Titel
10
|
Organisk kemi 2
Dette forløb havde fokus på organisk kemi og biokemi med et særligt tværfagligt perspektiv. I samarbejde med biologi arbejdede eleverne praktisk og eksperimentelt med ølbrygning og analyse af øl, hvor fermenteringsprocesser, enzymaktivitet og kemiske reaktionstyper blev belyst fra flere faglige vinkler. Eleverne anvendte digitale og kemiske metoder til både kvalitative og kvantitative analyser, og de blev trænet i at koble eksperimentelle fund til kemiske modeller og samfundsrelevante problemstillinger.
Centrale faglige områder (kemi)
Stofkendskab og reaktivitet: carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer, estere, aldehyder, ketoner, aminer og makromolekyler.
Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation, hydrolyse, forbrænding og oxidation.
Struktur- og stereoisomeri, inkl. polarisation og optisk aktivitet (målt med polarimeter).
Eksperimentelle metoder: elementaranalyse, kromatografi, syntese, separation og kvalitativ analyse.
Sikkerhed og kemikaliemærkning i laboratoriet.
Tværfagligt samarbejde og ølbrygning
Et centralt element i forløbet var det tværfaglige samarbejde med biologi, hvor eleverne:
Bryggede øl i praksis, hvilket involverede både organiske kemiske og biokemiske processer (fermentering, enzymaktivitet).
Analyserede øl for pH, alkoholindhold, farve og andre egenskaber, bl.a. vha. spektrofotometri og polarimeter.
Undersøgte biomolekyler som kulhydrater, proteiner og enzymer i relation til ølbrygning.
Centrale problemstillinger
Hvordan hænger molekylers opbygning sammen med deres fysiske og kemiske egenskaber?
Hvordan kan kemisk og biologisk viden anvendes i praksis til fremstilling og analyse af et komplekst produkt som øl?
Hvordan formidles eksperimentelle resultater og kemiske forklaringer mundtligt og skriftligt i en tværfaglig kontekst?
Særlige fokuspunkter
Forløbet udviklede elevernes:
Faglige og digitale færdigheder, herunder brug af fagspecifikke værktøjer og kemiske databaser.
Tværfaglige kompetencer, med fokus på biokemi og fermenteringsteknologi.
Evne til at analysere og diskutere samfundsmæssige og miljømæssige aspekter ved organiske og biokemiske processer.
Arbejdsformer og opgaver
Undervisningen omfattede projektarbejde, eksperimentelt laboratoriearbejde, lærerstyret undervisning og skriftlig dokumentation. Følgende afleveringer blev gennemført:
Esther - om esterdannelse.
Nylon – om polymerkemi og syntese.
Ølbrygning – tværfaglig rapport med fokus på både kemi og biologi.
Polaritmeter – optisk aktivitet og stereokemi.
Virtuelt modul – Hvor de lavede beregninger i forhold til elementaranalyse.
Faglige mål:
-anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
-anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
-indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
-formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
-demonstrere viden om kemis identitet og metoder
-anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
-organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
-eksempel på makromolekyler
-stofidentifikation ved kvalitative analyser
-kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese og chromatografi
-kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
-eksempler på struktur- og stereoisomeri
-polarisation af lys
-organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Supplerende stof:
-opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne, ether aminer, phenoler, amider og aminosyrer.
-biokemi: opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for makromolekylerne carbohydrater, lipider, proteiner og enzymer.
Organisk kemi.
Organiske molekyler; alkan, alken, alkyn, alkoholer, aldehyd, keton, carboxylsyre, amin, amid samt mono, di og polysakkerider.
herunder navngivning, polaritet, kemiske og fysiske egenskaber samt isomeri.
Intermolekylære kræfter, london, dipol og hydrogenbindinger.
Reaktionstyperne, addition, substitution, elimination, kondensation, hydrolyse, forbrænding, oxidation.
Elementaranalyse.
|