Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023-EnB-1p (1p-Enh, 2p-Enh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity & SoMe EXAM
Forløbets indhold og fokus:
Forløbets fokus er de sociale medier, og hvordan de påvirker mennesket og særligt unge mennesker - både positivt og negativt. Med udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb analyserer vi forskellige genrer, der alle udtrykker et perspektiv på den rolle, sociale medier spiller for det moderne menneske.
Vigtige kernebegreber:
Genre: short film, news article, film.
Analytical terms: Character sketch, setting, narrative technique and cinematic techniques: framing, angles, sound/lighting.
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
-analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd
Materiale
“NOAH” (2013), Patrick Cederberg (dir.) https://www.filmsforaction.org/watch/noah/
“After life” (2015), Ali Smith (Footprints (2017), Grønvold og Ohland-Andersen)
“The Circle” (2013) (excerpt), Dave Eggers (Footprints (2017), Grønvold og Ohland-Andersen)
“Nosedive” (2016), Black Mirror S3:E1, Joe Wright (dir.), Netflix.com
“I am Ruth” (2022), Dominic Savage (dir.), (mitcfu.dk)
“Look Up” (2014), Gary Turk
“The power social media has over teen lives” (2014), Patrick Hess (Footprints (2017), Grønvold og Ohland-Andersen)
Supplerende:
“China’s social credit system keeps a critical eye on everyday behavior” (https://www.cbsnews.com/news/chinas-social-credit-system-keeps-a-critical-eye-on-everyday-behavior-even-jaywalking-2018-04-24/)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Odd One Out EXAM
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet undersøger litterære udtryk for det at være anderledes. Hvordan kan litteratur formidle følelsen af at stå lidt uden for? Fokus er på litterær analyse af digte og læsning af et længere værk i form af en roman.
Vigtige kernebegreber:
Genre: poetry, novel,
Analytical terms: stanza, verse, end rhyme, alliteration, metaphor, symbol, theme, composition, character sketch, theme
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd
- aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Anvendt materiale:
Wendy Cope: "Tich Miller" (1986)
René Hernandez: "The Ground Beneath" (2008)
Stephen Chbosky: "The Perks of being a Wallflower", (1999) (Værklæsning)
Stephen Chbosky: "The Perks of being a wallflower, film (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Choices
Forløbets indhold og fokus:
Med udgangspunkt i øvelser fra kapitlet Choices and consequences i "Choices - Grundbog til HF" fokuserer vi i undervisningen på grammatik og ordklasser i temaet om at træffe valg, store som små. Fokus er desuden på at træne mundtlighed.
Vigtige kernebegreber:
Word classes
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- kommunikationsstrategier
- udtale, ordforråd
Anvendt materiale
P. Daoust: "Choice, choice everywhere. How do I opt out"
Jojoba Mansell: "Hard choices"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Worlds of Fantasy EXAM
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har fokus på fantasygenren og dens karakteristiske træk. Gennem arbejde med både litterære tekster og film undersøger vi, hvordan fantasyuniverser skabes, og hvordan genren afspejler menneskelige erfaringer, temaer og konflikter. Vi arbejder med det udvidede tekstbegreb og træner både analytiske færdigheder og skriftlig fremstilling.
Vigtige kernebegreber:
Genre: fantasy fiction
Analytical terms: character development, setting, theme, narrative perspective
Cinematic techniques: framing, editing, lighting, sound
Faglige mål:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
- udtale, ordforråd
Anvendt materiale:
"What is fantasy?" (Worlds of Fantasy, pp. 8-10)
"The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch and the Wardrobe" (1950), C.S. Lewis (excerpt) , (Worlds of Fantasy, pp. 23-34
"The Familiar" (2002), Andre Norton (Worlds of Fantasy, pp. 54-64)
"Alice in Wonderland" (2010), directed by Tim Burton (mitcfu.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Shorts (kortfilmsforløb)
Forløbets inhold og fokus:
Særligt for hf er det at den skriftlige eksamen rummer muligheden for at analysere kortfilm. I dette forløb øver vi os på at analysere levende billeder og skrive længere, sammenhængende formidlingsopgaver med fokus på the 5-paragraph-essay.
Vigtige kernebegreber:
Genre: short film
Analytical terms: cinematic techniques (framing, editing, angles, light, sound), composition, character sketch, conflict, theme.
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster (det udvidede tekstbegreb)
- analysere og fortolke kortfilm med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster (det udvidede tekstbegreb)
Anvendt materiale:
Enrico Casarosa: "La Luna" (2012)
“Foxed” https://www.foxedmovie.com/theshortfilm/
Imran J. Khan: "Prom" (2016)
Supplerende materiale:
Raskin's Narrative Model for Short Films
Kortfilm som genre https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=178
Skriftlig aflevering: HF B - Opgave C fra minlæring.dk - Do It, Write! https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/59742/sektion/60009
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Agenda
-
La Luna (2011), Enrico Casarosa
-
Notes on La Luna
-
Foxed! (2013), James Stewart
-
Bring your computers - fully charged!
-
Prom (2016), Imran J. Khan
-
Analytical essay
-
Minlæring: Det analytiske essay (Do it, write!)
-
Taking your starting point in the short film, discuss the potential problems in cross-cultural relationships.Use at least two phrases from the box below in your discussion.due to, in addition, for example, whereas, in contrast, even though, in other
-
Plan
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American issues EXAM
Forløbets indhold og fokus:
I forløb har vi arbejdet med taler for at undersøge, hvordan sprog bruges til at overbevise og formidle værdier i en amerikansk kontekst. Fokus har været på retorisk analyse og sprogets rolle i politiske og kulturelle sammenhænge, herunder hvordan amerikanske værdier og identitet udtrykkes. Forløbet har også inddraget kropssprog og nonverbal kommunikation som vigtige aspekter af formidling.
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne og mundtlige tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene emner
Kernestof:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
- udtale, ordforråd
Fokus: speech analysis, rhetorical devices, communication situations and non-verbal communication.
Kernestof: American values, history and society, election.
Materiale
"A More Perfect Union" (2008), Barack Obama (From: Worlds of English)
"The American Promise" (2008), Barack Obama (From: Worlds of English)
"President Trump's Inauguration Speech" (2017), https://www.youtube.com/watch?v=sRBsJNdK1t0
Transcript: Donald Trump: "America first" (From: Angles)
"Vice President Kamala Harris' acceptance speech" (2024), Kamala Harris
"Prom" (2016), Imran J. Kahn (dir.) (https://www.youtube.com/watch?v=5gRV9zetehI)
Supplerende:
"Having Values" (Being American)
Non-verbal communication
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multiculturalism (Britain) EXAM
Forløbets indhold og fokus:
What does it mean to be British? I dette forløb undersøger vi et vigtigt aspekt af britisk historie om Storbritannien som kolonimagt og de mennesker, der kom til Storbritannien.
Vigtige kernebegreber:
The British Empire, colonialisation, multiculturalism, assimilation, push and pull factors, English as lingua franca
Analytical terms: symbols, characterisation, theme, setting, plot, point of view, narrator
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne og mundtlige tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
- udtale, ordforråd
- orientere sig i et engelsksproget stof
Materiale:
My Son the Fanatic, Hanif Kureishi (1997)
Andrea Levy (2005): Loose Change (From: Angles, Systime)
The Sunday Times, February 18, 2007: “Minorities feel more British than whites”
Bend it like Beckham
Supplerende:
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World (2003) (From: Angles, Systime)
Multicultural Britain – A Complex Issue (excerpt from “Being British”, Gyldendal)
WELLFARE AND CLASS (excerpt from “Being British”, Gyldendal, pp. 46-48)
Types Of Classes In Britain (https://uniacco.com/blog/british-class-system)
BBC: Migration and the UK – consequences, https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/ztvtdmn/revision/2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Catholic Ireland EXAM
Forløbets indhold og fokus:
Et forløb om et vigtigt kulturelt og samfundsmæssigt forhold i Irland med vægt på kvinders rettigheder, institutionelle overgreb og Irlands håndtering af sin fortid.
Forløbet inddrager fiktion og non-fiktion, herunder film og taler.
Vigtige kernebegreber: apology speech, suppression, abuse of power (by the Church and families), gender roles and control of female sexuality, loss of identity
Analytical terms: forms of appeal, the rhetorical pentagon, rhetorical devices, symbols, characterisation, theme, setting, plot
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne og mundtlige tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i andet engelsktalende land med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om samfundsmæssige forhold
- udtale, ordforråd
- orientere sig i et engelsksproget stof
Materiale:
BBC documentary: BBC documentary Magdalene Laundries: Our World from BBC News Channel, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=ChDRDrb7e-U
Michael Higgins: Apology Speech to the Magdalene Sisters, 2018
Peter Mullan: "The Magdalene Sisters", 2002
"Is Ireland still Catholic": EWTN News In Depth | Friday, March 17, 2023 https://www.youtube.com/watch?v=hsT6mDqr-Mw
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944980",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944980",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939944980"
}