Holdet 2023-TyfB-1g2-7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023-TyfB-1g2-7 (1g2-Ty-7, 2g2-TyfB-7)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Gender und Identität
Titel 3 Klima und Nachhaltigkeit
Titel 4 Helden und Antihelden
Titel 5 Schuld, Moral und Ethik
Titel 6 Heimat I
Titel 7 Heimat II
Titel 8 Die DDR und die Wende
Titel 9 Vergangenheitsbewältigung

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Et kort forløb hvor eleverne introduseres for tysk i gymnasiet.
Der er særligt fokus på at øve mundtlighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Foto-safari 20-11-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gender und Identität

Inden for emnet køn og identitet arbejdes med stereotyper og normbrud.

Forløbet indledes med faktatekst om køn og kønsforestillinger. Herefter arbejder eleverne med tekster, hvor der optræder forskellige normer og forventninger til køn. I forløbet arbejdes desuden med tekster, der omhandler homoseksualitet og transseksualitet.

Kernestof:
-Ich war nie eine Frau i: Wer bin ich - Sport und Identität, Systime, s. 60 - 64
-Mich outen i: Wer bin ich - Sport und Identität, Systime, s.72 - 74
- Berlin36 (film)

Baggrundsstof
- Was ist Gender: Wer bin ich - Sport und Identität, Systime, s. 52 - 54
- Was liebst du an dich: https://www.youtube.com/watch?v=NUtzz2OldUM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klima und Nachhaltigkeit

Et forløb om klima og bæredygtighed.

Eleverne arbejder fortrinsvis med faktatekster om den aktuelle klimadebat i og udenfor Tyskland. Eleverne opstiller selv klimaråd og forslag til at leve mere bæredygtigt.

Kernetekster
- Die schwimmende Städte (ZDF-Dokumentar, 2022)
- Proteste von Bauern: https://www.nachrichtenleicht.de/proteste-von-bauern-100.html
- Silbermond: Leichtes Gepäck (musikvideo, 2019)
- Goethe: Erlkönig (1782)
- Der Klimakönig (2020) - moderne fortolkning af Erlkönig

Baggrundsstof
- Was ist Nachhaltigkeit: https://www.youtube.com/watch?v=jF2b8JNesAg
- Klimaneutral leben: https://www.startupsfortomorrow.de/magazin/klimaneutral-leben-4-tipps-fur-den-alltag


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Helden und Antihelden

Et forløb om helde og anti-helde, hvor der arbejdes med begreberne held, anti-held, forbillede, medløber og modstander.

Forløbet introduceres med at afdække, hvem eleverne opfatter som helde/forbilleder. I den forbindelse tales om helde og anti-helde i et historisk perspektiv. Dernæst arbejder eleverne med tiden op mod 2.verdenskrig og selve 2. verdenskrig og ser filmen "Napola"

Kernetekster:
Helden des Alltags (udvalgte historier om hverdagens. helte): https://www.helden-des-alltags.de/chronik/helden-des-alltags-2019/
Napola, film (2004)


Baggrundsstof:
-  Ein neuer Anfang, side
-  Om die Weisse Rose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Schuld, Moral und Ethik

I forløbet arbejdes med tekster af Ferdinand von Schirach, som behandler emnet om skyld, moral og etik.

Der arbejdes særligt med teksterne "Anatomie", "DNA", "Kinder" og "Volksfest", som også er filmatiseret.

Eleverne læser teksterne og ser de filmatiserede udgaver. Eleverne foretager komparative analyser af tekst og film og diskuterer,  hvordan emnet skyld behandles. Er der der således tale om etisk, moralsk eller juridisk ret/skyld - hvad er retfærdigt og hvem har skylden?

Et særlig indsatsområde er at træne mundtlighed i forbindelse med dilemmaer og ytre egne holdninger og overbevisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Heimat I

I dette forløb arbejder eleverne med tekster, som beskriver forskellige former for hjemstavn og tilhørsforhold.

Eleverne skal også selv reflektere over, hvad det vil sige at høre til og føle sig knyttet til et bestemt sted.

Forløbet indledes med at se på tyskere, som har bosat sig i Danmark og danskere, som omvendt har bosat sig i Tyskland. Dernæst arbejdes med med migration til Tyskland, hvor flygtningekrisen i 2015 belyses. I det videre arbejde er der særligt fokus på tyrkiske gæstearbejdere i 1960'erne samt indvandring og efterkommere, hvor individer kan opleve at befinde sig i en kulturkløft mellem oprindelsesland og Tyskland.



Kernestof:

-https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Neustart-in-Daenemark-Die-fuenf-groessten-Irrtuemer-beim-Auswandern,auswandern382.html (artikel)

-https://www.youtube.com/watch?v=i4N8m500Rlw (video)

- Omran Fadel: Ich starre zurück (digt)

- Almanya - willkommen in Deutschland (film)

- https://slowgerman.com/2019/11/05/sg-193-gastarbeiter-in-deutschland/ (artikel)

- Canan Büryü: Macht der Kulturen i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget (refleksion)

- Das alles ist Deutschland (sang)

- Nevel Cumart:  Zwei Welten (digt)



Supplerende stof:

-https://www.perspektiveausland.com/auswandern/10-ueberzeugende-gruende-auswandern-nach-daenemark

-https://www.dr.dk/nyheder/udland/hat-merkel-es-geschafft-integrationen-i-tyskland-ligner-mere-og-mere-en-succes

- https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=CjcjOauV8Ro

- https://www.youtube.com/watch?v=OA7d2U3KHSo

- Tyrkere og tyskere (dokumentar på CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Heimat II

Forløbet ligger i forlængelse af "Heimat I", som blev læst inden jul.

I forløbet er der fokus på tilhørsforhold og repræsentation af sig selv. Eleverne arbejder med materiale om berømte sportsudøverere med anden etniske baggrund end tysk.

Fokus er at træne skriftlig og mundtlig præsentation af personer, gengive synspunkter og egen stillingtagen.

Kernestof
- Lukas Podolski: Ein Fußballspieler mit zwei Herzen”, Deutsche Welle, 2022
- https://integration.dosb.de/5/aktionen/fotokampagne-wo-ich-herkomme-vom-sport#ak-29873 (fotokampagne)

Baggrundsstof
-  Özil og migration (Deadline d. 26/7 - 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Die DDR und die Wende

Et forløb som indledes med tekster, der indeholder baggrundsviden om de politiske forhold i DDR.

I forløbet arbejdes der med forskellige fakta- og fiktionstekster samt filmene "Ballon" und "Das Leben der Anderen",  hvor fokus lægges på Stasis rolle og individets begrænsninger.

Forløbet afsluttes med en længere novelle "Meine beste Freundin", som belyser konsekvenserne af at have familie, der sympatiserede med de politiske retningslinjer i DDR  og arbejdede for Stasi.

Kernestof:
- Ballon (film)
- Das Leben der Anderen (film)
- Meine beste Freundin

Supplerende stof:
- Introduktion om DDR fra Niemals Vergessen, Systime
- https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html
-https://www.youtube.com/watch?v=ChFhXw8s6CM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vergangenheitsbewältigung

I dette forløb arbejdes med dokumentar, film og tekster, der belyser Tysklands nationalsocialistiske fortid. Der er fortrinsvis tale om fakta-
tekster, som tematiserer skyld, opgør med værdier og en bearbejdelse af fortiden.

Klassen har arbejdet særlig grundigt med filmen "Im Labyrinth des Schweigens",  interview og tekst med Hitlers sekretær Traudl Junge samt set dokumentaren "Min morfar - Hitlers ven" med Albert Speers barnebarn. Endelig er der arbejdet med en tekst om skuespilleren Hardy Krüger, som gik på en af Hitlers elite skoler.

Fælles for materialet er problemstillingerne om bearbejdning af fortiden, skyldsspørgsmål og ansvar. Derudover belyser materialet forskellige strategier i mødet med fortiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer