Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023-EnB-1u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Hold
2023-EnB-1u (
1u-En
,
2u-En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dystopia EKSAMEN
Titel 2
The American Dream EKSAMEN
Titel 3
Australia EKSAMEN
Titel 4
VÆRK: Lord of the Flies (Dystopia) EKSAMEN
Titel 5
US Election
Titel 6
Black Experience in the US EKSAMEN
Titel 7
Writing Essays
Titel 8
Steampunk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dystopia EKSAMEN
Í foirløbet 'Dystopia
Indhold
Kernestof:
Kompendium Dystopian Fiction_2023.pdf
What "Orwellian" really means - Noah Tavlin
Please read the excerpt from George Orwell's 1984 which you'll find in your compendium
Please read pages 70-77 in the excerpt from Fahrenheit 451 in the compendium
Please read the rest of the excerpt of Fahrenheit 451 that you'll find your compendium
For today's class, please read pp. 70-74 ...'Beatty opened his eyes wide. in Ray Bradbury, Fahrenheit 451 in your compendium.
Please read pp. 74-78 .... 'Montag could lip-read...' in Fahrenheit 451 which you find in you compendium Also finish doing the grammar exercise that you started last time.
For today's class, please read the remainder of the excerpt of Fahrenheit 451, which you'll find in your compendium
Love Your Servitude - Aldous Huxley & George Orwell (After Skool)
Repetition Matrix_Dystopia.docx
In this module we'll assess the Dystopia unit, and get an introduction to our new unit, The American Dream
Supplerende stof:
Minlæring
You will receive feedback on your summaries
Kompendium Dystopian Fiction_2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The American Dream EKSAMEN
I forløbet 'The American Dream' har holdet arbejdet med hvordan begrebet 'The American Dream' har betydet noget forskelligt afhængig af hvem man er. 'The American Dream' er analyseret ud fra forskellige perspektiver: immigrantens, afro-amerikanerens, entrepenørens, og arbejderens. Holdet har arbejdet med at analysere forskellige tekst genrer, som essay, fiktion, lyrik og taler og den tilhørende analysemodeller (Short-story data, SOAPSTone, TPCAST-T). I arbejdet med teksterne er der lagt vægt på hvordan begrebet 'The American Dream', uanset hvordan det beskrives i litteraturen, er at betragte som noget det er den enkeltes ansvar at opnå.
Indhold
Kernestof:
Please read Joseph Bruhac's poem 'Ellis Island' page 9 in your compendium, and David Ignatow's poem 'Europe and America' page 10 in your compendium
please read Walt Whitman, 'I Hear America Singing' and 'I, too, Sing America' by Langston Hughes, which you'll find on pages 36-37 in your compendium
For today's module, please read the essay 'They Live the American Dream' by Dan Rather pp. 41-45 in your compendium
Please read O. Henry's short story and the Archer' which you'll find in your compendium.
For today's module, please read the songs: ' Harlan Man' and 'The Mountain' by Steve Earle, which you'll find in your compendium on pages 62-63
Eminem - White America (Official Music Video)
Please read 'On Not Getting by in America' by Barbara Ehrenreich pp. 73-76 in your compendium
Please read Barack Obama: 'Keynote Address' which you'll find in your compendium.
Please read William Zinsser, 'The Right to fail' which you'll find in your compendium
Australia_kompendium_2024.pdf
Vocabulary Exercise Australia.docx
Supplerende stof:
5paragraphessay.pdf
Essay_franklin_1u.docx
SOAPSTone.pdf
. You finish writing your essay in class. Submit by the end of today's class
poetry analysis graphic organizer.docx
present-continuous-use.pdf
Short Story Data Sheet(2).doc
ROLE Reading of.docx
fejlstøvsugeren_genitiv.pdf
Copy of [Template] First Viewing Graphic Organizer-1.docx
SOAPSTone-Graphic-Organizer.docx
Rhetorical Devices-1.docx
please finish the 'Lette spørgsmål that you started on yesterday
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Australia EKSAMEN
I forløbet 'Australia'' har holdet analyseret og fortolket tekster som har behandlet Australien koloniale fortidi, med fokus på Australiens fortid som britisk straffekoloni. Derudover har forløbet også undersøgt begrebet 'The Stolen Generation', samt aboriginernes historie og deres eksistens i Australien både før og nu. Desuden har holdet arbejdet med tekster der undersøgte hvad en "rigtig" Australier er, og i den forbindelse har holdet arbejdet med tekster der udforskede forholdene mellem individ og natur.
Indhold
Kernestof:
Australia_kompendium_2024.pdf
Vocabulary Exercise Australia.docx
In this module, you’ll continue working om tour Australia præsentations, which you’ll deliver next time.
Please read Ian Mudie: This Land, which you’ll find in your compendium.
Please read 'Cloud Busting' which you'll find in your compendium
Please read the excerpt from 'Tracks' that you find in your compendium
For today's module, please read 'Ned Kelly: The Outlaw Who Divides a Nation', which you'll find in your compendium.
Please read Carys Davies: The Quiet, which you'll find in your compendium
We continue our work on 'The Quiet'
James Reasoner_House Names.docx
THE SAPPHIRES_Worksheet.docx
RG2023-En-u – Google Drev
Please read Michael E. Mann: Australia, Your Country is Burning. which you'll find in your compendium
Repetition Matrix_Australia.docx
Supplerende stof:
Preliminary subject_RX.docx
tpcastt_graphic_organizer.docx
Adjective_Adverb RX.pdf
SOAPSTone-Graphic-Organizer.docx
The five stages of writing.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
VÆRK: Lord of the Flies (Dystopia) EKSAMEN
Holdet har læst William Goldings roman 'The Lord of the Flies' som værk, og har i behandlingen af bogen koblet den til forløbet om dystopi som klassen arbejdede med i 1g. I læsningen af værket har der været fokus på følgende elementer: litterær analyse og fortolkning, især med henblik på at undersøge romanens brug af symboler og billedsprog, tekst-analyse, dystopiske genre træk, romanens historiske kontekst, samt allegori som genre.
Indhold
Kernestof:
Bring your copy of William Golding's novel 'Lord of the Flies' to class.
For today's class, please read Chapter 1 in Lord of the Flies
For today's class, please read chapter 2 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 3 in Lord of the Flies
For today's clas, please read Chapter 4 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 5 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 6
For today's class, please read Chapter 7 in Lord of the Flies
For today's class, please read chapter 8 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 9 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 10 in Lord of the Flies
In today's class, we'll be working on Chapters 9-10 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 11 in Lord of the Flies
For today's class, please read Chapter 12 in Lord of the Flies
In today's class, we'll be watching the film 'Lord of the Flies.'
Supplerende stof:
Workbook_Lord of the Flies_2024__2u.pdf
prepositionws.docx
In today's class, we will be working with Chapters 1-5 in Lord of the Flies
In today's class, we'll be working with Chapters 6-8 in Lord of the Flies
Minlæring_pronouns
In today's class, we'll continue working with the entire novel.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
US Election
Indhold
Kernestof:
US Election Compendium_2024.pdf
Bring your compendium
Please bring your conmpendium to class
Bring your compendium to class
Please Bring your compendium to class
Please bring your compendium to class
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Black Experience in the US EKSAMEN
I dette forløb forsøges der, gennem fiktion og non-fiktion, at skabe en forståelse for hvordan livet i USA har formet sig for afro-amerikanere. Forløbet er opbygget kronologisk med nedslag i følgende perioder, der hver især har påvirket den sorte amerikaners eksistensvilkår: Slaverne bringes fra Afrika i 1600-1700-tallet, Slaveriets ophævelse og borgerkrig, Økonomisk krise og den Stor Migration (1900-1950), samt Borgerrettighedsbevægelserne i 1950erne og 1960erne, og frem til vore dages BLM demonstrationer
Indhold
Kernestof:
The African Americans: Many Rivers to Cross (Episode 1) - The Black Atlantic (1500-1800)
Please read the excerpt from Equiano's autobiography: Olaudah Equiano.docx Øvrigt indholdEquiano worksheet.docx
Please read: plantationchwilliams.pdf plantationgreenhill.pdf Worksheet Plantation Life.docx
Please read: plantationchwilliams.pdf plantationgreenhill.pdf Worksheet Plantation Life.docx Worksheet Plantation Life.docx
emancipation proclamation.docx The Emancipation Proclamation_background info.docx Øvrigt indholdEmancipation worksheet.docx
Reconstruction: Crash Course Black American History #19
Reckoning with the past_.docx Reconstruction https://www.youtube.com/watch?v=NGPAnLDzQYY
Making Invisible Histories Visible / African American Migration to Omaha
Let America Be America Again.docx
Please read Spunk_Zora Neale Hurston.docx Øvrigt indholdZora Neale Hurston_Worksheet.docx Zora Neale Hurston
For today's class, please read Martin Luther King Jr.'s speech 'I HAVE A DREAM.'
Read the article Black Lives Matter May Be the Largest Movement in U.S. History (Published 2020) #BLM How Can We Win? Kimberly Jones Powerful Speech Video Full Length Black Lives Matter #BLM 2020 Øvrigt indholdHow Black Lives Matter moved from a hash
Supplerende stof:
Minlæring_træning
The Civil Rights Movement_worksheet(1).docx A Time For Justice outline.pptx
SOAPSTone-Graphic-Organizer.docx
SOAPSTone.doc The rhetorical pentagram (1).docx
Analysing_speeches.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
Writing Essays
Et kort, intensivt forløb, med udpræget fokus på skriftlighed, og som i detaljer vha af en fælles projektopgave, gennemgå hvordan eleven bedst kan arbejde med de forskellige aspekter af et 'analytical essay' uanset om essayet behandler fiktyions eller non-fiktions tekster.
Indhold
Kernestof:
The five stages of writing.pptx
For today's module, please read the two texts attached:
For today's module, please complete your analysis of the your chosen text, so that you have completed the 'Research Phase' of the writing process.
For todays, class, Make sure that you have organised and structureds your research, so that it forms a coherent and cohesive argument, In other words, Make sure that you have completed the structuring phase of analytical wrtiting before today's class
for today's module, please have a first draft of your essay ready. You should have completed the 'production stage' of the writing process, and in today's module, we're going to work on the revision stage.
For today's unit, you should have an assignment that only needs to proof-read, before being suitable for submission.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Steampunk
Indhold
Kernestof:
Afsnit
The Chronicle of Aether_part 1.pdf
Character Cards_1.docx
For today's module, please read the 'Introduction
Electronic traveller's ledger
Travelers-ledger.html
Fragment Restoration Worksheet.docx
point trackers.docx
Foir today's module, Please read the excerpt of The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, pp. 17-21 in The Chronicle of Aether
The Restored Character Codex.pdf
For today's module, please read the article 'Raising a ghost' pp. 29-32 in the Chronicles of the Aether
https://drive.google.com/drive/folders/1mTAJLK9TX_tOIvDVQ3GCVArUxR2G-Iz0?usp=sharing
For today's module, please read the excerpt from The Difference Engine,pp. 37-42 in The Chronicles of the Aether
For today's module, pleaser read lines 1-42 of Thomas Carlyle's 'Signs of the Times' p. 43 in The Chronicle of the Aether and lines 1-50 of 'Winter Solstice, Camelot Station' p. 49-50 in The Chronicle...
For today's module, Please read the excerpt from Perdido Street Station by China Miéville, pp. 56-60 in The Chronicle of the Aether
For today's module, please read the excerpt from The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde, pp. 61-65 in The Chronicle of Aether
For today's class, please read 'The Affinity Bridge' and look at the illustrationsin the compendium.
For today's module, please read Lillith St Crow, ' The Iron Wyrm Affair' pp. 18-20 in your compendium and the excerpt from 'The Machine Anxieties of Steampunk.' pp. 21-23 in your compendium
Please read 'Song for the Luddites' + Lord Byron's Speech in defence of the Luddites . 32 in Chronicles of the Aether part 2
Repetition Matrix_Steampunk.docx
Supplerende stof:
Afsnit
Electronic traveller's ledger
Realm of Characters Admin.docx
For today's module, please read Garth Nix, 'The Curious Case of the Moondawn Daffodils' pp. 22-28 in The Chronicles of the Aether
Visual A Representation of The Narrative Web.docx
Style worksheet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945049", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945049", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945049" }