Holdet 2023-MaB-1t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold 2023-MaB-1t (1t-MaB, 2t-MaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Funktioner
Titel 2 Vektorer og trigonometri
Titel 3 Statistik
Titel 4 Polynomier
Titel 5 Differentialregning
Titel 6 Analytisk Geometri
Titel 7 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 8 Hypotesetest
Titel 9 Periodiske funktioner
Titel 10 Forløb#9
Titel 11 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Funktioner

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Lineær, eksponentiel og potensvækst, vækstegenskaber for de forskellige funktionstyper og deres definitions- og værdimængde, grafisk forståelse for de forskellige funktionstyper, fordoblings- og halveringskonstant for eksponentialfunktioner.

Sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, logaritmer, procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel, potensregneregler,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vektorer og trigonometri

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Vektorer, indskudsreglen, regneregler for vektorer, tværvektor, stedvektor og vektor mellem to punkter, længde af vektor, prikprodukt, determinant og dens grafiske fortolkning,
projektion af vektor på vektor, vinkel mellem vektorer, enhedscirklen, sinus og cosinus og hvordan man bruger dem til at foretage trekantsberegninger





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Statistik

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Grupperede og ugrupperede observationer, aflæsning af median og kvartiler,
sumkurve, histogram, middelværdi


Pensum svarer til s. 258-270 I MAT B1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Polynomier

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Løsning af andengradsligninger, koefficienterne og diskriminantens betydning for
parablens grafiske udseende, toppunksformlen, lodret og vandret parallelforskydning,
faktorisering og nulreglen, polynomier af højere grad, samt sammenhængen mellem polynomiets grad og antallet af rødder.

Pensum er s. 10-29 MAT B2 med undtagelse af afsnittet om største of mindsteværdi (s. 18-22) og sætning 1 på side 16.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Differentialregning

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Grafisk forståelse for kontinuitet, differentiabilitet og  differentialkvotient. Afledte funktioner, bestemmelse af monotoniforhold og optimering med differentialregning, tangentens ligning, tretrinsreglen, regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Analytisk Geometri

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Linjer beskrevet ved linjens ligning og parameterfremstilling, cirklens ligning, skæringspunkter mellem linjer, skæringspunkter mellem linje og cirkel, cirkeltangenter, retningsvektor, normalvektor, ortogonale linjer, afstand mellem punkter,  afstand mellem punkt og linje.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Udfaldsrum, sandsynlighedsfelt, stokastisk variabel, binomialfordeling, normalfordeling, middelværdi og spredning for en binomialfordeling

Additions- og multiplikationsprincippet, kombinationer og permutationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hypotesetest

Eleven forventes at have kendskab til følgende:

Tosidet binomialtest, herunder opstilling af nulhypotesen, stikprøve og teststørrelse, kritisk mængde/acceptmængde, kriterier for at forkaste/fastholde nulhypotesen,  bias og fejl af type 1 & 2, bestemmelse af 95% konfidensinterval og hvordan det skal fortolkes.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Periodiske funktioner

Eleven forventes af have kendskab til følgende:

Grader og radianer, grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer