Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-bkC-1g1-1 (1g1-bk-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Kompetencemål/Læringsmål:
Eleverne skal opnå en teoretisk viden om og gøre praktisk erfaring med:
- lys/skygge, proportion i billeder
- farveteori og Ittens farvetyper: spektralfarver, brækkede farver og akromatiske farver
- farvekontrasterne: kold/varm-, lys/mørk-, komplementær-, og kvalitetskontrasten og kvantitetskontrasten.
- farvekombinationer: monokromatisk, analog, triaden, komplementærkontrast, splittet komplementærkontrast, dobbelt komplementærkontrast
Teori
- Lys og skygge: K. Busk: "Billedkunstbogen" (forlaget Columbus):
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/
kap 1, Form (Metode): Lys (kap. 1c), Farver (kap 1.d), Rum afs.: “Formgivende lys og skygge” (kap. 1.d)
- Farveteori: Lærerens egen PowerPoint med udførlige beskrivelser af farveteorien
- Metode: K. Busk: "Billedkunstbogen" (forlaget Columbus):
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/ , kap 1 og kap 2, Indhold: Metode intro
- Teoretisk artikel om iscenesat virkelighed, som teori til miniprojektet. Cille Melgaard: ”Virkeligheden har aldrig været så iscenesat som nu” (2018)
Analyse
- Formanalyse: lys og skygge, farver
- introduktion til analysemetoderne formalanalyse og betydningsanalyse. Det sker i relation til gruppearbejde og ift. til egne værker ved både skr. og mdl. præsentation af det praktiske arbejde.
- introduktion til metode: form- og betydningsanalyse, socialanalyse (biografisk- marxistisk- og feministisk læsning) af Pablo Picassos "Frøkenerne fra Avignon" (1907).
- Analyse og selvevaluering af elevernes egne værker
Praksis
- Iagttagelsesøvelse med lys og skygge
- Skraveringstegning af et æble med fokus på lys og skygge som formgivende element og proportion (= størrelsesforhold) via måltagning med blyant – fokus på realisme og proportion + selvevaluering
- Sktiseøvelse med oliekridt ift. lys og skygge
- Visuel (induktiv) undersøgelse af farvekombinationer
- Ittens farvecirkel (spektralfarver – komplementærkontrasten – kold/varmkontrasten)
- Stilleben, arbejde med farvekontraster og politisk betydning i værker + selvevaluering
- Miniprojekt om temaet: Den iscenesatte virkelighed (med fokus på én del af formanalysen) + selvevaluering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Indtryk
I forløbet “Indtryk” arbejder vi med det impressive. Begrebet skal åbne Impressionismen op og give eleverne mulighed for at arbejde mere undersøge.
Derudover arbejder vi med stedets ånd og fænomenologi som teori.
Forløbet er bygget op omkring vekselvirkningen mellem teori, analyse og praksis.
Praktisk arbejde
- Impressionistiske maleteknikker (øvelse)
- Croquistegninger
- Impressionistisk bearbejdning af én croquistegning
- Visualiseringsopgave: Praktisk arbejde med teorien om stedets ånd og fænomenologi
Teori
- "Impressionisme" i Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, s. 249–251.
- "The Case om impressionism" (video på Youtubekanalen The Art Assignment): https://www.youtube.com/watch?v=_tw51Eh9vcw&t=10s
- "Stedets ånd og fænomenologi" i TAP, Parxis.
Værkanalyse
- Claude Monet: St. Lazare banegården i Paris (1877)
- Berthe Morisot: Woman at her toilette (1880)
- Claude Monet: Indtryk. Solopgang (1872).
- Analyse + selvevaluering af impressionistiske croquistegninger
- Analyse + selvevaluering af visualiseringsopgaven (stedets ånd og fænomenologi)
Analysebegreber
- farve, lys og skygge (repetition fra grundforløbet)
- komposition
- rum
- perspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Program
-
Kære billedkunsthold
-
Se videoen: 10 tips til at male impressionistisk 10 Impressionist Painting Tips {Be a Better Painter}
-
Tag en (simpel) genstand med, som du kan male i impressionistisk stil. Det kan fx være et løg, hvidløg eller frugt.
-
Til dem af jer, der ikke har hentet deres mapper endnu: hent jeres mapper inden modulet :-)
-
Se denne korte video om Berthe Morisot Katy Hessel on Berthe Morisot og skriv noter til følgende spørgsmål:
-
Tag et billede gennem bunden af et glas. Motivet skal være udenfor (altså et stykke natur). Det skal være et sted, der skaber indtryk, der enten betyder noget for dig, som du undrer dig over, som du synes er smuk eller magisk.
-
Dem, der ikke var til billedkunst pga. hyttetur i sidste uge - I skal orientere jer i, hvad vi har lavet i de to moduler og evt. indhente det, I kan hjemmefra:
-
Print jeres billeder (da I ikke må sidde med mobilen i timen).
-
I skal blive færdig med jeres impressionistiske værker i dag. Hvis I skal have mere tid til at male i timen, skal I skrive analysen hjemmefra.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Min krop er et spejl
I dette forløb har eleverne arbejdet med kroppen som et spejl af den samtid, værket er blevet skabt i.
Analytisk har eleverne både arbejdet med billed- og skulpturanalyse på tværs af renæssancen, det moderne gennembrud og samtidskunst.
Praktisk har eleverne arbejdet undersøgende med deres egne og andres kroppe, med tegninger af skulpturer, og slutteligt med skulpturelt arbejde i ler.
Både i det analytiske arbejde og i det praktiske arbejde har eleverne arbejdet med teorien “Kønnede blikke” (The male gaze) med fokus på kroppen som objekt, nøglehusæstetikken, samt kroppen som subjekt. I den forbindelse har eleverne også arbejdet med kønnede blikke i visuel kultur (film og reklamer, både samtidig og fra 90’erne / 00’erne).
Derudover har eleverne arbejdet med kroppen (skulpturer) i det offentlige rum og undersøgt, hvad stedet bidrager til værket. Dette har eleverne både arbejdet med analytisk og undersøgende i egne skitser og værker.
I dette forløb har eleverne været på ekskursion til Statens Museum for Kunst, hvor de både har arbejdet med fremstillingen af kroppen i udstillingen “Against all odds – historiske kvinder og nye algoritmer”, og derudover har eleverne også studeret kroppe i museets skulpturgade.
Værkanalyse
- Michelangelo: David (renæssance)
- Krejlgaard: Agape (samtidskunst)
- Elmgreen og Dragset: Han (samtidskunst)
- Teresa Margolles: 850 Improntas, 2024 (samtidskunst)
- Giorgione / Tizian: Sovende Venus (1510)
- Tizian: Venus fra Urbino (1538)
- Edouard Manet: Olympia (1863)
- Selvvalgte værker fra film og reklamer (ift. the male gaze)
Værker i “Against all odds”
- Hanna Hirsch-Pauli, Kunstneren Venny Soldan-Brofeldt (1886-87)
- Itzel Yard aka Ix Shells, Interlinked, (2024)
- Anna Petersen, Bretagnepige ordner planter i et drivhus (1884).
- Elisabeth Jerichau-Baumann: En egyptisk pottemagerske i Gizeh (1876-78).
Praktisk arbejde
- Undersøgende tegninger med udgangspunkt i sin egen krop og hvordan den afspejler samtiden
- Undersøgende maleri/tegning ovenpå Michelangelos David - hvordan ville han se ud i dag?
- Undersøgende arbejde af kroppen som subjekt: Tegn dig selv som subjekt
- Selvvalgte eksempler på kroppen som objekt fra film/reklamer skulle laves om til subjekter (sitsearbejde)
- Kroppen i det offentlige rum: Flere tegninger til et samtidskunstværk (skulptur) som skal stå på “The fith plith” på Trafalgar Square i London
- Realistiske tegninger af en selvvalgt skulptur (krop) i SMKs skulpturgade
- Selvportrætter i ler: enten ift. teorien om kønnede blikke, eller som en skulptur i det offentlige rum (selvvalgt)
Teori
- “Tidslinje: Renæssance (1400-1600), Kunsthistorie” i K. Busk: Billedkunstbogen, forlaget Columbus: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfag/fag-paa-tvaers/billedkunstbogen/tidslinje
- “Kønnede blikke” i Andersen og Porse: TAP, Praxis forlag 2021, s. 168–173
- Om udstillingen “Against all odds”: https://www.smk.dk/exhibition/against-all-odds/
- Oplæg om stedsspecifik kunst / kroppen i det offentlige rum ved læreren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodspor i evigheden
I dette forløb har eleverne arbejdet med arkitekturanalyse samt kreativt arkitektonisk arbejde. Vi har særligt forholdt os til, hvordan arkitekturen efterlader fodspor i evigheden – forstået som menneskets aftryk på jordkloden. I det praktiske arbejde har eleverne forholdt sig til, hvordan man kan skabe arkitektur, der bevarer naturen på en retfærdig måde.
Analyse
- Bauhaus: Musterhaus
- Antonio Gaudi: Casa Mila
Teori
- Den grønne ungdomsbevægelse: “Byen” i Retfærdig naturbevarelse (2023)
Praksis
- Skitsearbejde: Hvordan bliver Roskilde Gymnasium mere grøn (ift. teorien “Byen”)
- Case: Ombygning af Bien (bygning på Østerbro) til bæredygtig studiebolig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
STOF (Kørners Kunstkonkurrence)
I dette forløb har eleverne arbejdet frit, undersøgende og eksperimenterende med emnet STOF og deltaget i Kørners Kunstkonkurrence. Mange elever har arbejdet med stof som medie (og en stor del af dem med design), men ikke udelukkende, da emnet kan fortolkes på mange måder (fx stof til eftertanke, mørkt stof, stoffer, osv.).
Eleverne har analyseret deres værker ift. relevante formanalytiske aspekter, betydningsanalyse og socalanalytiske emner. Eleverne har således øvet sig i at analysere frit og på egen hånd, samt præsenteret deres værker i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forbundethed (Eksamensprojekt)
Forløbet er overordnet set et forløb i samtidskunst. Holdet er således blevet introduceret til samtidskunst og installationskunst, samt relationel æstetik.
I eksamensprojektet arbejder eleverne med emnet forbundethed i egen fortolkning. Eleverne har arbejdet med forbundethed ift: menneske og natur (økosystemer), menneske og kosmos, familie, mor og barn, venskaber og fællesskaber samt kærlighed og intimitet.
Eleverne skal selv vælge et medie, de udformer deres eksamensprojekt i. Derudover skal eleverne selv vælge en teori, der passer til deres værk, eller som deres værk er inspireret af (her har elevernes proces været meget forskellig).
Analyse
- Tomas Saraceneo: Event Horizon (2020)
- Olafur Eliasson: Weather Project (2003)
Teori
- Relationel æstetik
- Selvvalgt teori til eksamensprojektet
Praksis
- Eksamensprojekt i selvvalgt medie ift. emnet forbundethed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212359",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212359",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212359"
}