Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023-KeB-1y (1y-KeB, 2y-KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Kemiske grundbegreber
Vi starter lige så stille og roligt ud med periodesystemet, atomer, og atomets opbygning. Derudover ser vi også på reaktionsskemaer og afstemning af reaktionsskemaer.
Vigtige begreber:
Atom, atomsymbol, hovedgrupper, undergrupper, perioder, metaltrappen, metaller, ikke-metaller, mikroniveau og makroniveau, afstemning, koefficienter, tilstandsformer.
Kernestof:
Aurum 1: siderne 9-51
Omfang 4%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kemiske hævemidler
Ved at kigge på forskellige hævemidler, introduceres til ioner og salte, ionforbindelser. Der arbejdes med opskrivning af formelenheder for salte samt navngivning af salte ud fra formelenhederne.
Laboratoriearbejdet opstartes med fældningsreaktioner - herunder sikkerhed og håndtering af kemikalier.
Efterbehandlingen fokuserer på afstemning af reaktionsskemaer og stadigt fokus på opskrivning af formler for salte og ioner i forbindelse med vandige opløsninger af salte.
Vigtige begreber:
Afstemning af reaktionsskemaer, fældningsreaktioner, tilskuerioner, tungtopløselige, letopløselige, tilstandsformer, vandig opløsning (aq), fast form (s).
Kernestof:
Aurum 1: s. 53-58, 71, 83-91
Omfang 4%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Livsvigtig kemi
I dette forløb fokuseres på molekyler og elektronparbindinger. Herunder introduceres polaritet og polære bindinger, hvor der følges op på vands evne til at bryde ionbindinger i nogle salte. Forløbet lægger også op til SR1 som blandt andet skal fokuserer på osmose.
Der laves laboratoriearbejde om blandbarhed, hvor forskellige stoffers blandbarhed og opløselighed undersøges i forhold til polaritet.
Vigtige begreber:
molekyler, elektronparbindinger, polaritet, dipol, elektronegativitet, mikroniveau og makroniveau, elektronprikformel, enkeltbinding, dobbeltbinding
Kernestof:
Aurum 1 s. 123-128, 132-139
Omfang 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 SR1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mængder i kemi
Vi begynder på mængdeberegning, molare masser, stofmængder, regne på reaktionsskemaer. At få en forståelse for stofmængde, mikroniveau og makroniveau, når vi ser på enkelte molekyler eller fx vandmolekyler i et glas vand. Vi relaterer det til indholdstoffer i medicin, hvor vigtigt det er at kunne regne på kemiske reaktioner.
Kernestof:
stofmængde, Avogadros tal, molar masse, mikroniveau, makroniveau, reaktionsskemaer, masse, afstemning
Kernestof:
Aurum 1: s. 101-118
Omfang 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Syrer og baser
Vi ser på syrer og baser. Definerer begreberne, syre, base, korresponderende syre-base-par, syre-basereaktion, oxonium, hydroxid. Vi introducerer pH og hvad der har indflydelse på pH. Vi lægger særligt vægt på at en syre ikke har en pH, men at det er en opløsning af en syre, og at pH så afhænger at både styrke og koncentration.
Derudover introduceres analysemetoden titrering, hvor vi også ser på formel og aktuel koncentration.
Vigtige begreber:
syre, base, korresponderende syre-base-par, syre-basereaktion, oxonium, hydroxid, pH, titrering, formel og aktuel koncentration, titrand, titrator, ækvivalente mængder, ækvivalenspunkt
Kernestof:
Aurum 1: s. 73-82, 211-226, 228-231
Omfang: 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Kemiske reaktioner i hverdagen - redox
Forløbet her blander C-niveau og B-niveau, da vi laver syntese af jern(II)sulfat ud fra ståluld. Her trænes laboratorieteknikker og opmærksomheden omkring sikkerhed i et laboratorie. Herudover genopfriskes mængdeberegning, udbytteprocent og titrering, samtidig med at principperne omkring afstemning af redoxreaktioner læres, samt forståelse for OT og deres anvendelse til at holde styr på elektronflytninger i en reaktion. Vi ser også på spændingsrækken og de forskellige metallers placering ift deres placering i periodesystemet.
Øvelser:
Spændingsrækken
Reduktion af KMnO4
Syntese af Jern(II)sulfat
Bestemmelse af jerniindhold i jern(II)sulfat
Omfang 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oxidationstal
-
Oxidationstal.docx
-
Se nedenstående video om hvad en redoxreaktion er:
-
Se nedenstående video om, hvordan man afstemmer redoxreaktioner
-
Regler redox.doc
-
Oxidationstal | Kemi B - Redox 1
-
Aurum 1; sider: 182-191, 195-196
-
I skal have lavet de 4 første redoxreaktioner på det udleverede papir (så godt som I kan) Brug evt videoen, der ligger på fredagsmodulet om afstemning som hjælp.
-
Derudover skal I læse øvelsesvejledningen, der er vedhæftet her:
-
I skal have afstemt alle 3 reaktionsskemaer fra øvelsen.
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning og lav opgaverne 1-3 i øvelsesvejledningen FØR øvelsen. I har også fået den udleveret, så det bedste er, hvis I skriver på papiret.
-
I skal lave opgaverne 7.11 og 7.12 i Aurum s. 188
-
I skal læse den vedhæftede øvelsesvejledning
-
I skal sørge for at få regnet udbytteprocenten ud og få lavet efterbehandlingen på synteseforsøget. Der ligger en 'rapportskrivnings-skabelon' i Classroom. Den kan I starte på i fht synteseforsøget. Prøv at se, om I kan blive færdige med den rapport
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning og sørg for at have svarene på forberedelsesspørgsmålene 1, 2, 3 skrevet op/svaret på, så I forstår dem, inklusiv beregningerne.
-
I skal kunne tildele oxidationstal til forskellige typer af stoffer, afstemme redoxreaktioner i sure/basiske opløsninger, forklare hvad en oxidation og en reduktion er og kunne opskrive reaktioner, der beskriver disse. Det forventes, at I kan regne p
-
Jeg har lagt flere boost og træningsopgaver til jer i Praxis, så I kan øve der også. :-)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Hvor hurtigt forløber kemiske reaktioner
Dette forløb koncentrerer sig om reaktionshastighed. Formålet er her at få en forståelse for, hvad der sker 'bag' reaktionsskemaet på mikroniveau. Vi ser på reaktionsmekanismer, elementarreaktioner, energiprofiler, aktiveringsenergi og en overordnet definition af reaktionshastighed som tilvæksten af et produkt over tid eller formindelsken af en reaktant over tid.
Øvelse: Reaktion mellem thiosulfat og syre
Omfang: 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Kemisk Ligevægt
Fra at have kigget på reaktionsmekanismer og elementarreaktioner går vi nu videre til kemisk ligevægt. Her fokuseres på at rigtig mange kemiske reaktioner indstiller sig i en ligevægt. Ligevægtsloven og Le Chateliers princip undersøges ved at lave forskellige indgreb på et ligevægtssystem.
Der trænes i at argumentere for retningsforskydning vha både ligevægtsloven og Le Chateliers princip. Der ses kun på homogene ligevægtssystemer.
Øvelse: Indgreb i en kemisk ligevægt
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Organisk kemi (SRO)
Vi starter op på organisk kemi som en optakt til SRO'en, der kommer til at omhandle plantefarver og organisk kemi. Her vælges et underemne af eleverne og øvelsen plantepigmenter og TLC laves. Her er fokus på intermolekylære bindinger og polaritet, samt opbygningen og navngivning af forskellige organiske stoffer.
Omfang: 4%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BasisKemi C; sider: 117-126, 144-147
H. Mygind, O.Vesterlund Nielsen, V.Axelsen, Haase og Søns forlag, 2010
-
Samme lektie som sidste modul. Husk det er i C-niveau-bogen
-
Molekylformel
-
Lav opgaverne 82, 83, 84 & 87 på s. 127 færdige
-
For de af jer, som ikke var der i sidste modul, eller tog prøven, er denne video en god gennemgang: Gymnasiekemi: Alkaner
-
BasisKemi B; sider: 117-140, 148-151
H.Mygind, O.V.Nielsen, V.Axelsen, Haase & Søns forlag, 1.udg, 1.opl. 2010
-
I skal have lavet de tre opgaver færdige. Opgaverne 76, 77, 78 på side 120.
-
Dokument til Julehygge - skriv, hvad du tager med til vores julehyggemodul. :-)
-
Skriv til mig i lectio, hvis I har en sjov aktivitet, I gerne vil lave i modulet.
-
Vi samler op på opgaverne 76, 77, 78 på side 120, som I lavede sidste år. :-)
-
Organisk kemi match
-
Problemformulering - Elevpapir.pdf
-
Hvad er en problemformulering - naturvid.pptx
-
2.y 2024_25 SRO.pdf
-
I skal læse om tyndtlagskromatografi (én side)
-
Læs øvelsesvejledningen: TLC plantepigmenter øvelse.docx
-
SRO vejledning - Meet link
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Alkoholer, reaktionstyper
Vi ser på alkoholer, navngivning, egenskaber, opløselighed og repeterer intermolekylære bindinger samtidigt. Vi repeterer også redoxkemi igennem øvelsen Oxidation af ethanol og bestemmer ethanolindholdet i rødvin.
Derudover ser vi også på forskellige reaktionstyper, så som substitution, addition, polymerisation, kondensation, forbrændingsreaktioner, redoxreaktioner.
Omfang 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BasisKemi B; sider: 63-66, 143-153, 156-161, 163-166
H.Mygind, O.V.Nielsen, V.Axelsen, Haase & Søns forlag, 1.udg, 1.opl. 2010
-
Lav opgaverne 96, 97 & 98 på s. 146
-
Læs øvelsesvejledningen 06.05. Destillation.pdf
-
Læs øvelsesvejledningen og lav forarbejdet med at afstemme de to redoxreaktioner.
-
I får en lille opsamlingsprøve - organisk kemi (det, I har haft indtil videre) og intermolekylære bindinger , navngivning af alkaner, alkener, alkyner og alkoholer. Egenskaber, fysiske og kemiske ved de førnævnte. Kende til de 3 typer af intermolekyl
-
Vi samler op på øvelsen fra før vinterferien
-
Tag jeres resultater med for oxidation af ethanol. I skal alle have afstemt redoxreaktionerne. Gør det individuelt.
-
Spørgsmål re destillation af rødvin - I skal helst være næsten færdige med rapporten, men får lige mulighed for at stille spørgsmål til den.
-
Husk jeres resultater fra Oxidation af ethanol og jeres afstemte reaktionsskemaer, som I alle skal have afstemt hjemmefra. Husk at alle hver især skal have afstemt reaktionsskemaerne.
-
Vi følger også lige op på navngivning af alkener og additionsreaktionen fra prøven. :-)
-
Ethanol_densitet_vol-%.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Funktionelle grupper, isomeri og medicin
Som afslutning på den organiske kemi ses på andre funktionelle grupper, så som carboxylsyrer', aldehyder, ketoner, estere. Her trænes navngivning og optegning af molekyler, egenskaber, forskellige og ligheder. Det er også her, hvor isomeri gennemgås herunder strukturisomeri og geometrisk isomeri med E,Z-isomeri og spejlbilledisomeri. Spejlbilledisomeri gennemgås med henblik på at forstå starten på opmærksomheden omkring renhed af stoffer i særligt medicin og med særligt fokus på spejlbilledisomere efter de tragiske hændelser med Thalodomid.
Vi bygger molekylmodeller med molekylbyggesæt for at bedre kunne forholde os til spejlbilledisomere stoffer og chirale centre.
I forbindelse med gennemgang af de forskellige funktionelle grupper ser vi også på stoffer med farver og laver en bestemmelse af koncentratnen af den blå farve i blå sodavand vha spektrofotometri.
Omfang: 6%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 Kosten kemisk set - proteiner
Et lille miniforløb hvor vi ser på forskellige bestanddelse af kosten, både fedtstoffer, kulhydrater og proteiner. Vores fokus er på proteiner, hvor vi også laver en lille øvelse og prøver at påvise proteiner i forskellige madvarer.
Omfang: 2%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14 Syrer og baser II
Forløbet her er en fortsættelse af syrer og baser, hvor vi fokuserer på stærke og svage syrer og baser. Emnet syrer og baser bliver koblet sammen med kemisk ligevægte, da vi ser på syre-baseligevægte i forbindelse med syre- og basestyrkekonstanter og eksponenter.
Der bliver lagt ekstra vægt på at pH har med vandige opløsninger at gøre og at en syre eller en base i sig selv, ikke har en pH værdi, men at der er tale om sure og basiske opløsninger.
Formel og aktuel stofmængdekoncentration repeteres i forbindelse med pH.
Læsestof: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BasisKemi B; sider: 73-85, 87-92
H.Mygind, O.V.Nielsen, V.Axelsen, Haase & Søns forlag, 1.udg, 1.opl. 2010
-
Syrer og baser
-
Meget lille prøve i isomeri - kædeisomeri, stillingsisomeri og funktionsisomeri, samt E,Z-isomeri. Navngivning af simple alkaner, alkener, alkoholer, aldehyder, ketoner og carboxylsyrer.
-
Bestemmelse af koncentrationen af en saltsyreopløsning - I skal selv tilrettelægge en øvelse, hvor I bestemmer koncentrationen af en saltsyreopløsning i laboratoriet.
-
Opsamling opgaver
-
Anden gruppe laver 'sure og basiske opløsninger - måling af pH'
-
Opsamling på jeres syre-basetitrering, så husk resultaterne!
-
Husk jeres resultater fra syre-basetitreringen, så vi kan lave den færdig. Regne koncentrationen ud på saltsyre-opløsningen og få samlet titreringskurve og fremgangsmåde etc.
-
Kemimappe
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945166",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945166",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945166"
}