Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023-MaB-1t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Hold
2023-MaB-1t (
1t-MaB
,
2t-MaB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Funktioner
Titel 2
Vektorer og trigonometri
Titel 3
Statistik
Titel 4
Polynomier
Titel 5
Differentialregning
Titel 6
Analytisk Geometri
Titel 7
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 8
Hypotesetest
Titel 9
Periodiske funktioner
Titel 10
Forløb#9
Titel 11
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Funktioner
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Lineær, eksponentiel og potensvækst, vækstegenskaber for de forskellige funktionstyper og deres definitions- og værdimængde, grafisk forståelse for de forskellige funktionstyper, fordoblings- og halveringskonstant for eksponentialfunktioner.
Sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, logaritmer, procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel, potensregneregler,
Indhold
Kernestof:
Opgaver til 2. modul.docx
matematik opgave - skakbrættet.docx
Topunksformlen - opgaver.docx
Topunksformlen for lineære og eksponentialfunktioner.docx
Husk matematikbogen
fordoblingkonstant - graf.pdf
fordoblingskonstant - skema.pdf
eksponentiel model-1.pdf
eksponentiel model-2.pdf
Prøve 1 (træning).pdf
Prøve 1.docx
Løsning (prøve 1).docx
Renteformlen.docx
Læs side. 73-79 (indtil annuitetsopsparing). Sætning 3 kan i springe over. Det vigtigste er at i prøver at forstå Sætning 1.
Renteformlen (teoriark).docx
Afsnit
Læs s. 42-50 I MAT B1. Det vigtigste er at i forstår de potensregneregler vi lærte i går (sætning 2 s. 46) og sammenhængen mellem potenser og rødder (definition 5, side 48)
Husk jeres matematik bog.
Øveprøve (eksponentialfunktioner).docx
Læs s. 116-124 (til potensregression). Siderne dækker det vi har lært om. Læs også noten om funktioner og vækstegenskaber.
funktioner og vækstegenskaber.docx
Læs s. 10-14 i MAT B1
øveprøve (eksponentialfunktioner).docx
læs s. 14-20 i MAT B1
stykkevis funktioner.docx
Læs s. 20-24
Bevis 2.docx
sammensatte funktioner.pdf
sammensatte funktioner (teoriark).docx
Læs s. 24-34 (især afsnittet om sammensatte funktioner)
formler til prøven.docx
Omvendte funktioner (Matematik B, Funktioner) – Webmatematik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vektorer og trigonometri
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Vektorer, indskudsreglen, regneregler for vektorer, tværvektor, stedvektor og vektor mellem to punkter, længde af vektor, prikprodukt, determinant og dens grafiske fortolkning,
projektion af vektor på vektor, vinkel mellem vektorer, enhedscirklen, sinus og cosinus og hvordan man bruger dem til at foretage trekantsberegninger
Indhold
Kernestof:
Tegn en vektor.docx
Læs s. 142-144 grundigt. I får en kahoot om det.
Vektor mellem punkter_1.pdf
Vektor mellem punkter_2.pdf
Facit.docx
Læs 156-161. Det vigtigste er stedvektoren (sætning 9, side 157). Hvis har overskud til det kan i også tænke over afstandsformlen (sætning 11, side 160). Så er vi næsten færdige med det første kapitel om vektorer.
Afstandsformlen.pdf
stedvektor_1.pdf
stedvektor_2.pdf
Hovedbrug 1.docx
Afleveringssæt 4.docx
Afsnit
Afleveringssæt 4 - løsning.docx
Trigonometri 1.docx
Læs s. 196-199 i bogen (fokus på definition 1 og eksempel 1)
Vinkel mellem vektorer (Matematik B, Vektorer i 2D) – Webmatematik
projektion af vektor.pdf
Projektion af vektor på vektor (Matematik B, Vektorer i 2D) – Webmatematik
lektie (opsamling).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Statistik
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Grupperede og ugrupperede observationer, aflæsning af median og kvartiler,
sumkurve, histogram, middelværdi
Pensum svarer til s. 258-270 I MAT B1.
Indhold
Kernestof:
Jeg skal til at lave de endelige grupper til gruppedelsprøven. Send mig en besked med mindst 5 navne på elever du gerne vil være i gruppe med.
data.xlsx
imdb ratings.xlsx
grupperet data.xlsx
Grupperede og Ugrupperede observationer.docx
data2.txt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Polynomier
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Løsning af andengradsligninger, koefficienterne og diskriminantens betydning for
parablens grafiske udseende, toppunksformlen, lodret og vandret parallelforskydning,
faktorisering og nulreglen, polynomier af højere grad, samt sammenhængen mellem polynomiets grad og antallet af rødder.
Pensum er s. 10-29 MAT B2 med undtagelse af afsnittet om største of mindsteværdi (s. 18-22) og sætning 1 på side 16.
Indhold
Kernestof:
andengradsligninger.pdf
løsning af andengradsligninger.docx
opgavesæt.pdf
Løs mindst en ligning fra opgaverne vi regnede sidst
Andengradspolynomier (opsamling).docx
Opgaveark til virtuelt modul.docx
Bevis 1.docx
Opgaveark til virtuelt modul.pdf
Husk bogen (MAT B2)
Husk bogen (MAT B2) og formelsamling
miniprøve med facit.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Differentialregning
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Grafisk forståelse for kontinuitet, differentiabilitet og differentialkvotient. Afledte funktioner, bestemmelse af monotoniforhold og optimering med differentialregning, tangentens ligning, tretrinsreglen, regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
Indhold
Kernestof:
opgaver.pdf
læs kapiteloversigten s. 45-46 (det vilkårlige polynomier nederst på side 46 har vi ikke brugt så meget tid på)
Hvis i vil læse om det vil talte om i mandags kan i læse s. 48-53 men det er først lektie til næste gang
Læs s. 48-53. Overvej følgende:
Bevis 1.docx
faktoriser polynomium.pdf
andengradsligninger.pdf
opgaver i dag.docx
I får en 15 min. prøve i andengradsligninger. Jeg har lagt en øveprøve op som kommer til at ligne prøven.
øveprøve.pdf
miniprøve2.pdf
Jeg laver nogle øvelser der skal hjælpe os med at forstå 3-trinsreglen - ingen panik hvis i er forvirrede. Det er helt normalt.
Læs s. 54-60 i MAT B (den røde bog)
Monotoniforhold (Matematik B, Differentialregning) – Webmatematik
motoniopgave.docx
Monotoniforhold.docx
Monotoniforhold.pdf
aflæs monotoniforhold.pdf
I skal arbejde med træningsprøven til på torsdag. Upload jeres løsninger til den opgave jeg har oprettet til modulet - så kan i også få noget feedback før prøven :)
Plan for modulet
Løsning til træningsprøve.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Analytisk Geometri
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Linjer beskrevet ved linjens ligning og parameterfremstilling, cirklens ligning, skæringspunkter mellem linjer, skæringspunkter mellem linje og cirkel, cirkeltangenter, retningsvektor, normalvektor, ortogonale linjer, afstand mellem punkter, afstand mellem punkt og linje.
Indhold
Kernestof:
Linjens Ligning.pdf
parameterfremstilling (eksamensopgaver).pdf
Vi løste opg. D1.16, D1.18, D1.20, D1.21, D1.22 (ikke b) og D1.26 sidste gang. Lektie til dem af jer der ikke var til modulet i fredags.
I kan læse om parameterfremstillingen i MAT B s. 132-138 eller på webmat
virtuelt modul - differentialregning.docx
Andengradsligningen.mp4
Toppunksformlen
Analytisk geometri.docx
Læs noten og sæt ring om ting i ikke forstår
Retningslinjer for point.docx
vejledende besvarelse - aflevering 5.pdf
vejledende besvarelse - aflevering 5.tns
Vinkel mellem linjer.docx
Vi skal tale om jeres evaluering og blive gode til at bestemme vinkler mellem linjer.
Geogebra klassisk - GeoGebra
Læs. s 151-156 i MAT B. Det handler om hvordan man finder vinkler mellem linjer.
Matematik aflevering 7.pdf
Afsnit
Skæringspunkter_1.pdf
Skæringspunkter_2.pdf
Skæringspunkter.docx
Vi arbejder med cirklens ligning. Det er det sidste underemne vi mangler i analytisk geometri. Læs s. 160-162 I MAT B2
Hvis I synes at bogen er svær, kan I prøve at læse på webmat (men det er valgfrit)
Cirklens ligning.docx
Analytisk geometri (up to date).docx
I får jeres aflevering tilbage. Jeg har lagt en ny note op med det som vi kan gennemgået.
Vejledendeopgaver stx B-niveau 2017 reform - Marts 2020-29.pdf
Vi arbejdede med opgave 3D.1.39, 3D.1.40 og 3D1.44 i det vejledende sæt
Kvadratsætningerne og skæringspunkter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Udfaldsrum, sandsynlighedsfelt, stokastisk variabel, binomialfordeling, normalfordeling, middelværdi og spredning for en binomialfordeling
Additions- og multiplikationsprincippet, kombinationer og permutationer.
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med sandsynlighedsregning men i får igen mulighed for at stille spørgsmål til afleveringen/øveprøven
ssr_1.pdf
Vi skal bruge modulet på at bruge sandsynlighedsregning i spil.
Læs s. 206-216 (indtil kombinatorik). Det er ting vi har haft om. I bør vide hvad et sandsynlighedsfelt er
additionsprincippet.pdf
multiplikationsprincippet.pdf
Læs side 216-224. Vi kommer til at arbejde med materialet et stykke tid, men overvej i det mindst følgende spørgsmål
permutationer.pdf
kombinationer.pdf
Vejledende enkeltopgaver.pdf
Vi fortsætter med kombinatorik og sandsynlighedsregning fra sidst.
Sandsynlighedsregning og kombinatorik.docx
map_24x27 (escape room).png
Øveprøve.docx
Læs noten om det vi har lært indtil videre. Jeg har lavet eksempler til det hele.
Brushup - sandsynlighed og kombinatorik.docx
Uafhængighed og stokastisk variabel.docx
Binomialforsøg.docx
Øveprøve - løsning.docx
Læs om binomialforsøg s. 247-252. I skal arbejde med opgaverne i Aflevering 11.docx til efter vinterferien.
Afsnit
Genlæs noten som i arbejdede med sidste fredag. Vi skal forstå hvad der menes med en binomialfordeling. Hvad ændrer sig hvis vi vil finde sandsynligheden for at slå en 4'er to gange på 3 slag med en terning?
Binomialfordelinger (opgaver).docx
Geogebra klassisk - GeoGebra
Læs om middelværdi, varians, og spredning s. 240-243 og s. 253-254. Her er det vigtigt at overveje hvad den stokastiske variabel beskriver for at forstå betydningen af middelværdien i denne sammenhæng.
Middelværdi og spredning.docx
Eksamenssæt 2023.pdf
I skal arbejde videre med eksamenssættet fra i går: Eksamenssæt 2023.pdf
For at undgå fravær: I skal arbejde med opgaven virtuelt modul og aflevere inde på virtuelt modul 4. I skal hver løse så meget i kan. Jeg ser på det produkt i afleverer, så lad være med at uploade et blankt dokument.
opgave_virtuel.pdf
Prøve - analytisk geomtri.docx
normalfordeling_opgaver.docx
Læs s. 272-282 om normalfordelingen i MAT B
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hypotesetest
Eleven forventes at have kendskab til følgende:
Tosidet binomialtest, herunder opstilling af nulhypotesen, stikprøve og teststørrelse, kritisk mængde/acceptmængde, kriterier for at forkaste/fastholde nulhypotesen, bias og fejl af type 1 & 2, bestemmelse af 95% konfidensinterval og hvordan det skal fortolkes.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 292-295 (i må godt læse eksempel 3 selvom meget af det ikke giver mening endnu)
Læs i MAT B2 s. 295-301
Udkast til mundtlig eksamen.docx
ny-stx203-MAT-B-07122020_1.pdf
Trafikulykker.xlsx
Afsnit
Datterselskaber.xlsx
opgavesæt.pdf
hjælp til mundtlige spørgsmål.docx
hypotesetest og konfidensintervaller.docx
Læs 295-302 og 308-313 I MAT B. Sidderne dækker pensum i tosidet binomialtest og konfidensintervaller.
Link til video aflevering:
projekt om binomialtest og konfidensintervaller.docx
stikprøve.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Periodiske funktioner
Eleven forventes af have kendskab til følgende:
Grader og radianer, grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram.
Indhold
Kernestof:
periodiske funktioner_1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60349178447", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60349178447", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60349178447" }