Holdet 2023-EnB-1u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023-EnB-1u (1u-En, 2u-En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dystopia EKSAMEN
Titel 2 The American Dream EKSAMEN
Titel 3 Australia EKSAMEN
Titel 4 VÆRK: Lord of the Flies (Dystopia) EKSAMEN
Titel 5 US Election
Titel 6 Black Experience in the US EKSAMEN
Titel 7 Writing Essays
Titel 8 Steampunk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 The American Dream EKSAMEN

I forløbet 'The American Dream' har holdet arbejdet med hvordan begrebet 'The American Dream' har betydet noget forskelligt afhængig af hvem man er. 'The American Dream' er analyseret ud fra forskellige perspektiver: immigrantens, afro-amerikanerens, entrepenørens, og arbejderens. Holdet har arbejdet med at analysere forskellige tekst genrer, som essay, fiktion, lyrik og taler og den tilhørende analysemodeller (Short-story data, SOAPSTone, TPCAST-T). I arbejdet med teksterne er der lagt vægt på hvordan begrebet 'The American Dream', uanset hvordan det beskrives i litteraturen, er at betragte som noget det er den enkeltes ansvar at opnå.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Australia EKSAMEN

I forløbet 'Australia'' har holdet analyseret og fortolket tekster som har behandlet Australien koloniale fortidi, med fokus på Australiens fortid som britisk straffekoloni. Derudover har forløbet også undersøgt begrebet 'The Stolen Generation', samt aboriginernes historie og deres eksistens i Australien både før og nu. Desuden har holdet arbejdet med tekster der undersøgte  hvad en "rigtig" Australier er, og i den forbindelse har holdet arbejdet med tekster der udforskede forholdene mellem individ og natur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 VÆRK: Lord of the Flies (Dystopia) EKSAMEN

Holdet har læst William Goldings roman 'The Lord of the Flies' som værk, og har i behandlingen af bogen koblet den til forløbet om dystopi som klassen arbejdede med i 1g. I læsningen af værket har der været fokus på følgende elementer: litterær analyse og fortolkning, især med henblik på at undersøge romanens brug af symboler og billedsprog, tekst-analyse, dystopiske genre træk, romanens historiske kontekst, samt allegori som genre.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 US Election

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Black Experience in the US EKSAMEN

I dette forløb forsøges der, gennem fiktion og non-fiktion, at skabe en forståelse for hvordan livet i USA har formet sig for afro-amerikanere. Forløbet er opbygget kronologisk med nedslag i følgende perioder, der hver især har påvirket den sorte amerikaners eksistensvilkår: Slaverne bringes fra Afrika i 1600-1700-tallet, Slaveriets ophævelse og borgerkrig, Økonomisk krise og den Stor Migration (1900-1950), samt Borgerrettighedsbevægelserne i 1950erne og 1960erne, og frem til vore dages BLM demonstrationer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Steampunk

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer