Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023-EnB-1z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Hold
2023-EnB-1z (
1z-En
,
2z-En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Living Online
Titel 2
Horror and Evil - EKSAMENSEMNE
Titel 3
'The Troubles' in Northern Ireland - EKSAMENSEMNE
Titel 4
Grammatik med fokus på assignment 5a+b+årsprøven
Titel 5
Into the Wild - EKSAMENSEMNE
Titel 6
US Election / The American Dream - EKSAMENSEMNE
Titel 7
The British Empire - EKSAMENSEMNE
Titel 8
When Less is More
Titel 9
Grammatik - fokus på assignment 1-5 terminsprøven
Titel 10
TERMINSPRØVE
Titel 11
True Crime - EKSAMENSEMNE
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Living Online
Eksamensemne: (Living Online)
Et forløb med særlig fokus på den digitale identitet, narcissisme og brug af korrekt faglig terminologi ved analyse af tekster. Forløbet har også haft en sociologisk vinkel med udgangspunkt i Erving Goffman teorier om 'The Presentation of Self in Everydag Life (Face, Performance, Role-playing and Front-stage, backstage and off-stage) om forløbet kan perspektiveres til Goffman og hans teoretiske tilgang samt nedenstående tekster/film:
World in Motion 2.0, Lars Ulrik Tambjerg-Ravn, Systime, 2012 (nedenstående tekster er brugt i forløbet):
-Facebook users 'are insecure, narcissistic and have low self-esteem
-Is Google making us stupid?
-Dial F for Frankenstein
Film:
Catfish (Joost og Schulman, 2010)
Indhold
Kernestof:
Facebook users are insecure.pdf
(Re) Read the text:
Is google making us stupid.pdf
Please read the text before class:Time spent online important for teen development (p-10-12)
Trust me, I"m a film-maker | Catfish | Film
No homework :-)
CATFISH.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Horror and Evil - EKSAMENSEMNE
Eksamensemne:
'
Et forløb med særlig fokus på hvordan og hvornår er man evil - og definitionen af EVIL / HORROR. Herunder arbejdes der både med film og tekster for at eleverne kan blive bedre til at udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale med fokus på evil / horror emnet.
I gennem film/teksterne arbejdes der også med at eleverne skal gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster/film for at kunne analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode/opgavens pentagon.
Indhold
Kernestof:
Please read ‘Killing child at ZOO’, excerpt American Psycho, Bret Ellis, 1991 (udleveret)
characters.htm
American Psycho - Chapter 38: Killing Child at Zoo (Live Read)
Please remember to bring your book from Roskilde Library
Analyse af non-fiction
No homework
The Boogeyman – Original Text | shortsonline
(Gen) Læs de udleverede sider om.
1z The Boogeyman.docx
1z Horror.pptx
Written task 1z – Horror & Evil 1z – virtuelt
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
'The Troubles' in Northern Ireland - EKSAMENSEMNE
Eksamensemne:
Et forløb med særlig fokus på den den nordirske identitet, 'The Troubles' ud fra en historisk synsvinkel og katolik/protestant problematikken i Nordirland. I forløbet skal eleverne analysere og perspektivere aktuelle forhold i Nordirland med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden. Og det faglige mål er blandt andet at eleverne med fokus på 'The Troubles' skal kunne udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og i en diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Indhold
Kernestof:
In the Name of Gerry Conlon: Horrifying revelations about Britain’s treatment of the Guildford Four
In the Name of the Father Quiz | Movies | 25 Questions
On This Day: Bobby Sands begins hunger strike at Long Kesh prison
About Us | Bobby Sands Trust
History | Bobby Sands Trust
1z The Troubles .pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grammatik med fokus på assignment 5a+b+årsprøven
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Minlæring ordstilling
Minlæring kongruens
Minlæring - pronominer
Minlæring - eksamensopgave 12
Engelsk B
Minlæring Assignment 5a - fiction
Minlæring non fiction 5b
Minlæring - eksamensopgave 10
659e91e854f4b19cdc6f3a39_Reunion Bruna Dantas Lobato.pdf
659e91e9979271278a201246_Susan Linn article.pdf
Doctors warn against TikTok trend of parents cracking an egg on their kids’ head
Assignment 5ab.pdf
Minlæring Non fiction
Assignment 1-5 + The Troubles PP.pptx
Links
Minlæring eksamensopgave 8
Minlæring - eksamensopgave 3
Minlæring gradbøjning af adjektiver
Thesaurus by Merriam-Webster
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Into the Wild - EKSAMENSEMNE
Eksamensemne:
Med fokus på bogen, filmen, dokumentar om filmen og soundtracket til Into the Wild. Hele omdrejningspunktet i forløbet var selvsagt historien / myten bag bogen Into the Wild - og med forskellige vinkler som f.eks. arbejde med et persongalleri fra bogen/filmen, poems fra bogen/filmen, dokumentarerne: the Making of Into the Wild/Returen to the Wild, analyse og fortolkning af soundtracket til filmen og derved kunne analysere og beskrive fortællingen om Christopher McCandless med anvendelse af relevant faglig terminologi - og dermed kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk ud fra boge, filmen, musikken og dokumentaren.
Indhold
Kernestof:
Krakauer, Jon - Into the Wild.pdf
Read chapter 1 + 2 before class
1.What is the significance of the title "The Alaska Interior" for this chapter? 1.Reflect on how the title sets the stage for the themes and events in the chapter. 2.How does the author introduce Chris McCandless (referred to as "Alex" in this chapte
1.What is the historical significance of the Stampede Trail? 1.Discuss the background of the trail and its relevance to Chris's journey. 2.How does Krakauer describe the setting of the abandoned bus? 1.Analyze the imagery and mood created by the auth
Please read chapter 3 before class
•Nonfiction Sources •Objective: Understanding how different sources are used in nonfiction writing •Activity •One of the important stylistic elements of Into the Wild is its combination of remembered experience, researched narrative, and the letters
2. . Point of View
Please read chapter 4+5 before class
The Wild Truth
please read chapter 6 before class
Afsnit
Please read chapter 9 before class
please read chapter 10+11 before class
•https://www.youtube.com/watch?v=Mwx3RvDWvDM •Listen and interpret the song Guaranteed •A. What is Eddie Vedder message in the song? •(vital words, phrases, sentences, chorus) •B. How can the song be related to the book (chapter 1-12)
please read chapter 13+14 before class
Translate
Please read chapter 16 before class
Please read the last chapters of the book: Into the Wild
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
US Election / The American Dream - EKSAMENSEMNE
Eksamensemne:
Et forløb med fokus på den amerikanske identitet, kultur og politiske forhold. Herunder skal eleverne arbejde med 'The American Dream' og i gennem tekster, taler og film skal eleverne analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden - og kunne perspektivere tekster/taler/film end i den aktuelle samfundsmæssige forhold i USA - med udgangspunkt i blandt andet Noam Chomsky dokumentar - Requiem for the American Dream.
Indhold
Kernestof:
Read the introduction before class
Requiem for the American Dream with Noam Chomsky DOCUMENTARY - Politics, Philosophy
PRINCIPLE #1: REDUCE DEMOCRACY
Us Election
US Election 2024 - compendium.docx
Please read page 2-12 (US Election 2024 before class)
The American Presidential Election 2024 -23.10. 2.Z.docx
You are to give a presentation on different aspects of either the US political system, the political parties or the presidential election process.
US Election – Google Drev
You are to give a presentation on different aspects of either the US political system, the political parties or the presidential election process. Your presentation is to last approximately 10 minutes and should aim at introducing the basic facts in
Present A Presidential Candidate
Objective: Create a presentation that provides an in-depth analysis of either Kamala Harris or Donald Trump.
Please read -Tools, analyze and interpret p. 37-41 (genre, rhetorical analysis, the rhetroical pentagon, appeal forms and argumentation (T-Model)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
The British Empire - EKSAMENSEMNE
Eksamensemne:
Vi har arbejdet med det britiske imperium med henblik på at belyse forskellige holdninger til kolonimagtens ageren i kolonierne. Emnet er belyst med såvel skønlitterære tekster, billedmateriale samt nyere artikler
Indhold
Kernestof:
2z evaluering af US Election 2024.docx
The British Empire 2z.docx
British Empire 2z samlet kompendium.pdf
Engelsk
A Passage to India.pdf
The Moment Before the Gun went Off.docx
Baby No-Eyes.pdf
Shooting-An-Elephant-Orwell-George.pdf
Australia says sorry
Weeping Winds | Bobby Sands Trust
The Rhythm Of Time | Bobby Sands Trust
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
When Less is More
Indhold
Kernestof:
When Less is More.pdf
When Less is More - Workstation .docx
2z grammatik kongruens og ejefald.docx
The Moment Before the Gun went Off.docx
CAIP-Fiction.docx
•Only what seems relevant should be answered in detail. If, for instance, the setting is merely a backdrop, do not spend ages looking for a deeper meaning there! •Narration /point of view: Who is telling the story? From whose point of view are the ev
Hemingway_Cat_Rain.pdf
Hills Like White Elephants.pdf
Cat Rain
Hemingway & Gellhorn Official Trailer #1 (2012) - Clive Owen, Nicole Kidman Movie - HD
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Grammatik - fokus på assignment 1-5 terminsprøven
Indhold
Kernestof:
Husk høretelefoner :-)
Minlæring
2z grammatik forløb – fokus på assignment 1-5 – og terminsprøven den 20/3/25
Krav og formalia til grupperne:
Gruppe 1: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/10732/sektion/13707 Minlæring
Gruppe 2:
Gruppe 3:
Gruppe 4:
Gruppe 5:
Gruppe 6:
Gruppe 7:
Gruppe 8:
Gruppe 9:
Gruppe 10:
Gruppe 11:
Grupper 12:
Merriam-Webster: America"s Most Trusted Dictionary
Oxford Learner's Dictionaries | Find definitions, translations, and grammar explanations at Oxford Learner's Dictionaries
Ordbogen.com
Prøven er på 5 timer og indeholder et antal delopgaver, der tilsammen tester din opfyldelse af de faglige mål. Prøvematerialet indeholder en skabelon (Template), du skal downloade, gemme og bruge til at skrive din besvarelse i.
pp
Minlæring - pronominer
engelsk b.html
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Assignment 1-5 /øve til terminsprøve
12-03-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
TERMINSPRØVE
Indhold
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
True Crime - EKSAMENSEMNE
Indhold
Kernestof:
Study questions for Making a Murderer season 1, episode 1
Read All About It! The Long and Bloody History of True Crime Lit by Lizzie Pook (1).docx
Husk høretelefoner
Is Our Obsession With True Crime Morally Irresponsible_ _ HuffPost Entertainment.pdf
BBC Audio | The Documentary Podcast | Adolescence
Adolescence made free for schools as Keir Starmer meets creators
Kompendium - True Crime.pdf
No homework
BBC Sounds - True Crime Podcasts
1.Sammen to & to 2.I skal vælge den samme podcast og lytte til hver især 3.Udarbejd et summary og 5 spørgsmål til podcasten (på engelsk) 4.Præsenterer summary for hinanden og besvar hinandens spørgsmål 5.Præsenterer jeres podcast for en anden gruppe
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945191", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945191", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59939945191" }