Holdet 2023-KeB-1y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 2023-KeB-1y (1y-KeB, 2y-KeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Kemiske grundbegreber
Titel 2 Forløb#2 Kemiske hævemidler
Titel 3 Forløb#3 Livsvigtig kemi
Titel 4 Forløb#4 SR1
Titel 5 Forløb#5 Mængder i kemi
Titel 6 Forløb#6 Syrer og baser
Titel 7 Forløb#7 Kemiske reaktioner i hverdagen - redox
Titel 8 Forløb#8 Hvor hurtigt forløber kemiske reaktioner
Titel 9 Forløb#9 Kemisk Ligevægt
Titel 10 Forløb#10 Organisk kemi (SRO)
Titel 11 Forløb#11 Alkoholer, reaktionstyper
Titel 12 Forløb#12 Funktionelle grupper, isomeri og medicin
Titel 13 Forløb#13 Kosten kemisk set - proteiner
Titel 14 Forløb#14 Syrer og baser II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Kemiske grundbegreber

Vi starter lige så stille og roligt ud med periodesystemet, atomer, og atomets opbygning. Derudover ser vi også på reaktionsskemaer og afstemning af reaktionsskemaer.

Vigtige begreber:
Atom, atomsymbol, hovedgrupper, undergrupper, perioder, metaltrappen, metaller, ikke-metaller, mikroniveau og makroniveau, afstemning, koefficienter, tilstandsformer.

Kernestof:
Aurum 1: siderne 9-51

Omfang 4%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#2 Kemiske hævemidler

Ved at kigge på forskellige hævemidler, introduceres til ioner og salte, ionforbindelser. Der arbejdes med opskrivning af formelenheder for salte samt navngivning af salte ud fra formelenhederne.
Laboratoriearbejdet opstartes med fældningsreaktioner - herunder sikkerhed og håndtering af kemikalier.
Efterbehandlingen fokuserer på afstemning af reaktionsskemaer og stadigt fokus på opskrivning af formler for salte og ioner i forbindelse med vandige opløsninger af salte.

Vigtige begreber:
Afstemning af reaktionsskemaer, fældningsreaktioner, tilskuerioner, tungtopløselige, letopløselige, tilstandsformer, vandig opløsning (aq), fast form (s).

Kernestof:
Aurum 1: s. 53-58, 71, 83-91

Omfang 4%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Livsvigtig kemi

I dette forløb fokuseres på molekyler og elektronparbindinger. Herunder introduceres polaritet og polære bindinger, hvor der følges op på vands evne til at bryde ionbindinger i nogle salte. Forløbet lægger også op til SR1 som blandt andet skal fokuserer på osmose.
Der laves laboratoriearbejde om blandbarhed, hvor forskellige stoffers blandbarhed og opløselighed undersøges i forhold til polaritet.

Vigtige begreber:
molekyler, elektronparbindinger, polaritet, dipol, elektronegativitet, mikroniveau og makroniveau, elektronprikformel, enkeltbinding, dobbeltbinding

Kernestof:
Aurum 1 s. 123-128, 132-139

Omfang 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 SR1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Mængder i kemi

Vi begynder på mængdeberegning, molare masser, stofmængder, regne på reaktionsskemaer. At få en forståelse for stofmængde, mikroniveau og makroniveau, når vi ser på enkelte molekyler eller fx vandmolekyler i et glas vand. Vi relaterer det til indholdstoffer i medicin, hvor vigtigt det er at kunne regne på kemiske reaktioner.

Kernestof:
stofmængde, Avogadros tal, molar masse, mikroniveau, makroniveau, reaktionsskemaer, masse, afstemning

Kernestof:
Aurum 1: s. 101-118

Omfang 7%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Syrer og baser

Vi ser på syrer og baser. Definerer begreberne, syre, base, korresponderende syre-base-par, syre-basereaktion, oxonium, hydroxid. Vi introducerer pH og hvad der har indflydelse på pH. Vi lægger særligt vægt på at en syre ikke har en pH, men at det er en opløsning af en syre, og at pH så afhænger at både styrke og koncentration.

Derudover introduceres analysemetoden titrering, hvor vi også ser på formel og aktuel koncentration.

Vigtige begreber:
syre, base, korresponderende syre-base-par, syre-basereaktion, oxonium, hydroxid, pH, titrering, formel og aktuel koncentration, titrand, titrator, ækvivalente mængder, ækvivalenspunkt

Kernestof:
Aurum 1: s. 73-82, 211-226, 228-231

Omfang: 11%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Kemiske reaktioner i hverdagen - redox

Forløbet her blander C-niveau og B-niveau, da vi laver syntese af jern(II)sulfat ud fra ståluld. Her trænes laboratorieteknikker og opmærksomheden omkring sikkerhed i et laboratorie. Herudover genopfriskes mængdeberegning, udbytteprocent og titrering, samtidig med at principperne omkring afstemning af redoxreaktioner læres, samt forståelse for OT og deres anvendelse til at holde styr på elektronflytninger i en reaktion. Vi ser også på spændingsrækken og de forskellige metallers placering ift deres placering i periodesystemet.

Øvelser:
Spændingsrækken
Reduktion af KMnO4
Syntese af Jern(II)sulfat
Bestemmelse af jerniindhold i jern(II)sulfat


Omfang 20%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Hvor hurtigt forløber kemiske reaktioner

Dette forløb koncentrerer sig om reaktionshastighed. Formålet er her at få en forståelse for, hvad der sker 'bag' reaktionsskemaet på mikroniveau. Vi ser på reaktionsmekanismer, elementarreaktioner, energiprofiler, aktiveringsenergi og en overordnet definition af reaktionshastighed som tilvæksten af et produkt over tid eller formindelsken af en reaktant over tid.

Øvelse: Reaktion mellem thiosulfat og syre

Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Kemisk Ligevægt

Fra at have kigget på reaktionsmekanismer og elementarreaktioner går vi nu videre til kemisk ligevægt. Her fokuseres på at rigtig mange kemiske reaktioner indstiller sig i en ligevægt. Ligevægtsloven og Le Chateliers princip undersøges ved at lave forskellige indgreb på et ligevægtssystem.
Der trænes i at argumentere for retningsforskydning vha både ligevægtsloven og Le Chateliers princip. Der ses kun på homogene ligevægtssystemer.

Øvelse: Indgreb i en kemisk ligevægt

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Organisk kemi (SRO)

Vi starter op på organisk kemi som en  optakt til SRO'en, der kommer til at omhandle plantefarver og organisk kemi. Her vælges et underemne af eleverne og øvelsen plantepigmenter og TLC laves. Her er fokus på intermolekylære bindinger og polaritet, samt opbygningen og navngivning af forskellige organiske stoffer.

Omfang: 4%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Alkoholer, reaktionstyper

Vi ser på alkoholer, navngivning, egenskaber, opløselighed og repeterer intermolekylære bindinger samtidigt. Vi repeterer også redoxkemi igennem øvelsen Oxidation af ethanol og bestemmer ethanolindholdet i rødvin.
Derudover ser vi også på forskellige reaktionstyper, så som substitution, addition, polymerisation, kondensation, forbrændingsreaktioner, redoxreaktioner.
Omfang 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 Funktionelle grupper, isomeri og medicin

Som afslutning på den organiske kemi ses på andre funktionelle grupper, så som carboxylsyrer', aldehyder, ketoner, estere. Her trænes navngivning og optegning af molekyler, egenskaber, forskellige og ligheder. Det er også her, hvor isomeri gennemgås herunder strukturisomeri og geometrisk isomeri med E,Z-isomeri og spejlbilledisomeri. Spejlbilledisomeri gennemgås med henblik på at forstå starten på opmærksomheden omkring renhed af stoffer i særligt medicin og med særligt fokus på spejlbilledisomere efter de tragiske hændelser med Thalodomid.

Vi bygger molekylmodeller med molekylbyggesæt for at bedre kunne forholde os til spejlbilledisomere stoffer og chirale centre.

I forbindelse med gennemgang af de forskellige funktionelle grupper ser vi også på stoffer med farver og laver en bestemmelse af koncentratnen af den blå farve i blå sodavand vha spektrofotometri.

Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13 Kosten kemisk set - proteiner

Et lille miniforløb hvor vi ser på forskellige bestanddelse af kosten, både fedtstoffer, kulhydrater og proteiner. Vores fokus er på proteiner, hvor vi også laver en lille øvelse og prøver at påvise proteiner i forskellige madvarer.

Omfang: 2%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14 Syrer og baser II

Forløbet her er en fortsættelse af syrer og baser, hvor vi fokuserer på stærke og svage syrer og baser. Emnet syrer og baser bliver koblet sammen med kemisk ligevægte, da vi ser på syre-baseligevægte i forbindelse med syre- og basestyrkekonstanter og eksponenter.
Der bliver lagt ekstra vægt på at pH har med vandige opløsninger at gøre og at en syre eller en base i sig selv, ikke har en pH værdi, men at der er tale om sure og basiske opløsninger.
Formel og aktuel stofmængdekoncentration repeteres i forbindelse med pH.

Læsestof: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer