapitler fra:
M. Johnsen og B. Gade ”Grundbog i retorik – at vise og overbevise”, i-bog, systime.
M. Johnsen og B. Gade ”Indledning – Retorik er en måde at se verden på”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id: 202
M. Johnsen og B. Gade ”Kommunikationssituationen”, side-id: 212
M. Johnsen og B. Gade ”Kommunikationssituationens grundelementer”, side-id: 224
M. Johnsen og B. Gade ”Appelformerne”, ”Logos”, ”Patos”, ”Etos” i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id: 211, side-id: 229, side-id: 228, side-id: 227
M. Johnsen og B. Gade ”Argumentation”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id: 210
M. Johnsen og B. Gade ”Toulmins argumentmodel”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id: 238
M. Johnsen og B. Gade ”Argumenttyper”, i Grundbog i retorik – at vise og overbevise, i-bog, systime, side-id:236


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel, dokumentar 26-02-2024
VIRTUELT DANSK_14.03.24 14-03-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Romantikken i Danmark

I forløbet introduceres I til den litteraturhistoriske periode romantikken og de forskellige strømninger, universalromantik og nationalromantik. I starten af forløbet genopfrisker vi, hvad der kendetegner lyrikken som genre, og I bliver introduceret til de mest almindelige typer billedsprog.
I forløbet indgår en analyserende artikel, hvor I skal analysere et nationalromantisk digt.

Tekster:
"Indvielsen",1804, Schack von Staffeldt
"Guldhornene", 1802, Adam Oehlenschläger
"Langt højere bjerge så vide på jord, 1820, N.F.S. Grundtvig
"I Danmark er jeg født", 1850, H.C. Andersen.

Teori/baggrund:
1800-tallet på vrangen | Historie | DR (Guld, hor og romantik)

Af kapitel 6. Romantik (1800-1870) fra Schultz Larsen, Ole ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie”, Dansklærerforeningens forlag /Systime, 2024 

Undervisningsvideo af Søren Vrist Christensen: Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur ( https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt 19.04.24 19-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Fagpakkerettet roman

I forløbet indgår analyse og fortolkning af selvvalgt roman med særligt fokus på romanens fremstilling af romanens hovedperson(er) og deres udvikling

Romanen perspektiveres til valg af fagpakke (undersøgelse af hvordan romanens tematikker kan sættes ind i samfundsmæssig, miljømæssig eller psykologisk kontekst)

Synopsis
Mundtlig årsprøve

Fokus og mål:
- at besvare en opgaveformulering
- at forberede og holde et oplæg med en klar struktur (der angives et fokus for analysen, analyse og fortolkning med relevante tekstnedslag, konklusion)
- at formidle tekstforståelsen klart og tydeligt for modtageren
- at inddrage og udlægge relevante tekstnedslag (citater) som dokumentation
- at vise faglighed og bruge relevante fagbegreber fra undervisningen


Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 02-05-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Sproghandlinger

I forløbet skal I beskæftige jer med samtalen som kommunikationsform. I bliver introduceret for centrale begreber indenfor pragmatikken, som I skal bruge til at lave danskfaglig analyse af samtaler. I forløbet kommer I til at arbejde med samtaler i forskellige typer tekster, herunder en samtalepodcast, en kortfilm, en novelle og samtaletråde på sociale medier.

I den sidste del af forløbet har vi fokus på debatkultur på de sociale medier, I skal i
mindre grupper holde et mundtligt oplæg, hvor I skal analysere selvvalgt(e) debattråde fra sociale medier.

Som afslutning på forløbet skal I skrive en kort debatterende tekst om den demokratiske samtale på de sociale medier.

Begreber:
- Kommunikationssituation og roller
- Turtagning og god dialogskik
- Sproghandlinger, direkte og indirekte
- Høflighed og face

Baggrund: fra kapitel 4.12: Kommunikationsanalyse i Larsen, O. S. (2015).”Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier”, Systime og Dansklærerforeningens forlag. https://hbdansk.systime.dk

Tekster:
- Helle Helle: "En stol for lidt", 2000 (novelle)
- DR: Sara og monopolet (uddrag fra 5. august 2023) https://www.dr.dk/lyd/p4/sara-og-monopolet-podcast/sara-og-monopolet-podcast-2023/sommer-med-sara-og-monopolet-uge-31-15452348031
- Guldager, Katrine Marie: "Facebook gør os alle sammen dummere", Politiken 2016
- Stief, Andrea: Mor (kortfilm) (2016)
- Facebook: Udvalgte samtaletråde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kommunikation på sociale medier 03-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Nyhedsformidling

I dette forløb arbejdes der med nyhedsformidling på flere forskellige medieplatforme. I forløbet indgår introduktion til nyhedskriterier, og der arbejdes analytisk med nyhedstekster fra forskellige medier.

Avisen som værklæsning: I sidste del af forløbet arbejder eleverne med trykte aviser som værker. Eleverne arbejder i gruppe med hver deres avistype.  

De faglige mål i forløbet er:

- lave medieanalyse af en række nyhedstekster fra forskellige typer af medier – bl.a. avisartikler, TV-nyheder og nyheder på de sociale medier.
- bruge fagbegreber og metoder til medieanalyse
- være kritisk bevidste nyhedslæsere med opmærksomhed på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
- kvalificere til demokratisk medborgerskab


Forløbets indhold:

• Nyhedsformidling (nyhedsforbrug og nyhedsmedier, digital kommunikation)
• Nyhedskriterier og SoMe (At kende nyhedskriterier og at kunne bruge nyhedskriterierne i analyse af opslag på sociale medier. Kommunikationsanalyse)
• Tv-nyheden (Læringsmål:  At kunne analyse nyhedsformidling i levende billeder til forskellige målgrupper med inddragelse af bl.a. nyhedskriterier og filmiske virkemidler. Centrale begreber er desuden: henvendelsesform, arena og fortællehierarki.
• Reportagen som genre herunder a) analyse af reportager b) eleverne skriver selv reportager med fokus på opbygning, reportages genretræk + layout.

• Avisen som medie/ avisen som værklæsning. I forløbet arbejdes der med:  
- den trykte avis som medie
- de forskellige typer aviser og målgrupper
- stofområder
- Avisens genrer (fokus på informations – og opinionsgenrer)
- Layout
- Nyhedshistoriens indre komposition, herunder nyhedstrekanten.
- Det journalistiske sprog
- Nyhedskriterier

Analyse af selvvalgt nyhedsartikel fra gruppens avis fremlægges i mindre grupper.

Skriftlighed i forløbet:
Reportage
Kreativ skriveøvelse (remediering): Eventyret om Rødhætte som nyhedshistorie
Debatterende artikel: Mediernes ansvar for unges nyhdsforbrug

Tekster:
- Udvalgte aktuelle opslag på Instagram
-  Nyhedsindslag om klimamarchen fra TV AVISEN(DR) 03.11.2021
- Ultranyt (DR) 3.11.2021 (klimatopmødet i Glasgow)

Reportage:
"Branden" 1884, Herman Bang
"Generation se mig". 2011, Sophie Bang Jakobsen, Simon Bruun Fals, fra magasinet CITAT.


Teori:
Dig og digital dannelse i dansk, Aasbjerg og Larsen, systime, 2018 (s. 8-16 + 19-27)

Følgende kapitler og sider fra Håndbog til dansk, af Ole Schulzt Larsen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S 2021: "Hvad er en avis”, s. 98, "Avistyper", s. 199-200. ”Det journalistiske sprog”, s. 220-221,

"Tv-nyheder"

Fra ibog:  Larsen, O.S. (2024). 5. Medier. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier.[iBog], Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id218
”Stofområder”, ”Ydre komposition (layout), ”Vinkling”, ”Nyhedshistorien” (under kapitlet Nyhedsjournalistik), ”Indre komposition”, ”Nyhedstrekanten”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul 12.09.24 12-09-2024
Debatindlæg: Debatkultur på sociale 21-09-2024
Virtuelt_04.10.24 04-10-2024
Reportage 05-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Det moderne gennembrud

Forløb om Det moderne gennembrud med fokus på forholdet mellem litteratur og politik.

Kernestof (litterære perspektiver):
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- tekster fra (oplysningstid), (romantik), realisme og (modernisme)
- kanonforfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø

Centrale begreber:
- Kritisk realisme
- Naturalisme
- Impressionisme
- Urbanisering/industrialisering
- Kønsroller (sædelighedsfejde)
- Klassekamp
- At sætte problemer under debat (Brandes)

Primærtekster:
- Georg Brandes, "Indledning til Hovedstrømninger" (1871) (omskrevet og forkortet udgave)
- Martin Andersen Nexø, "Lønningsdag" (1900)
- Olivia Levison, "Støv" (1885)
- Henrik Pontoppidan, "En vandringsmand" (1887)
- Christina Hagen, Pow Pow Pow (uddrag) (2024)
- Herman Bang, "Forord" fra Stille Eksistenser (uddrag) (1886)
- Henrik Ibsen, Et dukkehjem (1879) (værk)
- J.P. Jacobsen, "Et Skud i Taagen" (1882)

Baggrund (udleveret som kompendium):
- Håndbog til dansk litteraturhistorie, Ole Schutz Larsen, Systime/Dansklærerforeningens forlag, 2024
- Med Tiden – et litteraturhistorisk overblik af Mischa Sloth Carlsen og Maja Bøtcher-Hansen, Systime, 2024
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mediernes ansvar for unges nyhedsforbrug 10-11-2024
Pop3 21-11-2024
Disposition til debatterende artikel 2 15-12-2024
Debatterende artikel 2 12-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Metaforer

Et forløb i metaforen (og metonymien) som grundlag for en forståelse af modernismens poetik. I forløbet har vi prøvet at læse svære digte, hvor billedsproget står i centrum. Vi har forsøgt at nærme os en forståelse af digtene ved at fokusere på associationer og paradokser.

Kernestof (sproglige og litterære perspektiver):
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering  
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
-  tekster fra modernisme
- Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Klaus Rifbjerg, Tom Kristensen, Karen Blixen

Centrale begreber:
- Metafor (realplan - billedplan - overførsel)
- Metonymi (del for helhed, helhed for del, producent for produkt, stedet for begivenheden)
- Symbol
- Paradokset som digtets sprog

Tekster:
- Johannes V. Jensen, "Paa Memphis Station" (1904)
- Sophus Claussen, "Parken og staden" (1904)
- Adda Djørup, "Sara tegner" (2007)
- Klaus Rifbjerg, "Jern" (1960)
- Pia Tafdrup, "Sår" (1981)
- Mette Moestrup, "Rødt æg" (2006)
- Inger Christensen, "K-digt" (1981)
- Tom Kristensen, "Fribytter" (1920)
- Karen Blixen, "Det ubeskrevne blad" (1957)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 1 05-02-2025
Virtuelt modul: Metafor + metonymi 12-02-2025
Analyserende artikel 2 09-03-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Modernismen

Forløb om modernismen som litterær periode (med udgangspunkt i vores idéer om metaforen, men også en bredere gennemgang af perioden i en dansk kontekst efter anden verdenskrig)

Kernestof (litterære perspektiver):
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra modernisme
– kanonforfattere: Peter Seeberg

Centrale begreber:
- Peter Stein Larsens fem kendetræk ved modernismen
- Ekspressionisme
- Psykoanalyse, Freud og det ubevidste
- Det absurde

Tekster:
- Torben Brostrøm, "Det umådelige mådehold" (1959)
- Sophus Claussen, "Parken og staden" (1904)
- Villy Sørensen, "Tigrene" (1953)
- Bazar interview (1984) m. Strunge, Tafdrup, Bjørnkjær og Baidel
- Peter Seeberg, "Patienten" (1962)
- Inger Christensen, Alfabet (1981)
- Michael Strunge, "Berlin, mit hoved" (1983)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve i dansk 24-03-2025
Analyserende artikel 3 06-04-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer