Holdet 2023-EnB-1y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023-EnB-1y (1y-En, 2y-En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Worlds Colliding
Titel 2 Worlds Colliding
Titel 3 Humour and satire
Titel 4 South Africa
Titel 5 Dystopian Fiction
Titel 6 American Culture Wars

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Worlds Colliding

Worlds Colliding
Dette forløb har beskæftiget sig med kontraster og modsætninger i det postmoderne samfund og hvordan disse er blevet behandlet i udvalgt engelsksproget litteratur og film
A Wider Context: Short Story “The New Girl”, Marc Mitchell

London – Now and Zen: Short Story, “The Red Line”, Charles Higson

Article:“Brother, Don’t Spare a Dime”, Christopher Awalt,  https://www.newsweek.com/brother-dont-spare-dime-203574

Article
“Do slum tours profit off the poor”, http://www.bbc.com/travel/story/20120307-ethical-traveller-do-slum-tours-profit-off-the-poor

Opinion Piece,
“Slumdog Tourism”,https://www.nytimes.com/2010/08/10/opinion/10odede.html

Blog article: “The Positive Spin on Slum Tourism”, http://johnluth.blogspot.com/2011/09/positive-spin-of-slum-tourism.html

Film:
The Riot Club, Lone Scherfig.

Kernestof:
-Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
-principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Worlds Colliding

Worlds Colliding
Dette forløb har beskæftiget sig med kontraster og modsætninger i det postmoderne samfund og hvordan disse er blevet behandlet i udvalgt engelsksproget litteratur og film
A Wider Context:
Short Story “The New Girl”, Marc Mitchell
London – Now and Zen:
Short Story, “The Red Line”, Charles Higson
Article “Brother, Don’t Spare a Dime”, Christopher Awalt,  https://www.newsweek.com/brother-dont-spare-dime-203574
Article “Do slum tours profit off the poor”, http://www.bbc.com/travel/story/20120307-ethical-traveller-do-slum-tours-profit-off-the-poor
Opinion Piece, “Slumdog Tourism”, https://www.nytimes.com/2010/08/10/opinion/10odede.html
Blog article: “The Positive Spin on Slum Tourism”, http://johnluth.blogspot.com/2011/09/positive-spin-of-slum-tourism.html

Film:
The Riot Club, Lone Scherfig.

Kernestof:
-Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
-principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Humour and satire

Forløbets formål har været rettet mod at give en eleverne et uddybende kendskab til engelske litterære begreber, med udgangspunkt i brugen af satire og humor i udvalgte engelske og amerikanske værker fra forskellige perioder.

Serious Business - Satire, Wit and Humour from Shakespeare to Post-modernism. Clausen og Kaalund Gyldendal 2011 S.10-25, 34-43, 68-73, 104-112.
Tekster
Oscar Wilde The Importance of Being Earnest (uddrag)
Colin Cohen No Death Penalty no Easter Bunny (essay)
William Shakespeare Sonnet 130



Kernestof:
-genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
-at debattere aktuelle emner i den offentlige debat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 South Africa

Med primært udgangspunkt i en læsning og dybere analyse af romanen "The Smell of Apples" har forløbet har beskæftiget sig med det sydafrikanske apartheid i 70erne og 80erne, fra et hvidt Afrikaans synspunkt.
Materiale:
Elevepræsentationer om Sydafrika kolonihistorie, Apartheid og post-Apartheid.

SHORT STORY:
The Park, James Matthews
NOVEL
Mark Behr, The Smell of Apples,1995.

Documentary: Louis Theroux; Weird Weekends:  Boer Separatists, 1998. BBC

Kernestof:
-at analysere en regional eller international konflikt, hvor engelsksprogede lande er involverede
-at fortolke tekster i en historisk sammenhæng, dvs. påvise den indflydelse vigtige historiske begivenheder har haft.
-Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-Værk læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Dystopian Fiction

Forløbet har fokuseret på de tematikker og symboler, der anvendes i science fiction og dystopisk litteratur, med særlig henblik på at belyse individets rolle i kampen mod autoriteter.¨

Short Story, “The Veldt”, Ray Bradbury

Short Story “2BR02B”, Kurt Vonnegut.

Short story: We Ate the Children Last", Yann Martel.

Drama: Hamlet - "To be or not to be" soliloquy, Shakespeare

Article, “Why is dystopian fiction still so popular”, https://www.theguardian.com/childrens-books-site/2014/nov/18/hunger-games-dystopian-fiction-appeal-to-teenagers-alex-campbell.

Novel (chapter 1): "Children Of Men", P.D James  

Series: Black Mirror - Season 3, Episode 1 "Nosedive". 2016. Charlie Broker

Film: "Children of Men", 2006 Alfonso Cuarón.

Film “Her”,  2013. Spike Jonze

Kernestof:
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 American Culture Wars


Forløbet tager udgangspunkt i begrebet culture wars i USA med fokus på identitet, politisk polarisering og kulturelle konflikter. Eleverne arbejder med forskellige genrer, herunder opinion pieces, nyhedskommentarer, personlige vidnesbyrd, kortprosa.

Centrale tekster:
Opinion piece: The truth about White Rural Rage af Jacobs og Shea
https://unherd.com/2024/04/the-truth-about-white-rural-rage/

Essay: I Don’t Want to Fight a Culture War af Zane Badawi
https://oberlinreview.org/34082/opinions/i-dont-want-to-fight-a-culture-war-conservatives-dont-care/

Novelle: "The Thing Around Your Neck" af Chimamanda Ngozi Adichie og "American and I",  Anzia Yezierska Elementer af Lingua Franca i begge noveller.  Eleverne arbejder med, hvordan sprog i novellen fungerer som identitetsmarkør og skaber kulturel afstand og misforståelser i mødet mellem kulturer.



Taler og vidnesbyrd om abort (Paxton Smith, JD Vance, Jennifer’s story)
https://www.ncregister.com/news/jd-vance-addresses-the-march-for-life-2025-full-text
https://www.rev.com/transcripts/valedictorian-paxton-smith-abortion-rights-speech-transcript
https://wisconsinrighttolife.org/personal-stories-abortion/


Poem: Amanda Gorman: The Hill We Climb

Artikel fra LA Times: https://www.latimes.com/opinion/story/2024-07-28/conspiracy-theories-trump-assassination-qanon


Documentary: Louis Theroux: Forbidden America" Extreme and Online". 2022, BBC.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer