Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023-TyfB-1g2-7 (1g2-Ty-7, 2g2-TyfB-7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Et kort forløb hvor eleverne introduseres for tysk i gymnasiet.
Der er særligt fokus på at øve mundtlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Foto-safari
|
20-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gender und Identität
Inden for emnet køn og identitet arbejdes med stereotyper og normbrud.
Forløbet indledes med faktatekst om køn og kønsforestillinger. Herefter arbejder eleverne med tekster, hvor der optræder forskellige normer og forventninger til køn. I forløbet arbejdes desuden med tekster, der omhandler homoseksualitet og transseksualitet.
Kernestof:
-Ich war nie eine Frau i: Wer bin ich - Sport und Identität, Systime, s. 60 - 64
-Mich outen i: Wer bin ich - Sport und Identität, Systime, s.72 - 74
- Berlin36 (film)
Baggrundsstof
- Was ist Gender: Wer bin ich - Sport und Identität, Systime, s. 52 - 54
- Was liebst du an dich: https://www.youtube.com/watch?v=NUtzz2OldUM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klima und Nachhaltigkeit
Et forløb om klima og bæredygtighed.
Eleverne arbejder fortrinsvis med faktatekster om den aktuelle klimadebat i og udenfor Tyskland. Eleverne opstiller selv klimaråd og forslag til at leve mere bæredygtigt.
Kernetekster
- Die schwimmende Städte (ZDF-Dokumentar, 2022)
- Proteste von Bauern: https://www.nachrichtenleicht.de/proteste-von-bauern-100.html
- Silbermond: Leichtes Gepäck (musikvideo, 2019)
- Goethe: Erlkönig (1782)
- Der Klimakönig (2020) - moderne fortolkning af Erlkönig
Baggrundsstof
- Was ist Nachhaltigkeit: https://www.youtube.com/watch?v=jF2b8JNesAg
- Klimaneutral leben: https://www.startupsfortomorrow.de/magazin/klimaneutral-leben-4-tipps-fur-den-alltag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Helden und Antihelden
Et forløb om helde og anti-helde, hvor der arbejdes med begreberne held, anti-held, forbillede, medløber og modstander.
Forløbet introduceres med at afdække, hvem eleverne opfatter som helde/forbilleder. I den forbindelse tales om helde og anti-helde i et historisk perspektiv. Dernæst arbejder eleverne med tiden op mod 2.verdenskrig og selve 2. verdenskrig og ser filmen "Napola"
Kernetekster:
Helden des Alltags (udvalgte historier om hverdagens. helte): https://www.helden-des-alltags.de/chronik/helden-des-alltags-2019/
Napola, film (2004)
Baggrundsstof:
- Ein neuer Anfang, side
- Om die Weisse Rose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Schuld, Moral und Ethik
I forløbet arbejdes med tekster af Ferdinand von Schirach, som behandler emnet om skyld, moral og etik.
Der arbejdes særligt med teksterne "Anatomie", "DNA", "Kinder" og "Volksfest", som også er filmatiseret.
Eleverne læser teksterne og ser de filmatiserede udgaver. Eleverne foretager komparative analyser af tekst og film og diskuterer, hvordan emnet skyld behandles. Er der der således tale om etisk, moralsk eller juridisk ret/skyld - hvad er retfærdigt og hvem har skylden?
Et særlig indsatsområde er at træne mundtlighed i forbindelse med dilemmaer og ytre egne holdninger og overbevisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Heimat I
I dette forløb arbejder eleverne med tekster, som beskriver forskellige former for hjemstavn og tilhørsforhold.
Eleverne skal også selv reflektere over, hvad det vil sige at høre til og føle sig knyttet til et bestemt sted.
Forløbet indledes med at se på tyskere, som har bosat sig i Danmark og danskere, som omvendt har bosat sig i Tyskland. Dernæst arbejdes med med migration til Tyskland, hvor flygtningekrisen i 2015 belyses. I det videre arbejde er der særligt fokus på tyrkiske gæstearbejdere i 1960'erne samt indvandring og efterkommere, hvor individer kan opleve at befinde sig i en kulturkløft mellem oprindelsesland og Tyskland.
Kernestof:
-https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Neustart-in-Daenemark-Die-fuenf-groessten-Irrtuemer-beim-Auswandern,auswandern382.html (artikel)
-https://www.youtube.com/watch?v=i4N8m500Rlw (video)
- Omran Fadel: Ich starre zurück (digt)
- Almanya - willkommen in Deutschland (film)
- https://slowgerman.com/2019/11/05/sg-193-gastarbeiter-in-deutschland/ (artikel)
- Canan Büryü: Macht der Kulturen i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget (refleksion)
- Das alles ist Deutschland (sang)
- Nevel Cumart: Zwei Welten (digt)
Supplerende stof:
-https://www.perspektiveausland.com/auswandern/10-ueberzeugende-gruende-auswandern-nach-daenemark
-https://www.dr.dk/nyheder/udland/hat-merkel-es-geschafft-integrationen-i-tyskland-ligner-mere-og-mere-en-succes
- https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=CjcjOauV8Ro
- https://www.youtube.com/watch?v=OA7d2U3KHSo
- Tyrkere og tyskere (dokumentar på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Heimat II
Forløbet ligger i forlængelse af "Heimat I", som blev læst inden jul.
I forløbet er der fokus på tilhørsforhold og repræsentation af sig selv. Eleverne arbejder med materiale om berømte sportsudøverere med anden etniske baggrund end tysk.
Fokus er at træne skriftlig og mundtlig præsentation af personer, gengive synspunkter og egen stillingtagen.
Kernestof
- Lukas Podolski: Ein Fußballspieler mit zwei Herzen”, Deutsche Welle, 2022
- https://integration.dosb.de/5/aktionen/fotokampagne-wo-ich-herkomme-vom-sport#ak-29873 (fotokampagne)
Baggrundsstof
- Özil og migration (Deadline d. 26/7 - 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Die DDR und die Wende
Et forløb som indledes med tekster, der indeholder baggrundsviden om de politiske forhold i DDR.
I forløbet arbejdes der med forskellige fakta- og fiktionstekster samt filmene "Ballon" und "Das Leben der Anderen", hvor fokus lægges på Stasis rolle og individets begrænsninger.
Forløbet afsluttes med en længere novelle "Meine beste Freundin", som belyser konsekvenserne af at have familie, der sympatiserede med de politiske retningslinjer i DDR og arbejdede for Stasi.
Kernestof:
- Ballon (film)
- Das Leben der Anderen (film)
- Meine beste Freundin
Supplerende stof:
- Introduktion om DDR fra Niemals Vergessen, Systime
- https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html
-https://www.youtube.com/watch?v=ChFhXw8s6CM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vergangenheitsbewältigung
I dette forløb arbejdes med dokumentar, film og tekster, der belyser Tysklands nationalsocialistiske fortid. Der er fortrinsvis tale om fakta-
tekster, som tematiserer skyld, opgør med værdier og en bearbejdelse af fortiden.
Klassen har arbejdet særlig grundigt med filmen "Im Labyrinth des Schweigens", interview og tekst med Hitlers sekretær Traudl Junge samt set dokumentaren "Min morfar - Hitlers ven" med Albert Speers barnebarn. Endelig er der arbejdet med en tekst om skuespilleren Hardy Krüger, som gik på en af Hitlers elite skoler.
Fælles for materialet er problemstillingerne om bearbejdning af fortiden, skyldsspørgsmål og ansvar. Derudover belyser materialet forskellige strategier i mødet med fortiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60768184774",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60768184774",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60768184774"
}