Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023-EnB-1w (1w-En, 2w-En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up (Grundforløb)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Science Fiction and Dystopias EKSAMEN
Introduction to the subject
This theme is based on the genre Science Fiction (SF). The class will look at dystopian science fiction and fiction that deals with the future or alternative versions of the present. Selected works and excerpts from works will be read. Focus points will be understanding what science fiction is and what it can do, reading mainly works that deal with versions of our world both dystopian and post-apocalyptic. We’ll work with understanding science fiction as a term and as a concept through a theoretical article that breaks down the meaning of science fiction. Furthermore, we’ll look into terms such as dystopia and utopia, Novum, Dislocation, Oppression, Gender, Religion, Philosophy, Technology, War, cyberpunk.
Glossary
https://docs.google.com/document/d/1lc6vKoLTgo-zKAZRthiq5PobBnnI6Vp8nuHpvKMlAp8/edit?usp=sharing
THEORY: “The Science of Fiction” (2007 by Bob Fowler in The New Humanist (https://newhumanist.org.uk/articles/437/the-science-of-fiction)
Reading:
“The Handmaid’s tale” (Excerpt) by Margaret Atwood (excerpt from 7/8/2018
http://wiztrit.com/excerpt/?e=18k ⅙
1984 (1949, excerpt) by George Orwell
https://drive.google.com/file/d/1LhwsMzDMve1pIJW75seIAaXvf9BePBQR/view?usp=sharing
“Harrison Bergeron” (Short story) (1961) by Kurt Vonnegut
https://docs.google.com/document/d/14rGWJ05gdVQajXCvWC_JwRUvkPLeTDhC/edit?usp=sharing&ouid=117422272715855499864&rtpof=true&sd=true
Examination Day (1958) by Henry Slesar
https://docs.google.com/document/d/16eVNWSW8JzyplVwkE9b9eCeDp8Kvgz1K/edit?usp=sharing&ouid=117422272715855499864&rtpof=true&sd=true
"The Road" (2006) excerpt by Cormac McCarthy
https://docs.google.com/document/d/1BgUi12fCD56BEJRGucwEYuxjv0rKNIR6nb_pjUztZc4/edit?usp=sharing
(approximately 39 pages)
Film/TV
Black Mirror S03E01 “Nosedive”
Arrival (2016) by Dennis Villeneuve
Children of Men (2006) by Alfonso Cuarón
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Rise and Fall of Britpop EKSAMEN
Oversigt over undervisningsforløbet: Britpop og Cool Britannia
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet handler om musik- og kulturfænomenet "Britpop" og konceptet "Cool Britannia" i Storbritannien i 1990'erne. Eleverne undersøger Britpops fremkomst, storhedstid og efterfølgende nedgang med særlig vægt på kulturelle, sociale og politiske aspekter af perioden. Formålet er, at eleverne opnår forståelse for, hvordan musik afspejler samfundsudviklingen og kan bruges til at udtrykke og kommentere kulturelle identiteter.
Eleverne skal arbejde med sangtekstanalyser, historiske kilder og dokumentarfilm, og skal afslutningsvist præsentere egne analyser af valgte Britpop-sange.
Set materiale:
Dokumentar: Live Forever: The Rise and Fall of Brit Pop
Dokumentar: What the World is Waiting for - British Indie
What the World is Waiting for - British Indie
Læst materiale:
"Britpop is back! What"s behind the 90s music revival?"
https://ukdiss.com/examples/popular-music-uk-history.php (1990s)
Analyserede sange:
Pulp: "Common People"
Blur: "This Is a Low", "The Universal"
Manic Street Preachers: "A Design for Life"
Suede: "Trash"
Lush: "Ladykillers"
Omkring 25 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The USA #1 Identities, dreams and values EKSAMEN
Oversigt over undervisningsforløbet: American Identities and Values
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet handler om amerikanske identiteter og værdier, især centreret omkring begrebet "den amerikanske drøm" og dens historiske udvikling, kulturelle betydning og nutidige udfordringer. Eleverne vil analysere taler, podcasts, historiske dokumenter og litterære tekster for at forstå forskellige perspektiver på amerikansk samfund og identitet. Formålet er at give eleverne indsigt i, hvordan amerikanske værdier er blevet formet, udfordret og fortolket gennem tiden.
Forløbet fortsætter efter sommerferien er og er optakt til det amerikanske valg.
Analyse af non-fiction med Ciceros pentagram, fokus på ethos, pathos, logos.
Set materiale:
Video: "America is not the greatest country in the world anymore" – The Newsroom
https://www.youtube.com/watch?v=wTjMqda19wk(2012)
Dokumentar: Ellis Island - History of Immigration to the United States (1890-1920)
https://youtu.be/8X4CypTaOQs?si=gM9ikoFfl0Q5Cuvf
Video: Vox - "What the best inaugural addresses have in common"
Film: "Get Out" Jordan Peele (2017)
Serie: The Americans S01E01
Hørt materiale:
Podcast: BBC Radio 4 - The Origins of the American Dream
https://www.bbc.co.uk/programmes/b08k2fmj
Læst materiale:
Den amerikanske forfatning: U.S. Constitution
https://www.senate.gov/about/origins-foundations/senate-and-constitution/constitution.htm
Artikel: "Waking up from the American Dream" (New Yorker, 2021)
Ciceros pentagram, analysemodeller for non-fiction, og retoriske virkemidler
https://docs.google.com/document/d/1Gc6Bx9QnQOsyr7xCTvUMu0kbhe8_zmClx984CvGI1xk/edit?tab=t.0#heading=h.gjdgxs
Tekster og litteratur:
"The New Colossus" (Worlds of English, s. 101)
Walt Whitman "I hear America singing" 1867
Ralph Waldo Emerson: "A nation's strength" 1891
Uddrag fra J.D. Vance: Hillbilly Elegy (2016)
Uddrag fra Colson Whitehead: The Underground Railroad (2017)
"What broke the American Dream for Millennials" CNN
Analyserede taler:
Donald Trump: America First (RNC speech, 2024)
https://www.nytimes.com/2024/07/19/us/politics/trump-rnc-speech-transcript.html
Camela Harris convention speech 2024
https://youtu.be/61HY9atD2H4?si=j7T9AyRQC3Gs9mcg
Valgfrit baggrundsmateriale:
Baggrundsartikel fra Vanity Fair om "the American Dream": Vanity Fair
https://www.thecollector.com/american-dream-evolution/
Baggrundsartikel om immigration: Lumen Learning
https://courses.lumenlearning.com/wm-ushistory2/chapter/the-increase-in-immigration/
Opgaver og aktiviteter:
Diskussionsspørgsmål og opgaver knyttet til podcasten om "the American Dream".
Analyse og sammenligning af political speechesspeeches
Gruppepræsentationer med fokus på udvalgte emner fra undervisningsforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The USA #2 Identities, dreams and values EKSAMEN
Oversigt over undervisningsforløbet: American Identities and Values
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet handler om amerikanske identiteter og værdier, især centreret omkring begrebet "den amerikanske drøm" og dens historiske udvikling, kulturelle betydning og nutidige udfordringer. Eleverne vil analysere taler, podcasts, historiske dokumenter og litterære tekster for at forstå forskellige perspektiver på amerikansk samfund og identitet. Formålet er at give eleverne indsigt i, hvordan amerikanske værdier er blevet formet, udfordret og fortolket gennem tiden.
Forløbet er fortsat fra før sommerferien er og er optakt til det amerikanske valg.
Analyse af non-fiction med Ciceros pentagram, fokus på ethos, pathos, logos.
Set materiale:
Video: "America is not the greatest country in the world anymore" – The Newsroom (2012)
Dokumentar: Ellis Island - History of Immigration to the United States (1890-1920)
Video: Vox - "What the best inaugural addresses have in common"
Film: "Get Out" Jordan Peele (2017)
Serie: The Americans S01E01
Hørt materiale:
Podcast: BBC Radio 4 - The Origins of the American Dream
https://www.bbc.co.uk/programmes/b08k2fmj
Læst materiale:
Den amerikanske forfatning: U.S. Constitution
Artikel: "Waking up from the American Dream" (New Yorker, 2021)
Ciceros pentagram, analysemodeller for non-fiction, og retoriske virkemidler
Tekster og litteratur:
"The New Colossus" (Worlds of English, s. 101)
Walt Whitman "I hear America singing" 1867
Ralph Waldo Emerson: "A nation's strength" 1891
Uddrag fra J.D. Vance: Hillbilly Elegy (2016)
Uddrag fra Colson Whitehead: The Underground Railroad (2017)
"What broke the American Dream for Millennials" CNN
Analyserede taler:
Donald Trump: America First (RNC speech, 2024)
https://www.nytimes.com/2024/07/19/us/politics/trump-rnc-speech-transcript.html
Camela Harris convention speech 2024
https://youtu.be/61HY9atD2H4?si=j7T9AyRQC3Gs9mcg
Valgfrit baggrundsmateriale:
Baggrundsartikel fra Vanity Fair om "the American Dream": Vanity Fair
Baggrundsartikel om immigration: Lumen Learning
Opgaver og aktiviteter:
Diskussionsspørgsmål og opgaver knyttet til podcasten om "the American Dream".
Analyse og sammenligning af political speechesspeeches
Gruppepræsentationer med fokus på udvalgte emner fra undervisningsforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Postmodernism EKSAMEN
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet handler om postmodernisme som litterær bevægelse og undersøger dens centrale karakteristika, herunder fragmentering, metafiktion, intertekstualitet, ironi og pastiche. Gennem læsning af en roman, udvalgte noveller og en film udforsker eleverne, hvordan postmodernismen udfordrer traditionelle forestillinger om virkelighed, fortælling og identitet. Formålet er at give eleverne en dybere forståelse af postmodernismens grundtræk og dens indflydelse på litteratur og kunst.
Set materiale:
Film: Stranger than Fiction
Læst materiale:
Novelle: "A Primer for the Punctuation of Heart Disease" af Jonathan Safran Foer
Novelle: "North London Book of the Dead" (1991) af Will Self
Novelle: "The Red Line" (1993) af Charles Higson
NOvelle: "To feed the night" af Philip Hensher
Roman: City of Glass (1985) af Paul Auster
Teoretisk baggrund og kontekst:
Introduktion til postmodernisme og litteraturhistorie
https://docs.google.com/document/d/1KpRYHv8y8_hUKUHJQ3YRoc0YBXIO9Qhve9Bv1colWyE/edit?usp=sharing
Postmodernism compendium
https://docs.google.com/document/d/1KpRYHv8y8_hUKUHJQ3YRoc0YBXIO9Qhve9Bv1colWyE/edit?usp=sharing
Artikel fra Stanford Encyclopedia of Philosophy om postmodernisme (baggrund)
https://www.bbc.co.uk/programmes/b08k2fmj
Artikel fra Britannica om postmodernisme (baggrund)
https://www.britannica.com/topic/postmodernism-philosophy
StudioBinder: "What is Postmodernism?"
https://www.studiobinder.com/blog/what-is-postmodernism-definition/
Google Docs: "Introduction to Literary History and Postmodernism"
Postmodernism in Literature
https://docs.google.com/presentation/d/1lSuaGp6aR2P8zvvlL5VL1XqdBkjyAbLcKc1Y0eTcNQQ/edit?usp=sharing
What Is Postmodern Literature? Top 10 Most Important Authors For UGC NET English Literature!
Postmodernism a quick
https://docs.google.com/document/d/1X3Veh_NP3m_ZK0aSnvm9O7zU8uhV6kU1ZOonFnvooy4/edit?usp=sharing
Links fra Lectio
https://drive.google.com/drive/folders/12x4gHUQxFpIkl5H0suzEsKzOd-PNgcoj?usp=sharing
Hovedmappe med alt
https://docs.google.com/presentation/d/1f0J02mcCWuLO2rZTHA41OITR_caUmzZZ/edit?usp=sharing&ouid=117422272715855499864&rtpof=true&sd=true
Opgaver og aktiviteter:
Gennemgang af postmodernismens hovedtræk (metafiktion, fragmentering, intertekstualitet, ironi, pastiche)
Analyse af novellerne med fokus på postmoderne træk
Løbende læsning og analyse af City of Glass
Filmvisning og analyse af Stranger than Fiction
Diskussioner og refleksioner over postmodernismens betydning i samtidslitteraturen
Mål:
Forstå de centrale karakteristika og temaer i postmoderne litteratur.
Analysere og fortolke metafiktion, intertekstualitet og ironi i postmoderne tekster.
Kritisk engagere sig med begreberne fragmentering og selvrefleksivitet i litteratur og film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
City of Glass
Dette forløb omhandler "City of Glass" af Paul Auster som værklæsning i sammenhæng med forløbet om "Postmodernism". Fokus er at læse værket som et postmoderne værk og bruge de værktøjer som forløbet har givet os.
Materiale
"City of Glass" (1985) af Paul Auster
Postmodernism compendium.pdf
Postmodern literature.pptx
Postmodernism - A Brief Description
City of Glass.pptx
Film: " Stranger than fiction" (2007, Marc Forster)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
World War 1 EKSAMEN
Forløb der beskæftiger sig med Første Verdenskrig. Gennem arbejde med forskellige typer af materialer har eleverne arbejdet med krig generelt og Første Verdenskrig Specifikt og hvad denne har betydet for en hele generation af mennesker. Klassen har arbejdet med opfattelser af krig, ære, mod, at være soldat, død og de klasseskel som krigen tydeliggjorde. Forløbet har en kulturel såvel som historisk karakter.
Læst materiale:
Digte
Suicide in the trenches by Siegfried Sassoon
Anthem for a Doomed Youth Wilfred Owen
William Shakespeare: from Henry V (Act 4, Scene 3)
J. Thomson: “Rule Britannia”
Alfred Tennyson: “The Charge of the Light Brigade”
Dulce et decorum est -Wilfred Owen
Last Post - Carol Ann Duffy
The mother - May Herschel-Clarke
The Soldier - Rupert Brooke
Notes on the English character -E.M. Forster (Essay)
Regeneration (Chapters 1+2) (uddrag) - Pat Barker
Cirka 24 sider
Set materiale:
1917
World War 1 in Colour
Black Adder, series 4, episode 6
They Shall Never grow Old
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ireland EKSAMEN
Forløbsbeskrivelse: Irland – fra konflikt til fred
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår forståelse for Irlands nyere historie med fokus på centrale begivenheder fra kolonitiden til nutidens udfordringer. Eleverne arbejder med webbaseret research, litteraturanalyse, historiske dokumenter og multimedier. Centrale emner inkluderer konflikten mellem Irland og Storbritannien, den irske borgerkrig, The Troubles, fredsprocessen og moderne irsk identitet og kultur. Undervisningen kombinerer gruppearbejde, klassediskussioner og individuelle opgaver for at sikre alsidighed og refleksion.
Forløbet har også fokuseret på Irsk identitet og sprog og derfor har der været moduler med fokus på English as Lingua Franca og hvordan det hænger sammen med kulturel identitet og nationalitet.
Oversigt over materiale:
Set:
Film: The Wind that Shakes the Barley
Film: "In the Name of the Father"
Film: Bloody Sunday
Musikvideo: KNEECAP - C.E.A.R.T.A
Samme:
"I Love You" - Fountaines D.C.
"The New Troubles" fra SBS Dateline
Hørt:
Podcast: BBC Desert Island Discs (Peter Schmeichel)
KNEECAP - C.E.A.R.T.A
"I Love You" - Fountaines D.C.
Læst:
William Butler Yeats: "Sixteen Dead Men"
James Joyce: "The Sisters" fra Dubliners
"Growing Up in Derry
Om "The Troubles" og uddrag fra "The Good Friday Agreement" fra "The Island of Ireland"
"Why the world is going to be stuck
with English for a very long time" fra Quartz
"English as a World Language" fra "Mother Toungue" af Bill Bryson
"Two Dispersals of English"
Uddrag fra A history of the English LAnguage
Andet:
WebQuest (internetbaseret research)
Grammatikøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945081",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945081",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945081"
}